hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Arbeidsbandasjer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Arbeidsbandasjer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

~Stine~

» VIP

Skrevet - 01/06/2003 :  17:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Må man ha bandasje underlag under arbeidsbandasjene?
Kommer til å bruke fleece bandasjer...

Kan man lage bandasjeunderlag selv?
Åssen lager man de da?

Håper på svar.

-----------------
Heste_jenta

Ina&Uraya

» VIP

Skrevet - 01/06/2003 :  19:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hvis du skal bruke fleecbandasjer som arbeidsbandasjer, trenger du ikke å ha bandasjeunderlag under, for disse er så myke og gir ikke noe spesielt trykk (om man ikke strammer alt man har selvsagt) Dette gjelder også ved såklate polobandasjer. Det er noen som bruker vanlige arbeidsbandasjer uten underlegg, men det anbefaler jeg ikke til noen for det kan bli et for stort og ujevnt trykk på den følsomme bøyesenen.

Jeg har laget bandasjeunderlag selv, jeg tok myke "joggebukse" tøystykker, og klippet til (8 biter), la to og to oppå hverandre, og hadde et tynt tøy med "skumfyll" imidten, sydde nesten igjen (lot en liten del være igjen slik at jeg kunne vrenge dem, og "joggebuks stoffet lå utenpå etterpå. Sydde noen ruter på sik at stoffet inni ikke skulle skli. Dette ble kjempegode bandasjeunderlag!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2003 :  22:45:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ville bare nevne at underlag er en grei sikkerhet for oss som ikke har bandasjert så mye, da den er med på å fordele trykket, og dermed kreves det ikke en _så_ enormt eksakt bandasjering.

Jeg bare lurer på en ting: det ikke bedre å bruke elastiske bandasjer som treningsbandasjer!? Vil ikke disse være lettere å legge for å skape støtte, siden de er elastiske!?
Og om sommeren er det vel også greit å ikke pakke inn mer enn nødvendig!? (altså at fleece blir innmari varmt)

Forøvrig snedig måte å lage underlag på Monoli17, hvordan får du "fyllet" til å holde seg jevnt fordelt utover!?

Guro

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2003 :  00:38:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid polstring under bandasjer, enten det er varmebandasjer, til transport eller treningsbandasjer.

Grunnen; som Guro sa. Det er lettere å få et jevnt trykk. En annen ting er at en bandasje i seg selv beskytter ikke hestens bein nok ved f.eks. slag. Med polstring under har man også litt mer til å dempe f.eks. slag.

Korrekt bandasjering er en kunst, og ligger ikke bandasjen riktig (passe stramt, jevnt trykk, passe polstring) kan man like gjerne trene uten.

Jeg har hatt en hest som ikke kunne bruke belegg pga gnag (overbein), og måtte derfor bruke bandasjer. For å støtte opp, hindre at hun slo seg og for å beskytte det nevnte overbeinet. Etter å ha prøvd og feilet lærte jeg meg å bandasjere riktig av fagpersoner (trenere og dyrlege). Basislærdommen var:
Bruk polstring når du bandasjerer - men ingen regel uten unntak, ved sårbehandling er selvsagt polstringen i veien.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.