hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  22:12:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Litt O/T, men åå det ser gøy ut i ri i det terrenget på bilde nr 2-3 til roxira. Ser skulle jeg tatt med Masada, han er jo født i "fjellene i Danmark" (hehe, som ridelæreren sa :P mobber han litt for den ) "Min" Araber ser forsåvidt ut slik: www.hestemarked.com/vip/4031/masadastevne.jpg: skritter her av med en skolerytter og er 14 år på bildet. Han kom til Norge for 5 år siden, i følge papirene er han "silver araber" så regner med han ble stilt ut som ung. Han er nå pensjonert fra skolen. Kjempeglad i han, han elsker å jobbe, er kjempesosial, snill, har masse energi og han er verdens vakre hest i mine øyne..

Kopi av melding:
"Ugresset" fra danmark er jo et latterlig utsagn, men ja det kommer mye fra Danmark som er bra og dårlig, men det er vel fordi man gjør så godt man kan og prøver og kjøpe noe fra et land som har 10 ganger så mye hest som det vi har

Vet det høres slemt ut, men refererer her til at vi har fått 4-5 fullblodsarabere billig fra Danmark som ikke egner seg til avl til rideskolen her, bla den på bildet over. Her jeg bor er 99% av alle hestene fra Danmark, Tyskland eller Holland, og det er selvfølgelig mye bra også.

Og hva er dette jeg hører igjen, at hester arver 70% fra moren? Jeg lærte allerede i 6. klasse at 50% av genene kommer fra hver foreldre hos pattedyr, når ble dette anderledes for hester?

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  23:09:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Fant denne linken med Bilder av Araberhester: http://horses-etc.com/Arabian_Photos_E.html

Fant noen flere bilder:

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  08:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den nest nederste så ikke så værst ut.... heller ikke nr.5 fra bunnen. Selv om det ser litt typisk oppstæsha "american showhorse" ut... ser ikke så avslappa ut (heller litt krampaktig :/ ) Men det er ikke til å komme bort ifra at det er fantastiske hester...

Tror nok allikevel jeg ville valgt en hest av spasnk type til samlet ridning
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  08:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der tror jeg vi er enige babylunah, hva med en sånn:

http://www.imh.org/imh/bw/images/and_dres.jpg

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  13:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oh la la... joda... najs :) Hadde sparegrisen min strokket til så :D Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 12/01/2005 :  14:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig at dette har blitt tatt opp før (jeg er ny her), men fins det National Show Horse i Norge? For den som ikke kjenner til rasen kan jeg si at det er en krysning mellom araber og saddlebred, ekstremt flashy og etter min mening litt overdrevet. Det var bildet av araber som ris i saddleseat som minte meg på det, da dette er hovedbruksområdet for rasen. Viser man overhodet hester i denne stilen her til lands?

Tilbake til emnet, jeg syns mange arabere vises på en dårlig måte. Det blir for stor barbiefaktor om dere skjønner, hele den strekkinga og måten å posere på. Det er med på å forsterke det inntrykket mange har av rasen, som en slags overfølsom porselensfigur som ikke kan ris og håndteres som en vanlig hest.
Før noen begynner å tenke at jeg er veldig negativ, la meg innskyte at jeg har kjent og likt mange arabere. Jeg liker ikke å ri dem noe særlig - de blir for lette og smale - men personligheten er det ingenting feil med. Og de har alle, uten unntak, vært stabile, tålmodige og intelligente, langt fra de überedle og nevrotiske dyra en får inntrykk av i bøker og film...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  15:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Viser man overhodet hester i denne stilen her til lands?

Håper og tror ikke det. Håper det aldri blir vanlig eller... har ikke noe til overs for de showgreiene de styrer med der borte. Det blir for mye dukke og for lite hest etter min smak...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  18:27:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Helt enig med BabyLuna, saddleseat og show riding har jeg ikke noe til overs for.. Altfor oppdollet og unaturlig, og det ser ikke fint ut.

Hehe, se så langt beina henger ned på det første bildet; sånn som jeg ser ut når jeg rir på ponnien eller Masada :D Domme lange bein :P

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  20:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har jo gått "rykter" om meget tvilsomme treningsmetoder for å få hestene til å show mest mulig (som folk allerede har nevnt i denne debatten)... synes det er fælt hvis no slikt blir tillat (for det er forbudt antar jeg?) i Norge.

