hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dom i England... Strassertrimm.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Dom i England... Strassertrimm.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

oleo

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  22:52:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har da falt en dom i England, mot en dame som har trimmet sin hest etter Strassers teknikk. Denne hesten har hatt det smertefult. Legger ved link, gå inn på video også klikk på klipp ved navn Woman using Strasser technique.

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=660

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  00:27:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den videoen der gjør ekstremt vondt å se på... Hvordan kan folk ikke se - eller velge å ikke se slikt? Hinsides all forståelse!

Her er enda en link: Fran Jurga's "HoofBlog": News from Hoofcare & Lameness Journal

Sitater fra siden: "Dr Strasser was called as a trial witness." (....) "Dr Strasser testified that, based on photographs, there was nothing to show trimming was excessive and that, merely, Brambles's hooves had “a good trim”. She said a sick pony required fresh air, not painkillers."

Renate
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  00:47:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Huff Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/09/2006 :  07:07:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så utrolig trist at folk med gode intensjoner ikke klarer å være kritisk til det de blir fortalt og ikke henter informasjon fra flere kilder. Det virker nærmest som flaks de gangene Strasser trim fungerer, og selv da fungerer ikke hestene så bra som de kunne gjort.
Det var veldig bra skrevet at dette var en dogmatisk lære. Jeg har lest alt jeg har kommet over av sider om Strasser trim, konservativ hovslagertrim, natural balance trim, mustang trim osv. Jeg forstår at barfotfolk blir stemplet som ekstreme og "troende" når jeg leser tonen på de sidene som taler for Strasser trim.
Bildet som var tatt under hoven til den ene hesten viste jo at hele hælen nærmest var fjernet. Den naturlige gropen/furen på hver side av strålespissen skal jeg være "dypeste punkt" under hoven. Hvis hoven er nesten flat inn til denne furen må hoven få vokse og bygge mer tykkelse mellom hovbeinet og bakken. På bildet av denne ponnien var furen ved strålespissen nærmest det høyeste punktet, ikke det dypeste. Uff, det er så tragisk, og jeg skjønner jo at folk ser rødt når jeg sier at hesten min er barfot, hvis det er sånt de tenker på da.
I artikkelen står det at denne hesten er forfangen, da får jo hesten vondt av å legge vekt på tåa. Likevel ser vi på videoen at den kvier seg mest for å sette ned hælen og det ser ut som hælene gir mest smerte. Strasser sier at hovfunsjon er så viktig og argumentet for å ta ned hælen er å gi hoven "mulighet" til å vide seg ut for hvert skritt og bedre blodsirkulasjonen. Når hesten ikke orker å bevege seg eller legge vekt på hælen må jo hovfunksjonen bli lik null. Hele nøkkelen til å få hesten til å bevege seg komfortabelt uten sko er å styrke hælområdet til å tåle mer påkjenning, jeg forstår ikke hvorfor Strasser synes det er logisk å skjære hesten til blods da slik at den tripper på tærne.
Nei, Strasser trim er like uforståelig for meg som for de mest innbitte barfot-motstanderne.
Men, jeg anbefaler alle å lese flere sider av debatten for å bedre forstå og kunne se svakhetene og fordelene i enkelte metoder. Hvis du får en barfottrimmer til å stelle høvene på hesten din bør du få vite hvem de har lært av og hvilke metoder de fokuserer på. På samme måte som du med litt mer kunnskap kan vurdere om smeden din gjør en god jobb, dersom du får hesten skodd.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  12:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dette kan bli vepsebol...mildt sagt. Men på lik linje med at folk utaler seg om eks Monty Roberts, Per Waaler osv så må det være lov å utale seg om dette også.

Det er slike tilfeller som dette gjør at ytterpunktene blir så enormt store i de ulike miljøer. Sko kontra barfot... Strasser kontra Naturtrimm.
Jeg er helt sikker på at Strasser har hjulpet mange syke hover men stiller meg alikevel meget kritisk til dette med å skjære levende fast såle, den typiske slengen som ligner andeføtter, den lange tåa og det at de fjerner alt som heter hjørnestøtter. De skjærer også veldig mye i strålen, den får liksom aldri være i fred. Slengen er et mysterium. Jeg fatter simpelten ikke hvordan det fysisk er mulig å lage en slik sleng... Hva gjør man for å få til dette?

Det jeg også stiller meg kritisk til er deres universal måte å trimme på... Det virker som de har en mal på hvordan alle høver skal se ut med deres fasong og form og det blir lagt lite vekt på den individuelle hov og hest. Naturtrimm har villhesthoven som mal ja men ikke som standard og det er rom for å trimme den enkelte hov slik akkuratt den hoven er skapt. Det som også skaper store problemer er kanskje når slike trender sprer seg uten at innehaveren selv har helt kontrollen på sine disipler.....og disiplene lærer opp nye verdensmestere.... Slik ruller hjulet og her på denne videoen ser vi et av resultatene...

