hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  17:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, ryggen på en araber svaier kraftig nedover. Hele overlinjen (hos de dårlige hestene gjelder dette også halsen) er konkav, altså det motsatte av rund ?

Dette er ihvertfall mitt inntrykk. Araberne ser ikke sterke ut.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Som Bruna sier så kommer nok den svaie ryggen av Araberen s holdning!

Men jeg ser oxo denne svaie ryggen hos Lippizanere som skal ha den høyreiste formen...

Arabere er en utrolig sterk hesterase og kan bære tyngre enn det ser ut til at den kan...

Leste om ei på dyrenett som hadde ridd inn Araberen sin selv den var vel 145 ca tror jeg, og hun veide 80kg... Ponnien går i dag høye klasser sprang!!

Jeg selv er veldig overvektig og har oxo ridd inn Araberen min selv, hun sliter ikke med å bære meg og har ikke hatt noe problemer med ryggen av at jeg red henne inn, eneste hun har hatt problemer med ryggen for er pga at hun belaster seg feil pga feilskoingen, hun beskytter skulderen som er skadet så da overbelaster hun andre muskler i kroppen... Men dette har jo ikke noe med rasen å gjøre... Feilskoing er jo ikke en svakhet ved noen rase

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate, ryggen på en araber svaier kraftig nedover. Hele overlinjen (hos de dårlige hestene gjelder dette også halsen) er konkav, altså det motsatte av rund ?

Dette er ihvertfall mitt inntrykk. Araberne ser ikke sterke ut.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Nå lurer jeg veldig på hvor du har sett de araberne....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:52:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror grunnen til at de ser svaie i ryggen ut er pga sin høye manke!!
Min er salrygget om sommeren, pga sin UTROLIGE store mage som henger under...
Hehe...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  20:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok slutt på tullet en gang for alle! Manken hos en araber er IKKE spesielt "høy", og som Bruna sier er det feil trening osv som gir den forholdsvis "svaie" ryggen, samme med underhalsen du prater om Babylunah - kommer av feil trening det også.
Tror uansett en burde sette seg litt inn i hvordan en riktig trent araber ser ut, og ikke kikke på "småjentearaberene".....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/01/2005 :  20:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira
Jeg er høyst uenig i at i at det er den samme formen lipizzanerene har, eksteriør forskjellen mellom lipizzaner og araber er veldig stor. Lipizzanere er høyreiste fordi de naturlig setter bakpart og rygg veldig godt under seg slik at linjen går på skått oppover fra kryss til hals, gjør vi denne linjen vannrett vil lipizzanerens hode og hals senkes.

Araberen har et kryss som er bygget til fart, og har derfor vanskeligere for å sette bena godt nok under seg, men siden den også bærer hodet høyt får den mer svai i ryggen.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  20:49:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, beklager å måtte ødelegge "oppsummeringen" din, men underhals var det Roxira som snakket om, ikke jeg.

Jeg har tittet på de araberne på de nettsidene som har vært anbefalt her, og hvis de er småjentearabere så setter jeg pris på å få se noen SKIKKELIG arabere.

Men for all del: de er UTROLIG vakre hester, de virker bare ikke så godt bygget i rygg og bakpart. Desverre er det slik de skal være, men jeg vil nok tro at en kaldblods f.eks har en mye bedre overlinje og på den måten er mye mere egnet til å bære en rytter enn en rase som svaier i ryggen og som derfor ikke klarer å bære vekten riktig.

Jeg kan heller ikke se noen spesiell likhet mellom lippizanere og araber... men jeg har ihvertfall lært at jo kortere og sterkere overlinje en hest har, jo lettere har den for å samle seg, og desto mindre skader får den av å bære en rytter.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  23:46:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
eneste jeg sammenlignet Araberen og Lippizaneren med var den svaie ryggen, ikke noe annet, så ikke misforstå meg!!

Men dere vet vel at det er noen Lippizaner linjer med mye Araber blod i seg??? De såkallte araberlinjene!!

Araberen er nok ingen svak hest nei, tvert i mot!! Araberen bærer jo sin rytter flere mil i ørkenen (i vanskelig underlag) og med lite vann å få tak i...
Araberen min bærer fint en rytter på 100kg, i alle gangarter!! Så jeg vil nok ikke påstå at den er svak!
Den er jo mye edlere bygd enn en kaldblods, så seff er den muligens ikke like sterk, men den er mye mer utholdene...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/01/2005 :  23:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stamfar til den 6. linje er en orginal araber, skimmelhingsten "Siglavy", født i 1810. Han er den eneste av alle brukte arabere som har opprettholdt en linje i lipizzaneravl, så her er det ikke snakk om mye araberblod igjen.

