hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

lille fleskklump

Skrevet - 14/01/2005 :  18:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det bildet var da ekstremt dårlig... En ting er at proporsjonene på selve dyret er smågroteske, men i tillegg virker perspektivet sånn at hesten ser ut til å være halvt giraff... Vet ikke om det er tilsiktet eller ikke.
Dette er uansett den typen "barbiearaber" jeg misliker.
Rart egentlig, alle arabere jeg har kjent - også i USA - har vært normale og sunt utseende hester. Også de som har blitt brukt til utstilling og avl.
MEN blar du gjennom et nummer av Arabian Horse World og studerer salgs- og avlsannonsene, ser du utelukkende utstrekte, forvridde, polerte pyntehester. Nøyaktig på hvilken måte gjør denne poseringa hesten mer estetisk tiltalende?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  20:50:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Off, seriøst, den tynne og falskt utstrakte halsen var ikke fint. Og jeg er ellers veldig glad i araberhesten. Enig med deg, det er smågrotesk og alfor oppdolla.
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  16:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Ser det diskuteres heftig om araberhesten her

Ville bare si at bildet BabyLunah har satt inn, er vel av Magnum Psyche, og han er vel en av USA's beste avelshingster som har vunnet mage champions!!!
http://www.magnumpsyche.com/
Og påstå at en slik hest er smågrotesk og ser ut som en halvt giraff er vel å ta litt av da Den hesten er jo råflott

...men dette er en diskusjon som en aldri kommer noen vei med (som på lik linje med diskusjoner om at fjordingen er en liten tønne som ikke kan brukes til annet en turridning), ! For dette kommer jo an på smak og behag, folkens! "Smaken e som ræva - todelt"!!!

Tror diskusjonens utgangspunkt var om norske araberhester var for dårlige, og det kan en jo diskutere i det lange og det breie - men en ender vel alltid opp med at det er oppdretterne av "de dårlige araberne" det står i (bruk av dårlig hopper / dårlig hingster), og ikke araberhesten av rase!

Og til dere som kritiserer "jåleriet" med araber-show, det er faktisk utrolig gøy å både delta med hest og å se på! Det er jo en utstilling, hvor en vil at hesten skal ta seg best mulig ut! Det er vel bare det at det er større tradisjon innenfor araber mijøet å sminke, klippe og trene hestene for en utstillingen! Til dere som er så fryktelig kritisk, hvorfor ikke ta dere en tur å se på da vel

Og til slutt, nå må dere skjerpe dere med å kritisere de forskjellige rasene Det å diskutere kvaliteten på forskjellige raser er jo en ærlig sak, men å komme å påstå at en multi champion ser ut som en giraff er jo helt på tryne

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  17:06:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi sier da ikke hestene e smågroteske, men at måten de er blitt sminka og dolla opp på ;) Hesten er sikkert kjempenydelig au naturel. Slik jeg har forstått det, skal vel egentlig arabere se så naturlige ut som mulig.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 15/01/2005 :  17:11:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Jepp, det er Magnum Psyche på bildet

Og du svarte faktisk nå på alt vi har diskutert de siste sidene av diskusjonen, TAKK!

At den hesten på bildet er en super araber er jo nå bevist, og om dere ser på hans rygglinje så ser dere hva vi har ment. Hans rygg er horisontal fra manke til halefeste. Dette er veldig lite ønskelig for hest som skal samles, da overlinjen er helt feil buet.

Og vi har helt god grunn til å synes den hesten ser grotesk ut! Rygglinjen er helt vill og halsen ser ut som om har blitt strekt i en torturmaskin... Synes det ser helt villt ut, og jeg skremmes av hvor lite av den opprinnelige araberen, den hardføre, lille, elegante ørkenhesten, det er igjen i den hingsten....

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  17:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra det er flere enn meg som syntes dette var stygt.... Det første som poppa opp i hjernen min var "Barbiehest".

Den er tynn og tubeforma... rett og sett stygg. (og jeg pleier vanligvis å like arabere veldig godt)
Blir litt skremt av å se at araberens ideal-hingst er en merkelig bygget girafflignende ting.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  17:44:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fyttikatta så tynn den hesten var i halsen. Ser ut som om den skal knekke sammen ved første vindkast jo :-o Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Liss ( pre/arab) og godt nyttår!

