hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterke bitt... en uting???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sterke bitt... en uting???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  12:10:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg rir hoppen min på pelham fordi det passer henne! Jeg ville ALDRI rørt en pelham om jeg ikke visste hvordan den skulle brukes! Pelhamen min er tynn, fordi hesten har tykk tunge! Dette har mye å si! Har hesten tynn tunge, passer et tykt bitt best! Jeg rir ikke hesten på pelham for å være stygg med henne akkurat, men mange hester trives bedre med pelham enn med trinse...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/05/2003 :  17:19:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Som kjent er det hånden som holder bittet som avgjør hvor sterkt et bitt er og hvordan det virker!!

Jeg kan egentlig fint lite om bitt, og har som sådan fint lite å bidra med her, foruten et par spørsmål til:

1. Jeg har blitt fortalt at et muffebitt er mildere enn ett vanlig trinsebitt, kan noen forklare hvorfor.
(her forutsetter da mildere at det vil gi mindre trykk osv. sett at samme hånd holder i det!!)

2. Kan man egentlig foreta et ledende tøyletak på rett måte (altså vil det virke riktig inn på hesten) med et Pessoa bitt? Jeg bare lurer, siden dette har en form for vektstang osv.
Det dere her må ta utgangspunkt i er da en noe stiv hest som man "må vise veien" ikke at man flytter hånda en millimeter for å hinte om at bøying er en fin ting!!

Til sist: tror kanskje mange "NH-trenere" er skyld i at det forbindes med western. (les: cowboyhatt, boots, dongeri osv. og det noe tja hva skal jeg si...cowboyaktige preget...)
Og siden dette nå er blitt en del av debatten. Jeg prøver etter beste evne å behandle hester etter "på hestens premisser" prinsippet..enda jeg ikke kan NH i det hele tatt...

Guro
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  14:16:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
først av alt, det er HÅNDEN som avgjør STYRKEN på bittet!
Det er værre for en hest å bli ridd med vanlig trinse, om rytteren er hard på hånden og uerfaren, enn at den blir ridd med pelham/stanbitt av en erfaren rytter som er myk på hånden! Det sier jo seg selv!

Har erfaringer med både stangbitt og trinse. Pleide å ri litt med stangbitt før, men har ikke brukt det på måneder nå pga. jeg har drevet en del med dressur, og da vil jeg ikke bruke stangbitt når jeg jobber med å få henne på tøylen. Og hvorfor red jeg med stangbitt? slettes ikke fordi hesten min tar ut, er hard i munnen eller noenting, men rett og slett fordi hun følte seg mye mer komfortabel med det! hun tok det gledelig i munnen, og gikk på tøylen, med helt løse tøyler, skumma som bare det, hun var også mye mer våken og konsentrert.. Kaller dere det mishandling? Når jeg red med dette bittet, trengte jeg så godt som ikke å røre henne i munnen, red så godt som bare med ved å bruke vekt,sjenkler, sete og stemme. Dette fungerte veldig bra for oss!
Og nå som vi har gått tilbake til trinsen, så er hun ikke blitt noe hardere i munnen. Visst en hest blir hard i munnen når en rytter setter på den "sterkere" bitt, så er det som regel fordi rytteren er for hard på hånden..

Derimot har jeg ei venninne som bare rir med stang.. av helt feil grunner! hesten er veldig fyrig og stressa, og hun mener at da MÅ hesten bli ridd med stangbitt... Og hun er slettes ikke lett på hånden! rykker og sliter.. Da er det å bruke stangbitt fullstendig galt!

Så i mine øyne, så lenge rytteren er erfaren, og ikke setter stangbitt/pelham o.l på hesten pga. den stikker eller av andre teite grunner, så vil jeg mene og si at det fins ikke noe som heter "sterke bitt" ;)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 11/05/2003 :  14:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til anne, spot & gina
Jeg er så enig så enig med deg. Neida, det finnes ikke noe galt i å bruke stangbitt, pelham osv. på ditt grunnlag. Det er som du sier; når folk setter stangbitt/pelham på hesten fordi den stikker, da er det noe alvorlig galt, i alle fall etter min mening. Jeg synes at i stedet for å sette f.eks. stangbitt på hesten fordi man har problemer med den på trinse, så bør man heller oppsøke hjelp for å finne roten til problemene, derimot hvis hesten går fint på trinse ser jeg ingenting galt i å ri f.eks. på stang.
Jeg rir også av og til på stang. Det er når jeg bruker et western-hodelag jeg har som det ikke går an å bytte bittet på. Det hodelaget bruker jeg når jeg rir på laange langturer og heldagsturer, fordi det er så vanvittig lange tøyler på det, veldig kjekt :)

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  16:46:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Puh, var nesten redd jeg måtte gjennomgå en skjennepreken fra folk her etter innlegget mitt nå ;)
Vet ikke helt hva jeg skal kalle det hodelaget jeg har stangbittet på.. Men Jeg har ingenslags form for nesereim på det, så bortsett fra at det ikke har delte tøyler, så blir det vel nesten som et western hodelag dette også!
huff da.. nå skeia jeg litt utav diskusjonen men!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/05/2003 :  13:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei vil bare tilføye at det jeg mente med at jeg ville vert bekymret hvist jeg hadde FLERE hester og ikke KLARTE å ri de med et mildt bitt, men måtte bruke et hardt/skarpt bitt for å ha KONTROLL.
Da ville jeg gått i tenkeboksen og spurt meg selv hva som var galt med min riding!