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 08/01/2005 :  00:13:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Tror ikke det er fysisk styrke det dreier seg om, men evnen til å samles og utføre samlede øvelser. En hest med "konkav" overlinje, som araberen har mindre forutsetning for samlet ridning enn en hest med "konveks" overlinje, som de spanske hestene og mange av de kalde rasene.

Araberen har andre kvaliteter, som utholdenhet og nøysomhet, og utrolig eleganse. De er avlet for ulike formål.

Men for samlet ridning er er helt annen type egnet.

Cessa
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  00:23:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer det Cessa, de første årene med araberen min gikk han i konkav overlinje som du beskriver det. Først nå er han blitt sterk nok til senke hals, heve ryggen og bruke bakbena. Mens lipizzaneren er som født til samlet ridning.

Må legge til at en araber som er riktig ridd ser mye penere ut enn en utstillingsaraber i mine øyne.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  02:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
RASEBESKRIVELSE AV ARABERHESTEN

Allment inntrykk og karakteristiske egenskaper.

Skjønnhet, eleganse og edelhet kombinert med stolt reisning, klassiske linjer og flygende/svevende gange
kjennetegner den typiske araberhesten. Uten disse egenskaper kan den selvsagt være en bra hest, men den
er da ikke noen typisk araber.
Temperamentet er: livlig men fromt. Araberhesten anses å være meget intelligent, lettlært og tillitsfull,
utholdene, lettfôret, svært tilpasningsdyktig til forskjellige forhold, syn og hørsel er meget godt.

Eksteriør.

Skjelettet:
Skjelettet er av eksepsjonell hard kvalitet. Kraniet kort, bredt, konkav, øyenhulene store og runde.
17 par ribben (andre raser ofte 18 par). 16 halevirvler i stedet for 18 og oftest 5 lendevirvler
istedenfor 6. Tennene små og fint meislede. Kinnbena meget lange og alle kanter skarpe.

Hodet:
Dette er en av de viktigste delene på araberhesten - det er rasens "stempel".
Hodet skal være lite og kileformet, profilen konkav eller rett. Hodet avsmalner mot en meget liten
nese uten merkbar runding over nesepartiet. Underkjeven skal være rett uten utbuktninger og skal gå
over i en markert underleppe. Munnen relativt lang og lukket. Pannen meget bred med stor avstand mellom
øynene. Øynene er store, mørke og formede som avrundet oval, lavt plassert på hodet og nesten vinkelrett
mot profilen. Øynene er våkne og lysende - det kan forekomme at øyenhviten kan skimtes.
Neseborene er store, nesten parallelle med neseryggen i hvile, men forstørres meget kraftig ved
anstrengelse eller utblåsning. Ørene, små fint formet med markerte kanter, ofte peker øretuppene
inn mot hverandre. Hoppene kan ha lengre ører enn hingstene.

Halsen:
Halsen skal være lang, elegant bøyet og elastisk, med en buet (mer enn 90 graders) forbindelse til hodet.
Hingstens hals er noe kraftigere enn halsen til hoppen. Hodet og halsen bæres høyere enn hos de fleste
andre raser. Hoppens hals er smalere og ofte rettere enn hingstens, men struperandens myke bøyde kurve
(Mitbah) må ikke tapes.
Halsen springer ut fra toppen av brystet - høyt ansatt - og ikke langt nede - lavt ansatt.

Skulder og manke:
Manken skal være godt markert og så høy som mulig, skulderen skal være lang og skrå.
Steil skulder og lav manke betraktes som en alvorlig feil.

Bryst og ribben.
Brystet er bredt og dypt med god plass til hjerte og lunger.
Ribbena avrundet og godt hvelvet

Ryggen:
Ryggen skal være kort og sterk. Lend og kryss bør fortsette i en horisontal linje mot halefeste.
Ryggen godt muskelsatt over ryggraden. Hoppen kan ha noe lengre rygg enn hingsten.

Lend:
Kort og sterk. Ettersom araberhesten ofte har bare 5 lendevirvler, er en senkning av ryggraden
foran hoftebenshvirvelen ikke ønskelig.
Hingsten skal alltid beholde en mykt avrundet kurve over lenden, selv om ryggen er blitt noe senket
p.g.a. alder. Nedsenket lendparti kan være arvelig.

Krysset:
Lang avstand fra hoftekammen til ischium og meget bredt mellom hoftebenene.
Lår og underlår brede og muskuløse med lang avstand fra bakre kneet til hasen.
Krysset skal ikke være høyere enn manken på utvokste hester.

Hasene:
Brede og flate med vel markerte haseledd og loddrett linje fra hasespissen til bakken.
Bøyde haser (krokhaset) og brutte benakser er alvorlige feil.

