hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterke bitt... en uting???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sterke bitt... en uting???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  21:49:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til nesten alle som har svart meg:
Jeg startet ikke denne debatten for å få høre hvor lite jeg kan! Det var jeg ikke litt intressert i, og det viser også¨hvor mangen bedrevitere som finnes der ute... De som har sett og styrt på med hesten er lærere på en hestelinje. Men debatten skulle ikke handle om denne hesten, venninna mi eller meg som hestefolk! Jeg har nok bedrevitere på ryggen...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/04/2003 :  23:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må tåle å få litt kritikk vettu! Hadde du regnet med at alle skulle være enige med deg? Det er tross alt en debatt dette her! Og det var jo du selv som startet denne debatten!
Og at denne debatten har omhandlet denne meget omdiskuterte bittbruken din har du jo selv lagt opp til - du nevnte den saken selv allerede i ditt først innlegg som et eksempel på "rettmessig pelham-bruk" eller noe i den retning..

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  10:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig skal ikke alle være enige i en debatt=) Da er det jo ikke noe gøy, men diskusjonen var ikke laget for at jeg skulle få høre hvor lite vi kan. Vi gjør det som vi mener er riktig... Jeg mener altså: Dersom bittet blir brukt med forsiktighet, kunnskap og en myk hånd, er det ikke noe problem. En gummitrinse kan gjøre myyyye større skade i feil hånd enn et pelhambitt i riktig! Dette er nesten det samme som at jeg skal få høre det når jeg nå forteller at jeg bruker liverpoolstang når jeg kjører hesten min... Og den brukes virkelig som nødbrems, for foran vogna er hun splitter pine gal, imotsetning til den omdiskuterte hoppa, som tar det ørlite grann mer med ro=)Men jeg er glad så mange har deltatt, håper det blir mange fler, uten at det skal gå utover meg og mine kunnskaper...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  09:18:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er sånn at den hesten må gå på så sterkt bitt har man jo ikke noe valg! Men alle hester er innridd engang,og noen må ha gjort n feil når de red inn/red den hesten du nevner,Stormy! For hvis man rir med en myk hånd og ikke river og sliter i munnen på hesten,vil den ikke bli så sterk forran at den må ries med sterke bitt!

Jeg red en tidligere spranghest en stund. Den ble "droppa" av eieren fordi den var så hard i munnen at hun ikke klarte å kontrolere han! Vet ikke hvilket bitt hun red med,men da jeg fikk den sa hun at den var helt umulig å ri med noe annet enn et kjempe sterkt bitt! Jeg er ikke så fan av sterke bitt,og bestemte meg for å prøve uten! Det eneste vi hadde som var stort nok var et gummibitt! Jeg red han på det både på bakken,på tur og når vi hoppet. Og den hesten var super,bare man hadde nok sjenkler på han til enhver tid! Så det er kanskje verd å prøve med mykere bitt før man tror det verste og setter på et som ikke er bra for hesten! Men det er selfølgelig ikke alle hester dette funker på!

*Sara*
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  19:16:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hva med å begynne på nytt?? prøve litt horsemanship,kanskje?
.......bare et forslag.........

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  01:23:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Må innrømme at jeg ikke er så inn på horsemanship. Jeg tror helt sikkert at det er flott og bla bla bla, men sett fra min side er natural horsemanship enkelt og greit logisk tenking! Som jeg har sagt, når en hest sparker en annen hest, tar ikke den andre hesten på den en taugrime å sier FY! Nei, den fyrer tilbake, iallefall hva jeg har sett, og det er en del det! Men dette var en debatt som sporet helt av over til mine kunnskaper om hest og ridning, istedenfor hva folk har imot sterke bitt! husk, det er ALLTID hånden som avgjør styrken på et bitt!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  01:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Må innrømme at jeg ikke er så inn på horsemanship. Jeg tror helt sikkert at det er flott og bla bla bla, men sett fra min side er natural horsemanship enkelt og greit logisk tenking! Som jeg har sagt, når en hest sparker en annen hest, tar ikke den andre hesten på den en taugrime å sier FY! Nei, den fyrer tilbake, iallefall hva jeg har sett, og det er en del det! Men dette var en debatt som sporet helt av over til mine kunnskaper om hest og ridning, istedenfor hva folk har imot sterke bitt! husk, det er ALLTID hånden som avgjør styrken på et bitt!

