hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterke bitt... en uting???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sterke bitt... en uting???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  17:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! Ja, og jeg ser heller ikke resten av poenget med denne taugrima.. En fin måte og tjene penger på mener nå jeg.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  17:57:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, men tjener ikke alle penger på det de selger? Dressur ting, sprang ting, western ting osv. Det er vel forskjell på en dressur-sal og en sprang-sal, ja nettopp. Det er forskjell på ei taugrime og ei nylongrime. Hvis jeg driver med sprang, skal jeg kjøpe en dressursal, bare fordi sprang salene tjener på å selge..?

Hvis hesten får tauet over nakken, så kan den finne på å stikke. Da setter jeg meg på tauet og rykker det jeg er god for. Da får hesten en "nakkesleng" og kommer tilbake. De knutene på denne grima er til stor hjelp i dette tilfellet. Hadde jeg hatt en vanlig grime, så hadde ikke jeg klart det. (jeg har prøvd)

Si hva dere vil, men denne grima virker. Det er noe heelt annet en "de vanlige grimene". Siden denne grima er så "sterk", så skal aldri hesten stå alene med denne på. Hekter hesten seg fast, så ryker ikke tauet, det er hesten som må gi seg. Og det kan bli farlig.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  23:00:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veit ikke om det er jeg som er svak jeg, men jeg har ihvertfall aldri opplevd at grima eller leietauet har røket mens jeg har leid/trent hesten i grime. Derimot har jeg opplevd noen ganger å ha mista tauet når hesten og jeg har hatt en fight. Så det problemet med grimer/leietau som ryker passa ikke helt for mitt vedkommende..

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/05/2003 :  19:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget med taugrime, bare for å få oppklart det, er at den gir finere signaler til hesten, du kan lettere gi "slakk" med en taugrime. Den kan sammenlignes med en kandar.

I NH er ettergiften utrolig viktig, du skal gi ettergiften presis når hesten responderer riktig, med taugrime kjenner hesten ettergiften raskere.

Så det er ikke bare for å få noe nytt å selge, den har en funksjon
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 04/05/2003 :  20:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare ett spørsmål..
Når hesten kjenner ettergift lettere med en taugrime, må jo denne grima gi sterkere signaler til hesten når man bruker den?
Eller??
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/05/2003 :  22:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig. Og som med skarpe bitt, den skal brukes med fornuft. Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 04/05/2003 :  22:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns da at denne grima høres helt topp ut, for det kan være kjedelig å måtte bruke for eksempel kjettingleietau, selv om det til enkelte hester i enkelte situasjoner, kan være sikrere enn vanlig nylongrime.
Jeg tror jeg ville ha kjøpt en slik grime,dersom den er sikrere å leie hesten i... Har hengt på slep en gang for mye jeg..Grus smaker ikke no godt!
Nå er det kanskje noen som tenker at ja den hesten har for lite respekt osv. osv. Men ingen hest får respekt av at man mister den når man skal lære den leiing...
Og JA noen hester er ikke ferdiglært, eller har lært de riktige tingene fra starten av, men da må man jo jøre det beste av det, og det er ikke å henge på slep...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 04/05/2003 :  23:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant som det er sagt!

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz).

Redigert av frik den 05/05/2003 02:41:26
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2003 :  19:23:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
JEG har aldri sagt at det er MINE hester som er vanskelige!!! Mine hester er verdens snilleste! Ja, jeg rir hoppen min med de bittene som passer meg, fordi jeg KAN bruke dem! Og ang. NH: For meg er det mer NATURAL HORSEMANSHIP å gjøre som hestene i NATUREN, enn å leke psykolog og dra en presenning over hodet på dem!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/05/2003 :  23:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Presenning over hodet på dem??

frik , (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz).