Halen:
Haleføringen er nesten av like stor betydning for araberhesten som formen på hodet.
Halen skal være høyt ansatt og bæres i bevegelse, i høyde med ryggen i en bue.
I blant kan halen bæres noe til den ene siden (skjev hale) og dette er ikke noen stor feil, men den
får ikke være så mye til den ene eller den andre siden at en ser en del av halefeste.

Framben:
Store, flate knær, Senene skal være parallelle med knoklene i frambenet (radius og cannon/pipa)
og eksepsjonelt tørre og vel markerte. Dersom pipen er rett og ikke knipt under kneet, behøver den
ikke være spesiell grov. Kodene er relativt lange og skråstilte.

Høver:
Runde med hardt fast horn av beste kvalitet. Bukkehov eller flate høver er alvorlige feil.
Hopper har til vanlig større høver enn hingster. Mange for øvrig bra araberhester vrir ut bakhøvene
en anelse når de står stille. Dette er ganske karakteristisk for rasen og betyr ingen ting så lenge
hasene er riktige og hesten beveger seg på en rett linje.
Det er naturligvis best dersom høvene peker rett fram.

Hårlag og tagl:
Huden er tynn og fin, hårlaget kort og skinnende. Bena uten hovskjegg. Man og hale har silkemykt tagl
som iblant kan være noe bølget.

Farger og avtegn:
Rene og klare farger er best. Rød (fuks), brun, mørk brun, sort og alle stadier av gråskimmel til helt
hvit, er farger som blir godtatt, blakk derimot er ikke godkjent farge på araberhesten. De fleste
araberhestene er født brune eller røde eller til og med svarte, men den endelige fargen kan det ta flere
år før kommer frem. Sorte arabere er som oftest født musegrå.
Hvite avtegn er ganske vanlige.

Mankehøyde:
Mankehøyden kan variere mellom 147 til 155 cm. Men det godtas variasjoner både oppover og nedover.
På grunn av livsbetingelsene nå i våre dager og i vår del av verden er nok mankehøyden noe høyere enn
hos de tidligere ørkenaraberne.

Gangarter og bevegelser:
Skritt: Fri og veivinnende
Trav: Eksepsjonelt lett og flytende. Bakbena skal arbeide med et kraftfullt fraskyv.
Hasenes bevegelsesmønster er meget viktig. Frambena skal føres med schwung.
Galopp: Dette er en spesialitet for den arabiske hesten i likhet med dens store mulighet til å vende
om på en femøring. Galoppaksjonen får ikke være stiv og rykkete.

Alvorlige feil:
Konveks hodeprofil, hjortehals hos hingsten eller stiv vinkelrett halsansettning. Hengende ører,
små øyne, trange ganasjer, dårlige høver. Små eller altfor vinklede haser, kort rett hals.
Defekter på hode, hals og hale er alvorlige feil på denne rasen.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 08/01/2005 :  12:20:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Siden det har vært masse linker med både videoer og bilder av de flotteste eksemplarene i verden, vet vi nok hvordan en araber ser ut....

Det er jo ikke vondt ment, det er bare slik det er. Akkurat som at ardenneren ikke egner seg for sprang.

Og det blir referert til lipizzaneren, jeg er ikke helt enig.... De lipizzanerene jeg har sett har flatt kryss og lang rygg (langstilte). Men se på andalusieren/PRE og andre liknende raser, som lusitano. De er korte, med sterk rygg og bakpart, og konveks overlinje.

Men det er ikke det denne tråden handler om....

Og om noen nå tror jeg er imot arabere, det er ikke rett. Jeg synes de er fantastisk vakre hester. Bare synd de har blitt som puddelen, bare utseende og show, og ikke om kvaliteten på rasen i bruk.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  13:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Cessa: Her i Norge har vi egne klasser hvor man konkurrer om den beste bruks Araberen!! Har ikke sett så mye av det de siste årene, men jeg har sett det!!
Da jeg stilte hoppa mi, la de veldig vekt på bruken i tillegg til utseende!! I dag skal de ha begge deler.

Har alltid lært at Lippizaneren skal ha kort rygg jeg, så siden det ble skrevet her at den skal ha lang tittet jeg på sidene til Lippizaner foreningen, og der ser jeg jo at det stemmer at den skal ha forholdsvis lang rygg...
Er ikke spesielt interissert i denne rasen, og synes avelen på den virker litt useriøs i mine øyne og har derfor ikke noe særlig kunskap om denne hesterasen.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 08/01/2005 :  13:26:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Så bra at de har bruksklasser for araberen! Men har de det i kåringer og slikt? Eller har de da bare utstillingen i fancy hodelag og svingende haler?

Jeg vil tro det blir mer arabere i bruk etterhvert når nh- og westernklasser blir mer utbredt. Araberen er jo bedre egnet til dette (størrelsen er rett for denne bruken ).

Mvh Cessa

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.