Kopi av melding:
Hehe, se så langt beina henger ned på det første bildet; sånn som jeg ser ut når jeg rir på ponnien eller Masada :D Domme lange bein :P

Det la jeg faktisk ikke merke til.. sikkert fordi jeg er så vant til små hester/ponnier :P Men når du nevner det så....
Gå til toppen av siden

ckeyser
» VIP

Skrevet - 12/01/2005 :  23:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære alle som mener noe om araberen!!

Skumlest litt gjennom alle innleggene på forumet her, og føler for å komme med noen fakta:

Som hos alle hesteraser, forekommer det stor variasjon innen araberhestrasen. Både når det gjelder eksteriør og gemytt. For meg skal en arber straks gjenkjennes (uten tvil ) at det er en araber, og ikke noe annet. Mange påstår at araberen er ubrukelig, og at den er nervøs o.l Jeg har selv drevet med araber i 10 år, og kjenner meg ikke helt igjen i alle synspunktene her på forumet. Å påstå at den har en dårlig rygg, og at det er et kjennetegn hos rasen, er å skjære alle over en kam. Araberen er kjent for å ha en sterk rygg, og kan uten problem bære vekten av en godt voksen mann over lange distanser. Overlinjen skal være horisontal i følge rasebeskrivelsen. Araberen er en våken og intelligent hest, lettlært, men takler dårlig repetisjoner da den fort kjeder seg. Jeg vet ikke om noen annen rase som er så anvendelig som araberen, den kan brukes til alt så og si, sprang, dressur, kjøring, distanse, galopp, western, show, sirkus osv. den vil aldri kunne hevde seg i høye klasser i sprang av naturlige årsaker, og i dressur vil den falle igjennom pga av utseende (den typiske dressurhesten har jo en litt annen bygning).

Når det gjelder showpreparasjon av araberen, er det stor forkjell på hvilke metoder som brukes i USA og i Europa. I Europa er det strenge regler for hva som er tillatt ved show, blant annet er det ikke lov til å bruke farge (sort sminke, svart lakkering av høver), klippe/fjerne hår i øre og følehår. Det er vanlig å barbere hele hesten før et show, samt bruke midler for å få en glansfull pels (show sheen), og vaselin-lignende preparater rundt øyne/mule for å forsterke uttrykk, ikke noe særlig mer enn hva man gjør før man deltar i en dressur eller sprang-konkurranse. Hesten skal ta seg godt ut, være ren og velstelt, showhodelaget brukes fordi det er veldig smalt og dekker ikke over/skjuler hodet som vanlig hodelag gjør. Hesten skal stå med det venstre bakbeinet lenger bak enn det høyere, forbeina paralellt, og halsen strukket opp og fram. Ikke så ulikt måten man viser andre raser på, bortsett fra at de ikke strekker på halsen, så vidt jeg vet.

Den brune araberen det er lagt ut bilde av med kommentaren stygg og anorektisk, er til informasjon WORLD CHAMPION JUNIOR MARE 2004 og har vunnet det som kan vinnes. En svært typete hoppe, med et utsøkt hode (får i snitt 20 poeng som er maks , av samtlige dommere)! Jeg har selv sett henne (Pianissima) i action både under "World Championships" i Paris samt i "All Nations Cup" i Aachen! Hun er forøvrig oppdrettet i Polen!

Leste også noen kommentarer på at den polske araberen ikke var så typete som den egyptiske. Det finnes selvfølgelig individer som mangler type, men det forekommer hos alle varianter. Både helpolske og helegyptiske arabere gikk helt til topps i WC. Å blande for eksempel polske og egyptiske linjer gjøres med stort hell, i snitt i Europa så er det "blandingene" som gjør det best på show. Araberen som brukes til show i USA er forholdsvis forskjellig fra den man finner i Europa og Araber-landene. I USA har man en forkjærlighet for ekstremt lange halser, og man legger liten vekt på bevegelser og resten av kroppen, disse individene har problemer med å hevde seg i Europa, hvor bevegelser betyr mye.

