hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterke bitt... en uting???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sterke bitt... en uting???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:19:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
FRIK! Vel, jeg vet hva jeg gjør, jeg har ridd så lenge jeg kan huske og er selv tilhenger av milde bitt! Jeg trente en vill varmblodshest til å gå med eplebitt, det tok tid og tålmodighet, men jeg fikk det til! Det lærte jeg av venninnen som eier denne hesten! Det er rart at dere virkelig ikke kan forstå hvorfor hesten ER sånn, for det er den. Utallige eksperter med dine meninger har sett og prøvd hesten, og funnet det håpløst! Hesten er 25 år gammel, og de red med trinse til å begynne med, og prøvde hardt*gjort litt research*, men da det gikk skitt... Vi vet goooodt hva vi gjør, vi er ikke noen fjorten år gamle småjenter med sansen for bitt som ser stylishe ut, men vi bruker bittene som passer hesten best! Og denne hesten er virkelig hyperaktiv! Jeg syns ikke det er morsomt å få refs for at vi har gjort det vi føler er riktig. For det jeg mente med denne debatten var HVORFOR sterke bitt er en uting! Ikke mine eller venninna mi sine rideferdigheter! Det virker som om dere virkelig mener at hester ikke har egen vilje, og viljestyrken til en hest varierer fra hest til hest, som med alt annet!

Til Catta: Takk=) Det som du skrev med få ord har jeg prøvd å få disse trinsefolka til å forstå! At pelhamen brukes med maksimal forsiktighet! Selv har jeg ei hoppe på 7 som jeg driver først nå å trene skikkelig opp, og jeg bruker bitt etter hva jeg skal trene. Skal jeg i fjellet rir jeg med pelham, for hun tar ut, og stuper nedover fjellsidene, og DET er ikke morsomt. Vi har hatt noen stygge tryninger pga. det. Derfor, ikke fordi jeg syns det er kult med pelham, eller fordi jeg ikke takler hesten min. For de kan bli overivrige de og! Det var godt å få andre svar en kjefting og smellig, og få høre at jeg ikke kan hest, for det kan jeg=)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:38:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Stormy;

Dette har ikke noe med bitt å gjøre, men det problemet med hoppa di hadde jeg også med min hoppe. Jeg vart rett og slett lei all den trippinga i nedoverbakker, så jeg tok på henne kjerra og fant en tursti (liten bakke) med masse trær og sånnt i grøfta og "slapp" tøylene slik at hun kunne velge - "stikke" (trippe) eller lye.. Hver gang hun prøvde å øke farten styrte jeg henne rett inn i trea. Det var så felt at jeg måtte le litt. Jeg fortelte hesten hvor dum hun så ut, og det så ut som om hun forstod det. Det gikk ikke lenge før hun gav seg på den unoten. (jeg hadde prøvd mye annet, og så på dette som "ant siste utvei") Dette var hennes dumme måte å prøve å få kontroll på...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:46:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Brynja: Den metoden er nok prøvd:) Jeg vil ikke være frekk mot noen, men endel folk her har provosert vettet av meg=) Hesten er ingen problemhest, bare direkte hyperaktiv, høres sprøtt ut, men den den hesten er helt enestående! Men hun er kjempeherlig og nusselig, bare så vanvittig ivrig! Hester er totalt uforutsigbare dyr! Synd at ikke det er trær på fjellet, for da skulle jeg jaggu prøvd det på min egne lille hest=)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:59:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Stormy; Jeg tenkte på hoppa på 7 som du sa stupte nedover fjellsidene, jeg vet ikke om du trodde jeg mente "den gamle".

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  17:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke meningen å provosere deg slik Stormy, men dette er jo altså et debattforum, og da hadde det jo også vært ganske kjedelig om vi alle var smørrende enige om allting.. Og du og jeg er jo, som alle andre her også kan se, slett ikke enige..
Men du får gjøre tingene på din måte, så gjør jeg tingene på min måte.. Bare vi føler det fungerer greit på den måten vi velger å praktisere vårt hestehold på, og hestene trives, så fortsetter vi vel på samme måten. Men det skader jo heller ikke å være åpen for nye treningsmetoder -snarere tvert i mot, ofte får man seg en skikkelig aha-opplevelse...
Ikke alltid like enkelt å bli enige, men man må heller ikke bestandig være så livredd for å innrømme sine feil, ingen er feilfrie -og vi har alle hatt samme utgangspunkt!

(Glemte istad å nevne en annen litt mer drastisk, men dog effektiv, treningsform av hester som springer ut/er overivrige/er harde i munn. Det kan være, kort fortalt, å finne en laaang bratt bakke som du lar hesten springe oppover lenger enn den egentlig orker hver gang den ikke adlyder tøylepress. Når den begynner å adlyde slipper du tøylene i samme øyeblikk, og slutter å drive den oppover. Dette fungerer spesielt på avdanka løpshester som er veldig løpe-fikserte. Hvis problemet er at hesten ikke forstår tøylebruken er denne metoden helt feil, og vil bare forvirre hesten enda mer.)

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  17:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd bittløst? Det kan kanskje være en mulighet. Vet mange som har hatt utrolig gode resultater med hissige hester. Når de prøvde bittløst så gikk alt mye bedre med en gang. Det krever tilvenning selvsagt, mye jobbing med press og ettergift og slikt. Men det er ike vanskeligere enn å trene hesten til å godta bittet.

