hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterke bitt... en uting???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sterke bitt... en uting???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2003 :  09:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg ler jeg. Ikke vet jeg hvem som red henne når hun knakk den, hesten er hverken min eller mitt ansvar, men det finnes faktisk hester som ikke kan ries uten. Hoppen er 25 år gammel, har det som plommen i egget, hun har blitt så mye trent i ditten å datten for å skjerpe henne, men når det ikke går så... Hun skritter ikke, hun tripper og danser og passer av alle ting. Selv har jeg ridd så lenge jeg kan huske, og er enig i at DE FLESTE hester kan trenes til å gå på de mildeste bitt, men denne hesten er noe helt unikt når det gjelder dette. Derfor brukte jeg henne som eksempel, er veldig lite intressert i å få høre at jeg og eieren, som er ei god venninne av meg, ikke vet hva vi gjør. For det har vært prøvd det meste. La meg få legge til at hun ikke kan bli leid i trinse en gang. De har nå hatt henne i 16 år, og det bør fortelle dere at hesten virkelig ER et enestående tilfelle, da alle som rir og har ridd henne er erfarne ryttere. Alle som kjenner til hesten er enige. Men for all del, hesten er IKKE mannevond, bare veldig ivrig og har dårlig tid=)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/03/2003 :  15:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det eneste dette forteller meg er at dere to tydeligvis må innse at dere faktisk ikke kan alt. At hesten ikke har blitt bedre etter 16 år sier meg at noe må dere gjøre feil...

Hva med å få noen til å hjelpe dere? Denne hesten trenger tydeligvis profesjonell hjelp. Det er ikke noe galt i å innrømme at man ikke klarer av hesten, det er mange som har det slik. Men da er det også bedre å søke hjelp. Tenk på hesten i det minste!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2003 :  16:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis de er fornøyd med at hesten er slik, så er det jo greit...
Man kan ikke, og skal heller ikke, tvinge kunnskap på noen!

Personlig hadde jeg ikke giddet å engang håndtere en hest som er så respektløs at den ikke kan leies med grime engang, og ville nok rimelig kjapt fått den til å tusle etter meg med slakk i leietauet. Men det er MEG og MIN måte å ville ha ting på...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2003 :  16:36:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, hesten var trent profesjonelt fra begynnelsen av, men det virker bare ikke. Jeg har aldri, og kommer heller aldri til å si at jeg kan alt, men denne hoppen må man se for å tro det. Hun er helt enestående altså. Jeg liker hesten veldig godt, hun er det mye futt i ja. Hun trives med bittet sitt, tygger og sutter på det, og skummer på det. Meningen med denne diskusjonen var ikke å diskutere den hesten og min tydeligvis veldig begrensede kunnskaper, men hva som er så galt med sterke bitt! Ta dette: Hoppen min er snill, og ikke særlig hard i munnen, men jeg rir gjerne på pelham! Fordi hesten min liker det bittet, og fordi jeg vet hvordan et slikt bitt brukes, nemlig med forsiktighet, omtanke, og kyndighet. Rir også veldig gjerne på pessoa... jeg liker bitt som man kan gi mer presise beskjeder med, men om det trøster dere og viser dere at jeg ikke er en tyrann pga bittene, har jeg bestilt bitless bridle...

Men til alle dere som syns synd på den hoppen: Dere skulle fått prøve selv... Det hadde ikke vært mer igjen av dere. Problemet til denne hesten er rett og slett at hun er proppfull av pepp og energi, som hun kvitter seg med. Dyrlege har sett på henne, og friskere hest har han aldri sett! La meg da legge til at hun har aldri brukt dekken utenom et ullteppe når hun er svett, sterkt bitt i munnen, veldig moderat med kraftfor og alt annet som alle tydeligvis mener er skadelig...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/03/2003 :  18:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt sikker på at denne hesten, som alle andre "problemhester", ville blitt helt fin med bare rette treninga. Men, hvis dere vil ha hesten sånn, så ha hesten sånn! Jeg personlig ville i alle fall heller brukt litt tid og ressurser på å bli kvitt problemet for godt!

