hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  23:00:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten må jo ikke gå med hodet høyt på tur - det er det rytteren som bestemmer ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Hvis du har lest flere av mine innlegg på dette forumet, så ville du sett at jeg har litt lite tid til alle hestene mine om dagen, så da jeg rir så er hesten veldig sprek, så på begynnelsen av turen går hun med hodet høyt!! Og bare så det er sagt så er det jeg som bestemmer når jeg rir!! Så når hun er så sprek så pleier jeg å la henne klatre litt i begynnelsen av turen, så senker hodet seg ganske fort!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  00:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.albadeia.com/sary%201.htm

http://www.saba-arabians.com/stallions/star_desert.html

....vakkert.....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 11/01/2005 00:34:44 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  01:05:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oh my god:

*Sikle*

Men, fyttikatta, dere får riktig unnskylde meg - men dette synes jeg var STYGT:

Ser ut som hesten har anorexia jo :-s
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  12:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Synes det er litt drøyt å bedømme hestenes kvalitet etter et bilde.
Jeg var selv på showet på Hønefoss, uten hest.
Det var mange flotte hester av god kvalitet der, men selvfølgelig var det også en del hester som ikke nådde helt opp.

Siden jeg selv har hingst, så jeg nok mest på hingstene.
Etter å ha sett i stallene fant jeg 2 unghingster jeg virkelig likte!
Widar og Fire Fighter.
Desverre fikk jeg ikke sett dem i ringen, men de gjorde det bra begge 2.

Vi ser vel at norsk oppdrettede hester ikke alltid når toppen på internasjonale show.
Og det har vært avlet mye rart innen araber her.
Dette vil vel aldri bli bedre om ikke hoppe-eierne får opp øynene, og slutter å bruke naboens hingst fordi det er enkelt og billig.
For sånn er det mange steder, og hva blir resultatet av avel som ikke er gjennomtenkt!?

Når det er sagt så duger araberne som ikke går helt til topp på show vel så bra som brukshester.
Jeg har selv hatt 3 arabere før den jeg har nå, og alle de var supre ridehester selv om de nok ikke hadde veldig mye å hente i showringen...

I mine øyne er en araber med fantastisk eksteriør ikke perfekt om den ikke kan brukes til noe...
Den perfekte araber for meg er en med bra eksteriør, arabertype, godt lynne og gode bruksegenskaper!

Anette Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  14:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og selv om den kan være egnet til andre ting betyr det ikke at den er egnet til samlet ridning...

Er forsåvidt enig i at araberne er fantastisk vakre... det er noe "magisk" over dem liksom :) Men til samlet ridning ville jeg valgt en annen hest.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  14:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil ikke si meg enig i at araberen ikke er egnet for samlet ridning, da dette varierer fra individ til individ akkurat som hos andre raser.

Alle mine arabere jobbet godt også i samlet form, Blue som jeg mista i 2003 gikk LA dressur.

Har sett en god del arabere som jobber meget godt under rytter og motsatt.
I de tilfellene hestene ikke gikk så bra, var det oftere rytterens feil enn eksteriøret på hesten.

Men uheldig avel kan gi dårlig eksteriør sånn er det bare, og det er likt innen alle raser vel?

Anette Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  14:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett en araber i maks samling... Den klassiske bøyen i nakken, ryggen litt opp og beina litt under seg har jeg sett... hos alle raser... men den ekstreme samlingen tror jeg det er svært få arabere som egner seg til. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  14:54:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men BabyLunah..
Har du sett alle arabere? At du aldri har sett en araber i maks samling, av de du har sett - betyr ikke at noen ikke kan det bare fordi du ikke har sett det.
Det kan jo tillegges at det krever litt av rytteren også, for å få hesten til å samle seg.

Beklager, men nå følte jeg behov for å kverulere litt.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  15:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA jeg har sett arabere.... som jeg har skrevet her tidligere. Men den kroppsbygningen er det mye vanskeligere for en araber å samle seg maksimalt... de er skapt til andre ting enn samling. Det finnes sikkert noen som kan det, men flertallet vil nok ha problemer med å bære seg slik en f.eks p.r.e kan. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  16:18:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Putter inn litt bilder jeg!!

Funker ikke bildene så gå inn her: http://community.webshots.com/album/34472425BxhuEE
Se på terrenget de rir i!! Og Arabere er ikke sterke nei!!

Hel egyptisk Araber går LB dressur!!

Feil bygd araber!!

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 11/01/2005 16:22:14 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/01/2005 :  16:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
LB dressur bør vel egentlig være minstekravet for hver enkelt hest...

Og man behøver ikke å lete lenge for å finne omtrent samme terreng som på bildene dine...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  17:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg så inne på norske arabere, men uansett så kan man aldri "skjære alle under en kam...". Dette gjelder alle raser! Har sett alt fra arabere som har vært konkurranse hester på høyt nivå, til arabere som ikke har vært brukende til annet enn kosehest. Dette kommer som tidligere nevnt, av hvordan eier trener opp hesten og også hva hesten kroppsmessig/mentalt er disponert for. Dessuten er det vel et poeng at man har ulike raser for ulike formål, ellers hadde hestelivet vært ganske så ensidig:) Blir litt for dumt å feks kritisere shettisen fordi den ikke er en god spranghest, hehe!

