hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  19:16:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eva, hester er vel ikke stygg pga at de har vært på sommerbeite Du tror vel ikke at de som stiller ut araberene sine, sminker hestene sine hver dag vel Sminke eller ikke på hester på utstilling - det er jo en smaksak, som ikke skal påtvinges noen! Visste du foresten at de bruker sminke på andre raser også under utsilling - showsheen er jo sminke

Det er det jeg mener; hestene ser jo fine ut til hverdags; hvorfor dolle de så opp? På siden til Magnum Psyche er det bare bilder av en stivpyntet hest som blir ledet og strukket på; jeg vil heller se hesten i mer naturlige omgivelser. Det er bare min mening, går ikke rundt å forbyr folk å pynte hestene sine, gjør jeg vel? Som lille_fleskklump sa lenger oppe på siden:
Kopi av melding:
Rart egentlig, alle arabere jeg har kjent - også i USA - har vært normale og sunt utseende hester. Også de som har blitt brukt til utstilling og avl.
MEN blar du gjennom et nummer av Arabian Horse World og studerer salgs- og avlsannonsene, ser du utelukkende utstrekte, forvridde, polerte pyntehester. Nøyaktig på hvilken måte gjør denne poseringa hesten mer estetisk tiltalende?

Redigert av - Eva V den 15/01/2005 19:18:16 Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  19:35:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
...he, he, ikke så fryktelig volsomme reaksjoner her nei ...men det er akkurat det det jeg vil frem til - hver sin smak Tror nok ikke denne så mye omtalte hingsten hadde gjordt det så bra på show hvis den hadde vært unormal, giraff eller smågrotesk! Og til slutt fra min side, slutt å kritisere raser fordi dere liker noe annet!

Når det gjelder sminke, er det jo brukt for å fremheve hestens eksteriør og uttrykk! Skal du på utstilling, så vil du jo a hesten skal vise seg fra sin beste side...eller?

Nå tror jeg at jeg avslutter min deltakelse i denne diskusjonen, for den begynner å bli litt for meningsløs

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  20:15:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
ja, må nok komme med et innlegg til...ser jeg har rotet litt mellom Formosissima og BabyLunah...beklager Formosissima, det var jo BabyLunah som påstod at Magnum var tynn og ikke du (det var vel bare halsen du synes var tynn!) Så da sender jeg spørsmålene videre til henne...

Håper jeg er tilgitt

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  20:25:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den er grei :-) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  20:48:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
He He He her har dere kommet "langt" ser jeg
Har ikke noe mer på hjertet annet enn: Magnum Psyche er nest etter Muscat den vakreste araberen jeg har sett, og jeg har lagt han til mine favoritter på dataen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ckeyser
» VIP

Skrevet - 15/01/2005 :  23:21:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommentar til diskusjonen rundt bildet av Magnum Psyche:

Ta en titt på bildet en gang til, så og si alle amerikanske arabere fotograferes stående i oppoverbakke (frambeina står mye høyere enn bakbeina) for at overlinjen skal virke mye mer horisontal enn den faktisk er. Halsen er av natur ikke så "tynn", men slankes mye (med sweat neck, og ulike preparater) for å oppnå den slangelignende fasongen. Enkelte foretar også plastiske operasjoner for å oppnå den "looken" de vil ha!
Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 15/01/2005 :  23:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som før nevnt liker jeg arabere, til tross for at den lette beinbygninga ikke er helt etter min smak... Det jeg reagerer på er at folk mener de ikke skal vurderes, fysisk eller psykisk, etter de samme kriteriene som andre hester. Dette mener jeg er til skade både for rasen og menneskene som liker dem... Særlig noen araberentusiasters holdning til andre hester. En får liksom inntrykk av at enkelte helst vil erklære den som egen art, som overhodet ikke skal komme inn under betegnelsen "hest"...
Gå til toppen av siden

ckeyser
» VIP

Skrevet - 15/01/2005 :  23:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken hingst er å anbefale å bedekke med om dagen da? Helst Hel egypter... Og jeg vil ha en som er litt stor og kraftig, ikke en som er under ponni målet!!

Pga min størrelse vil jeg ha en Araber med litt størrelse på, men som alikevel er lekker, og typisk!!

Har ganske sær smak når det gjelder hest!! VET DET!!

Opprinnelig postet av Roxira

Hei, Roxira!

Om du ønsker å bedekke med helegypter, tror jeg du må satse på noe i utlandet! Ta en titt på denne hingsten for eksempel:

http://www.birkhof.com/birkhof_malik.htm

Han heter DF Malik Jamil, flott hingst med utrolig vakkert og typete hode!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  23:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
"...og til BabyLunah har du noen gang sett en tynn hest... Kan du fortelle meg hvilken av bilde du ser du ribbena på til Magnum Psyche (det lurer jeg på) "

Er ikke den hesten her smal, tubeforma og rar i kroppen så vet ikke jeg. Hvordan noen kan synes at denne hesten er vakker skjønner jeg rett og slett ikke! Og at det er en anerkjent avshingst virker helt uforståelig! Hvis det er slik rasestandarden til araberne er må jeg si at rasetypiske arabere er grusomme (noe som jeg rart...for de fleste arabere jeg har sett er hundre ganger penere enn det misfosteret der)

At slike hester er egnet til ekstrem samling kan vel ingen påstå? Araberens styrke er og blir distanse, og selv om den kan samles til en viss grad, er det overhode ingen hest til den høye skolen (som en eller annen her allerede har sagt).