Angående sterke bitt så ser jeg ikke noe galt i å ri med det, men det forutsetter at hesten fra før av med enkelhet kan ris på normal trinse. Det kan jo ikke denne hesten det er snakk om i dette tilfellet..
Hvis man går over på et skarpere bitt fordi man ikke mestrer hesten på trinse vitner det om at noe er alvorlig galt! Da bør man nok revurdere sine kunnskaper og søke proffesjonell hjelp -for sin egen og SÆRLIG hestens skyld!

Redigert av frik den 02/04/2003 22:48:21
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  10:45:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg er både for og imot sterke bitt. noen bruker sterke bitt fordi de kan være stilige selvom det ikke trengs, men andre bruker det fordi det trengs. men enkelte hester kan bli sterkere i munnen ved bruk av sterkere bitt. selv har jeg ikke bruk for sterkt bitt. bruker et tykt tre-delt bitt.

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  08:58:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Har dere noen gang spurt dere hvorfor en hest blir hard i munnen eller må ris med stang el.l. for å ikke fly ut? Hvordan ble den hesten sånn?
For vi har tre hester, en 5 åring jeg selv har ridd og kjørt inn, en to åring som vi tømmekjører og ei tolv år gammel hoppe vi kjøpte for to år siden.
Hoppa kunne være litt småhard i munnen( kan kanskje si hodet og), men etter å ha hatt henne en stund har hun blitt fin, aldri flydd ut med oss eller noe sånt.
De andre to har fra første stund de fikk bitt i munnen vært myke og fine. Svarten( 5 år døl) han være livlig og spretten, men drar aldri i bittet, har ALLTID ridd på todelt trinse( hul, vanlig eller med kobberinnlegg) og har aldri har problemer med å holde ham.

Opplever at mange har hester de MÅ ri med feks pelham, de kan ikke ri uten, da klarer de ikke å holde hesten! Hvordan ble hesten sånn, den har alltid vært sånn sier de... Eller, var den sånn da den ble ridd inn? Eller har den blitt det etterhvert? Selv de mest ekstreme hestene kan trenes til å gå på trinsebitt, men det er arbeid, trening og ikke minst en vannvittig forståelse av hesten som skal til! Si ikke det nytter ikke, for DA nytter det IKKE!
At man kan bruke stang i en periode er greit, men man skal da bruke stang for å komme tilbake til trinse! Som en kjent svensk kusk sa til meg en gang, formålet med å sette stang på en hest er for å kunne styre den, men det man skal trene til og trakte etter, det er å kunne ri/kjøre den med lett hånd og nesten løse tømmer med trinse. Alle hester kan gå på trinse, men ikke alle har forutsetninger til det- det spørs på de som håndterer hesten.
Husk- hadde vi vært halvparrten så gløgge som dyra, da hadde verden vært et herlig sted, men dessverre er vi så utrolig dumme!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  18:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det der var bare så vanvittig bra svart Cecilie!!!

De som får en hest som ikke kan ris på trinse er de som selv aldri har lært å gi etter, det har alt å si!
Hvis hesten er hard i munnen er det fordi den ikke skjønner hva vi mener når vi drar i tøylene, og den prøver å finne en måte å unngå presset på. Det kan være å veive med hodet fra side til side, slenge det opp og ned, ta mulen inntil brystet eller stritte i mot. I dette tilfellet: den stritter i mot og prøver å rømme fra bittet/presset. Den eneste måten å lære en hest hva vi mener med å dra den i munnen, som som oftest(!) betyr at vi vil ha den til å stoppe/redusere tempoet, er å GI ETTER i det øyeblikket hesten gjør antydning til å gjøre det vi vil at den skal gjøre.
Dette må trenes i sakte tempo, i begynnelsen skritt, deretter rolig trav. Ikke høyere hastigheter før hesten har lært hva trykk på bittet faktisk betyr!
Først bør du lære hesten også å rygge, en hest som ikke kan rygge på trinse med LETT press på tøylene er IKKE inneforstått med hva tøylepress betyr!!

