hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  18:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry, tok vel litt hardt i der. Men jeg har faktisk (desverre) sett maaange arabere hvor ryggen svinger ganske mye nedover. Det er ikke slik at de går med U-form på ryggen liksom, men sammenlignet med andre hesteraser er ryggen ganske uegnet til samling. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  19:25:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uhm, Roxira, tror du skal sjekke kildene dine litt først. Som bruna33 sier, det har ingenting med eksem å gjøre. Det er pga. sykdommer o.l. Island kan også ha varme somre ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Ok, innrømmer at jeg tar feil der, har ikke noe peiling på Islandshester siden jeg ikke interesserer meg for denne rasen...

Kom bare på at jeg hadde hørt noe om at hester ikke for dra tilbake til Island...

Men samme det, er ikke det som er tråden her!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  19:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vet Lippizaner foreningen bruker hester med eksem i avelen!! Vet hoppe eiere som synes hingsten er sååå fin at de gir rett og slett f*** om hesten har eksem og at det er 50% sjanse for at føllet også blir en eksem hest!! Og dette synes jeg er useriøst!

Ingen avlshingster jeg vet om har eksem, og om en eller noen hoppe eiere buker hest med eksem gjør ikke dette lipizzaner avlen useriøs. Finnes nok overalt. Jeg har personlig ikke hørt om noen lipizzaner med eksem.

Opprinnelig postet av bruna33

Denne hesten jeg snakker om er blitt vallak for noen år siden... Kommer opprinnelig fra Danmark...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  19:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Denne hesten jeg snakker om er blitt vallak for noen år siden... Kommer opprinnelig fra Danmark...

Et tilfelle kan ikke være god nok grunn til at avl på rasen kalles useriøs.

Er enig i at vi har rodd oss bort litt nå, handlet egentlig om araber dette.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  20:00:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men, BabyLunah.. Da kan ikke du ha sett andre arabere enn de som har blitt linket til her? Iom. at " Jeez.... Hvor mange ganger må jeg si det Renegate?? De araberne jeg har sett er de du selv (hvis det var deg ? husker ikke helt) slang ut linker til HER på denne debatten!" og "Hvis svak overlinje er en treningsfeil har 99% av alle arabere jeg sett vært trent feil...."

Da lurer jeg på hvem du er til å dømme ut av bare bilder - og hvordan du kan dømme en hel hesterase neden om og hjem bare ved å se noen bilder?
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 09/01/2005 :  20:55:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skjønner hva du mener Cessa, men det virker som du har gått langt vekk fra underhalsen og salryggethet , noe som er bra fordi disse to(underhals, salryggethet osv) ikke er en eksteriørfeil(noe enkelte påstår) men en treningsfeil.
Og misforstå meg gjerne den som vil......

Hei! Ja, vet hva du mener, har selv hatt hest med slik treningsfeil (traver) som fikk en veldig fin overlinje etter rett trening. Men hjortehals og svairygg er også bygningsfeil som kan forekomme (ikke nødvendigvis på araber). Og jeg mener ikke araberen har bygningsfeil, bare en annen bygning enn hester bygget for samlet ridning.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  20:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sorry, tok vel litt hardt i der. Men jeg har faktisk (desverre) sett maaange arabere hvor ryggen svinger ganske mye nedover. Det er ikke slik at de går med U-form på ryggen liksom, men sammenlignet med andre hesteraser er ryggen ganske uegnet til samling.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Klart de ikke kan måle seg med Lusitano, Andalucier osv, men tror nok de kan måle seg med veldig mange andre raser. Men det finnes mange dårlig og feil trente arabere, den har liksom ikke fått den plassen den fortjener synes jeg...trist

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  21:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skjønner hva du mener Cessa, men det virker som du har gått langt vekk fra underhalsen og salryggethet , noe som er bra fordi disse to(underhals, salryggethet osv) ikke er en eksteriørfeil(noe enkelte påstår) men en treningsfeil.
Og misforstå meg gjerne den som vil......

