hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Fröya

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  13:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Beauty:

Det er nettopp de hestene som har dårlige høver som har størst utbytte av å gå barfot. En med solide høver kan godt tåle å bli skodd. Årsaken til at hesten blir sårbeint er ofte at strålen ikke har blitt stimulert på lang tid. Når denne igjen blir utsatt for trykk, blir det ømt. Hester skal faktisk lande med hælen først og så rulle framover. Hvor mange tamhester har du sett gjøre det? Akkuratt dette med hæl først har vist seg å være svært viktig for hele bevegelsesaparatet. Hester med for høye hæler eller ømme hæler løper rundt på tå, noe som gir svært unaturlig belastning og er årsaken til svært mange lidelser. Det som skiller en dyktig hovtrimmer fra en mindre dyktig, er at den dyktige klarer å balansere på den "knivseggen" det er å senke hælene akuratt nok. Strålen skal ha passiv bakkekontakt, men ikke så mye at det blir ømt. På denne måten vil strålen tåle gradvis mer og mer, samtidig som den "pakker" seg og blir hard.

Så dersom hesten din blir sårbeint uten sko eller har dårlige høver som sprekker og brekker, kan det faktisk lønne seg å finne ut HVORFOR før man ev. setter på sko igjen. Å sette på sko blir som å "pisse i buksa for å holde varmen". Hjelper der og da, men vil bare forverre problemet på sikt. Og til slutt: Fullblodshester kan veldig gjerne gå uten sko, bare det blir gjort på rette måten.

Slash: Jeg har ikke sakt at hester ikke skal ha spon i boksen. Men det holder kanskje med noen få cm til å trekke til seg urin? Og ja, hvis hesten går i myk snø store deler av døgnet mesteparten av året, vil hesten lage mykere høver. Så da er det jo opp til deg hvor godt du legger forholdene til rette og hvor store krav du stiller. Men husk at den hoven som hesten produserer nå, ikke vil nå bakken før flere mnd. etter. Mye mosjon på hardt underlag og trimming av høvene ofte, kan kompansere ganske mye for mykt underlag. Det finnes mange barfothester som lever i tradisjonell oppstalling. Men det er da vanskeligere å få det til.

redigert for en liten korrigering

Redigert av - Fröya den 02/01/2005 20:54:57 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  18:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etterlyser svar ang hjørnestøtter kontra brodder i høyere klasser
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  18:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etterlyser svar ang hjørnestøtter kontra brodder i høyere klasser
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  22:58:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Som sagt har jeg ikke førstehånds erfaring på området. Vet bare at min egen hest aldri har sklidd i noen gangart på gressunderlag og at jeg har lest og hørt om andre som konkurerer. Men det vil jo vise seg etter hvert :-) Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  12:09:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hmm... er ikke helt med på alt du sier Fröya. En barfothest kan da bli sårbent den også!
Jeg hadde ikke sko på min forrige forhest (hu hadde heller aldri hatt sko), og hu blei sårbeina som bare det.
Jeg for min del kunne aldri hatt hest på vinteren uten sko. Det er så variert vær her jeg bor, og jeg ville heller ha brodder og kunne ri hver dag enn å måtte la hesten stå i ukesvis fordi det er holke på utsiden av stallen!
Om sommeren derimot, lar jeg gjerne hestene gå uten sko noen mnd :)

Tror nok både barfot og sko har sine fordeler og ulemper... og jeg tror aldri sidene kommer til å bli enige uansett hvilke argumenter som brukes :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  14:36:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig kan en barfothest blir sårbeint. Hvis du leser mine tidligere innlegg, vil du se at min egen ble det i sommer. Det som er poenget er at man bør finne ut hva som er ÅRSAKEN til at hesten er sårbeint før man ev. slår på sko. Den er faktisk svært skjelden sålen, slik som mange tror, med mindre den er sterkt beskåret og dermed unormalt tynn. Ved naturtrim skal sålen ALDRI røres, den er hellig og den som viser hvordan hoven skal trimmes. Trimmes hesten til blods, har du ikke bare vært "litt hard med kniven", du har bommet med minst 1 cm!

