hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dom i England... Strassertrimm.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Dom i England... Strassertrimm.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  13:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallå Oleo

Takk for svar begge to

Ja det er vel egentlig det jeg også tenker etter bare ca 3 måneder med barfothest. Har en snikende følelse av at strålen blir bedre( hardere, flatere og bredere) av å ikke beskjæres for mye annet enn, som du også nevner Oleo, løse fliker osv.
Det er vel litt frem og tilbake ifht. dette med strålen om hvorvidt man skal beskjære hard stråle eller ikke, og om man skal la den være til tross for at den i en periode kan være høyeste punktet(?)

Noen som vet hvordan en "hengende og halvdød" stråle reagerer ifht. overgang til barfot? Og evt. den "optimale" behandlingen av strålen akkurat i overgangen?

P.S. Blir nok ikke siste spørsmålet fra meg om dette temaet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/09/2006 :  13:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle som er interessert i Pete Ramey, har dere lest alle artiklene han har lagt ut på www.hoofrehab.com.?
De kan regnes som tilleggskapitler til boka hans der han klargjør endel emner og utdyper videre og forklarer ting han har lært mer om etter at han skrev boka. Tilsammen utgjør alle artiklene nesten en ny bok - helt gratis! Han skriver i begynnelsen av nesten hver artikkel at han forutsetter at man har lest og forstått boka hans før man leser artiklene og at de er ment som tillegg til den kunnskapen man får i boka.
Anbefales!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  13:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alle som er interessert i Pete Ramey, har dere lest alle artiklene han har lagt ut på www.hoofrehab.com.?
De kan regnes som tilleggskapitler til boka hans der han klargjør endel emner og utdyper videre og forklarer ting han har lært mer om etter at han skrev boka. Tilsammen utgjør alle artiklene nesten en ny bok - helt gratis! Han skriver i begynnelsen av nesten hver artikkel at han forutsetter at man har lest og forstått boka hans før man leser artiklene og at de er ment som tillegg til den kunnskapen man får i boka.
Anbefales!

Opprinnelig postet av frkelin

Tusen hjertelig

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/09/2006 :  13:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
På hoofrehab.com ligger det også en hel egen artikkel om nettopp strålen og beskjæring og stell av denne. Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  15:06:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Synes det er mye fokusering på at barfot er eneste veien å gå for å få en sunn hestehov på her.

Synes dere egentlig at hoven/strålen på dennne traveren ser så forferdelig ut?

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  15:07:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ja, greit, det var kanskje dumt å si av meg at det ikke er rart hestene som blir utsatt for dr. Strasser lider.

Poenget mitt var når en person reklamerer med at de har en dokorgrad i veterinærmedisin og praktiserer seg på hester regner 99,9 % med at denne doktorgraden handler om nettopp hester.
Men så viser det seg at den heller handler om fordøyelsessystemet til flatfisk. DET har ikke Strasser sagt noe om.
Hvorfor ikke?

Og selvfølgelig går det an å være flink i 2 ting. Men jeg ser også på hun som jeg hadde hesten hos tidligere, hun er veterinær på smådyr, men hun har holdt på med en hester en del da hun var yngre. Men det er begrenset hvor mye hun kan, nettopp fordi hovedoppgaven hennes og hennes doktorgrad handler om smådyr.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/09/2006 :  21:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det er mye fokusering på at barfot er eneste veien å gå for å få en sunn hestehov på her.

Opprinnelig postet av *Varg*

Nå var jo temaet under dette emnet nettopp baforhest/barfottrimm så det er kanskje ikke så rart det ble mye fokus på det her...eller?
Når det er sagt så må jeg si at den skodde hoven du la ved ser aldeles flott ut og smeden gjør en fin fin jobb.... Skulle ønske alle skodde hester ble trimmet og pleid på denne måten... Men er samtidig er jeg sikker på at den aktuelle hesten nok hadde vært like fin uten sko.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  21:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det ?
På meg virker det kun som om en liten gjeng med ikke fanatiske barfottilhengere deler erfaringer.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  15:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som mener Strassertrim er uforståelig. Klart ting man ikke vet nok om kan virke uforståelig!