Jeg er ikke noen mangeåring barfothesteier... (Puh, langt ord) men på den tiden jeg har hatt barfothester så har interessen gjort at jeg har lært mye bare ved å se, spørre og prøve. Min oppfattning er at hovrøkt ikke er så himla komplisert dersom man bruker hodet bittelitt....at man har noen faste kjøreregler og at man heller tar litt for lite enn for mye. Det er mye bedre for hesten og mye enklere å rette opp senere når man ser at det skulle vært tatt mer...

Hoven på den aktuelle videoen viser en blank, ny og sår såle etter det jeg kan se. Fargen kan være pigmenter i hoven men også at vevet er så nytt/ferskt at det blir omtrent som når man drar av skorpen på et sår og man har ny, sårbar og følsom hud under. Må være helt grusom for den stakkars ponnien. Og det ironsike med hele historien er at det var en smed som fikk hesten i bedre tilstand, vertfall siste tiden hun hadde. Etter som jeg forstod kunne de ikke redde hesten.. Stakkars lille. Men fra Strasser kontra naturtrimm så ble det Strasser kontra skoing...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 20/09/2006 12:30:43 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  12:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hæ? Ble ikke denne ponnien avlivet? Eller tar jeg helt feil.. nei, den ble det? Det var ikke råd å redde den...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  13:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hæ? Ble ikke denne ponnien avlivet? Eller tar jeg helt feil.. nei, den ble det? Det var ikke råd å redde den...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jo de klarte ikke å redde den... men den ble bedre etter at smeden hadde hjulpet den, den travet i gangen og var i stand til å gå normalt. Men skadene av forfangenheten i tilegg var var så store at de sikkert måtte avlive henne... Tragisk..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  13:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stakkars hest!!
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/09/2006 :  16:40:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra forklart Trygvebarfot!
Det jeg fokuserte på i begynnelsen - mens jeg var veldig uerfaren, var å bare raspe litt på de stedene som hadde blitt slitt bort av seg selv dersom hesten var i mer bevegelse. Jeg fikk jo først hjelp av en som hadde erfaring, og siden vedlikeholdt jeg det selv, ved å vedlikeholde "mustang rollen" og skrape vekk død såle med hovskrape.
Man skal jo lære seg å bruke verktøyene med full kontroll hele tiden og da er det best å ta minst mulig til du kan det - og heller få en profesjonell til å ta jevnlige kontroller.
Jeg snakket med noen som bruke Strasser metoden og de ble veldig overrasket over at jeg ikke hadde fått noen hovbyll siden hesten har gått med sko i 10 år før skoa ble tatt av. De mente det var vanlig med mange hovbyller i overgangsperioden, men det må ha en sammenheng med at de gjorde ting - fortere...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  17:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan du nok ha helt rett i, jeg har aldri hatt hovbyll på mine og har nå "avskodd" 5 hester. Holdt på i 4 år og ikke hatt slikt selv men har sett hos andre... skikkelig ekkelt! og vondt...
Jeg bruker vel en slags blandingstrim. Iom at mine hester er extravere har de vært trangskodd og hatt forsnevret hæl. Da har jeg tatt ned draktstøttene slik at hælen får åpne seg mer og etter jeg begynnte med det har jeg heller ikke hatt sur stråle.. den er bred, fast og fyldig. Igjen kan man jo kalle de forskjellige trimmene forskjellige ting, det viktigst er jo at man finner en som passer hesten. Den ene varmblodstraveren har jeg ikke gjort det på, hun er superplattfot, høvene er dobbelt så lange som brede og hun eier ikke draktstøtter /-:
Høvene er derimot steinharde og jeg har oppdaget at det eneste som funket på henne var mye trim på varierende underlag og å raspe inn tåa MYE hver gang. Hun har selv kvittet seg med overskuddsåle og hoven har begynnt å få en mer konkav form innvendig. Er utrolig spennende dette iom at alle er så utrolige forskjellige... min private lille forskningsstasjon (-:

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  22:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten off topic her siden det er så mange med mye kunnskap om barfot:
I Pete Ramey`s bok står det at man skal etterstrebe en konkav såle, men så blir det også sagt, bl.a her, at man ønsker en så tykk og hard såle som mulig for at hesten skal kunne gå på alt slags underlag.

Forklar vær så snill , noen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  23:34:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Måtte bruke en ny hovslager på hesten min nå på mandag, og da hesten er barfot kom vi selvfølgelig inn på temaet Strasser-trim. Han fortalte meg at det er noen som faktisk har sjekket opp denne doktorgraden og hovedoppgaven til Strasser, og det har ingen ting med hest å gjøre. Hold dere fast! Hovedoppgaven til Strasser er faktisk om fordøyelsessystemet til flyndre!!!!

Er det rart de hestene som utsettes for Strasser-trim lider?!

