hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterke bitt... en uting???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sterke bitt... en uting???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  09:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har vært mye inne på hest.no og dyrenett.no og lest om BITT, en motesak og det ene med det hitt. Hallo??? Hvorfor det? Det ER mange hester du ikke kan styre uten sterkt bitt! Det vet jeg, det er ei hoppe her, veldig stresset, og full i eff som laaaaaanger ut om man er så dum å sette på feks. trinse på henne. Hun blir ridd på pelham. Mangen ville reagert sterkt på dette av brukerne av hest.no og dyrenett.no. Hvorfor? Jo fordi en slik hest er enten splitter pine gal, eller horsemanship er løsningen... Men iallefall: HVA syns dere om alt dette om bitt og hva man skal bruke???

OBSOBS!!!Det er hånden som rir som avgjør styrken...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:43:23

Thai-Silk

Skrevet - 26/03/2003 :  11:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange typer bitt og hackamore på markede i dag. Selv bruker jeg hack på kaldblodsen min og det fungerer veldig bra. Bitt fungerer ikke i det hele tatt foruten når jeg kjører henne. Jeg synes at men må tilpasse bitt og hack til hver og en hest ikke fordi det ene eller andre ser brra ut eller eier synes det er tøfft med en hest som brå bremserfordi bittet er for hardt.
Tilpass bittet etter hvlken type hesten trenger.
Gå til toppen av siden

Hilde M

Skrevet - 26/03/2003 :  11:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal bruke det bittet hesten trives med og fungerer på synes jeg.

Jeg personlig har ngen ting i mot sterke bitt, men har veldig store krav til det. MEd sterke bitt mener jeg bitt som brukes lenger opp i hestens utdaning, hvor finere signaler er nødvendig. Stangbitt på en unghest/lite utdannet hest med en lite utdannet rytter hører ingen steds hjemme.

Mange hester mistrives på todelt trinsebitt, endel hester trives på pelham med en stødig hånd. Å sette på hesten et "sterkt" bitt pga hesten stikker finner jeg forkastelig, fordi da må man gjøre noe medhesten. Å sette på et bitt som kan virke sterkere, fordi det virker som hesten fungerer og liker det bittet, er helt riktig. ange reagerer på bruk av tredelt bitt. "Hvorfor så sterkt bitt på den hesten". Man har jo forsket fram til at et tredelt bitt er et bitt som ligger bedre i hestens munn enn ett todelt ett, og ikke smeller opp i ganen og lager skade der, som et todelt kan gjøre. Noen hester trives på todelt, noen på tredelt, noen på rette.

Jegtror mange misforstår betydningen av "sterkt bitt". For hva er egentlig ett sterkt bitt? Ett som er tynnere? MEr leddet? kjetting på ?? ALLE bitt er tortur om de blir brukt feil, og det kreves kunnskap til bruken. Har man kunnskapen. og hesten er lært opp til det.. bruk egentlig hva som helst. Det er HVORFOR man bruker det som teller...synes jeg. Jeg setter heller p ået mildere type bitt enn sterkere om hesten drar, pga hesten ofte blir værre av sterkere bitt. Om hesten er ulydig og stikker, er det en del hull i utdanningen dens, og man oppnår mer med å fylle igjen disse hullene enn å sette på utstyr som er ment å skulle gi mer smerte for å holde igjen... man kan fort oppnå stikk motsatt effekt og miste all kontroll. Hestens kontroll sitter ikke i hestens munn ;)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  11:08:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til Hilde M: Jeg har en følelse av at du tenker på hoppa jeg skrev om som stikker. Vel, de har prøvd det meste, hacken de prøvde KNAKK!!! DET er sinnsykt det. Og hesten er bare kjempesprek (25 år), men snill som et lam. Selv bruker jeg pelham, pessoa, trinse, wilsontrinse osv. etter hva jeg skal. Hoppen min er vanvittig sterk, men stikker ikke... Jeg håper ingen tror at vi er stygg med den gamle grand old lady som hun kalles=)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  12:19:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Minner om at vi allerede har to andre debatter gående rundt omtrent samme tema: "Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?" og "Hva med hestens bitt?".

Ta gjerne en titt på disse debattene også!

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  14:43:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvis en hest ikke kan bli ridd med trinsebitt (et svakt bitt), og eier tror at en "må" gå over til et sterkere, så vær så god.
Min erfaring med å gå over til sterkere bitt pga. mangel av kontroll er for meg meningsløst i lengden. Det går ikke lang tid før hesten finnner ut hvordan den skal ta kontrollen med det også. Jo vondere det er, jo "villere" blir hesten. (etter min erfaring). Det finnes også de som blir mer "voldelige" og mindre følsomme for beskjeder.
For de hestene som bare skal stikke, vil jeg si at å kanskje bare ha et sterkt bitt en liten stund (til hesten har funnet ut at "det nytter ikke å stikke". Men da må en ikke fortsette å bruke det bittet etter at den har funnet det ut. Da må en gå over til "det normale bittet".(holde på slik til den gir seg) Det gir det beste resultatet etter min mening og erfaring.