Har sett videoen og lest artikkelen om dommen som falt i england. Utrolig trist og ubeklagelig. Men etter d jeg leser videre på denne siden om folks holdning til Strassertrim er like trist. Jeg har skjønt at d pågår en krig mellom så kaldre naturtrimmer- og strasser tilhengere. Men på denne siden finner jeg ikke annet enn folk som blindt er for naturtrim. Personlig mener jeg at hovedretningen bør være, ingen hesterhover er like, ingen hester går på eksakt samme underlag, ingen hester beveger seg like mye, ingen hester spiser eksakt d samme og ingen har samme forhistorie eller gener, dermed må også skjæringen av hovene være individuell og tilpasset!

Mange nevner her at de som skjærer etter Strassermetoden skjærer hestene til blods? Den har jeg hørt mange ganger før og d er en ren myte! Så klart finner vi tilfeller der teknikken ikke blir utført riktig og utfalle blir der etter, men slike hendelser kan hentes frem bak alle mulige teknikker!! Strassertrim er ikke et blodbad. Det sies også at Strassere skjærer i "levende vev", jeg er ingen lege men inneholder ikke levende vev nerver? Klipper du neglende kjenner du selv godt når du når "levende vev". Det ville en hest kjent også. Jeg har sett flere Strasser skjæringer der man har vært nødt til å ta en del av sålen for at hoven skal kunnen fungere opptimalt, ikke èn gang har hesten ahtt smerter.

Min oppfattning er at folk ikke ahr opptimal forståelse eller erfaring om metoden til å skjønne hvorfor de skjærer i det så kaldte "levende vevet" og fjerner hjørnene helt eller senker helene. Tingen er den at Strasser skjærer hoven så den er tilpasset det underlaget den skal brukes på. Hester er fortskjellige og brukes til forskjellig. Noen har trange hover noen har vide. Har du en trang hovd hest pga år me skoing trengs d mye arbeid for å få en optimal hov med god nok blodsirkulasjon. For at denne hoven skal pumpe nok blod trenger den nok motstand. Det er her sålen blir angrepet! ved å ta av sålen får hoven mulighet til å utvide seg maksimalt på et mykt underlag.(siden den åpentlyst må ha mye tid på mykt underlag den første tiden på vei mot et liv som barfot) Dette gir hoven nok motstand, blodsirkulasjonen komme ri gang og en ny sterk hov kan få vokse.

Det er altså grunnen til at Strassertrim tar en del av sålen, hestens hov må tilpasses d underlage den skla gå på med de forutsetningene den har. Kunn da kan får man en høyt fungerende barfot. Tamhester får ikke samme fine variasjon i underlaget som en villhest og vi som tammhest eiere må dermed tilpasse miljø og hov for et best mulig resultat.

Jeg rir selv en hest som har vært skodd i mange år, han har slitt med fortrange hover. men med riktig skjærting (og da mener slik at hoven fikk vie seg mest mulig ut) og en del trening på hardt underlag har hoven etterhvert blitt videre og han fungerer nå optimalt på alle underlag og har ikke vært sårbeint.

Og når det gjelder helene så skal ikke de være høyere en at hårlinjen er i en 30 graders vinkel over bakken. Men så klart, dette kan ikke hastes med og det gjør man heller ikke med strasser trim, men tingen er at hovene til syvende og sist skal ah den vinkelen. det er en vinkel vi ka finne på alle klov dyr ute i naturen.

Jeg blir utrolig frustret når jeg ser hva som skjer på slutten av videoen der hesten plutselig traver og alle er lykkelige, (nå skjønner dere sikkert ingenting) men jeg håper de som syns d var herlig å se på det. skjønner hva som virkelig har skjedd her? her har d skjedd d som alltid skjer med forfangne hester hos veterinær eller smed. "de bygger opp hælen", dytter hovbeine frem og blodtilførsel til nervene stoppes og hesten blir så kaldt "smertefri". "traver etter 10 dager". hemmeligheten er bare at den ikke kjenner d. For meg blir d veldig morask og etisk feil. skjønner ikke at folk syns d er flott å lure hesten og eieren til å tro at hesten er frisk.

vil abre at folk bør løfte på skylappene!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  15:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil sende en reaksjon på bilde og kommentaren av den skodde hoven. Sant at den ser kjempefin ut! ingen tvil om d, og som trygvebarfot sier, mange barfoteiere kan se langt etter en så pen hov. men jeg lurer rett og slett bare på om du er klar over effekten av skoing?! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/10/2006 :  01:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er sååå glad for at jeg slipper å "bekymre" meg for høvene til min hest. De har liksom alltid vært "normale" - med en årlig rutine, fra hun ble skodd første gang som 4-åring, og da ferdig innridd som terapihest.