Hei! Ja, vet hva du mener, har selv hatt hest med slik treningsfeil (traver) som fikk en veldig fin overlinje etter rett trening. Men hjortehals og svairygg er også bygningsfeil som kan forekomme (ikke nødvendigvis på araber). Og jeg mener ikke araberen har bygningsfeil, bare en annen bygning enn hester bygget for samlet ridning.

Mvh Cessa

Opprinnelig postet av Cessa

Tror vi er rimelig enig jeg da Cessa.

Hyggelig å høre at det er flere som gjør suksess i å "omvende" traver med div treningsskavanker, er i gang selv...virker lovende

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  21:06:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående sommereksem: sakset fra dyrenetts dyrlege:

Jeg vet at Islandshester importert fra Island er spesielt utsatt for å få sommereksem, fordi dette insektet ikke finnes på Island, og at hyperømfiendtligheten kan arves i et par slektsledd - men hvordan arvbarheten er hos fjording, kjenner jeg ikke til. Det er logisk å anta at føllet KAN utvikle sommereksem - hvis hoppa og føllet ofte går på beite med denne typen knott, men samtidig har føllet også 50% genmasse fra hingsten. Hvis hingsten ikke hadde sommereksem, så er det mindre sannsynlig at føllet får sommereksem, selv om hoppa har det.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  16:14:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima, les det siste jeg skrev før du begynner å vifte med pekefingern. (i det samme innlegget som du quotet fra faktisk...) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  22:13:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg skal fader meg ta med digital kameraet til typen i stallen en dag snart å ta bilder av ryggen og overlinjen til araber hoppa mi.... Nå er hun skikkelig utrent og blir brukt mest på tur (og da går de jo med høyt hode) og ellers står hun jo på beite hele dagen, og der er det helt flatt så det blir ikke mye muskler av det.

Så får vi se hva reaksjonene her blir da!! Gleder meg!!

Tittet ekstra på ryggen og overlinjen hennes senest i sta for å titte etter svakheter, og jeg så INGEN!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  22:17:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hehe, har vi dobbeltklikket et par ekstra ganger på send, roxira? :P

Tror ikke folk mener svakheter i individer, men svakheter hos araberhestene i forhold til andre raser på visse områder.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  22:24:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hehe, har vi dobbeltklikket et par ekstra ganger på send, roxira? :P

Tror ikke folk mener svakheter i individer, men svakheter hos araberhestene i forhold til andre raser på visse områder.

Opprinnelig postet av MissEva

Ja Internet explorer klikket helt her!! Kom bare opp en sort side!! Så nå får jeg visst slette en del innlegg.

Det finnes jo svakheter på individer i alle hesteraser... Men jeg vil bare frem til at Araberen ikke er noen svakere eller dårligere hest enn noen annen!! Med rett trening kan man jaggu få en Araber til å nå langt!! Fikk en instruktør til å sette seg opp på hoppe mi, hun går desverre kun LD dressur enda pga stopp i utdannelsen oga feilskoingen, og hesten har annlegg for både piaff og passage!!
Hun slet litt med å få hesten til å bare trave rolig rundt i steden for å prøve seg på vanskelige dressur øvelser...

Så på annonsene her inne senest i sta at det var en Araber som skulle settes bort eller selges som gikk Grand Prix!!

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 10/01/2005 22:54:16 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  22:31:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hesten må jo ikke gå med hodet høyt på tur - det er det rytteren som bestemmer ;-) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  22:38:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Sa nå da visse områder. ;) Slike svakheter har alle raser. Man kan si at Shetlandponnier har korte bein og det er en svakhet for dem. Nå har ikke jeg peiling på eventuelle svakheter hos Araberhesten, men slik jeg har forstått det er skjellettet til Arabere bygget annerledes en hos andre hester, kan da ikke denne forsjellen gjøre at den får svakheter på visse områder?

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.