hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri uten saltøy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ri uten saltøy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Maximillian

Skrevet - 07/02/2005 :  15:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei.
visste ikke hvor jeg skulle legge den inn, så det ble her

er det noen som har ridd uten sal og hodelag

det har jeg med en welsh mountain hoppe, men med grime å leietau. vi hoppet også over en bom som lå på bakken(ho hopper selv om den ligger på bakken) veldig gøy!

har tenkt nå å prøve på ei varmblodshoppe. helt uten noe. med en grime på og noe rundt halsen (leietau, refleks.. noe man kan ta tak i om nødvendig!). og eventuelt leietau som jeg kan sette på grima om nødvendig. det skal bli gøy!

det er utrolig gøy å se om man klarer å ri hesten med bare kroppen, og det syns jeg er veldig lærerikt!

Charoline

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  16:18:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er godt på varme sommerdager hvis man skal bade, eller kalde vinterdager og sitte på en varm hestekropp uten sal.

Men jeg føler meg så utrygg uten sal. Pleier som oftest og sitte som en stiv trestolpe og holde meg fast eller og skli rett av

Så sal er best syns jeg. Men med litt trening, når jeg kan føle meg komfertabel uten sal, så er sikkert det like bra. Er bare det med meg og balanse
Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  17:27:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Har testa ut d der på begge mine på ridebana!
Fungerer helt fint. Dem lystrer sete å stemme kjæmpebra!
Blir litt ivrig i trav og vil så gjærne springe fortere, men med mye mas går d grett! Galoppen ville æ ikke tenkt på å prøve en gang me di der toan! Kanskje me en anna hest som ikke har fult så mye motor!

Åsså må æ bare si at æ rir så mye som mulig barbakk!
Styrker balanse og gir ofte mye artige resultata!
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 07/02/2005 :  19:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
På banen og sånn kan man jo prøve å ri barbak, men med hodelag, bare det at man ikke holder i tøylene . Så styrer man hesten fram og tilbake=) *Artig* ;)
Men så må man jo huske at når man rir hesten ellers, så skal den styres mest med skjenkler og sete!

Jeg har kappsprunge med kun grime og leietau før på sommeren...Tjaaa....man kan ikke si at dette er direkte tryggt, så jeg vil IKKE anbefale deg å gjøre det!
Lettere sagt; Jeg vil anbefale deg å lavere å kappspringe med hester i "utrygge omgivelser". Eller hva man nå skal kalle det.

For hestens, andres og din egen sikkerhet!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:06:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg rir nordlandshoppa mi barbak ofte, men hun er en gammel slappfisk, som liker å slippe seg laus av og til. Da gallopperer vi i kontrollert gallopp bortover jordene! PS: Hun er snill tvert gjennom, og kaster deg ikke av, hvis hun tar ut (vi har hatt henne i 10 år, så vi kjenner henne ganske godt).
Men på DSP min derimot rir jeg ikke uten sal, hun er for sprek, liker å ha litt kontroll før jeg kaster av salen.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Rir barbak av og til, men må ha på hodelag for det er påbudt her (hehe, har sneket med til å ri med bare grime et par ganger må jeg innrømme). Syntes det er gøy i ri bakbak, vi pleide alltid å ri ned/opp skolehestene på beite barbak om sommeren og har hatt noen ridetimer barbak, så føler meg trygg på det.

Jeg har ridd uten noe utstyr inne på beite om sommeren og sånt. Har også trent noe sprang "uten hender", veldig gøy og lærerikt, skulle gjerne gjort mere slike øvelser. Veldig greit å kunne styre hesten uten å måtte dra å slite i munnen.

Pass på å ikke ri barbak for mye da, det sliter på ryggraden til hesten. :)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  23:12:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man vet ikke hvordan en hest vil reagere i gitte og ugitte situasjoner før hesten er død, sa en klok person en gang. Så husk det når dere er ute og rir uten utstyr; selv om hesten aldri har kastet av noen, løpt ut, steilet eller lignende - så vet man ikke om den aldri kommer til å gjøre det før den er død. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  00:31:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hmm.. Min utfordring er å kunne ri med utstyr, samtidig som det overhode ikke ser ut til at jeg har behov for det. Dressur kalles det.

