hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klø
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Klø
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 14/01/2005 :  22:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leser så mye om dette med hester som klør seg på oss mennesker.
Hva er riktig? Ser de på oss som lavere i rang dersom vi lar dem få lov til å bruke oss som kløpinne?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  22:17:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt begge deler, at de da ser på oss som lavere i rang, og at de ikke gjør det...

Men når jeg ser på hestene ute, så pleier Araberen å klø hodet sitt på den hoppa som ligger under henne i rang, og hun prøver ikke engang på Norlandshesten som er sjefen...

En annen ting jeg legger merke til er at hoppa som ligger under "klø'ern" i rang viker automatisk unna når Araberen klør seg på henne.. Dette pga at det så klart er ubehagelig.
Så vi mennesker, viker jo gjerne unna når vi blir brukt som klø pinne, og da vil jo egentlig det komme litt feil ut oxo...

Jeg pleier å si strengt nei til hoppa mi når hun prøver å klø seg på meg, så når jeg skjønner at de klør, pleier jeg heller å klø dem...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  22:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt både og, og at man kan la den klø seg kun hvis man "innviterer" den til det (som feks at man selv begynner å klø hesten).
Jeg lar ikke hester klø seg på meg i utgangspunktet, mye fordi det er ubehagelig og fordi jeg ikke alltid har på meg klær de kan klø seg på (!), men er litt delt i synspunktet på om den ser på meg som lavere i rang..! Men koser jeg med en hest, er det jo en vennlig gest hvis den klør meg tilbake. Det jeg liker minst er vel når de begynner å dytte, det er ikke respekt!

Hege Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 14/01/2005 :  23:03:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Når hesten klør SEG på DEG er det et tydelig tegn på at den anser deg underst i rang. Den ser rett og slett på deg som en kløpinne.....

Man skal derfor ikke godta at den gjør dette.

Noe som er rart er at etter jeg trente hesten min nh sluttet hun automatisk med dette....lurer på hvorfor...

Men når du klør hesten og den KLØR TILBAKE er det greit, for da har du invitert den, og DEN klør DEG.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/01/2005 :  23:10:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja, jeg har latt hestene mine få klø seg på meg etter trening. Uten å ha fått noen problemer med håndtering av den grunn. Så at det skal bli slik at om hesten får klø seg på deg så får den ikke respekt for deg og blir vanskelig å håndtere o.l. er jeg ikke helt med på. Nå får ikke hestene klø seg på meg mer, fordi jeg synes det er ubehagelig

Forøvrig har jeg sett det samme, en hest som klør seg på de som er under den i rang. Denne hesten var øverst på rangstigen, så jeg vet ikke om den hadde prøvd seg på en av høyere rang eller ikke.

Jeg mener at om du synes det er greit at hesten får klø seg på deg, så la den gjøre det.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  23:25:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syns ikke det er vits å legge for mye i det; hvis hesten klør og du står nærmest, blir du kløpinne. Er det ubehagelig, dytter du hesten vekk.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  12:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett en hest klø seg på en som er over den i rang... så å bli brukt som kløpinne ser jeg på som et klart signal fra hesten om at den er over meg i rang. (Noe som selvsagt ikke skal aksepteres) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  09:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interessant det der.
Da jeg kjøpte gampen for et år siden var han rimelig "sjef", hendte innimellom at han klødde seg på meg(ubehagelig).
Han gjør aldri dette lenger, mulig det kan komme av mye ledertrening, bakkearbeid osv.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  22:03:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
hmm..
er ikke sikker på om jeg er helt med på det med rang og kløing. Hadde ei hoppe som titt og ofte klødde seg på meg, men jeg var sjef fra dag en. Og ofte brukte jeg tid på å klø hu også. Satte meg på huk under hodet hennes og klødde hu på halsen, noe som resulterte i at hu klødde meg på ryggen med tennene. Synes det var en veldig fin måte å kommunisere med henne... Kanskje helt "feil" i noens øyne, men vi fikk iallefall et nærmere forhold av dette, det er jeg sikker på :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/01/2005 :  13:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok forskjell på å klø hverandre , og på den kløinga hvor hesten mer eller mindre gnir hele hodet sitt på deg, med ganske stor kraft. (og klør seg PÅ deg, istedenfor å klø DEG) Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  16:26:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Om du setter deg på beitet eller i innhegningen å studerer hestan sin atferd vil du få svar på spørsmålet!
Har brukt utallige timer og dagen med å bare sitte å studere flere hester i lag! Du lærer utrooli mye ut av d!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg tror ikke nødvendigvis det trenger å bety at du er under den i rang stigen. Har du trent hesten, og den klør der hvor hodelaget har sittet, etter en svett rideøkt, synes jeg ikke det er det minste rart at den klør, og du er ofte det nærmeste på den tida.
Jeg tviler sterkt på at vann-skåla til hesten min anses som noe "under den i rangstigen! Hesten ser da forskjell levende ting, og redskaper. For hvis ikke jeg står der, så blir det vannskåla (eller noe annet inne i boksen dens).

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 08/02/2005 :  15:09:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror heller ikke at det nødvendigvis har noe med rang å gjøre. Min hest vet veldig godt hvem som er sjefen, og hun vet hvem hun kan lage f**n med og ikke. Hun klør seg på meg allikevel, fordi hun får lov. Hun klør alltid etter å ha hatt på hodelag, aldri ellers.

Det er forskjell på å "klø" og "klø". Hun gnikker hodet sitt på den hesten hun går sammen med også, og den er langt over min i rang.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.