hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  21:58:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tittet på www.araberhest.no på bilder fra Araber utstilling i 2004. Ser på hestene som er blitt champion osv... de er ikke så veldig fine hestene...

Synes mange Arabere i Norge ikke er noe man virkelig snur seg etter. I allefall hingste materiellet i Norge er dårlig...
en og annen fin hingst er det jo, men mange av de er for det meste unghester...

Er jo en del fine innleide hingster da!! Men nå tenker jeg først og fremst på Norsk fødte Araberhester...

Noen som er enige? Eller har noen synspunkter?

Angrer på at jeg ikke stilte hoppa mi på Hønefoss i 2004...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  00:22:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig! Ikke mye hingstemateriale å skryte av nei.

Måtte redigere litt fordi jeg kom på noen. som f.eks gode gamle Angel, "best in show" på Linnesvollen opptil flere ganger( om jeg ikke husker feil) Wielke Pavo, gullpremiert hingst og en virkelig show- hingst slik som jeg husker han. Også har vi Dar Czwartek( norskoppdrettet) en fantastisk flott hingst dengang jeg så ham på utstillinger.Også finnes det endel flotte importerte hingster, så det var da noen allikevel

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 05/01/2005 08:59:26 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  09:11:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det man kan si om araber generelt i Norge er at de fleste har lite araberpreg, de er litt "utvannet" pga blanding av feks polsk, russisk og egyptisk araber derav resultatet. Hvis man ser på en helegypter, som forøvrig er min favoritt utseendemessig, vil jeg påstå at den har det tydeligste araberpreget, dvs "dishen" ,de store neseborene, de "krokete" ørene osv. Miljøet for araber og utstilling her i Norge er mildt sagt stusselig, de beste hestene og utstillere kommer jo fra Sverige!
Etter min mening burde man holde seg til en linje, ikke blande for mye mellom feks polsk og egyptisk. Det holder heller ikke å trene hesten en måned før utstilling når våre konkurrenter fra Sverige trener seriøst hele året!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  09:59:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Renegate: Har du tittet på bildene fra utstillingen på Hønefoss i fjor?

Når du titter der, skjønner du godt hvorfor jeg angrer på at jeg ikke stilte hoppa mi!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  10:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var der inne akkurat nå.
Synes hoppa di er flott jeg, men tror du skulle strevd med å slå hoppechampion JA Amazing Ggrace med gull og 92,33 poeng! Hun var flott da, vakkert kryss!
Var ganske høyt niva på utstillingen synes jeg ifht hva det har vært tidligere, av 38 utstilte hopper fikk 36 av de gull og de to siste sølv.
Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg så slår svenskene( og andre nasjonaliteter) oss så det holder. Ikke så rart når man tenker på at en norsk araber deltar på toppen to utstillinger i året, og trenes deretter.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  11:41:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig jeg også, "norske" arabere er ikke så fine, rasemessig. De jeg hart sett fra utlandet og på bilder er utrolig vakre. Merker også at mange av de araberene jeg kjenner til her i Norge er "ugress" fra Danmark; dvs de araberene som ikke nådde opp til standarden i Danmark. I rideskolen her hadde vi 3 fullblods arabere og 3 halvarabere enn stund. Når de ikke opp på utstillinger, selges visst renrasete araberhester som skolehester, sier litt om nivået. Men Araberene er herlige hester uansett, er veldig glad i "min" araber Masada og syntes han er verdens vakreste ;)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  11:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som husker Muscat? Død nå, men en legende innen arabermiljøet.
Han var morfaren til en hingst jeg trente og stilte ut for noen år siden, flott sak var den, men har flyttet til England dessverre.

Hvis dere går inn på Arabian Horse Videos @Arabian Insite Stallion Videos vil dere se noe dere antagelig ikke får se i Norge på en stund

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 05/01/2005 12:09:23 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  14:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange av araberne jeg har sett på bilder fra USA har -ekstremt- araberpreg (de er utrolig vakre, men noen av dem er som tatt ut fra barbie-land )
Er dette ønskelig? Så MYE preg som mulig?

Bare spør...

Vet forøvrig ikke så mye om arabere, bortsett fra at det er en utrolig fascinerende og vakker rase.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  14:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, kan du gi oss linken til den arabersiden med videoene du snakker om ? :)
Redigert av - Skogstroll den 05/01/2005 14:51:03 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  18:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jeg godt hvis du forklarer meg i detalj hvordan jeg gjør det

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  18:45:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En annen ting er jo at her i Norge har vi ikke akkurat ideal klimaet for arabere. Så selvfølgelig ser ikke en norsk araber med full vinterpels som har gått ute i sølepaddock hele dagen, like sneisen og flott ut som hester som blir avlet fram i varmere strøk uten regn og søle :P

Amerikanerene vet å dolle opp hester, ja, det gjelder egentlig de fleste raser. De bruker en god del "sminke" på hestene og har professjonelle fotografer; for seriøse avlsfolk det er ikke bare å løpe ut i paddocken å knipse ivei. Det er vel dette med at deres hester er produkter (i forbindelse med avl) som de skal selge og bildene er en slags reklame.

Renegate: kopi og lim inn adressen til den nettsiden videoen er på ;)

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 05/01/2005 :  22:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes Rhine stutteri har endel flotte arabere, men så har ikke de blandet så mye forskjellig blod heller.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://arabianinsite.com/arabian-horse-videos/

Yahoo, hva jeg ikke får til med litt hjelp!!!
Denne linken er verdt å ta en titt på

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 05/01/2005 23:39:48 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:50:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det jeg vet om arabere i USA, som jeg har fått fortalt av venner og bekjente der borte (både oppdrettere og utstillere) er at mange av dem blir "gjort" nervøse før utstilling ved vel mye pirking o.l. med pisk/lignende ting. Dette for å få en hest som virkelig flyr i taket av den store tigeren bak gjerdestolpen..

Men, dette er kun andrehåndsinformasjon, men jeg kan jo ikke nekte for at jeg synes showaraberne i USA ser ut til å kunne legge på sprang hvert øyeblikk ;-)
Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 06/01/2005 :  00:49:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke noe om araberene i USA, da jeg har hørt at de "tvinger" hestene til å bli som de vil ha de, akkurat som med American Saddlebred og Tennesse Walking Horse. Mye av det er fake og dyreplageri. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  00:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet er jo araberen en fyrrig type hest.
Men dessverre har du nok ikke hørt de verste historiene Formosissima...
Har hørt om tilfeller "over there" hvor de opererer inn en jernstang i hestens hale for at den konstant skal være løftet, silikon her og der om hesten ikke har det rette utseendet, stengt inne på mørk boks noen døgn før utstilling for at den skal vise seg "best mulig", og jeg har garantert ikke hørt de verste historiene.......
Jeg kan få så lyst til denge folk når jeg hører slikt

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.