Nå kom du meg i forkjøpet, og skrev det meste jeg selv ville gjort!
Godt det ikke er mange araberfolk her, å kalle Magnum Psyche for grotesk er vel som å banne meget høyt og tydelig i kirka!

Jeg digger arabershow, og så lenge det ikke går utover hesten psykisk / fysisk ser jeg ikke noe galt i å dolle hestene opp.
En flott "shinet" araber i ringen i svevende trav med full musikk er utrolig flott å se!

Min konklusjon av denne debatten er følgende: Det er grotesk å sminke / stelle hestene for show, men araberen er over hodet ikke egnet for annet enn å se vakker ut, samt å springe fort og langt.

Vi må da jammen være dumme som bruker masse penger og tid på araberne våre......

Anette Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:30:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Godt nytt år til deg også Anette

Tror nok mye av negativiteten for araberen bygger på både uvitenhet og misunnelse (...ja tørr faktisk å påstå det)!

Cessa - nå har jeg både P.R.E og arabere, og disse to rasene kan jo ikke sammeliknes (som forøvrig mange andre raser også!)! Og det er litt vanskelig å nå Grand Prix med en araber pga høyde, men selvfølgelig kan du ri samlet på en araber (hvilken jordklode kommer du fra?) - men jeg skal være enig at det er enkelte hester som egner seg bedre til den høye skolen! Men du kan jo ikke kritisere en rase pga at den ikke kan nå grand prix i dressur, for da har du faktisk en ganske stor jobb framfor deg med tanke på alle de andre rasene som ikke kan nå like langt heller...

...og til BabyLunah har du noen gang sett en tynn hest... Kan du fortelle meg hvilken av bilde du ser du ribbena på til Magnum Psyche (det lurer jeg på)

...må nå le litt av den her diskusjonen også er det ikke fjordingen dere klager på pga at den er for kraftig, så er det arberen fordi den er for edel...vel, vel

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:34:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Beklager, ble litt feil her...spørsmålet om tynn hest var ment til Formosissima
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:49:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå er det forskjell på mager og tynn - jeg mente her at jeg synes at hesten har tynn hals som i at den har tynnere hals enn en 'normal' hest eller hva jeg nå skal si for at det skal høres riktig ut.
(Og ja, jeg har sett tynne hester, men det var ikke det jeg mente her.)

(Redigert for å legge til at ordet jeg lette etter var spe og/eller spinkel.)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 15/01/2005 18:51:48 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jøssda. Nå snakker ikke jeg for alle her, men jeg har da ihvertfall flere ganger sagt at jeg syntes arabere er kjempefine og at de kan såvisst brukes som noe. Jeg må vel få lov til å si at hestene ser penere ut uten å bli oppdollet sånn?

Hesten på brukerbildet mitt der er araber, syntes han ser kjempenydelig ut selv om han har stått ute sommerbeite i en uke ;)

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Så Formosissima, er da fjordinger, døl, kaldblodshester, islandshester, nordlandshester osv feite fordi de er en kraftig bygd hesterase og har så tykk hals Tåpelig

Du er klar over at når hesten strekker hals, som på bildene av Magnum Psykche, kommer halsmusklene fram og halsen "ser" tynnere ut!!!

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  18:59:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Eva, hester er vel ikke stygg pga at de har vært på sommerbeite Du tror vel ikke at de som stiller ut araberene sine, sminker hestene sine hver dag vel Sminke eller ikke på hester på utstilling - det er jo en smaksak, som ikke skal påtvinges noen! Visste du foresten at de bruker sminke på andre raser også under utsilling - showsheen er jo sminke
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  19:08:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
pre-arab: Det var da voldsomt til reaksjoner her da. Jeg sa at jeg synes at -denne ene hesten- hadde sped hals og du tar helt av. Det er ikke rart at det blir krig i verden...

Jeg synes arabere er pene hester, men jeg synes at denne -ene- araberen har sped hals og da hjelper det ikke om det er en bakgårdsblanding fra Norge eller USAs høyest premierte araberhingst; det er nå en gang min mening.

Jeg har aldri sagt at denne hesten er mager, derfor vil jeg ha meg frabedt å få lagt ord som "feit" i munnen min. Det er selvsagt at tyngre hesteraser har grovere hals, men nei - jeg synes ikke disse er "feite".
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.