Ja, hånden avgjør styrken på bittet, men hva avgjør hvilket bitt du til syvende og sist bruker?? Den som "eier" hånda sin kontroll eller kanskje mangelfulle kontroll med et vanlig trinsebitt?
Som før sagt; om du har en hest som både har respekt for deg, samt VEIT hva de forskjellige kommandoer og hjelpere betyr så trenger du slett ikke bruke pelham, pessoa eller what ever for å få hestens oppmerksomhet!

Ja, NH er nok tingen for de fleste, bare synd at det er så mange som er livredde for å lære noe nytt! Alle som omgås hest burde lære seg NH, og de fleste som leser litt NH blir nok tatt på senga, og erfarer at de har misforstått hesten i utallige mange anledninger. Jeg har i alle fall fått mange aha-opplevelser ved å fordype meg litt i dette "NH-mysteriet" som mange er så redde for.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  01:55:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
jeg er ikke mo NH eller noe, men jeg tror ikke det hjelper alle og er så fantastisk som alle skal ha det til! Jeg velger å oppdra å ri hesten min som jeg vil, og stakkars liten, hun er sikkert bare missforstått. det er så synd i henne! jeg kjenner hestene mine! Andre kjenner sine, og de fleste vet hva som er best for hver enkelt. jeg syns bare det blir veldig mye mas og publisering rundt Nh, mye av det er jeg enig i, andre ting ikke...

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  02:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk må bare la være å lære seg NH for min del, men har du noen gang tenkt på HVORFOR det er så mye publisering rundt NH?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  02:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Fordi det er mye innen NH jeg ikke er enig i! Altså, sparker en hest meg med vilje, det merker man på hesten, så sparker jeg igjen, men ifølge nh så er det taugrimer og presenninger som gjelder! Nei, jeg driver heller hest som moren min gjorde, og det fungerer utmerket! Men jeg er for alt annet, som løsdrift, ingen dekken og barbering, osv. Det jeg har fått gjennom min egne måte, er hardføre hester med et fantastisk gemytt! Begge hestene er litt enmannshester, de forholder seg til meg, de passer på meg. de hadde ikke gjort det om de hadde vært redd meg eller manglet respekt! Jeg har to hester som i mine øyne er perfekt tilpasset meg og omvendt.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  02:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Fordi det er mye innen NH jeg ikke er enig i! Altså, sparker en hest meg med vilje, det merker man på hesten, så sparker jeg igjen, men ifølge nh så er det taugrimer og presenninger som gjelder! Nei, jeg driver heller hest som moren min gjorde, og det fungerer utmerket! Men jeg er for alt annet, som løsdrift, ingen dekken og barbering, osv. Det jeg har fått gjennom min egne måte, er hardføre hester med et fantastisk gemytt! Begge hestene er litt enmannshester, de forholder seg til meg, de passer på meg. de hadde ikke gjort det om de hadde vært redd meg eller manglet respekt! Jeg har to hester som i mine øyne er perfekt tilpasset meg og omvendt.

Først må jeg da si: en hest sparker ALDRI uten at det er med vilje! Du må heller prøve å fundere litt over HVORFOR den sparker, enn hvordan du skal straffe den, for at det er med vilje er i alle fall minst 99% sikkert i alle tilfeller!
Du driver hest som moren din gjorde, og det fungerer utmerket. Eller? Gjør det egentlig det? Jeg har fått inntrykk av at du faktisk har ganske mange problemer med hestene du rir, selvom du selv sier at det skal være sånn. Så jeg bare lurer litt på hvor godt det egentlig fungerer. Det er jo bra du synes det fungerer da, og at du er fornøyd, men personlig ville jeg aldri vært fornøyd hvis jeg f.eks. hadde vært NØDT til å ri med pelham.

Stormy; Jeg spurte deg ikke om hvorfor du ikke kunne NH, jeg spurte om du noen gang hadde tenkt på HVORFOR det er så mye publisitet rundt NH.. Kanskje det er en (god) grunn til det?
Men når du nå først har svart på hvorfor du ikke liker NH, og det svaret er at "du er ikke enig" så lurer jeg på hvordan du ikke kan være enig i noe du ikke veit noe om? Eksakt hva innen NH er det du er uenig i??

