hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Lederrollen"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 "Lederrollen"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

xxxx

Skrevet - 08/01/2005 :  00:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte tolker det sikkert slik... Gå til toppen av siden

Stall Miks

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  19:56:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med = her...... Å fjerner/redigerer deler av innlegget sitt så motargumenter blir uforståelige er jo helt patetisk.......... Men det var jo egentlig ikke det temaet dreide seg om........ Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  20:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slash, hvis du synes det å redigere innlegg er tåpelig så vil jeg foreslå at du tar en titt på innleggene = har skrevet. 99% av det er REDIGERT. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  20:26:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
*tar på seg skaut* Nå må dere slutte å krangle, barn! ;) Trenger ikke å peke finger om småfeil.

Redigering er en fin ting, jeg redigerer mye fordi jeg glemmer å lese gjennom det jeg bare skrevet før jeg trykker send. Så ser jeg etterpå at jeg bare skrevet masse feil slik at sammenhengen blir borte og det er vanskelig å lese, og redigerer innlegget. Å redigere fordi man har formulert seg feil må vel være greit, hva? Tror det er dette som er grunnen til at folk redigerer. Hvis det kan være misforståelse om årsaken til redigering, kan man vel heller oppgi grunn, som mange gjør "redigert pga feilformulering" f. eks. Folk må nesten også få lov til å ombestemme seg eller angre på formulering uten å bli angrepet. Vil de ikke stå for hva de sier er det deres sak.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  20:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*tar på seg skaut* Nå må dere slutte å krangle, barn! ;) Trenger ikke å peke finger om småfeil.

Hehehe... :P

Men altså, når en person som har redigert 99% av inlegga sine begynner å sutre over at noen har redigert ETT innlegg synes ihvertfall ikke jeg at det blir en smule dumt.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  20:40:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj... hihi... det skulle være èn mindre "ikke" inni det forrige innlegget mitt gitt.

Og fordi jeg er jævla paranoid lar jeg være og redigere.. *humre*
Gå til toppen av siden

Stall Miks

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  20:46:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
= redigerer innleggene sine rett etter hun har lagt dem inn dvs før noen svarer med motargumenter. Noe helt annet er det å redigere innlegget etter at noen har svart på det, for da blir jo svaret "helt på jordet"....... Men som sagt; dette var ikke diskusjonstemaet.... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2005 :  12:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt korrekt "slash" og "MissEva";
Å redigere innlegg før mot-svar blir postet har ingen praktisk betydning,det er jo det som er meningen med akkurat den funksjonen og det gjør jeg alltid. (Kall det gjerne korrekturlesning).
Synd noen bruker denne "knappen" feil..

Det er bare å se på dato/klokkeslett når det er redigert så ser man fort forskjellen her, men en har tydeligvis oversett det glatt, og jeg er ikke overrasket....

Redigert av - xxxx den 09/01/2005 12:31:37 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  12:51:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tips til alle som føler at ting blir redigert etter at de har svart på innleggene;
Bruk "Sett Inn Sitat"-knappen.

Kopi av melding:
Helt korrekt "slash" og "MissEva";
Å redigere innlegg før mot-svar blir postet har ingen praktisk betydning,det er jo det som er meningen med akkurat den funksjonen og det gjør jeg alltid. (Kall det gjerne korrekturlesning).
Synd noen bruker denne "knappen" feil..

Slik kan en svare på det som er blitt skrevet i et innlegg i den opprinnelige formen, og en senere redigering vil ikke forvirre på samme måten.

Håper du ikke har noe imot at jeg brukte innlegget ditt som eksempel på "quoting", Nancy.

Til debatt-temaet;
Jeg mener det går an å trene en hest "bombesikker". Men det krever stor kunnskap og mye arbeid å desensitivere en hest på det aller meste slik. Derfor er det sjelden noen trener hestene så grundig at den ikke flytter seg om det så avfyres hagleskudd fra hesteryggen. Men det kan altså gjøres.

For øvrig vil en hest normalt sett reagere på ytre stimuli som lyd og bevegelse den ikke kjenner som ufarlige, og dermed vil instinktene ta over i hesten. Ved god lederskap vil hesten kanskje skvette til og kaste seg vekk noen meter fra det som den ble skremt over, men så vil den se på leder for å avgjøre om det er riktig å flykte eller ei. En rolig leder vil signalisere at ting er trygt, og hesten vil komme tilbake i stedet for å ta ut og forsvinne i flukt. Men kvaliteten på lederskapet er helt avgjørende for hestens reaksjon.
En dominant hest vil ta sine egne avgjørelser uten tanke på mennesket i situasjonen, det samme vil en hest som ikke har tillit til mennesket gjøre. To forskjellige utgangspunkt, men samme effekt. Den dominante stikker av pga "Høh! Sjekk å det bryr meg hva du gjør!" og den uten tillit stikker pga "Nei, det tror jeg neimen ikke noe på!" I begge tilfeller mangler det tillit og lederskap, men den usikre hesten er lettere å trene enn den dominante.

Ulydighet og instinktrespons er to vidt forskjellige ting, og bør ikke blandes etter min mening. Ulydighet har med manglende respekt å gjøre, mens instinktrespons har med tillit å gjøre.
Med tillit (og lederskap, selvfølgelig) kan en "bryte" en instinktrespons som f.eks. flukt, mens en hest som ikke respekterer menesket følger sine egne instinkter upåvirket av mennesket.

Det er en naturlig reaksjon å hoppe til for en brå lyd eller bevegelse, mens det er lederskapet og tilliten som avgjør hva som skjer videre...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2005 :  13:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt greit Line! Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  13:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ulydighet og instinktrespons er to vidt forskjellige ting, og bør ikke blandes etter min mening. Ulydighet har med manglende respekt å gjøre, mens instinktrespons har med tillit å gjøre.
Med tillit (og lederskap, selvfølgelig) kan en "bryte" en instinktrespons som f.eks. flukt, mens en hest som ikke respekterer menesket følger sine egne instinkter upåvirket av mennesket.

Det er en naturlig reaksjon å hoppe til for en brå lyd eller bevegelse, mens det er lederskapet og tilliten som avgjør hva som skjer videre...

=, Det er det vi har sagt hele tiden. Men som så mange andre har du tydeligvis sett en annen vei mens du har "lest" innlegene våre...og snur først tilbake hodet når noen stryker deg med hårene.
Ganske patetisk.

Å først motsi oss, for så å si seg enig med en annen, som sier akkurat det samme :P
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2005 :  13:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det mulig..

Jeg svarte Line at det var helt greit å bruke mitt innlegg som eksempel på "Vis sitat"-funksjonen.
Kopi av melding:
Håper du ikke har noe imot at jeg brukte innlegget ditt som eksempel på "quoting", Nancy
.

Altså; jeg har ikke kommentert Line,s innlegg.

Du bør nok lese nøyere lille venn, og særlig før du bruker vi som ref. når dette er blitt en så personlig greie for deg..

Redigert av - xxxx den 09/01/2005 13:46:25 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  13:44:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig ? Hva mener du ? Det er ikke akkurat meg denne debatten handler om liksom :P (takk gud for det)

Men da fikk vi oppklart det. Du burde kanskje forumlere deg en smule tydligere og quote innlegget du komenterer. (slik du gjorde i det siste innlegget ditt)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2005 :  13:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal notere meg det bak øret til neste gang, det er flott at du passer så godt på meg.. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  13:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen må jo tydeligvis gjøre det så... :b Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.08 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.