hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Lederrollen"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 "Lederrollen"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

xxxx

Skrevet - 06/01/2005 :  14:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flokken ble urolig og hingsten klarte ikke samle den.
Ved slike tilfeller når 20 hester spooker og 1 er forholdsvis rolig, er det nok mye som skal til for å "overbevise"...

Det er innstinktet som er poenget her og veldig forskjellig fra individ til individ og påfølgende reaksjoner.
Man har aldri noen garanti som sagt..

Det er også vansklig/umulig å trene helt vekk hestens naturlige innstinkter, og for å være helt ærlig synes jeg hesten skal få lov å være hest så langt det er fornuftig jeg da.

Redigert av - xxxx den 06/01/2005 14:50:35 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  14:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra vi er enige da. Hester er hester, og de fleste av dem har sterke innstinkter, men med rettt trening får man de under kontroll.
;)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/01/2005 :  14:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant nok. Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  14:53:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
"Det er også vansklig/umulig å trene helt vekk hestens naturlige innstinkter,"

Ok, det var jo det jeg sa, at man ikke får trent BORT instinktene, men man kan trene dem inn under kontroll....

.."og for å være helt ærlig synes jeg hesten skal få lov å være hest så langt det er fornuftig jeg da"

Så du synes altså det å bruke hestens naturlige adferd ved å ha lederrollen så hesten ikke blir redd er å hindre den i å være hest? Hvordan? Det er jo akkurat det vi gjør, lar den være hest.... En hest trenger en leder, den vil ha en leder, den føler seg tryggest med en leder.... Og om vi er lederen og den blir tryggere og mer stabil av det, hva er da feil?

Mvh Cessa

Redigert for å forklare bedre. Jeg har bare respondert på dine utsagn, som jeg oppfattet dem, ikke noe mer. ds

Redigert av - Cessa den 07/01/2005 17:33:12 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/01/2005 :  15:05:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
????????????????? Nå datt jeg ut Cessa....
Hva er det du prøver å påstå at jeg synes er feil????

Jeg har ikke uttalt annet til deg enn at jeg "korrigerte" setningen du skrev om at; hvis lederen sto rolig så ble hesten også stående...

Det stemmer ikke alltid, og det var det eneste jeg kommenterte ved ditt innlegg.

Selv om hesten har en god leder som er rolig og bestemt, kan man ikke forvente at hesten aldri vil vise redsel/frykt, det var mye av poenget mitt.
Jeg har heller aldri påstått at hester ikke trenger leder eller vil søke seg til en, så den får du forklare nøyere er du snill?

Jeg har heller ikke påstått at hesten ikke "får være hest" om man prøver å være en god leder i en presset situasjon..
Jeg skrev at å evt. prøve å trene totalt vekk hestens innstinkter er så godt som umulig, og selv ville jeg aldri prøvd på det da jeg synes hesten må få lov å være hest så lenge det er fornuftig/kontrollerbart.
Det var ment generelt, og alle skjønte det bortsett fra deg eller??

Dette er da lite å diskutere/henge seg opp i? Alle har da vært enige her?
Hva er det du vil fram til egentlig?

*Forvirret*

Redigert av - xxxx den 07/01/2005 11:26:45 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  16:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Jeg skrev at å evt. prøve å trene totalt vekk hestens innstinkter er så godt som umulig, og selv ville jeg aldri prøvd på det da jeg synes hesten må få lov å være hest så lenge det er fornuftig/kontrollerbart.
Det var ment generelt, og alle skjønte det bortsett fra deg eller??"

Å få en hests instinkter under kontroll er ikke å ta fra den muligheten til å være hest, snarere motsatt. En (heste)leder i naturen har jo kontroll over instinktene til hestene i flokken sin (med mindre h*n får panikk selv), så at vi gjør det samme med våre tamhester er jo bare å følge natures way...

Hva mener du med at man skal la hest være hest? At den skal få LOV til å løpe ut?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  16:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tror jeg du tuller Babylunah, og burde lese innleggene til = litt mer nøye.....
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/01/2005 :  17:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
BabyLunah, nå bare "fjåser" du....*sukker oppgitt*
Du sa deg enig i dette tidligere over her, men det har du åpenbart glemt alt...Ouups...

Siterer deg:Bra vi er enige da. Hester er hester, og de fleste av dem har sterke innstinkter, men med rettt trening får man de under kontroll.
;)

"Sant nok", skrev jeg da....

