hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesteskoboots (Old Mac's funksjonshestesko)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hesteskoboots (Old Mac's funksjonshestesko)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  20:14:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Satt og bladde i den nye Hööks-katalogen i dag. I flere år har Hööks solgt noe som heter Old Mac's funksjonshestesko. Dette er sko/boots som en setter på på tilsvarende måte som vi mennesker setter på oss sko. Jeg har aldri sett noen bruke sånne sko, eller følt behov for at dette er noe man trenger eller kommer til å bruke. Lurer derfor på om det er noen som bruker slike sko? Og hvorfor? Hvilke fordeler/ulemper har slike sko? Hvordan fungerer de egentlig i praksis? Mulig det er utrolig genialt, bare jeg som ikke har oppfattet det.. Hadde vært gøy å høre om noen har erfaring selv, eller kjenner til andre som bruker/har brukt slike sko.

--
spoff

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:02:16

Anette

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  20:25:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg har selv sett disse skoene, men jeg ville aldri brukt det på min hest. Det er i hvertfall å menneskeliggjøre hesten, og sette på den menneskelignende sko. Vi har menneskeliggjort hesten nok fra før, så slike sko burde være unødvendig bortsett fra i spesielle tilfeller hvor hesten kanskje trenger slike sko.

Gå til toppen av siden

Pling

» VIP

Skrevet - 24/01/2003 :  21:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har selv sett disse skoene, men jeg ville aldri brukt det på min hest. Det er i hvertfall å menneskeliggjøre hesten, og sette på den menneskelignende sko.

Det er vel ikke akkurat det som er meningen men vel:) Det er vel helst et hjelpemiddel til en hest som går skoløs om vinteren eller om hesten blir sårbeint for eksempel. Det kan også være for å la hesten få feste, ved å montere brodder på bootsen som hjelper skoløse hester til å få et bedre grep på glatta. Det er iallefall sånn jeg har skjønt det:)Eller hvis du ikke får tak i en smed den dagen, smekk på bootsen og du får trent hesten allikevel:)
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  22:23:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Kanskje ikke det som er meningen med skoene, men allikevel så liker jeg det ikke. Synes det ser altfor stort og klumpete ut, kan jo ikke være noe behagelig for hesten å gå med. Om hesten mister en sko kan man også teipe hoven, det fungerer helt sikkert like fint. De skoene er jo også ganske dyre.

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  23:20:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Men om en regner ut hvor mange penger en bruker på hovsmed opp igjenom årene, så er ikke de skoa til hooks så dyre alike vel.. om en da kan spare noen hovsmed besøk på å bruke dem...

Jeg har ikke noe kjennskap til hvordan de er i bruk.. men jeg tror det må være en fin løsning for hester som hater å bli skodd.. osv.. om de da fungerer og ikke er til ubehag for hesten.

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  16:57:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Det sies jo at det er 6 måneders garanti på de!!?

Hvordan kan de holde så lenge?
Er det noen som har brukt det eller bruker det??
Hadde vært kult å vite om det funker eller ikke funker!
Hvis de virkelig holder i 6måneder er ikke nesten 2000kr så dyrt! ???

-Milla
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  23:10:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kom faktisk over en lang diskusjon om disse skoene på newsgruppa rec.equestrian (så lang at jeg ikke orket lese alt..). Men du kan jo lese selv hvis du er interessert

Skoene har også sin egen hjemmeside: http://www.oldmacs.com/

Jaja.. Selv tror jeg jeg vil koste på meg vanlige sko for min kommende hest. Selv om disse skoene kanskje kan være et bra alternativ.. Men er neppe lovelig i dressur, så da vil nok ikke jeg ha sånne sko iallfall

Hadde likevel vært morsomt å høre om noen i Norge har prøvd disse. De er tydligvis mer geniale enn hva jeg kanskje forestiller meg..

--
spoff

Redigert av spoff den 25/01/2003 23:19:45
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  13:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hatt sånne "sko" til hesten min.
Men har sett at en hest har brukt dem en gang,
Det var netopp en god smed i stallen vår,og han sa at old mac`s bare var tull.. Når hestene gikk ute med de ,ble de fort ødelagt uansett hvor god kvalitet det skulle være på de,så han anbefalte på det sterkeste å sko hestene med vanlige sko!
Var dobbelt så billig sa han.
Men ikke hvet jeg.. Der var ihvertfall hans mening! :=)

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  16:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er mange som anbefaler bruk av slike "sko" men ikke Hööks sine. Pga mange forskjellige årsaker som passform, slitasjen m.m. De er rett og slett for dårlige. Ikke vet jeg?

Vanlige hestesko med brodder fungerer greit for oss, og veldig mange andre.

I løpet av 6 måneder om vinteren skoes hesten min 2-3 ganger. Prisen er ca 700 kr/ gangen. Det blir altså maksimalt 2100 kr. Forskjellen er ikke så stor. Selv om du har "Hesteboots" må du fortsatt spikke hesten, så den utgiften forsvinner ikke.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/06/2003 :  00:03:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike "sko" brukes mest av de som har hesten sine barfot. Om de skal gå på hardt underlag/ i en overgansperiode/ ved sårbenthet/ glatt føre o.l.

Det som er så bra med slike boots er at hoven får utvide seg og vokse naturlig. De flest hester med sko har for trange hover, dette slipper du om du bruker boots. så det er for det meste en hjelp til hester som går uten jernesko, men som trenger noe ekstra å slite på i enkelte tilfeller.

Vet ikke noe om kvaliteten egnetlig, hvor fort de slites osv. Men jeg regner med at om de brukes hver dag så vil de nok slites forholdsvis fort, da de egnetlig ikke er mest til så mye bruk.

Du kan lese mer om forskjellige typer boots inne på barfot sidene: http://barfothest.com/, gå da inn der det står Transition. Litt ned på siden der ståpr det litt om de forskjellige. På disse siden kan du også lese litt mer om grunnen til at vanlige jernsko ikke er så bra for hesten, så trenger ikke jeg skrive så mye her Best om du da leser på Horseshoes

Jeg tror at om du rir mye på ridebane, med mykt underlag så vil ikke hesten bli sårbent om den går uten sko. Så kan du ha på boots om du skal på tur. Tenker på Spoff som sa at det sannsynligvis ikek var lov til å ri med slike i dressur, om du ikke får lov så kan du ri uten sko, kan du ikke? Eller MÅ du ha jernsko på i dressur? Om du rir litt på en myk bane så vil ikke høvene slites noe særlig. Og hesten skal ha rimelig dårlig hovkvalitet for å bli sårbent av slik bruk. Mange travere går med sko i trening, men de bli tatt av i løp. Ingen av dem blir sårbent, og der vil jeg kunne påstå at underlaget er litt hardere også.

Men, dette er vel litt mer komplisert enn som så. Vil bare ikke anbefale noen om å rive av skoa uten å sette seg litt inn i det. Men er du interessert så er det bare til å sjekke ut barfot siden.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.