Dessuten er det forskjell på en Barfothest og en hest uten sko.

Når det er is, skrur jeg brodder i bootsene. Og for de som da mener at hesten også må ha brodder i luftegården, de bootsene jeg har kan hesten gå med hele dagen om nødvendig. Dessuten går det ann å strø.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  15:51:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Her er det nå blankis overalt, hesten min er barfot og jeg rir når det passer meg. Sist i går var jeg på en ridetur med masse løping på glatte veier. Ikke no problem. Boots med pigger fungerer som bare det Har forståelse for at mange velger å sko omvinteren og ikke gidder å styre med boots, for det er litt styr å ta dem på, hvertfall easy-bootsa mine. Men at det er umulig å ha hesten barfot i "holke-land", den er jeg ikke med på! Jeg synst hvertfall fordelene med barfot er for store til at jeg vil sko hesten igjen! Deilig å slippe kladder og tråkkskader etter broddene, så får jeg heller styre med disse bootsa når det er for glatt etter veien for nakne hover Forresten så har hover bedre feste enn man skulle tro. Det er ofte glattere for meg i vintersko, enn for Ikaros uten sko.

Kan ikke se at Frøya har skrevet at barfothester ikke blir sårbeinte. Det kan de bli, men da må man ta hensyn til hesten så den slipper å ha det vondt, og prøve å fjerne årsaken til sårbeintheten. Tiltakene kan være å ta på boots, ri på snilt underlag, trimme hoven annerledes, forandre fôringen, endre luftegård-underlag osv. Å slå på sko fjerner ofte sårbeintheten, men det kamuflerer bare problemet. Så kan man lure da: er skjult problem noe problem i det hele tatt? De fleste hester har det helt fint med sine sko, selv om ikke hoven egentlig er helt 100%. Men jeg fortrekker å ha en hest som jeg vet har helt friske hover, og som fungerer uten sko. Er det noe galt, så merker jeg det mye raskere når hesten har full følelse i beina sine. Er den skodd, så kan f.eks. forfangenhet bli mye mer alvorlig før man merker det. Når hesten står der tilbakelent og helst ikke vil flytte seg, da er det kommet veldig langt!
Oi, nå babler jeg ivei igjen Blir fort litt engasjert! Men for all del, skoing av hester er fullt lovlig det! Men mange av grunnene folk oppgir i "krigen mot barfot" henger ikke helt på greip!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2005 :  21:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya:

Hvorfor har du fjernet/forandret ditt tidligere innlegg som det allerede er skrevet flere svar til??

Det blir feil å diskutere dette videre da når du ikke står for det du skriver..

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  21:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Veldig enig Dagros. Skoing er fult lovlig og de fleste hester har det sikkert helt ok med sine sko. Det som er poenget for meg, er at folk skal ta et bevisst valg basert på fakta og ikke synsing og hva man "alltid" har gjort. Jeg har mange venner med skodde hester, og for meg må de gjerne ha det. Den ene er jeg faktisk helt enig i at den forblir skodd (heldigvis med gummisko i det minste). Det hadde jeg nok sikkert valgt selv også om den var min og jeg/den var i samme situasjon som den befinner seg i nå. Men når noen kritiserer meg for mitt valg eller kommer med usaklige argumenter eller argumenter basert på uvitenhet, prøver jeg å forklare hva det dreier seg om og noen ganger blir jeg ganske oppgitt over mangelen på kunskap. Eller når noen spør om et problem som jeg VET enkelt kan fikses med naturtrim prøver jeg å komme med saklige råd. Jeg synes det er interessant å diskutere høver. Og når noen kommer med intelligente spørsmål eller argumenter, er det ekstra interessant, da jeg må tenke mere og sette meg bedre inn i ting som jeg kanskje er usikker på. Jeg lærer noe nytt om høver hver dag, og det er kjempe gøy. Jeg oppfatter faktisk ikke dette som en "krig" mellom "leirene". Synes bare det er gøy å diskutere. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  21:18:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frøya:

Hvorfor har du fjernet/forandret ditt tidligere innlegg som det allerede er skrevet flere svar til??