I Norge ligger vi langt etter i forholdt til andre land, dessverre! Flere oppdrettere i Norge invisterer nå mye penger og engasjement i avl, og flere utenlandske hingster benyttes, samt at det importeres fra utlandet. Nå skal det også nevnes at det er en helt annen tradisjon for araberavl i for eksempel Egypt, Polen og Russland, hvor det finnes egne statsstutterier med lang erfaring og tradisjon innen oppdrett. Mange ser seg blind på at de ønsker en spesiell farge, for eksempel sort, som er en forholdsvis sjelden farge. En svart helegypter som også er typete og korrekt, vil fort koste mange hundretusen!!
Norge henger etter egentlig på de fleste områder innen hest, hvor mange gode sprang og dressur-ryttere/hester har vi produsert? Hvor kjøper dere sprang/dressur hestene deres? De fleste jeg kjenner har kjøpt varmblodsene/halvblodsene sine i Danmark, Sverige osv.

Vel da har jeg fått luftet noen av mine meninger, svarer gjerne på spørsmål om det er noen som lurer på noe mht araberen!

MVH

Christine Keyser

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  00:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Christine!

Har stilt og trent arabere selv til den "berømte" NAHF utstillingen(dengang på Linnesvollen), du kjenner kanskje til Moonhill arabian stud?
Må helt ærlig innrømme at jeg aldri har sett andre utstillere stille det venstre bakbenet lenger bak enn det høyre, noe jeg selv heller ikke har praktisert. Dommerne går jo rundt hesten når man stiller den opp, og det vil derfor være unødvendig å stille ene bakbenet lenger bak enn det andre.
Ifht. type/rasepreg vil jeg si at det er smakssak, jeg for min del ville valgt en helegypter om jeg skulle kjøpt araber, nettopp fordi jeg synes denne typen har det tydeligste araberpreget, noe jeg tror de fleste ville være enig med meg i.
Jeg vil påstå at å stille en araber og å stille en hest av en annen rase er to helt forskjellige ting(verdener om du vil), det er jo bare å ta en titt på div. linker.

Har ikke spørsmål til deg annet enn: er personen på bildet i galleriet ditt en viss svensk utstiller?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ckeyser
» VIP

Skrevet - 13/01/2005 :  22:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jo da, jeg har hørt om Moonhills! Fant frem noen gamle utstillingskataloger, men kan ikke se at dere har vært aktive siden Linnesvollen? Akkurat berømt har vel NAHF utstillingen aldri vært, men fler og fler utlendinger tar turen, og det er jo artig med tanke på Norges beliggenhet. Kan se ut som årets utstilling blir på Linnesvollen igjen, så kanskje vi ses?

Mulig jeg forklarte meg litt dårlig mht plasseringen av bakbeina, det er forskjellig hva som praktiseres, poenget med å sette det ene bakbeinet lenger tilbake, eller begge, er å strekke ut overlinjen! Stiller man hest under regi av NHS, skal hesten stå med det bakbeinet som er nærmest dommerne lenger bak enn det andre. Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på hvordan man stiller arabere, og andre raser! Show faktoren er forholdsvis høy på araberutstillinger!

Hva man liker av type, er og blir en smakssak, selv har jeg ingen favoritt, poenget mitt var bare at det er ikke en selvfølge at helegypteren er mer typete enn andre varianter!

Ja det stemmer det, jeg brukte Pekka for noen år siden, og var forholdsvis fornøyd med det!

MVH

Christine Keyser

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  23:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Moonhills/ Hege og Roy flyttet til Frankrike med alle hestene for noen år tilbake, ville ha meg med, men graviditet, type osv
Overlinjen kommer jo best frem om man får strekt begge bakbena, og de står rett overfor hverandre.
Neida, det er ikke en selvfølge at helegypteren er mer typete, men i det store og det hele vil jeg tro at en helegypter "etter boka" vil se mer typete ut.
Din hest Pekka stiller ut?
Har stilt i samme klasser som han tidligere, og man kan si mannen har konkurranseinstinkt! Men han er dyktig!

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  12:17:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hvilken hingst er å anbefale å bedekke med om dagen da? Helst Hel egypter... Og jeg vil ha en som er litt stor og kraftig, ikke en som er under ponni målet!!

Pga min størrelse vil jeg ha en Araber med litt størrelse på, men som alikevel er lekker, og typisk!!

Har ganske sær smak når det gjelder hest!! VET DET!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  18:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?action=MyPhotos_GetPubPhoto&PhotoID=nJgAAAL4LHbm46GtPE!yERdLSki9nwapcg3Viw2i3WsuaOIdsn9SZST30psERglhDwMKqowZ9lDA

Er denne rasetypisk ?

Redigert av - Skogstroll den 14/01/2005 18:19:15 Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.