hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Lederrollen"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 "Lederrollen"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

xxxx

Skrevet - 09/01/2005 :  14:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Line.

Jeg er forøvrig enig med deg ang. lederrollen og innstinkter.
Jeg skrev tidligere dette;

Kopi av melding:
Selv i en stor hesteflokk med lederhest, kan enkelte individer bli redde å spooke for ting.
Man ser ofte da at de som er usikre skvetter ut og løper/fnyser i nesa, for så å klenge seg innpå flokken etterpå.

Hester oppfatter ting forskjellig og må få reagere når ting skjer plutselig, det er helt normalt mht. at de er flukt/bytte-dyr.

Noen ganger roer de eller den seg fort, andre ganger tar det lenger tid.
Uansett hjelper det at lederen forblir rolig,bestemt og sikker.
I mange tilfeller har jeg også sett at lederhesten blir "irritert" og beordrer/jager "urokråka" på plass igen.
Ingen kjære mor og kjærlighet her nei...

Jeg har et lite eksempel fra en hesteflokk som lever vilt i Nevada.
Ved tordenvær blir enkelte hester hyperaktive og begynner å løpe vilt rundt omkring.
I dette tilfellet mistet hingsten (lederen i hele 7 år) hele flokken sin, og når herjinga endelig ga seg, hadde en annen hingst begynt å overta/samle flokken så han måtte slåss for å få den tilbake igjen.
Hvorfor spredte hestene seg til alle kanter og vekk fra lederen?
Hvorfor løp de ikke etter lederen sin og fant trygghet sammen?

De er nå engang flukt/bytte-dyr,og vil alltid tenke flukt ved frykt/farer.
For noen sitter dette urinstinktet dypere enn hos andre som kanskje har en mer "nonchalant" holdning til ting rundt seg.
Hestene i denne flokken, gresset mens de gikk for å være i mer eller mindre konstant bevegelse pga. pumaangrep og andre farer.
Altså sitter flukten dypere enn feks. å avvente og angripe.

En leder kan derfor aldri kontrollere 100% en annen hests naturlige adferd/innstinkt og bevegelser som å få vise frykt/skepsis, og derav heller ikke vi tror jeg.
Men det hjelper å holde hodet kaldt og vise gode lederegenskaper.Hilsen Nancy.

Med dette mente jeg at noe av frykten/innstinktene kan reduseres betraktlig ved å være en god leder/trene, men vi klarer aldri å fjerne/trene de totalt vekk. (100% som jeg skrev, men som ikke "alle" fikk med seg.)
Som jeg også skrev noe senere, vil jeg heller ikke prøve på å trene vekk alt innstinktet, da de må få lov også å være hest så lenge det er fornuftig.
(Men dette ble jo totalt misforstått, slik at en trodde jeg bare lot hesten få fly ut å gjøre som den ville...)
Er det mulig at jeg kan ha uttrykt meg sååå dårlig....

Siterer deg videre;
Kopi av melding:
Det er en naturlig reaksjon å hoppe til for en brå lyd eller bevegelse, mens det er lederskapet og tilliten som avgjør hva som skjer videre...Mvh Line.

Ja nemlig, videre...
Det er hele poenget da ikke vi kan kontrollere de 100% i "gjerningsøyeblikket", men kan påvirke i tiden etter, og kanskje til neste gang?

Intressante innlegg og tema!

Nancy.

Redigert av - xxxx den 09/01/2005 14:36:52 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  15:00:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er enig i at dette egentlig er et interessant tema.

Du skriver, Nancy:
Kopi av melding:
Med dette mente jeg at noe av frykten/innstinktene kan reduseres betraktlig ved å være en god leder/trene, men vi klarer aldri å fjerne/trene de totalt vekk. (100% som jeg skrev, men som ikke "alle" fikk med seg.)
Som jeg også skrev noe senere, vil jeg heller ikke prøve på å trene vekk alt innstinktet, da de må få lov også å være hest så lenge det er fornuftig.

Jeg er enig med deg. Jeg tror videre at om en trener en hest "totalt bombesikker" kan dette ha uheldige konsekvenser i en gitt situasjon der hesten for sin egen sikkerhet BURDE ha flyktet.

Likeledes kan vi om vi er uheldige immunisere hesten på oss selv slik at den ikke reagerer på oss om vi ØNSKER å få den vekk raskt. Jeg har hørt eksempler på at hester ikke har reagert når eier løp mot den for å husje den vekk fra noe som kunne skade den fordi den altså hadde blitt trent på å bli stående om noen løp mot den og veivet med armene...
Et tankekors, det der....

Mvh Line

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  15:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men trener jo ikke hesten til å ignorere farer... Det man trener den opp til er å adlyde deg, lederen. Så om DU ber hesten om å flykte skal den gjøre det, men hvis du ber den om å bli stående skal den også gjøre det. uavhengig av situasjonen.
Du venner ikke hesten til omgivelsene men til deg. Deg som leder.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/01/2005 :  01:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Line:

Ja,enig.
Har erfart at det hjelper ikke alltid å forsterke de heller, ofte bedre å overraske med en helt annen bevegelse, da får man ihvertfall en respons.