Jeg har trent mange såkalte "problemhester", og kan jo prøve å forklare hvordan man går fram:

Jobb gjerne fra bakken, slik at hesten kun trenger å konsentrere seg om det som skjer med bittet/tøylene.
Legg et forsiktig jevnt trykk på tøylene, og hold trykket til hesten gjør antydning til å rygge - en antydning trenger ikke å være noe mer enn et vektskifte - at den lener vekten sin bakover.
Da skal du GI ETTER -slipp tøylene i samme øyeblikk som hesten skifter over vekten, eller tar et skritt bakover! Gjenta, gjenta og gjenta. Etter hvert, når hesten forstår, kan du begynne å kreve flere skritt av den. Når hesten med denne metoden har lært å rygge på slakke tøyler, kan du begynne å trene fra skritt, etterhvert også med rytter. Det viktigste er å ta seg GOD TID, og å GI ETTER i rette øyeblikk, dvs. med en gang hesten prøver å vike for presset ved å gi etter. Når hesten gir etter gir du etter!
Dette må repeteres flere ganger, ofte i flere dager, men tar du deg god tid og gjør det ordentlig så sitter det for alltid!

Med riktig trening kan ENHVER HEST ris på trinse. Problemer av denne grad som her, oppstår som oftest ved ukyndig innridning - feil innlæring av signaler; ergo en hest som rett og slett ikke forstår hva tøylepress betyr. Dette har jeg dessverre sett altfor mange ganger, og kommer nok til å se mere av det også i fremtiden.
Heldigvis så går det an å rette opp, men det krever som sagt tid, og en viss erfaring.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  20:13:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det samme med de som sier "prooooo" i tider og utider, men egentlig ikke mener det. Tilslutt vil hesten ikke bry seg om det, fordi det ikke betyr noe.
Eller hvis en drar i tøylene i tider og utider så vil hesten se på det som at du plager den. Hesten vil ikke se på det som en kommando. Den vil liksom ikke forstå.

Hesten min stopper momentant når jeg sier pro, rygger når jeg sier rygg. Den reagerer likt med litt press i grima. Grima og tauet bruker jeg som hjelpemiddel når jeg skal svinge hesten i tillegg til hånden og kroppen. Dette er veldig god trening. Også er det lettere å ri med bitt etterpå, fordi hesten vet hva jeg vil når jeg lirker forsiktig i tøylen til den siden jeg vil hesten skal gå. Tross dette har hesten min blitt mer konsentrert for beskjeder og mer "arbeidsvillig" fordi hesten vet at den gjør riktig og da får den masse ros, noe som den liker veldig godt!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  23:09:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Så det dere vil si er det at hverken jeg eller eieren vet hva vi snakker om? Hesten er det man vil kalle hyperaktiv! De har prøvd i 16 år, det burde jo fortelle dere noe vel! Dere skulle få prøve selv, da hadde pipen fått en annen lyd, og så lenge de som rir hesten vet hva de gjør og kan bruke bittet, så er det jo ikke noe problem! man kan ikke kurere mennesker som er hyperaktive! Det var det faktisk en hesteekspert som sa til en venninne av meg! Så hvorfor skal det da gå med en hyperaktiv hest??? Koman igjen opg fortell meg det! Det er stooooor forskjell på en redd og stresset hest, og en overaktiv en!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  23:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! Det har jeg ikke sagt, men når du først nevner det selv, så høres det ikke ut som om dere har så veldig god peiling nei.

Hyperaktiv ja, den var god! Kan du fortelle meg hvilken sammenheng det har med denne bittproblematikken som det her er snakk om?
At en hest ikke adlyder tøylepress har INGEN SAMMENHENG med at den er hyperaktiv, det har å gjøre med at den faktisk ikke skjønner de signalene du gir den ved å dra den i munnen!! Vanskelig for deg å skjønne? Da kan du trøste deg med at du ikke er aleine om, det er mange mennesker som tror problemet ligger hos hesten, selvom det ligger hos dem selv.

