hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  00:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes Lippizaner foreningen er useriøse pga at de bruker hester med arvelig allergier og sommereksem i avelen...

Humm ...Har jeg aldri hørt om. Men det finnes vell individer med dette blant disse hestene også.
Om dette stemmer kan jeg tenke meg at grunnen er lite avlsmatriale, rasen lipizzaner står tross alt under listen for utryddnings truede dyreraser. Tross i dette kåres kun hingster som er gode nok. Lipizzaneren holdt nesten på å dø ut, men takket være bra avls arbeid eksisterer rasen med minimalt innavl.

Ta islandshest, er brukes mange eksemhester i avlen, tross for at det finnes mange nok avlsindivider uten.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  01:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate, beklager å måtte ødelegge "oppsummeringen" din, men underhals var det Roxira som snakket om, ikke jeg.

Jeg har tittet på de araberne på de nettsidene som har vært anbefalt her, og hvis de er småjentearabere så setter jeg pris på å få se noen SKIKKELIG arabere.

Men for all del: de er UTROLIG vakre hester, de virker bare ikke så godt bygget i rygg og bakpart. Desverre er det slik de skal være, men jeg vil nok tro at en kaldblods f.eks har en mye bedre overlinje og på den måten er mye mere egnet til å bære en rytter enn en rase som svaier i ryggen og som derfor ikke klarer å bære vekten riktig.

Jeg kan heller ikke se noen spesiell likhet mellom lippizanere og araber... men jeg har ihvertfall lært at jo kortere og sterkere overlinje en hest har, jo lettere har den for å samle seg, og desto mindre skader får den av å bære en rytter.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Ryggen:
Ryggen skal være kort og sterk. Lend og kryss bør fortsette i en horisontal linje mot halefeste.
Ryggen godt muskelsatt over ryggraden. Hoppen kan ha noe lengre rygg enn hingsten.

Det du påstår er typisk for araberen Babylunah er en, i følge araberhestforeningen, feil som ikke skal forekomme, lurer derfor på om du da tar dine eksteriørerfaringer fra "småjentearabere" du har sett i div staller osv?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  03:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, som jeg sa, jeg så denne feilen på samtlige arabere på de nettsidene som ble anbefalt her. Og som jeg også har sagt: Hvis disse hestene det ble henvist til her er småjentearabere vil jeg gjerne se noen skikkelige.

Redigert pga skrivefeil.

Redigert av - Skogstroll den 09/01/2005 03:45:34 Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 09/01/2005 :  10:38:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ryggen:
Ryggen skal være kort og sterk. Lend og kryss bør fortsette i en horisontal linje mot halefeste.

Det er nettopp dette vi mener er "feilen"! Jeg har sagt det nå flere ganger, det er ikke fysisk styrke, det er evnen for samling det er snakk om. Og en hest med rett rygg med høyt halefeste har mindre evne for samling. I stedenfor en rett rygg vil man ha en buet rygg, konveks bue. Lenden bør være så sterk at den buer seg før krysset (en såkalt lite harmonisk overlinje.....) og krysset skal være hellende. Lavt halefeste og god muskelsetting.

Men, igjen, det er ikke noen feil med araberen sånn generelt, bare om man vil ha en hest for høy samling. Du får lettere en allerede rett buet hest til å samle seg, enn en med omvendt bue....

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  15:04:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Arabere brukes da en del i sprang, men da som regel som ponni i ponniklasser. Arabere har ofte en litt uvanlig måte å hoppe på, men de kommer seg da over i de lavere klassene, og er utrolig raske mellom hinderne og kan snu på stedet; noe som er gunstig for å få god tid.

Opprinnelig postet av MissEva

vil bare si første gangen jeg løshoppet Araberen min, så satt jeg opp et hinder på 40cm og et hinder på 50cm... Da var hesten 2 år gammel... Siden jeg hadde lagt to bommer på hinderet på 50cm, synes hun det var SÅÅ skummelt at hun liksågreit hoppet over de store hinderne jeg hadde satt opp som "vegg". De målte vel iallefall 1.10. Hun hoppet de stillestående!!

Og her snakker vi om en utrent unghest som aldri har hoppet før!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  15:07:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Cessa: Lurer ganske mye på hvem du er!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  15:11:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg synes Lippizaner foreningen er useriøse pga at de bruker hester med arvelig allergier og sommereksem i avelen...

Humm ...Har jeg aldri hørt om. Men det finnes vell individer med dette blant disse hestene også.
Om dette stemmer kan jeg tenke meg at grunnen er lite avlsmatriale, rasen lipizzaner står tross alt under listen for utryddnings truede dyreraser. Tross i dette kåres kun hingster som er gode nok. Lipizzaneren holdt nesten på å dø ut, men takket være bra avls arbeid eksisterer rasen med minimalt innavl.

Ta islandshest, er brukes mange eksemhester i avlen, tross for at det finnes mange nok avlsindivider uten.