Jeg er ikke i mot at noen rir med skarpe bitt for at hesten trives bedre med det!! Jeg vil jo at hesten skal ha det bra...
Men rir man med skarpe bitt for at man mener at man ikke har kontroll på hesten uten, er det noe som ikke stemmer. Det er vel greit dersom dette gjelder en hest av flere ettersom at ikke alle hester er like, men må man ha skarpe bitt på alle hestene jør man vel noe feil?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/05/2003 :  14:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier: Kan du forklare dette litt nærmere? Skjønte det ikke helt jeg..

Kopi av melding:

Et trinsebitt gir et mye mer konsentrert trykk enn en stang. Flytter man hånden 3cm bakover på et trinsebitt, så flytter man bittet 3cm i hestens munn. Gjør man tilsvarende på et stangbitt, flyttes bittet 0,5cm bakover, og trykket fordeles. Min erfaring er at mange hester reagerer mer positivt på det siste - forutsatt at hånden er 'god'. Vil det ikke da si at et stangbitt godt kan være mildere enn en trinse?

Hva slags stang snakker du om her? Hvordan er stangen festet til bittringene? Hva slags bittringer? Hvordan er de festet til tøylen? Har stangen "vektstenger" på sidene? (husker ikke hva det egentlig heter, men sånne stenger som går ned som tøylen er festet i.)

Forøvrig ville jeg nok foretrekke at bittet beveger seg så mye som jeg beveger hånden. Da vet jeg nøyaktig hvor mye, eller lite, jeg tar.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  16:28:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har et pelhambitt med løse stenger, og relativt lange parerstenger! Dvs det er sterkere en et med korte stenger... Men hesten elsker det, akkurat som anne sin hest! Jeg mener at så lenge man vet hva man gjør, er det jo ikke noe problem lengre!!!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/05/2003 :  23:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes jo tynne bitt som er uten vektstenger, hvorfor bruker dere ikke de, dersom det er tykkelsen på bittet hesten elsker?
Jeg bare spør...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  23:29:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
gipsy: FORDI en pelham gir klarere og mer presise meldinger til hesten! Og det virker på nakken, og oppmuntrer hesten til å søke ned. Det har seg slik at jeg liker å ri med pelham, men jeg rir med trinse og muffebitt, og kjører med Wilsontrinse og!!! Jeg bruker ikke BARE FYBITT!

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  00:21:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Eligj:

Fordi et stangbitt roterer rundt en akse (stangen). Ren fysikk.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/05/2003 :  01:59:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier: Skjønner fremdeles ikke helt hva du mener. Tror du må gi meg det med t-skje ;). Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 13/05/2003 :  12:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier, jeg skjønner heller ikke hva du mener...
Stormy, Jeg mener ikke at bittet er fy.
Er enig i at det som kan være fy sitter i den andre enden.
Det er jo tross alt hånden som er styrken på bittet når alt kommer til alt. Jeg spør kun for at jeg liker å vite hvorfor andre velger andre løsninger enn meg. Det er det jeg lærer av.
Kanskje jeg velger den samme løsningen som deg en dag, dersom jeg skal ri dressur og har blitt veldig god til det?
Jeg syns du virker fornuftig som ikke bare bruker det men velger bitt utfra hva du og hesten skal gjøre, det syns jeg virker fornuftig.
Jeg er ikke god nokk til å ri med et skarpt bitt, så jeg kommer ikke til å gjøre det før jeg har lært meg mye mer.
Men det betyr ikke at du ikke er god nok.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  12:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah, tror jeg skjønnte hva Destrier mente...

Et stangbitt, der er tøylene festet under bittet, det er ingen bittring så tøylene har ikke like direkte kontakt med hesten munn. Så, hva skjer når du trekker i tøylene med et stangbitt, først trekkes "stangen" litt bakover og det gjør at bittet roterer litt i hestens munn, først når stengene er dratt langt nok bak kommer innvirkningen fra tøylene ved at bittet presses bakover.

Om noen skjønte det... Elle ble det kanskje bare helt feil...??
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 13/05/2003 :  13:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo tror jeg også skjønte det nå, men blir ikke kjettingen under presset opp mot underkjeven slik at virkningen blir umiddelbar, den er vel festet i motsatt ende av vektstangen vist jeg husker riktig..?
Det er noen år siden jeg har studert et slikt bitt, så koriger meg hvist jeg tar feil!
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.