Har vært borti mange spreke, og det du sikkert ville kalle "hyperaktive" hester jeg og. Og nei, pipen ville nok ikke fått noen annen lyd om jeg hadde prøvd denne hesten til venninna di! Jeg har faktisk vært borti mange liknende tilfeller som det du beskriver, og jeg vet godt at jeg ikke ville greid å stoppe/roe denne hesten noe bedre enn dere om jeg hadde satt meg oppå og forsøkt å ri henne uten videre på et slikt grunnlag. Men: Om jeg hadde fått jobbet med hesten etter teknikken jeg har beskrevet i innlegget ovenfor, og fått noen dager eller kanskje uker alt ettersom hvor dypt problemet ligger, kan jeg love deg at HVEM SOM HELST kunne ridd hesten på vanlig trinse etterpå!
Prøv selv.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  02:29:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henger meg på Frik og sier det samme, om hesten er aldri så "hyper" så har ikke det noen ting med bittets styrke og hestens reaksjoner å gjøre i det hele tatt. Det er snakk om at hesten skal adlyde, og det får du kun til gjennom respekt (eller ved tvangsmidler...). Trener du hesten din skikkelig kan selv den hissigste hesten gå fint på vanlig trinse.

Jeg vil nå kunne påstå at det er lettere å jobbe med en hest som bare er litt hissig enn en redd hest!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  10:10:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Mange liker å tro at hesten deres bare er "sånn og sånn". Og at det ikke er mulig å gjøre noe som helst med det. De liker å tro at de gjør ting riktig utfra at hesten ikke kan endres. Grunnen til det er at de ikke vet hva man kan gjøre med det.
Dessuten krever det mye målrettet trening, kunnskap og timing.

Jeg synes at så lenge noen er fornøyd med å ha det sånn, og hesten ikke lider direkte overlast av det, så skal vi akseptere dem og ikke nødvendigvis mase mere om det. Kunnskapen kommer med alder og erfaring uansett...

Da jeg var 15 hadde jeg en hest jeg "måtte" ri med Pelham stang. Grunnen var at han konsekvent tok ut med meg hver dag, og jeg ikke greide holde igjen med makt. Han tok ikke mine kommandoer. Jeg fikk også rådet at jeg skulle ri på trinse for å mykgjøre hesten. Noe mere råd enn det fikk jeg ikke. Og det var jo livsfarlig... Og siden jeg drev her og rotet for meg selv, måtte jeg sette min egen og andres sikkerhet foran. På stang hadde jeg en "nødbrems" som fungerte, hesten lærte å stoppe på mine signaler FØR stangen ble brukt, og i løpet av 2 år red jeg ham på løse tøyler og han respekterte mine signaler. I dag ser jeg at jeg gjorde det meste "feil", men jeg hadde aldri hørt om NH eller hestepsykologi. Utfra min forståelse gjorde jeg det beste ut av situasjonen, selv om jeg i dag opplever at jeg ville gjort alt annerledes.

Fort gjort for kua å glemme at den selv har vært kalv... Så jeg prøver å minne meg selv på mitt eget utgangspunkt fra tid til annen.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  12:10:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med dem som sier at hesten kan trenes til å gå med trinse. Har selv ei fjordinghoppe som var helt lik den stormy bruker som eksempel. Da jeg kjøpte henne gikk hun kun på stang bitt eller passoa. Nå har jeg hatt henne i snart tre år og har trent masse på bane med volter osv. Har gradvis fått henne bedre og kan nå ri med trinse eller tredelt (kommer helt ann på humøret hennes) på banen. På tur er hun fremdeles litt "sjef" så da må jeg noen ganger ty til passoa for å klare å holde henne, men vi jobber med den saken også. Så min erfaring er at sterke bitt kun er en enkel utvei, slik at en kan unngå det egentlige problemet, nemlig trening. Det kan ta lang tid, men går en inn for det så er dt ikke noe problem.

Gå til toppen av siden

catta

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  16:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei..

Hvis du er en erfaren rytter å kjenner hesten og deg selv god, da synes jeg at det er helt greit at man rir med sterke bitt! Men hvis du rir feil så vil hesten bli harere og harere i munnen og når du skal gå over til trinse bitt igjen så funker ikke det!

Er du løs og konsekvent på hånda så er det ingen ting i veien med å ri med sterkt bitt.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.