Nu vel... hver sin smak.
Gå til toppen av siden

ckeyser
» VIP

Skrevet - 16/01/2005 :  00:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er slik de fleste vil ha araberne i USA!, men så er jo det meste ekstremt der borte De foukserer mye på hals og kropp, mens det blir lagt lite vekt på hodet og bevegelsene. Ofte faller denne type hester igjennom når de konkurerer i Europa. Gå til toppen av siden

ckeyser
» VIP

Skrevet - 16/01/2005 :  00:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate: Har du tittet på bildene fra utstillingen på Hønefoss i fjor?

Når du titter der, skjønner du godt hvorfor jeg angrer på at jeg ikke stilte hoppa mi!!

Hei, igjen Roxira!

Det kommer nye muligheter!! 18-19 juni arrangerer NAHF Int. B-Show, Egyptian Event og National Championships, så da har du nye muligheter til å stille hoppa di! Hvordan gjorde hun det på Hellerudsletta?
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 16/01/2005 :  11:38:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei igjen alle sammen!

Jeg må bare si hvorfor jeg reagerer så sterkt.... Jeg synes det er skremmende at man overfokuserer på ekstreme eksteriøre trekk, og helt "glemmer" at hesten er et dyr som de aller fleste har i bruk, som ridehester o.l.

Og når man ser på araberen var jo det en rase som er framkommet gjennom hard utvelgelse gjennom tusener av år i et hardt miljø. Resultatet var en hardfør, liten, lett, sterk hest som var utrolig vakker sammenliknet med andre hester på den tiden. Nå derimot, har man mange raser i alle mulige varianter man "skreddersyr" til alle mulige formål. Araberen er derfor ikke så spesiell lenger når det kommer til vakkerhet, man finner flere raser med liknende utseende (mye pga araberblod). Det at man nå da "ødelegger" den opprinnelige araberen ved å avle på individer, uansett hardførhet og bruksegenskaper, bare de har et visst eksteriør synes jeg er synd. Sett Magnum Psyche i bruk i et arabisk land og han hadde forgått ganske fort...

Og en ting til; hvordan er araberene i sine "hjemland"? Hvilke kriterier velges de etter og hvordan har rasen utviklet seg der? Jeg vil tro at de velges etter bruksegenskaper og eksteriør som skiller seg ganske bra fra det bildet av Magnum Psycke...

Jeg har alltid vært "fengslet" av araberens utrolige eleganse og vakkerhet, men aldri på slike bilder av utstillingsarabere... En araber i fri utfoldelse i ørkensand er et nesten hellig bilde for meg.

Mvh Cessa, som gikk litt i barndommen på slutten der....
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2005 :  12:23:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvilken hingst er å anbefale å bedekke med om dagen da? Helst Hel egypter... Og jeg vil ha en som er litt stor og kraftig, ikke en som er under ponni målet!!

Pga min størrelse vil jeg ha en Araber med litt størrelse på, men som alikevel er lekker, og typisk!!

Har ganske sær smak når det gjelder hest!! VET DET!!

Hei, Roxira!

Om du ønsker å bedekke med helegypter, tror jeg du må satse på noe i utlandet! Ta en titt på denne hingsten for eksempel:

http://www.birkhof.com/birkhof_malik.htm

Han heter DF Malik Jamil, flott hingst med utrolig vakkert og typete hode!

Opprinnelig postet av ckeyser

Takk!! Gikk inn på stallions på siden der og jeg synes Radames II var finest... Synd det ikke står mer om hingstene.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2005 :  12:24:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
På hjemmesiden til det kongelige stutteriet i Bahrain (land/øy utenfor saudiarabia) kan man se ekte, helt rene Araberhester: http://www.royalarabianstud.com/ De ligner ikke mye på barbiehester! Fra siden:

"The Royal Stud breeding program, as mentioned before, has never fallen prey to the dictates of fashion. Our horses are magnificent, beautiful, strong, well conformed and well sized. All these add up to a wonderful horse, but it is somewhat unfortunate that this is not what is required in the Show ring today. The Royal Stud’s horses have only been shown selectively, in Amman in Jordan during their International shows and, before the Gulf War, in Baghdad in Iraq. The team returned with a good haul of silverware from Jordan in 2001, which is a telling commentary on the kind of horse that is being appreciated once again. Bahrain’s Arabians are the same as they were at the beginning of the twentieth century, from which time there was undisputed photographic proof. "

Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 16/01/2005 :  12:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er slik de fleste vil ha araberne i USA!, men så er jo det meste ekstremt der borte De foukserer mye på hals og kropp, mens det blir lagt lite vekt på hodet og bevegelsene.
Opprinnelig postet av ckeyser

Jeg syns hodene kan være vel så groteske... Noen av dem ser jo ut som sjøhester!
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.