hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  00:59:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den med boksen har jeg hørt. Har også hørt historier om doping o.l., og generelt grisebankede hester. Samt div. ufine metoder for "høye kneløft". Heldigvis er mine venner og bekjente forstandige mennesker (og de driver for øvrig ikke araberoppdrett, kun QH). Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  09:03:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tittet på noen Arabere fra Norge i går, og noen av de har jo den hjorte halsen og ikke knekk på nesa... Hvorfor bruke det i avelen???

Så på filmene fine hester, men jeg liker de som er litt mer kraftige og kompakte jeg da som min egen.

Tenkte jeg skulle "dolle opp" snuppa mi til våren og (etter vinterpelsen er borte og før gress vommen kommer), lage en film av henne å legge på nett...

Og folkens da vil jeg høre alles ærlige mening

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/01/2005 :  11:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at det er egne klasser for vallaker på araberhest utstillinger, stemmer dette? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  11:32:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke alle arabertyper som har den utpregede nesen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer Bruna, det er egne klasser for vallaker.

Det er vel den polske typen som har det minste araberpreget, og den egyptiske som har mest araberpreg.

Roxira: en må tenke på at denne rasen har det utseende den har for en grunn, den er vel hovedsakelig avlet for langdistanse og ørken så det sier seg selv at denne rasen ikke kan ha mye å bære på, dvs ikke være for kraftig+ at den må ha store nesebor osv.
Synes det er forferdelig trist å se rasen bli mindre og mindre typepreget, etter min personlige mening er det snart kun den helegyptiske varianten som virkelig representerer rasen godt.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Renegate: Det var egyptiske Arabere jeg tittet på, de hadde hjorte hals og omtrent ikke knekk på nesa!!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  23:43:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint om du legger inn linken for de vil jeg gjerne se.
Nå er det uansett ganske mange som sier de har helegypter selv om det er russisk/polsk....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  11:10:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fint om du legger inn linken for de vil jeg gjerne se.
Nå er det uansett ganske mange som sier de har helegypter selv om det er russisk/polsk....

Opprinnelig postet av Renegate

Har sendt deg mail

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/01/2005 :  12:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg noe særlig peiling på arabere, heller ingen stor interesse for den rasen, men legg gjerne ut den linken her slik at vi andre får se også.

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  13:00:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I utgangspunktet er jo araberen en fyrrig type hest.
Men dessverre har du nok ikke hørt de verste historiene Formosissima...
Har hørt om tilfeller "over there" hvor de opererer inn en jernstang i hestens hale for at den konstant skal være løftet, silikon her og der om hesten ikke har det rette utseendet, stengt inne på mørk boks noen døgn før utstilling for at den skal vise seg "best mulig", og jeg har garantert ikke hørt de verste historiene.......
Jeg kan få så lyst til denge folk når jeg hører slikt

Opprinnelig postet av Renegate

aff grusomt Jeg er så naiv så jeg trodde faktisk ikke sånt ble gjort, men så onde menneskene er så forundrer det meg egentlig ikke

Men en ting jeg tenkte på hvis da en hest som har fått silikon osv osv får høy poengsum og vil bli populær som avlshest så vil den jo egentlig ikke ha de egenskapene som det ser ut til at den har og det vil jo føre til at den fører dette videre... (de egenskapene den EGENTLIG har) Da vil jo etterhvert araberen bil mindre og mindre preget? Dette er kanskje utført av såpass få at det ikke går utover avlen?
Ble rotete innlegg, men skjønte dere hva jeg mente eller er jeg heeelt på jordet? Kan lite om avl så dette falt meg bare inn.

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 07/01/2005 13:02:02 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  15:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forhåpentligvis er det de færreste som driver såpass useriøst Ixnay, men det er vel slik i alle grener innenfor hest at noen klarer ikke å nå toppen med sine hester og tyr derfor til useriøse metoder dessverre.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  15:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kos dere med denne:

http://www.authentic-egyptian-arabians.de/

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  16:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker ikke som araberne har spesielt sterk overlinje ? Ryggen og krysset ser noe svakt ut (på de aller fleste JEG har sett ihvertfall)

Er det derfor de ikke klarer å hevde seg no særlig i sprang osv mon tro ?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  16:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den tror jeg du må utdype litt Babylunah....

Araberen har vel hovedsakelig blitt brukt til distanseridning og dressur.
Arabere innen sprangridning er det vel heller lite av, det er jo en type med forholdsvis lav mankehøyde .
Angloarabere blir brukt mye innen avl i sprangridning, f.eks Tash Mahal, tidligere avlshoppe hos Morten Aasen, hun er moren til Andiamo.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/01/2005 :  17:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Araberen min er vell av de få som har anlegg for sprang, Han er ponni, 148 cm og klubbmester i sprang en meter, har hoppet 120 cm. Blir 8 år i år. Måtte bare få skryte litt av gullungen min

Jeg er enig med babylunah at ryggen ofte er svak, kommer ofte av at hestene beveger seg mye i feil holdning (nesen i skyen og bruker ryggen lite når de beveger seg), men krysset vil jeg påstå ofte er veldig bra.
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.