hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  13:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
De lippizanerne jeg har sett har vært flate og lange... Jeg vet jo at de kan samle seg, men jeg vil nok tro at raser med kortere rygg er mer egnet.

Araberen har jo den foredelen at ryggen dens er kort, hadde ryggen vært RETT og sterk og krysset rundt hadde de nok vært mye bedre egnet til samlet ridning. Alle hester kan brukes, men hvor mye/lite skade de tar av det avhengiger av måten de bærer seg på. Araberen er en typisk konkav hest som Cessa nevnte, og slike hester har mye vanskligere for å samle seg enn f.eks visse kaldblodser og spanske hester.

Synes forøvrig at blandingen av araber og kaldblods ofte ser fine ut...
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  14:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at dagens lipizzanere er litt lengre enn andalusieren, ligner litt mer på en varmblods ridehest. Men den har ikke alltid vert det, før var den mer kompakt.

Når det gjelder lipizzaner avl så prøver jeg å sette meg inn i det siden jeg senere kommer til å avle lipizzaner selv. Mulig det er litt useriøst i A og B stambøkene siden at man kan registrere lipizzanere ned til kun 50% rent blod. Men i hoved registeret (LIF) er det kun 100% rene lipizzanere som registrers. Det er til og med regler for hva føll kan kalles.

Syns i grunn at avlere av rene lipizzanere har gjort en god jobb, tross i hvor få hester det finnes er det lite innavl ute og går.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  14:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så bra at de har bruksklasser for araberen! Men har de det i kåringer og slikt? Eller har de da bare utstillingen i fancy hodelag og svingende haler?

Jeg vil tro det blir mer arabere i bruk etterhvert når nh- og westernklasser blir mer utbredt. Araberen er jo bedre egnet til dette (størrelsen er rett for denne bruken ).

Mvh Cessa

Ja Cessa, de har bruksprøver på kåringer av arabere......

Opprinnelig postet av Cessa

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  14:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synd at de skal ødelegge raser... Nå vet ikke jeg hvordan lippizaneren var før, men dagens lippizanere er tunge og lange (etter min smak)

Noen som vet om araberen har forandret seg ? Eller har de alltid hatt like svak og svaiet rygg ?
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 08/01/2005 :  14:40:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Ok, så bra Renegate (sorry, så ikke svaret ditt med en gang da det var inni quoten...), jeg får komme meg på en utstilling etterhvert da, så jeg kan se arabere i aksjon

Og hvem vet....kanskje jeg får meg en selv en gang.... Mørk rød med lingul man og hale.... *drømmer*.....får vinne lotto da...

Cessa
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  14:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synd at de skal ødelegge raser... Nå vet ikke jeg hvordan lippizaneren var før, men dagens lippizanere er tunge og lange (etter min smak)

Syns egentlig dagen lipizzaner er bedre egnet til moderne ridning, enn den var før, lengre overlinje, og lengre og flatere steg. For lang er den ikke, men jeg er enig i at den ofte kan være noe tung.

Tror araberen kun har blitt høyere enn den var før, kanskje litt kraftigere, men ellers tror jeg lite er forandret.

Redigert av - Stall-Vinga den 08/01/2005 14:43:40 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  14:47:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruna33, den er ikke for lang etter dagens ridning nei, men finnes det i det hele tatt noen hester som ER for lange etter dagens prinsipper ?

Synd at steg har blitt så viktig, at en hest klarer å samle seg skikkelig burde da vært viktigere. Spesielt mht skader som gjerne oppstår på ridehester....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  14:51:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal være enige i at Araberen blir brukt altfor mye til "jåleri" fremfor bruk innenfor de forskjellige grenene, spesielt her i Norge.
Hvis man går inn på utenlandske sider vil man se at det ikke er uvanlig å starte araber i MB dressur og sprang.
Jeg skal ærlig innrømme at om jeg hadde fått min "drømmearaber" som er svart helegypter ville jeg nok ikke brukt han på veldig mange norske hopper, standarden her til lands er rett og slett for dårlig både eksteriørmessig og bruksmessig.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  15:38:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synd at steg har blitt så viktig, at en hest klarer å samle seg skikkelig burde da vært viktigere. Spesielt mht skader som gjerne oppstår på ridehester....

En godt bygget ridehest har ingen problemer med å samle seg, og lipizzaner har fremdeles en god del av det spanske eksteriøret, men er litt mer løsgjort. Uten det spanske preget hadde neppe den spanske rideskolen brukt nettopp denne rasen.

Vet jeg har sporet litt av nå, men jeg har alltid vert veldig fascinert av denne rasen
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  18:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva som defineres som en godt bygget ridehest varierer fra ridestil til ridestil og fra hver enkelt persons smak. I mine øyne er de moderne ridehestene lange, tunge og klumpete. Totalt uegnet til maksimal samling. Det er rett og slett fysisk umulig for en moderne varm/halvblods å samle seg slik f.eks en lusitano kan.

Dette hadde veldig lite med araberen å gjøre...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  23:22:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Noen som vet om araberen har forandret seg ? Eller har de alltid hatt like svak og svaiet rygg ?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Synes du denne hesten har svak og svaiet rygg??

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 08/01/2005 23:26:50 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  23:28:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg synes Lippizaner foreningen er useriøse pga at de bruker hester med arvelig allergier og sommereksem i avelen...
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  00:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke ho har spesielt rund og kort overlinje nei. Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 09/01/2005 :  00:29:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Roxira.

Jeg synes din hoppe er fin. Jeg har jo selv møtt henne "live", faktisk har jeg møtt alle hestene dine.
Jeg mener ikke det er styrke, men naturlig form for samling det er snakk om når det gjelder kroppsform. Og hoppa di er araber, og har derfor en noe konkav overlinje, selv om hun er mye mindre konkav enn mange av de hingstene vi har fått bilder av tidligere i tråden. Araberen er jo avlet for denne S-formen de er kjent for; den lange buede halsen, korte ryggen og høyt bårede hale. Det er kjennetegnet for rasen! Ikke noe galt med det!

Så vær stolt av hoppa di, hun er fin!

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  00:31:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Arabere brukes da en del i sprang, men da som regel som ponni i ponniklasser. Arabere har ofte en litt uvanlig måte å hoppe på, men de kommer seg da over i de lavere klassene, og er utrolig raske mellom hinderne og kan snu på stedet; noe som er gunstig for å få god tid. Vant min første (og hittill eneste :P) førstepremie i sprang på en arabergutt i 80cm åpen klasse, da mot både hester og ponnier (og ryttere) som hadde startet opptill 120cm, så ble gledelig overrasket. Skulle egentlig ri en annen ponni, så trodde ivertfall kke jeg hadde noen sjanse med en liten araber jeg ikke hadde ridd på et år, men der tok jeg feil :)
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.