Apropo NH og taugrimer: Det er det argumentet jeg til stadighet hører, men jeg for min del har en god stund praktisert NH, men har fortsatt aldri tatt i en taugrime og forstår egentlig ikke hva en grime har med heste-psykologi å gjøre?? Kan noen svare meg på det?

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  04:00:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvorfor det er så mye publisering rundt NH? Tja si det.

Først og fremst er NH et navn som er satt på noe vi har gjort i mange år. Det dreier seg om sunn fornuft. Noe har selvsagt kommet til, og mange selvsagte ting har fått et navn. NH er ikke noe mysterium.

NH fremstår som mye positivt og mye negativt. Grunnen til at NH får mye negativ omtale er mange useriøse trenere. Videre at mange tar et kurs og tror de kan det - og praktiserer det som om de kunne det. Et helgekurs er ikke nok i mine øyne. En annen grunn er at NH fremstilles som så fryktelig bra for hesten, og blir "prakket på". Behandler du ikke hesten din etter NH-prinsippet så gjør du en alvorlig feil og at mange har den holdningen at NH løser alt. Enda en grunn er at det er mange forskjellige prinsipper innen NH ettersom hvem du spør.

Hovedsaken er at folk dømmer etter hva de ser.

Har en venninne på en stall hvor det stort sett drives NH/ Western. På stallen vår er det ingen som gjør det. Min oppfatning er at gjennomgående er hestene på stallen vår atskillig enklere å håndtere på alle måter. De referatene jeg har fått, samt opplevelser på nevnte stall, tilsier det.

NH er sikkert en fin ting, men ikke nødvendigvis det eneste riktige. Hovedsaken må være at man kan samarbeider med hesten sin og at det fungerer.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  09:51:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker taugrime fordi den ryker ikke. Tauet som er knyttet fast i grima ryker heller ikke. Det er bare tau, ingen kroker. Tauet er langt, og da blir det bedre å jobbe med hesten. En trenger ikke gå rundt å tenke på om grima ryker hvis hesten f.eks gjør et sprell slik at en må ta hesten tilbake osv. Tauet er tungt, og derfor mye bedre enn disse nylon-tauene som flyver avsted i vinden.. En kan bedre korrigere hesten med et tungt, langt tau enn et kort, lett nylon-tau- mener nå jeg.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  17:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

NH fremstår som mye positivt og mye negativt. Grunnen til at NH får mye negativ omtale er mange useriøse trenere. Videre at mange tar et kurs og tror de kan det - og praktiserer det som om de kunne det. Et helgekurs er ikke nok i mine øyne. En annen grunn er at NH fremstilles som så fryktelig bra for hesten, og blir "prakket på". Behandler du ikke hesten din etter NH-prinsippet så gjør du en alvorlig feil og at mange har den holdningen at NH løser alt. Enda en grunn er at det er mange forskjellige prinsipper innen NH ettersom hvem du spør.

Til vixi: Jeg er helt enig med deg, og det er ufattelig synd at det er så mange useriøse trenere som gir hele NH-prinsippet et generelt dårlig inntrykk. Og at det er mange forskjellige prinsipper er vel akkurat som med menneskepsykologien, vi har Freuds teori, vi har Eriksons teori, vi har Mahlers teori, Winnicotts teori m.fl. Alle disse blir aktivt brukt i dagens psykologi. Og det samme kan vi vel kanskje si om NH, hestepsykologien, her har vi Monty Roberts, Mark Rashid, Pat Parelli, Ellen Ofstad, Tom Dorrance og mange fler. De har forskjellige måter å praktisere natural horsemanship på. Men kan noen som helst som har sett noen av disse i aksjon, nekte for at de har et helt unikt samhold med hester?
Menmen, nå sporer jeg jo helt av her..
Men en ting til må jeg spørre om. Hvorfor setter alle NH og western i samme bås? Jeg har i alle fall aldri praktisert western, derimot har jeg holdt på med alle andre typer hestesport, og jeg er allikevel "NH-frelst"..
Hva har psykologi med ridegren å gjøre?

Tror jeg må finne fram en av de gamle NH-debattene jeg, for dette handlet jo egentlig om bitt..

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  17:08:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
?

Nå er jeg heldigvis ikke sterk nok til å nappe av en grime, enten den er laget av nylon eller lær. Hvis hesten finner på noe sprell så tror jeg nok jeg mister den før grima eller tauet ryker.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.