Apropos innstinktet...(Litt off topic, men egentlig ikke..)

Reddet av innstinktet
– Dyrene som slapp unna flodbølgen i Asia kan takke hørselen sin, ikke en mystisk sjette sans, mener franske zoologer.
Mange ville dyr ser ut til å ha kommet seg unna tsunamien som så nådeløst rammet Asia 2. juledag.
Flyfoto av Sri Lankas Yala nasjonalpark, berømt for sitt dyreliv, viste at den var oversvømmet av flomvann. Men det var ingen tegn til døde elefanter, leoparder, sjakaler eller andre villdyr.
Bildene fra Sri Lanka og andre rammede land har styrket gamle teorier om at mange dyr har en slags sjette sans som forvarsler naturkatastrofer.

-Hørsel
Zoolog Herve Fritz ved CNRS-senteret har større tro på kjente sanser som hørsel, når han skal forklare at mange dyr kom seg unna flodbølgen.
-Når det gjelder vibrasjoner og lydbølger har dyrene evner som vi ikke har. Elefantene har for eksempel infralyd-kommunikasjon, sier han.
Infralyd vil si svært lavfrekvent lyd, vanligvis under 20 hertz, som mennesker ikke kan høre.

Vibrasjon
Fritz tror elefantene kan ha fått en advarsel om kjempebølgen som var på vei gjennom en vibrasjon i bakken eller gjennom lydbølger som mennesker ikke kunne høre.
Elefanter er ikke alene om å kunne oppfange en kommende trussel fra vibrasjoner. Både kaniner og mange andre firbente skapninger (som også hester)er i stand til å fange opp faresignaler fra bakken.

Andre sensorer
Anne-Claude Gauthier, direktør for Paris Zoo, viser til andre dyr som har utviklet sofistikerte ikke-akustiske sensorer.
Dyr er for eksempel svært følsomme for endringer i atmosfærisk trykk, og trekkfugler har et innebygget kompass, som reagerer på små forandringer i jordas magnetfelt.

Flokkdyr som elefanter, hjortedyr,hester og fugler har dessuten effektive alarmsignaler, som gjør at hele flokken kommer seg unna når en fare truer, sier Gauthier.
(Kilde:NTB)

Jeg personlig tror ikke dette var "tilfeldig" heller, det kan det bare ikke være.
Lurer bare på hvis jeg hadde bodd der, og hadde merket at hestene mine/evt. også de andre dyra rundt omkring ble urolige og plutselig trakk opp i høyden (som disse dyra hadde gjort), hadde jeg forstått noe ikke var normalt da og løpt etter tru...?
Det hadde trolig redda livet mitt.

Redigert av - xxxx den 11/01/2005 09:07:34 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  12:10:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer bare på hvis jeg hadde bodd der, og hadde merket at hestene mine/evt. også de andre dyra rundt omkring ble urolige og plutselig trakk opp i høyden (som disse dyra hadde gjort), hadde jeg forstått noe ikke var normalt da og løpt etter tru...?
Det hadde trolig redda livet mitt.

Jeg hadde ihvertfall blitt urolig og vaktsom og litt redd sjøl... Slett ikke umulig jeg hadde rasket med meg katt og hund (hvis de ikke alt var svisj vekk de også) og fulgt etter med mat og drikke i en sekk...
Har lett for å følge magefølelsen min, og hvis hester og andre dyr blir urolige/stressa samtidig ville jeg blitt meget våken...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  14:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Line, sånn er jeg og. (hopper himmelhøyt når jeg går tur i skogen med en hund som brått begynner å knurre mot "usynlige" ting osv :P Skvetter jo iblant når jeg rir og..selvom jeg prøver alt jeg kan for å unngå det.)

Men jeg tror nok allikevel ikke at jeg hadde fått PANIKK og mista helt kontrollen av en traktor som kommer buldrende (for å ta et eksempel) ..jeg hadde nok fått hjertet litt i halsen og blitt litt redd, og hesten hadde selvsagt merka det... men så lenge alle mine signaler sier IKKE LØP, så er det det hesten skal gjøre. Å bli redd er jo naturlig, men å løpe ut er fy-fy.
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  21:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
det der er jeg enig i, har selv opplevd det med hesten min.
jeg tror man må drive mye med miljøtrening, bakkearbeid, og snakke til hesten slik hester snakker til andre hester. tror de vil forstå deg mye bedre da
også må man bare si ifra at det er du som er lederen og hesten må høre på deg. så vil tilliten komme etterhvert, og den vil respektere deg.

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/01/2005 :  01:11:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vi jo alle enige i da... Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 28/01/2005 :  11:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig med dere der, du kan få hesten til å stole på deg, og respektere deg, slik at du kan kontrollere hesten bedre. alle skvetter av og til.
må bare si at av og til lurer jeg på hvem som skvetter først, jeg eller hesten

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.