"Trene totalt vekk hestens innstinkter"...
Det gjør verken jeg eller en lederhest, de får lov til "å være hest" så lenge det er fornuftig og kontrollerbart.
(Seff betyr ikke det at jeg har en "villhest" som får lov til å fly ut osv., hallo, tror du jeg er gal..)

Det vil si at jeg prøver å være en leder helt opp i mot hva som kan betegnes som en lederhest,(bestemt, sikker og overbevisende).
Har jeg ikke poengtert dette tydelig nok så vet ikke jeg..
Dette blir usaklig og har ikke med tema å gjøre lenger, skjønner ikke at jeg gidder å forsvare slikt engang....

Om det ikke skal kunne gå an å holde seg til det som faktisk er skrevet, uten å vri å vende/kverrulere det til noe helt annet,kan det være det samme.
Jeg mister totalt respekten desverre.

Kaster meg fra diskusjonen, intressant så lenge det varte...

Redigert av - xxxx den 07/01/2005 17:35:23 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  17:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man trener NH lar man jo i høyeste grad hesten være hest. Og å få en hest under kontroll er ikke det samme som å trene VEKK instinktene.

Altså: Man får instinktene under KONTROLL, og slipper ting som løpsk hest. INSTINKTET som ber hesten løpe ut er der ennå, men fordi du har tatt lederrollen har du fått det instinktet under kontroll.

Forstår du forskjellen ?

Redigert av - Skogstroll den 07/01/2005 17:29:09 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/01/2005 :  17:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen kommentar, mitt siste innlegg er svar nok..
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  17:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe..... greit nok :P Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/01/2005 :  20:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cessa...

"Redigert for å forklare bedre"? Nei nå får du gi deg kjære deg...
Ser nå at du har gått inn og fjernet/forandret i innlegget ditt etter at det er lagt inn flere svar, deriblant mitt "mot-innlegg".

Det er så synd at en ikke kan stå for det enn skriver,det er jo hele utgangspunktet i en debatt/diskusjon.

Det blir helt feil å konfrontere/påstå at andre har sagt ditt og datt, når faktisk årsaken til det blir fjernet/forandret etterpå, fordi man plutselig "angrer" seg eller blir etterpå-klok.....
Da anbefaler jeg heller å redigere før andre svarer, det er mer realt!

Jeg synes dette var et veldig intressant tema jeg, så synd at enkelte skal ødelegge det som var utgangspunktet ved å "korrigere" tidligere svar samt vri og vende på saken slik at alt blir fremstilt feil og debatten sklir ut.

Som jeg skrev har jeg trukket meg ut fra den opprinnelige diskusjonen.
Men noe positivt har det da kommet frem,og det er at jeg helt klart nå vet hvem som er ansvarlige nok til å debattere saklig og realt her på hm, og hvem som heller burde fortsette "å danse på månen...."

Redigert av - xxxx den 07/01/2005 20:45:16 Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 07/01/2005 :  20:58:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Ok, nå skjønner jeg ikke noe!

Kopi av melding:
"Redigert for å forklare bedre"? Nei nå får du gi deg kjære deg...
Ser nå at du har gått inn og fjernet/forandret i innlegget ditt etter at det er lagt inn flere svar, deriblant mitt "mot-innlegg".

Ja, og vet du hva jeg gjorde?

Innlegget så slik ut:

"Det er også vansklig/umulig å trene helt vekk hestens naturlige innstinkter, og for å være helt ærlig synes jeg hesten skal få lov å være hest så langt det er fornuftig jeg da"

Ok, det var jo det jeg sa, at man ikke får trent BORT instinktene, men man kan trene dem inn under kontroll....

Så du synes altså det å bruke hestens naturlige adferd ved å ha lederrollen så hesten ikke blir redd er å hindre den i å være hest? Hvordan? Det er jo akkurat det vi gjør, lar den være hest.... En hest trenger en leder, den vil ha en leder, den føler seg tryggest med en leder.... Og om vi er lederen og den blir tryggere og mer stabil av det, hva er da feil?

Mvh Cessa

Ser du hva jeg har endret? Ja, nettopp, jeg har kuttet din setning i to deler og flyttet den siste delen. Jeg har ikke endret teksten. Jeg gjorde det nettopp for at det skule bli klarere hva jeg responderte på.

Skjønner ikke hva du tar så på vei for. Og jeg kan fint stå for hva jeg skriver.

Mvh Cessa

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/01/2005 :  21:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  21:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det det man kaller å slippe opp for argumenter? Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.