Opprinnelig postet av bruna33

Ja da er vel Islandshest avelen useriøs i mine øyne oxo! På Island er de vel litt mer seriøse, og hester fra Norge får jo ikke komme tilbake til Island!! Pga eksemen! Eksemen kommer jo først når de kommer til Norge hvor vi har så varme sommere!!

Vet Lippizaner foreningen bruker hester med eksem i avelen!! Vet hoppe eiere som synes hingsten er sååå fin at de gir rett og slett f*** om hesten har eksem og at det er 50% sjanse for at føllet også blir en eksem hest!! Og dette synes jeg er useriøst!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 09/01/2005 :  15:24:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Cessa: Lurer ganske mye på hvem du er!

Hehe!

Du får spørre Mary, og hilse kaninene

Cessa
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  16:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet Lippizaner foreningen bruker hester med eksem i avelen!! Vet hoppe eiere som synes hingsten er sååå fin at de gir rett og slett f*** om hesten har eksem og at det er 50% sjanse for at føllet også blir en eksem hest!! Og dette synes jeg er useriøst!

Ingen avlshingster jeg vet om har eksem, og om en eller noen hoppe eiere buker hest med eksem gjør ikke dette lipizzaner avlen useriøs. Finnes nok overalt. Jeg har personlig ikke hørt om noen lipizzaner med eksem.

Når det kommer ann på hestens kapasitet i sprang så kan man ikke gå etter hvor høyt en hest har hoppet et enkelt hinder (en ku kan hoppe en meter om den må). Hesten teknikk og mot betyr mye mer.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  16:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja da er vel Islandshest avelen useriøs i mine øyne oxo! På Island er de vel litt mer seriøse, og hester fra Norge får jo ikke komme tilbake til Island!! Pga eksemen! Eksemen kommer jo først når de kommer til Norge hvor vi har så varme sommere!!

Eksem er ikke smittsomt, det er ikke derfor hestene ikke får komme tilbake. Men på grunn av risikoen for sykdommer og eventuelt hopper som kan ha blitt drektige med hingst av annen rase. Eksem skylles allergi mot en knott som ikke finnes på island.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  17:31:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Uhm, Roxira, tror du skal sjekke kildene dine litt først. Som bruna33 sier, det har ingenting med eksem å gjøre. Det er pga. sykdommer o.l. Island kan også ha varme somre ;-) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  18:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate, som jeg sa, jeg så denne feilen på samtlige arabere på de nettsidene som ble anbefalt her. Og som jeg også har sagt: Hvis disse hestene det ble henvist til her er småjentearabere vil jeg gjerne se noen skikkelige.

Redigert pga skrivefeil.

Blir usikker på hva du har "sett" Babylunah? En hest som er dårlig/feil trent eller en med eksteriørfeil...?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  18:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ryggen:

Det er nettopp dette vi mener er "feilen"! Jeg har sagt det nå flere ganger, det er ikke fysisk styrke, det er evnen for samling det er snakk om. Og en hest med rett rygg med høyt halefeste har mindre evne for samling. I stedenfor en rett rygg vil man ha en buet rygg, konveks bue. Lenden bør være så sterk at den buer seg før krysset (en såkalt lite harmonisk overlinje.....) og krysset skal være hellende. Lavt halefeste og god muskelsetting.

Men, igjen, det er ikke noen feil med araberen sånn generelt, bare om man vil ha en hest for høy samling. Du får lettere en allerede rett buet hest til å samle seg, enn en med omvendt bue....

Mvh Cessa

Opprinnelig postet av Cessa

Skjønner hva du mener Cessa, men det virker som du har gått langt vekk fra underhalsen og salryggethet , noe som er bra fordi disse to(underhals, salryggethet osv) ikke er en eksteriørfeil(noe enkelte påstår) men en treningsfeil.
Og misforstå meg gjerne den som vil......

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  18:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeez.... Hvor mange ganger må jeg si det Renegate?? De araberne jeg har sett er de du selv (hvis det var deg ? husker ikke helt) slang ut linker til HER på denne debatten! Leser du ikke hva jeg skriver eller?

Hvis svak overlinje er en treningsfeil har 99% av alle arabere jeg sett vært trent feil.... og det tviler jeg strengt talt veldig på. De skal nok bare "være slik". Ikke alle hester er designet til samling eller.....

Redigert for å legge til at jeg har sett flere arabere enn de som har vært linket til her altså... Det er ikke slik at dette er første gang jeg ser bilde av arabere. (og jeg har da sett noen i virkeligheten og ) Formulerte meg litt dårlig der

Redigert av - Skogstroll den 09/01/2005 18:42:08 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  18:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate, ryggen på en araber svaier kraftig nedover. Hele overlinjen (hos de dårlige hestene gjelder dette også halsen) er konkav, altså det motsatte av rund ?

Dette er ihvertfall mitt inntrykk. Araberne ser ikke sterke ut.

"ryggen på en araber svaier kraftig nedover" ?
Du får kanskje moderere språket ditt litt Babylunah, det ser veldig ut som du påstår noe mer enn bare en litt svak overlinje.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.