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 05/05/2003 :  23:20:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde JEG hatt hester som JEG måtte ridd med sterkere bitt enn hva som er vanlig. Ville jeg sett det som et problem.
JEG ville ha forsøkt å få hjelp til å løse det problemet av noen andre enn de som hadde ment at det var OK at hesten måtte ries på det bittet...
Det er jo det det handler omm syns nå jeg. Å finne ut hva man kan bli bedre på og gjøre noe med det...
Det er når man jør frammskritt at det er gøy å holde på med hest...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/05/2003 :  23:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Gipsy.
Å stå og stagnere er vel aldri noe mål, det er jo mye morsommere å føle fremgang i det man gjør. Hver dag når jeg går i stallen har jeg det målet at når jeg drar hjem igjen, skal det være minst èn lærdom rikere. Jeg går alltid inn for å lære mer, og snakker gjerne med de på stallen som jeg veit sitter inne med mye nyttig kunnskap. Dessuten ringer jeg støtt og stadig min gamle arbeidsgiver som driver avl i stor stil, man er som en fasit-bok for meg, og har svar på alt jeg lurer på! Diskusjonsforumer slik som dette er også nyttige informasjonskilder, og spesielt godt synes jeg om Ellen Ofstad sitt debatt-forum, der jeg finner mange nyttige svar på ting og tang. Man lærer noe hver dag hvis man bare vil, og har man et problem med hesten sin, så synes jeg jeg det er ekstra viktig å forsøke å finne roten til problemet.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz).

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 07/05/2003 :  08:56:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Bare et par spørsmål:

Det er mye snakk om 'sterke og milde' bitt her.

1) Hvordan definerer dere et sterkt bitt?

2) Hva kjennetegner et mildt bitt?

En vanlig oppfatning er at trinsebitt er mildt - hvorfor det? Hva er det som gjør at dere tror at trinsen er mild?

Personlig er jeg ikke helt overbevist om at et trinsebitt nødvendigvis er mildt for hesten. Det kommer vel an på hvordan den reagerer på bittet? Og på hånden som holder i den? Og på hestens anatomi, hvordan bittet passer i munnen, samt balansen i hesten - hvor lang hals den har, og hvordan halsen er ansatt?

Et trinsebitt gir et mye mer konsentrert trykk enn en stang. Flytter man hånden 3cm bakover på et trinsebitt, så flytter man bittet 3cm i hestens munn. Gjør man tilsvarende på et stangbitt, flyttes bittet 0,5cm bakover, og trykket fordeles. Min erfaring er at mange hester reagerer mer positivt på det siste - forutsatt at hånden er 'god'. Vil det ikke da si at et stangbitt godt kan være mildere enn en trinse?

Så - dere som sverger til milde bitt. Hva begrunner dere 'valget' deres med?

En taugrime er tynn, og den har knuter på. Dette gjør den til et sterkt redskap. En taugrime er m.a.o. ikke mild. Men om hesten drar avgårde, uten respekt, så er det bedre å ha et redskap som virker, enn et som ikke gjør det. For når redskapet virker (les: Grime, bitt, etc), så kan man være lett - og mild.

I utgangspunktet er alle hester følsomme, men svært mange har fått en uheldig start her i verden, av folk som ikke har hatt vett på å beholde det følsomme i hesten, eller de har brukt feil utstyr på den, eller de har brukt utstyret feil, eller de har manglet kunnskap. Det er mye lettere for et menneske å bare bruke mer kraft enn forståelse. Derfor har vi mange ødelagte hester... Det er nå min påstand iallefall.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 07/05/2003 :  11:18:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten min ble kjennetegnet som "hard" i munnen. Ja, hun var kanskje litt sterk, men det var av den grunnen at hun aldri ble ridd på bakken. De forrige eierene red henne på sterkt bitt. Jeg fikk henne og brukte maaange timer på dressurbanen. Til slutt gikk hun som en drøm på trinse, og vi hoppet store baner på sprangtrening på bare trinse. De fleste hester som er harde i munnen blir faktisk bedre når de blir ridd mye på bakken.
Nå har jeg solgt hesten min, og de har satt på henne pessoa, så egentlig føles alle de timene på dressurbanen unødvendige nå. Men jeg fikk hvertfall glede av det da.
Det er ikke bare å sette på hesten sterkt bitt (sterke bitt er f.eks. pessoa eller pelham) og si at hesten er hard i munnen, så den må gå på så sterke bitt. Ri hesten mye på bakken, og det viktigste av alt, vær myk i hånden!! Da får man som regel en helt annen hest. Nå sier jeg ikke at dette gjelder ALLE hester, men NESTEN alle.

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2003 :  12:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Er ganske så enig med deg Anette. De aller fleste hester kan trenes til å gå med trinse. En må bare ha en masse tolmodighet, og jobbe med mye bakke trening. Mange lager problemer uten at de egentlig er der, de rir for mye med bittet (drar ++) og for lite med kroppen. Det gjør jo at hesten stritter mer i mot og det kan vike som om den er hard i munnen.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.