Et annet godt elternativ er horsemanship!

Min hest kunne bare bli leid og ridd med hodelag. Hvis en ikke hadde det på, så kunne en risikere at hun stakk. Jeg har trent og trent på dette her og nå kan jeg leie henne akuratt når jeg vil, hvordan jeg vil, når jeg vil. (det samme med ridninga).
Jeg er sikker på at jeg ikke hadde fått det samme resultatet med å bruke "sterke ting" hele tida, men det må til for å få hesten til å forstå at det er uakseptabelt (når den først har fått den uvanen). Men jeg mener at den må få sjans til å vise at den "forstod det" med å gå tilbake til normale "svake ting". Kanskje det må repeteres noen ganger før det sitter skikkelig i hodet på hesten.

Det med å bruke sterkere og sterkere bitt er fra min side latskap fra eiers side. Hva er vitsen med hingstebitt? Hingsten her på stallen ble ridd inn på tur i leietau og grime. Den trenger ikke bitt og det er kjempebra (alle hestene på stallen rir vi i grime og tau). Da slipper vi alle disse uvanene.
Dessuten føler jeg at jeg har mer kontroll med grime og tau. Da kan jeg bøye nakken (låse hesten), leie den om noe skulle skje, og hvis jeg skulle falle av og hesten stikke, slipper jeg det at hesten kommer hjem med halv munn... og ikke minst, hesten slapper mer av.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  15:29:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke alltid man setter på hesten et sterkere bitt fordi hesten er sterk. Det er i mange tilfeller hvor man har hester som er litt "døde" i munnen at man setter på dem for eksempel et tre-delt bitt. Jeg har ingen problemer med sterke bitt så lenge de blir brukt riktig, og ikke hesten tar skade av det. Den forrige hesten min var ganske død i munnen, og hun ble ridd på tre-delt bitt når jeg hoppet. Det fungerte helt fint. Selv liker jeg å ri på så mildt bitt som mulig, da jeg ikke liker å sitte og være livredd for å ta hesten for hardt i munnen.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  19:28:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man har en stri hest så blir problemet bare verreo m man rir med sterkere bitt. Etter en tid vil ehsten bli like stri med det bittet også, så hva er poenget? Har man en stri ehst så må man jobbe med selve problemet, ikke bare putte på noe ekstra utstyr. Kontrollen sitter ikke i utstyret, men i hodet til hesten! ALLE hester kan lære seg å gå på vanlig trinse eller et annet mildt bitt. Så å bruke et sterkere ibitt er etter min mening latskap fordi man da ikke vil ta ansvar for problemen, men heller finne en lettere løsning...

Skarpe bitt skal brukes av erfarne ryttere og brukes på hester som allerede går bra på midle bitt. Det skal brukes for å få frem enda finere og mindre singaler når du rir.

Så å sette sterke bitt på en stri hest er ikke noen bra løsning, langt der ifra! Da må man heller terpe på å få ehsten til å adlyde små lette signaler. Det er ikke umulig!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  20:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
HELT ENIG med Irriducibili!! Dessverre er det alt for få som er villig til å ta litt grundigere tak i problemene, eller som veit hvordan det gjøres i det hele tatt!!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  20:45:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nå snakket ikke jeg om kontrollen på hesten, men om hester som er døde i munnen. Det har ingenting med kontroll å gjøre, men hvis man setter et litt tøffere bitt på en slik hest, vil man få mer respons fra hestens munn. Hester kan være lydige og myke i munnen selv om de er døde i munnen. En av Danmarks beste dressurryttere skrev en artikkel om bitt i et hesteblad for en stund siden, ganske interessant faktisk. Der stod noe av det jeg nevnte nå, om at hester som er døde i munnen med fordel kan ries med et litt hardere bitt, gjerne tre-delt.