Hadde selv en araber på for for en del år tilbake, og denne hesten gikk 110/120 sprang, var en dyktig kjørehest (vunnet flere stevner), dyktig westerhest og gikk i allefall LA dressur. Araberen er vel i utgangspunktet "den perfekte" distanse hest, er jo løp over lange distanser den har blitt brukt til i alle de år. Men raser utvikler seg, og det er ikke alle individ som får "løpe" egenskapene, men som blir feks gode sprang/dressur hester.

Hege Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  17:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det araberne der så no mindre svairygga ut enn de andre jeg har sett.. Er disse her så veldig samla da ? De ser jo ganske tunge ut foran... synes jeg ihvertfall.

Som hege.jo sier, araberens styrke er distanse. Der er den en mester. Men når det gjelder samlet ridning er den mindre egnet.
Gå til toppen av siden

araberhest kritiker

Skrevet - 11/01/2005 :  21:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alle dere!

En ting er ganske rart, er snakker vi om hva vi tror, hva vi har hørt, hva vi ser på bilder og vhs, dvd eller av film på nettet.
Er det noen av dere som egentlig har grunnlag til og nedverge araberen på denne måten? I løpet av de sisste månedene har det kommet tre utenlandske hester til Norge. Noen som gjør noe for avelen, noen som vil heve kvalitet. Og en ting til er at når dere klager så mye på de norke hingstene, er det dere som sitter på de dårlige hoppene som klarer og produsere disse dårlige hingstene?Husk 70%kommer fra moren!
Syntes kritikken her er ganske vag og syntes noen og en hver burde gå inn i seg selv og spørre seg selv hva har jeg til grunn for mine utalelser.
"Ugresset" fra danmark er jo et latterlig utsagn, men ja det kommer mye fra Danmark som er bra og dårlig, men det er vel fordi man gjør så godt man kan og prøver og kjøpe noe fra et land som har 10 ganger så mye hest som det vi har.Og da kan jo ikke tisse menneskenne sitte på stor kometanse om kjøp av araberhest til show /avel?
Kan ikke se mange posetive egenskaper hos araberen ettersom dere skriver, hva med den vakkre rasen, den supre brukshesten,den mest tillgitsfulle og hengivende rasen, den mest nøysomme i matvei og mengden vann, og ikke minst men de er og blir våre beste venner og følger deg i døden hvis du behandler den som en hest med respekt!
Les Penny klubbens araberhest bok og skaff dere info. Syntes dere bør starte der. Alle raser har sine utsprang, kanskje den araberen du har vært borti har hatt det vondt eller har det vondt? Husk mennesker skylder på moren sin for at de er blitt narkomane pga at hun var alkoholiker. Hva i all verden skulle en hest si da? Den er nødt til og stole på oss, totalt avhengi, og mennesker svikter dem gang på gang. Da kan man snakke om og kanskje få en utagerende oppførsel.
Ta og kjøp noen flotte hingster eller hopper og start med og heve Norges standar, ikke bare snakk en haug med uverdig kritikk. Foresten ta med deg hoppen din på utstilling du som hadde en hjemmeside lenger oppe på siden her, kunne tenkes at du tror du har verdens vakreste hest, men får ikke mer en sølv? Hvem vet? De er ikke maskiner og man kan ikke få tunnelsyn selv om man har en araber. Eneste mulighet du har for og utale deg om din hest og dens kvaliteter er og få en utdannet araberhest dommer til og gi deg en objektiv vurdering.
Da håper jeg alle får en fortsatt god kveld!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  22:07:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Foresten ta med deg hoppen din på utstilling du som hadde en hjemmeside lenger oppe på siden her, kunne tenkes at du tror du har verdens vakreste hest, men får ikke mer en sølv? Hvem vet? De er ikke maskiner og man kan ikke få tunnelsyn selv om man har en araber. Eneste mulighet du har for og utale deg om din hest og dens kvaliteter er og få en utdannet araberhest dommer til og gi deg en objektiv vurdering.
Da håper jeg alle får en fortsatt god kveld!

Opprinnelig postet av araberhest kritiker

Hvis det er meg du referer til her, så vil jeg bare si deg det at jeg tror ikke hesten min er verdens fineste!! Mener bare at den ikke er en liten pingle hest og at den ikke har svai rygg!!

Og forresten så har jeg tatt med meg hesten min på utstilling og hun fikk gull! Den tyske dommeren ville ha henne til Hoppe championat og klasse vinner, men de to norske ville ikke det så da ble det nedstemt!! Og hun lå 0,33 poeng unna hesten som ble Reserve Hoppe Champion... Det er ikke 1 poeng engang det!! Enda da stilte jeg en hest som ikke hadde særlig muskler i nakken og jeg hadde ingen til å stille henne for meg, så jeg fikk ikke visst henne skikkelig siden jeg ikke løper noe fort!!

Så før du rakker ned på andres hester neste gang, så sjekk ut litt mer først!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.