Det blir feil å diskutere dette videre da når du ikke står for det du skriver..

Opprinnelig postet av =

Jeg har kun lagt til et lite ord som jeg oppdaget at manglet. Ingen store forrandringer.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2005 :  22:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen kommentar...
Redigert av - xxxx den 02/01/2005 22:06:12 Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  14:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt om jeg skal tørre å hive meg med på denne debatten...i frykt for å tråkke noen på tærne

Vet med sikkerhet at enkelte som hevder sin lit til 100% barfothester er HELT på jordet! Nå må dere ikke missforstå meg, jeg er tilhenger av både barfor og sko - FAKTISK! Mine hester går barfor på våren / sommeren / høsten når føret tillater det, og så fremst de ikke blir sårbente! Og det er faktisk sjeldent! Men blir de sårbente får de sko på seg for en periode! Om vinteren bruker jeg sko av praktiske årsaker! Og hovene til hestene mine er både fine, sterke og sunne! Men min tidligere nordlandshest mått alltid ha sko, da han har skjev hovvekst og dermed sliter kun på innersiden av hoven! Så alt med måte sier nå bare jeg!

Vel tilbake til min litt krasse komentar;
"Vet med sikkerhet at enkelte som hevder sin lit til 100% barfothester er HELT på jordet!"
Med dette mener jeg at noen personer gjemmer seg bak ordet "barfot hester" og lar hestene gå uskodd og uten tilsyn/beskjæringer, og kaller dette barfot for å rettferdiggjøre sin manglende tilsyn med hestens høver! Jeg har sett hester med så lange hover at de nærmest går på stylter, hester som er så sårbente at de knapt klarer å gå (men likevel blir brukt). Og ikke minst det å beskjære høvene til en hest, det skal faktisk litt opplæring og kunskap til for å gjøre dette! Det har vært så ille at jeg har hørt "fjortiser" holde kurs i beskjæring av hover til andre små unger, og blandt annet skjært kråka til hesten til blods

Dette var da mitt lille innlegg Og vil med dette si at en skal ha litt innsikt for å holde barfot hester, og at folk er nødt til å slutte å være så trangsynte! Kan en holde barfothester er det flott, så fremst dette gjøres på en ordntelig måte og ikke fører til unødvendig smerte for hesten! Og for de som bruker sko på hesten, er dette HELT OK så fremst hesten blir skodd på riktig måte! Og det er synd at enkelte sværter ordet barfot med å kalle manglede skoing/beskjæring for barfot!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  18:48:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Pre-arab: Jeg synes at du ikke skal ha noen grunn til å frykte noe som helst med din komentar. Det var meget kloke ord. Du har HELT rett i at det er mange "barfothester" rundt om kring. Hester med forsømte høver - enten pga. mangel på kunskap eller mangel på vilje/økonomi hos eier. Det er disse hesteeierne som ødelegger for oss andre. Men det finnes også svært mange forsømte skodde høver. Høver som blir trimmet alt for skjelden, høver med seperasjoner, sopp, vinkler som "ikke ligner grisen" osv. Dette også pga enten manglende kunskap eller vilje/økonomi. Jeg har venner med "skohester" som sier at hesten deres ALDRI har hatt sopp eller WLD - selv om den lever under like forhold som min og de andre barfothestene jeg kjenner. Dette er da hester som "ikke tåler å gå uten sko, for da blir den sårbeint". Men spør du hovslageren deres, har denne ikke en gang hørt om WLD. Han/hun aner jo da ikke hva symptomene er. Merkelig da at når det kommer utenlandske spesialister på område til Norge for å holde kurs, finner de sopp og WLD på SAMTLIGE hester! Karakteristisk er at hesten går på tå i stede for å lande med hæl først. Det er selvfølgelig også andre symptomer som kan sees under hoven. Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/01/2005 :  07:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Frooya:

