hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Lederrollen"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 "Lederrollen"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  12:56:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Lurer på en ting. Alle snakker om leder rollen her inne og at hvis hesten er ulydig er det noe feil (eller at hesten er i tvil om hvem som er lederen), og da lurer jeg på en ting og det er:

Hvis man leier hesten inn fra beite eller på tur og den blir redd noe, for eksempel en katt, en bil, musikk korps osv...
Hvis den da stoler 100% på den som leier og vet at denne personen er lederen vil den ikke la være å stikke av??
Ser jo folk som mister hestene sine tid til ofte når hesten blir skremt.

Så når hesten stikker for den blir redd noe så vil vel det egentlig tyde på at hesten ikke ser den som leier, hånderer den som en leder?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  13:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
I hvilken grad hesten blir skremt på tur, når den blir leid osv tror jeg har mye med hvor trygg den er på sin leder.
En leder skal jo si i fra når noe er virkelig farlig, og da er det jo viktig at hesten faktisk ser på deg som sin leder og viktigst av alt: stoler på deg.
Fluktinstinktet i hesten sitter dypt så jeg vil tro at lederrollen ifht det med hest som blir skremt er noe man må jobbe mye med.
En hest som blir skremt er jo ikke ulydig, den følger kun sitt instinkt såfremt den ikke har en trygg person den stoler på.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  13:25:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg stelte en Fullblods en gang (unghest). Hun hadde bare et øye, så denne hesten måtte man jo tenke litt nøye over hva man gjorde med.

Jeg børstet henne mens hun sto i paddocken sin å spiste silo, da kom det en bråkete moped og alle hestene ble redde.
Jeg fant ut at siden hun bare hadde et øye stelte jeg meg i det ene hjørnet på paddocken så jeg ikke skulle bli løpt ned.

Da moped kom forbi paddocken hennes, begynte hun å løpe nedover, så stoppet hun å tittet på meg. Akkuat som hun sa til meg... Jammen er det ikke farlig a? Skal vi ikke løpe?
Så kom hun ruslende tilbake igje å begynte å spise igjen...

Enda denne hesten hadde jeg ikke holdt på med så mye!!

*Skikkelig søt hest!! Savner henne masse!!*

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så søtt :) Synd ikke alle hester er like følsomme på den måten der....

Jeg har alltid lært at hester ikke stikker/løper ut så lenge ledern ber den om å stå stille/"sier ifra" om at det ikke er farlig. Uansett hva som skjer.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:39:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Blir hesten skikkelig skremt kan den hoppe til uansett hvor trygg den er på rytteren; spørsmålet er vel heller om den fortsetter å være redd etter at den ser lederen tar "faren" med knusende ro. Som tilfelle Roxira nevner; når hoppa ser at det ikke var farlig blir hun rolig igjen.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hopppe til side er ikke det samme som å løpe ut ;) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:45:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
nei, men den blir skremt for det, det som var poenget. Hesten er i tillegg til å være flokkdyr et byttedyr, det er også naturlig for dem å bli redd.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  17:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvsagt. Det er forskjell på å bli redd og å løpe ut. Som du sier. Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 05/01/2005 :  21:59:45  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
jeg har hørt eller lest ett eller annet sted at hvis en hest (som blir ridd)blir skremt av en ting, og flukter fra det "farlige", "redder" den rytteren også fra det den tror er farlig.. Men da blir det jo litt omvent, at hesten på en måte blir lederen?! Men jeg vet ikke..

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:31:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke noen hest prøver å redde deg fra det farlige ved å løpe ut... :P det høres litt tvilsomt ut i mine ører ihvertfall.... hesten skal jo adlyde ledern, ikke ta ansvaret for å redde h*n. Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  12:43:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Lederskapstrening gjøres fra bakken og man oppnår en gjensidig tillit og respekt, hvor hesten gir deg lederrollen.

Når du har fått lederrollen og hesten er skikkelig trent vil du ikke få problem med at den stikker.

Man kan ikke ta bort at en hest blir skremt, det kan alle bli om det kommer noe uventet. Men man kan forebygge at den blir redd og flykter når den blir skremt! Er du lederen og du viser at du ikke er det minste redd av situasjonen blir hesten stående.

Cessa
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  14:13:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint at du tar opp nettopp det med lederrollen fra bakken Cessa.
Tror nok mange fortvilte stunder og ulykker kunne vært unngått om hesten hadde blitt jobbet grundigere fra bakken i første omgang.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/01/2005 :  14:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cessa, det er ingen garanti at de ikke stikker selv om de har en god leder desverre...

Selv i en stor hesteflokk med lederhest, kan enkelte individer bli redde å spooke for ting.
Man ser ofte da at de som er usikre skvetter ut og løper/fnyser i nesa, for så å klenge seg innpå flokken etterpå.

Hester oppfatter ting forskjellig og må få reagere når ting skjer plutselig, det er helt normalt mht. at de er flukt/bytte-dyr.

Noen ganger roer de eller den seg fort, andre ganger tar det lenger tid.
Uansett hjelper det at lederen forblir rolig,bestemt og sikker.
I mange tilfeller har jeg også sett at lederhesten blir "irritert" og beordrer/jager "urokråka" på plass igen.
Ingen kjære mor og kjærlighet her nei...

Jeg har et lite eksempel fra en hesteflokk som lever vilt i Nevada.
Ved tordenvær blir enkelte hester hyperaktive og begynner å løpe vilt rundt omkring.
I dette tilfellet mistet hingsten (lederen i hele 7 år) hele flokken sin, og når herjinga endelig ga seg, hadde en annen hingst begynt å overta/samle flokken så han måtte slåss for å få den tilbake igjen.
Hvorfor spredte hestene seg til alle kanter og vekk fra lederen?
Hvorfor løp de ikke etter lederen sin og fant trygghet sammen?

De er nå engang flukt/bytte-dyr,og vil alltid tenke flukt ved frykt/farer.
For noen sitter dette urinstinktet dypere enn hos andre som kanskje har en mer "nonchalant" holdning til ting rundt seg.
Hestene i denne flokken, gresset mens de gikk for å være i mer eller mindre konstant bevegelse pga. pumaangrep og andre farer.
Altså sitter flukten dypere enn feks. å avvente og angripe.

En leder kan derfor aldri kontrollere 100% en annen hests naturlige adferd/innstinkt og bevegelser som å få vise frykt/skepsis, og derav heller ikke vi tror jeg.
Men det hjelper å holde hodet kaldt og vise gode lederegenskaper.

Hilsen Nancy.

Redigert av - xxxx den 06/01/2005 14:27:55 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  14:23:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slenger meg med på den =,
man kan ta hesten vekk fra sitt naturlige miljø, men ikke instinktet vekk fra hesten.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  14:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
=, er du sikker på at flokken hadde delt seg hvis hingsten hadde forholdt seg rolig?

Får lederen panikk er det vel en selvfølge at resten av flokken blir redde også....
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  14:43:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig kan man ikke garantere! Det er aldri noe med dyr (mennesket innregnet) som er 100%!

Men man kan forebygge og minske risikoen drastisk! Dette har jeg selv erfart, så jeg vet hva jeg snakker om!

Man kan ikke trene bort instinkter, men man kan trene dem inn under kontroll!

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.