Som jeg har sagt før, jeg tror det ligger i hodet på hesten, det gjøre det jo for så vidt alltid da ,men... Om noen hester har opplevd dårlig bruk av bitt så stresser de seg opp pga det, da får man kjempe reusltater når man rir med bittløst.

Ville valgt en sidepull eller bitless bridle, ikke hack (den er ikke så lett å stille hesten med og så er det litt sterk, spsiellt den lange modellen). Vanlig grime funker også. Kanksje det hadde vært noe å prøvd ut?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  19:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei kaldblodshoppe jeg trente før ble vi nødt til å bruke bittløst på, da hun ble helt mannevond bare hun så et bitt! Med bittløst gikk hun som en drøm - det kan ikke engang beskrives! Første løpet hun startet i etter at hun kom til oss vant hun, og hun hadde ikke tatt noen plassering på 4 år før hun kom til oss!! Vi måtte venne henne til bittet før vi startet løp med henne da, for det er jo påbudt med bitt i travløp. Men vi ordnet en løsning slik at presset fra tømmene kom på nesereima, og ikke bittet. Med press på bittet ble hun som sagt helt gal! Det var kjempeartig å se den totalforandringa hun viste, hun er også en nydelig hest! Kleppedonna, hvis noen har hørt om henne? Skulle egentlig slaktes, men fikk en siste sjanse, og ble best! Går nå i avlen
Bittløst er bra på mange hester, husk bare også her, som med bitt: Lær hesten å bruke det rett! Du skal kunne ri en hest med lillefingrene både med bitt og bittløst!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2003 :  15:49:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: det er blitt prøvd hacamore, og den kakk. Hvordan det skjedde vet jeg bare ikke. Ikke vet jeg hvem som red med den heller, så... Bittløst er håpløst med den hesten. men jeg skal teste det på mine egne, har tenkt å begynne med det når føllet skal vennes til hodelag!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/04/2003 :  20:27:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittless bridle er IKKE det samme som hack!! Det er mye mildere, og langt fra like farlig å bruke som hack! (Med hack kan man faktisk utøve stor skade, og til og med brekke nesebeinet til hesten ved ukyndig bruk!)
Jeg vil mye heller anbefale bittless!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2003 :  23:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: For å si det rett ut! Jeg har ridd de fleste typer hest, fra de roligste til de galeste, men denne hesten hadde ikke JEG tørd å ri med bitless. Du skal se nakken hennes!!! Reine muskler hele hesten! Men hun fungerer relativt greit på bittet, det brukes med vett og forstand, kunnskap og en myk hånd. Så hesten lider ingen nød;)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/04/2003 :  23:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
HJvor mange ganger må jeg si det?=? Det sitter i hodet til ehsten!!! Du kan ikke få ehsten til å stoppe samme hva slgs fsenskap du har i munnen dens om den ikke vil! Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Unnsyld ordbruken, men blir så oppgitt altså.

Om hesten blir trent opp til press og ettergift kan selv de strieste og mest muskuløe ehster ris med bittløst. Fordi grunnen til at de stanser, senker farten, vender osv er fordi de har LÆRT at unlikt press betyr nettopp dette. Det er samme greia med ibtt. Om ehstren har lært at nåpr du trekker i tøylene betyr stopp, så vil den også gjøre det så fremt den respekterer deg. Vanskeliger er det ikke. Så det er bare trening som skal til, ikke mer.

Så om du drar så hardt at du knekker hacken så forstår tydeligvis ikke hesten hva den skal gjøre, eller så har den så lite respekt for deg at den ikke gidder å adlyde. Du skal bare være heldig du at det ikke var nesebenet som knakk! At det går ann å ha så lite peiling skjønnenr jeg ikke, blir så oppgitt over folk som deg. Men du får drive på du, har prøvd å komme med noen forslag som kanskej kan hjelpe, men om du allikevel ikke vil høre så vær så god, ri rundt på en gal hest du, bare husk at du utsetter andre for fare også.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/04/2003 :  23:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrive skikkelig klarer jeg heller ikke

Og bare for å ha sagt det, mente ikke at det var du som knakk hacken, bare at det ikke går ann å si at bittløst ikke funker på denne hesten kun fordi noen klarte å knekke hacken.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  12:17:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
UNNSKYLD meg, men jeg KAN virkelig hest! Selvfølgelig kan jeg ikke alt, lærer noe nytt hver dag, men de har prøvd alt, og det fungerer greit med pelham. For å si det sånn: De kjøpte hesten fra profesjonelle folk... Som hadde ridd henne inn... Er veldig lite intressert i å høre at hverken jeg eller venninna mi kan hest, som jeg ser det nå, er dere ute etter å rakke ned på oss, fordi hun har en sterk hest. Hesten er ekstrem, men kjempesnill. Hun er bare så ivrig og full i pepp, og for ikke snakke om sterk i trynet...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  14:32:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Og da må jeg spør, "hva er profesjonelle folk"?

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2003 :  14:02:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Profesjonell vil si at du gjør en ting som profesjon=yrke=noe du tar betalt for å drive med...
Er du proff betyr det rett og slett at du tar deg betalt for det du gjør. Hvor bra du er på det har ikke noe med saken å gjøre... Men, selvfølgelig; dersom du er dårlig på det så tjener du ikke så bra som den som er god på det...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.