Hesten min har daarlige hoover pga fuktighet/klima. Hoovene blir daarlige av aa gaa i gjoorme og soolevann. Spesielt ille er det fordi her er det enten skikkelig vaatt, eller skikkelig toort, og forholdene forandrer seg veldig raskt. Dette sliter veldig paa hoovene; foorst toort, saa vaatt, saa toort igjen. Hesten min faar selvfoolgelig Biotin og vitaminer, det hjelper litt, men hovene er altfor daarlige til aa kunne gaa uten sko. Saa myke hover taaler ikke aa gaa barbeint, da blir de saarbeint. KANSKJE blir det bedre etter en LANG tilpassnings periode, men da maa hesten gaa og vaere saarbeint i lang tid, og dessuten stopper all ridning og trening pga dette, og det kan lede til andre problemer og. Synes du dette er rettferdig mot hesten???

Og det med haelen foorst... i dag leide jeg hesten min en tur. Han har nettopp faatt nye sko faktisk. Og da saa jeg paa hovene traff bakken. Og jeg er temmelig sikker paa at han traff bakken foorst med haelen, saa med taaen. Saa lenge han ikke gikk utrolig sakte og subba med beina. Saa jeg vet ikke helt hva du snakker om? Kanskje det kommer ann paa hvordan hoovene er formet/skodd? Hester som er skodd med hooye haeler tenker jeg meg at gaar litt mer paa taa(som du sa). Hesten min er skodd med lave haeler, av en dyktig hovslager.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  10:28:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Beauty: Høres ut som hovslageren din er flink
Varierende klima ser ut til å være en av de største utfordringene for hovene. Blir hovene oppbløtt, blir de myke og tåler ikke særlig godt å gå på hardt underlag. Soppen blomster også lettere opp både i stråle og evt separasjoner når det er vått. Tørker de for fort blir strukturen i proteinene som hoven er laget av lett ødelagt, og hovene blir sprø. Har man en barbeint hest med vasstrukne hover, må man enten bruke boots eller ri der det er mykt. Mange prøver å løse dette problemet med å lage fast drenerende underlag i luftegården, feks. med grus eller hoggflis. Tørrt klima ser ikke ut til å være noe stort problem, da hoven får fuktigheten den trenger innenfra. Men det er denne stadige variasjonen da som kan være en stor utfordring!

Det er to grunner som gjør at hesten lander med tåa først, etter som jeg vet. Det som gjorde at Ikaros'n min snubla mye og satte tåa i bakken før var at tåa var for lang. Hovslageren hadde tatt av mer enn nok under hoven i tåpartiet, men hoven strakk seg for langt framover. Tåa kan flyte ut av svekkede lameller som ikke klarer å holde hovveggen stramt inntil resten av hoven. Og svekkede lameller kan man få hvis hoven verkes for sjelden eller feil, av dårlig sirkulasjon eller laminitt. Eller helst en kombinasjon av disse. Når tåa blir for lang sinker det hovens overrulling, og når hoven da løftes fra bakken senere enn den skulle gjort, rekker ikke hesten å få foten langt nok fram til å lande med hælen først når den må settes i bakken igjen.
Den andre grunnen som kan gjøre at hesten lander med tåa først er smerter i hælpartiet. Det er vanlig med soppinfeksjon i strålen, og dette gjør at det er ubehagelig for hesten å dundre hælen i bakken slik at hoven utvider seg som den skal, og dermed strekker strålen. Skodde hester merker ikke så mye til dette pga dårligere følelse og mindre utviding av hoven når den treffer bakken, så sopp i strålen er et større problem for barfothester. Mange med barfothest erfarer at hele hælpartiet utvikler seg positivt når man får bukt med soppen, og hesten setter hælen i bakken.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.