Selv er jeg ikke noe positiv til ryttere som setter på hesten sterkt bitt uten å ha peiling på hva de driver med. Skal de ri på et sterkt bitt, skal de også kunne ri med bittet.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  21:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at bittet ikke har så mye med kontroll å gjøre. Stikker hesten selv om rytteren ber den om å la være har rytteren et lederskapsproblem. Hesten bør gjøre det den blir bedt om fordi den ønsker å gjøre det frivillig, ikke fordi den blir tvunget. Hesten min kan jeg ri i bare grima, han merker hva jeg vil uansett. Vi kan da lede/bremse med vekt og sjenkler like godt som med tøyler. Det er det samme hva jeg putter i munnen på hesten min, om bittet er svakt eller sterkt. Bittet bruker jeg som en "nødbrems" om noe skulle skje, det er bare plassert i munnen hans.
Når jeg rir dressur er det selvfølgelig viktig å ha et bitt som fungerer, men ikke for å klare å stoppe!
Om jeg bruker hele kroppen min og ber om at hesten skal stoppe, så forventer jeg at den gjør det. Om den ikke gjør det jeg ba om tar jeg opp tøylene og bruker jeg bittet.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  22:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg må jo le litt, for det er tydelig at alle dere som mener det er horribelt med sterkere bitt aldri har vært ute for en slik hest. Hun er snill som dagen er lang, men så full i futt og effskap at jeg tror rett og slett hun ikke greier å styre seg selv. Dere skulle prøvd hesten, og sett om dere var enig med meg etterpå. Og til sist: HUN blir ALDRI ridd av uerfarne ryttere, kun av ryttere som vet hvordan de skal håndtere henne og bittet... Så...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  23:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ridd nettopp en slik hest. Traver, det sier det meste egentlig...

Jeg prøvde alskens bitt på henne, tredelt, pessoa, cresendo og alt mulig annet tull. Ingenting hjalp!

Da jeg derimot begynnte å jobbe mer med henne, ri masse volter, serpentiner og slikt så ble hun utrolig mye bedre! Til slutt brukte jeg vanlig todelt trinse når jeg ridde. Hun var verdens snilleste hest, men hun var stri og jævlig for det.

Så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om iallefall... Og vet hvor viktig det er å heller prøve å gjøre noe med selve problemet fremfor å finne frem alt mulig utstyr å kaste på.

Tror det kan være en ide å prøve å roe ned denne hesten mer. Å ri i trav og galopp når man ikke klarer hesten uten et sterkt bitt ser jeg ikke hensikt med. Man bør jobbe med hesten i skritt og ha kontroll der før man år videre.

Igjen, alle hester kan lære seg å respondere på små signaler. Det kreves bare trening.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  23:14:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, min hest har også vært traver, men det er mange som får "bakover-sveis" når jeg sier at hun har vært det. "HVA? den snille hesten der??? I tillegg har hun vært ale-merr (off.. de har mye domminans!!) Men jeg bare jobbet med henne og derfor er hun slik hun er idag! Hallo.. jeg er jo bare en uerfaren jentunge på 14..
Hodet ned, slapper av, ser etter hvor hun går, bryr seg om rytteren UANSETT om det er meg eller en annen uerfaren person, er fornøgd.. Ja-hun utnytter hver enkelt situasjon, men det blir ikke gjordt på den "ondskapsfulle" måten. (steiling, biting, hopping, ta bittet osv.) Det er mer sånne ting som å gå inn i trea for å unngå å tråkke på alle de vonde steinene (det er ikke lenge siden hun ble barfothest) osv. Det er laaaaangt bedre enn det det var. (har hatt hesten snart ett år) Men jeg er ennå ikke fornøgd - selfølgelig tar dette lang tid (det er ikke gjort over natten, dette her..), men alt det en får igjen for det!!

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  23:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Irriducibili.Har hatt en slik hest på for selv. Den blir aldri roligere på tur selv om dere henger i et sterkt bitt. Ja det gjør vondt,men det roer ikke hesten ned. Det må trenes vekk på andre måter.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  23:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Stormy:
Ja, du kan vel le du.
Men jeg tror allikevel heller du (eller den som eier/er ansvarlig for denne hesten) burde prøve å jobbe litt grundigere med denne hesten. At hesten "ikke kan styres uten sterkere bitt" som du sier, tyder jo bare på at den har null respekt for dere som rir den.
I det hele tatt høres det helt vilt ut for mitt vedkommende at dere greier å knekke en hack, det tyder i alle fall på ukyndig bruk. Dere skal prise dere lykkelige over at det ikke var nesebeinet som knakk!! Vanvittig!

Og det om at alle vi her som ikke er for å slenge på hestene pessoa, pelham osv. aldri har ridd en vanskelig hest er nok noe uvitende sagt. Kanskje vi derimot har nok kunnskap til å gripe tak i problemet før det rekker å utvikle seg til å bli enda værre?

Husk også at det kan være fysiske årsaker som gjør at hesten prøver å "rømme" fra bittet. Hva med å ta en grundig veterinær-sjekk av hesten?

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.