Det følger endel fordeler ved å bruke utstyr, og endel ulemper ved å ikke bruke. Fordi det har vært utallige slike debatter tidligere ramser jeg det kun kort opp:
  • Sikkerhet: For min del føler jeg at jeg har langt mer kontroll over en hest med utstyr, dersom jeg først skulle miste kontrollen. Det gjelder bruk av sal for å holde balansen selv, og det gjelder bruk av tøyler for å kunne bruke tilgjengelige hjelpere maksimalt.
  • Helse: Hesten er ikke skapt for å ha rytter på ryggen. Av den grunn vil en godt tilpasset sal være til stor hjelp for å fordele rytterens vekt utover hestens rygg på en langt mer skånsom måte.
  • Tilgjengelige hjelpere: Ideen (iallfall sett i mine øyne) er å kunne ri, benytte de mest usynlige hjelpere, samtidig som at hesten oppnår en god balanse. Jeg vil si at tøyler, hodelag og bitt er et unikt hjelpemiddel for å få dette til. Selvsagt kan man klare å ri uten hodelag også, men for min del vil jeg ikke oppnå mitt mål ved ridningen på den måten. Salen er dessuten til stor hjelp for å sitte mest mulig rikitg, og på den måten ha mulighet for å utnytte en god sits og vekthjelpere maksimalt.
Mulig vi bare mangler ulike mål ved vår ridning.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/02/2005 00:32:36 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  01:30:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med Spoff jeg!
Rir aldri uten hodelag, og uten sal rir jeg kun i ridehus hvis det er noe spesielt som gjør at jeg ikke kan ri med sal.

Mulig jeg har blitt litt "gammel og fornuftig" :)

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  10:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slenger meg på den med " gammel og fornuftig"
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  10:57:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syntes det er veldig gøy å ri barbak innimellom, men aldri i verden om jeg skal ri uten hodelag. Det kommer jeg aldri til å gjøre. Uten sal er en ting, men uten hodelag..?

Liker egentlig best med både sal og hodelag.. Men noen hester er jo faktisk trent opp så de kan bli ridd uten hodelag. En hest jeg kjenner er det, eieren kan ri han uten hodelag (men med sal) og han går faktisk utrolig bra dressur. Han går på tøylen og alt da, hun kan tilogmed hoppe små kryss med han da. Da rir hun maaaaasse med sete.
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 08/02/2005 :  15:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Satt ikke i en sal før jeg hadde ridd i 3 år(red 1-2 ganger i uka på ponnien til en vennine)... fikk veldig god balanse av det.
Har også ridd ponnier uten sal og hodelag, men med grime, til og fra beite.
Lyngen rir jeg barbak innimellom (stort sett om sommeren), men aldri uten hodelag.
Gå til toppen av siden

cowgirl_89

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  14:36:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecowgirl_89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecowgirl_89  Svar med kopi av melding
Heisann.. Paa min araberhoppe som jeg har paa for driver jeg med NH.. Utrolig goy assa.. Hehe!!
Vi rir ofte uten hodelag og sal, bare med leietau...
Kjempe goy!! Trener balanse og greier oxo.. Trav og galopp over bommer og smaa hindere er jo bare s[ artig da.. Hehe.. Alle som ikke har provd for maa bare gjore det en gang..

Hest er ikke bare hest, det er LIVET! Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  15:33:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!

Rir ofte uten sal og hodelag! spes på banen.. Syns det er kjempe gøy å kunne ri uten hodelag, enkle reinigmønster er kjempe morro å ri uten hodelag!! selv om galoppbyttene fort blir litt raske og *kremt* ukontrollerte.. men gøy er det fortsatt!! Og å hoppe uten hodelag er oxo kjempe gøy! Setter både seg selv og hesten på prøve.. og lærer masse hva man gjør feil med kroppen hvertfall!
På tur kan det fort gå litt villt for seg uten hodelag, men det gjør det vel uansett så. hihi.. Kan ikke skryte på meg at jeg alltid tenker sikkerhet når jeg driver på sånn, men føler at jeg kan stole på hesten min. Og gjør det jo selvsagt ikke i nærheten av veier eller noe i den dur!
Liker å vite at jeg kan kontrollere hesten min uten hodelag!!
weeeee... *trallala*

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  23:15:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Å ri uten sal gjør jeg noen ganger, men da på hester jeg kjenner.
Det er fin balansetrening.
Jeg rir da omtrent bare i skritt dersom det er min ivrige kaldblods. Grunnen til dette er at lar man henne løpe har det en tendens til å gå fort , dessuten sliter jeg med å sitte nogenlunde i travet hennes. Strevsomt.
På fjordingene er det annerledes; de har et deilig trav. Siden de er litt late også gidder de ikke løpe i 120km/t særlig langt.

Til/fra beitet hender det at jeg rir med grime & leietau.

Uten noe saltøy har jeg ridd en gang, eller to, på inngjerdet område, på min kjære "gamlehest".
Uten noe saltøy utenfor jordet er uaktuelt. Det er NULL sikkerhet.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 10/02/2005 :  15:16:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
heiehi

ser jo at mange liker d jah! sikkerhet, e d nån såm tænker sånt hær

æ ska jøre d innenfor ridebanens gjærder æ da. den eneste æ har ridd sånn e på min søte lille melinda. vi har håppa åsså. bare at æ måtte styre ho me leieteue fordi*kræmt* e litt sjænkeldeu altså, melinda, ikke æ da glæder mæ til å prøve d! men utfor e æ nu ikke sikker på at æ kåmmer til å jøre!
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.