Vet jo ikke om dette er 100 % sant, men det vil hvertfall forklare mye om det er sant..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  01:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he... hun har doktorgrad i Fordøyelsesystemet til Flatfisk (ikke bare flyndre... (-:)
Hun er sikkert veldig god på akkurat det, problemet oppstår når hun titulerer seg Dr. i hestehov-sammenheng.
Hun har gjort mye godt for mange hester, problemet er at metodene hennes er radikale, går kirurgisk dypt og krever veldig spesiell tilrettelegging.
Skal de ta Strasser for andre som feilbeskjærer i hennes navn er det samme som at våpenprodusenten er ansvarlig hver gang noen blir drept med deres våpen.... Hm, kanskje det ikke var så dum slutning likevel? (-;

Lopke

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  08:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvom man skulle ha en doktorgrad i flyndrer så kan man vel egentlig fint ha peiling på hest og.. Kjenner ikke Strasser, er ikke en av hennes tilhengerer, men stusset bare overkommentaren om at det ikke var rart dyrene led siden hun var doktor i flyndremager.. ja ja... jeg har en ide om, mulig det bare er meg, men jeg tror faktisk det går an å bli flink i to ting her i verden.. selv om ens utdannelse tilsier et annet fag. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  10:59:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal prøve å svare deg Renate.
Jeg mener at om du skal skjære i friskt vev, bør du være helt sikker på at det er eneste løsningen på problemet. Men vær kritisk, still spørsmål til deg selv, i dette tilfelle, er hoven mer konkav etter jeg har skåret i friskt vev eller har jeg laget et synsbedrag?
En årsak til at sålen ikke er konkav kan være at hovbenet sitter for lavt av en eller annen grunn, forfangenhet, eller stekk i lamellene av andre årsaker, feilforing, for lite bevegelse eller for lite bevegelse ;-)
En av oppgavene til sålen er å beskytte hovbenet, om du skjærer i friskt vev tar du bort deler av denne beskyttelsen, og du vil oppdage at om du gjør dette setter hesten i gang å produsere ny såle i enda raskere tempo for å beskytte hovbenet, og motsatt, om det er overskudd av såle kan du være sikker på at hesten forteller deg dette eller kvitter seg med det selv, du bør aldri tvile på hva hesten prøver å si deg.
Selv om jeg mener Pete er dyktig, klarer jeg ikke å være helt enig med han i dette.
Dersom en finner årsaken til dette problemet og løser det med rett utgangspunkt, vil hovbenet trekke seg oppover i takt med at lamellene styrker seg, ved at det vokser ned ny hovkapsel/forbindelse, men da skal alt være 100 % rett, i noen tilfeller tror jeg kanskje at for å oppnå optimal styrke må den vokse ned flere ganger. Når styrken i lamellene klarer å holde hovbenet på rett plass, da har du også fått en konkav såle.
Har dere tenkt over at det kun er styrken i lamellene som holder hele sjellettet over bakken, de er gull verd, og vi rasper ikke bort gull :-)
Om hoven er rett beskåret kan løsningen være så enkel som mer bevegelse?
Forgiftninger og avfallstoffer skader lamellene, bevegelse øker blodsirkulasjonen og blodsirkulasjonen transporterer bort forgiftninger og avfallstoffer.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Tusen takk for svar.
I "min verden" er det forbudt å beskjære levende såle og jeg føler vel at Ramey`s bok støtter opp om akkurat dette, bortsett fra den ene lille "operasjonen" han anbefaler helt i begynnelsen av boken( den har forøvrig hesten min klart seg helt fint uten;)
Min hest hadde ikke konkav såle da skoene ble tatt av for endel måneder tilbake men det har han nå, i tillegg til at separasjonen i hovveggen forsvant med rekordfart.

Det jeg synes kommer dårligere frem i boken er spørsmål ang. strålen.
Ønsker meg egentlig litt mer info om beskjæring/ behandling av strålen, noen som vil bidra?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/09/2006 :  12:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Det jeg synes kommer dårligere frem i boken er spørsmål ang. strålen.
Ønsker meg egentlig litt mer info om beskjæring/ behandling av strålen, noen som vil bidra?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Hallå Renate....

Jeg har testet og forsøkt...
Jeg fjerner evt små ¨lepper¨som henger over strålen, dvs løse filler og hule biter og hindrer at det setter seg forpakkninger av møkk og lort og man slipper da at måtte grave ut masse sort gørre som lukter grusomt. Dersom du lar strålen ellers få være i fred så pakker den seg hard og bred, får en glatt oveflate og blir jevn... Oleo sin stråle har jeg nesten aldri hatt kniven i....tok bort en flik et par ganger men den er fast og fin, bred og godt beskyttet av herdet lær....
Avita sin har jeg måtte ta litt i da hun har en ståle som typisk deler seg på midten og er høy. Jeg holder den jevn og fjerner løst. Hun begynner nå å få samme fin stråle som Oleo og jo mer jeg la den være jo bedre blir den....

Redigert av - oleo den 21/09/2006 12:47:55 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.