Når vinteren melder sin ankomst trenger JEG, og mine funksjonshemmede ryttere, en hest som overhodet IKKE sklir på blåholka eller går "på stylter" av kram snø, av den enkle grunn at jeg bare IKKE må falle av en hest som sklir på glatta. (Min to ganger opererte ryggmarg TÅLER ikke et eneste fall fra hesten - da vil jeg bli lam fra halsen og ned!)

Altså: Broddsko MED hoofgrip på vinterstid. Dette er skotøyet til våren setter inn, og gjørma er tørket inn. Så går noen uker med vanlige sko, før de kibbes av, og dama går skolaus i 4 - 5 måneder, uten problemer. Hun har sterke, seige høver, og er altså "barfot" - MED jevnlig beskjæring av dyktig hovslager ca. halve året.

JEG skor, eller ikke skor, hesten min etter MINE behov, samtidig som jeg gjennom alle år har erfart at hesten føler seg mest komfortabel med å "være sikker på beina" - uansett vær og føre.

Men så har jeg en hest som overhodet IKKE har hatt noen som helst problemer med sine undersåtter gjennom 22 år.

MED sko eller UTEN sko - det har vært MITT valg for å kunne ri trygt og sikkert - året rundt.

Har heldigvis ikke hatt "problemet" med å diskutere "barfot". MINE hester har gått uten sko når det har vært greit, og ellers har de fått gå med "egnet fottøy" for at en funksjonshemmet rytter skal føle seg trygg.

Ja, ja - FØR 1993 tenkte jeg ikke så mye på det selv, men da jeg måtte opereres for en svulst i ryggmargen, og så for meg at jeg ikke kunne ri igjen, så var valget enkelt: En SKODD hest om vinteren!

Det er derfor et "råd" jeg vil gi til dere alle å tenke over: Skal dere ri, så vurder hvor sikker hesten deres er på allslags føre - OG om dere vil risikere et fall fra en hest som sklir på glatta -uten broddsko....! (Eller nå til dags: uten "boots" uten pigger.)

Hvis jeg hadde lært meg å sende bilder hit, ville dere se at min hest - som har vært skodd siden hun var 4 år, har perfekte høver, og trives med å få "sikre vintersko" når blåholka eller klabbesnøen er naturens "meny".

Ellers hadde jeg ikke turt å sette meg opp på henne i vinter-sesongen....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  15:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
midtsand: Nå er ikke jeg noen ekspert på hverken naturtrim eller strasser, men det er èn ting jeg får litt vond smak i munnen av ifht. strasser - metoden, og det at jeg har fått forståelsen av at mye innen strasser metoden skal skje veldig fort?
På meg virker det som om Strasser- metoden ikke tar hensyn til den "levende hoven", med det mener jeg hoven som en del av resten av hestekroppen som veldig ofte ordner opp selv når man ikke forstyrrer altfor mye i form av "tvungen riktig vekst"?
Korriger meg gjerne om jeg tar feil ifht. strasser, og om mine tanker er feil vil jeg gjerne at noen forklarer meg litt generelt om hovedideologien bak strasser - metoden.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

dimma

Skrevet - 11/10/2006 :  18:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig fornøyd med innlegget ditt midtsand!! folk har en tendens til å kritisere strassertrimmere uten å egentli vite fakta, der skal vite at folk som virkelig står for strasser sine teorier gjør det orntlig. dessverre er der useriøse folk der ute som leter etter snarveier, akkurat slik som det er blandt naturtrimmere å hovslagere. min venninne er utdannet barfot trimmer i sverige(strasser) og gjør en utrolig god jobb med sin og andre sine hester, og har redder mange hester med veldig dårlige hover. men hun er også kritisk til folk som kaller seg barfottrimmere etter 1-2 helga kurs, da hun selv etter 1 år med mye teori og praksis føle at hun enda har mye å lære om hestens hov. det er viktig at vi er kritiske til folk som skal stelle og pleie hestene vår, men ver sikker i din sak før du kritiserer. dumt at folk skal bli straffet for ting dem kansje ikke har gjort.

igjen tusen takk midtsand for ditt innlegg, ble veldig gla:)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/10/2006 :  21:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo en grunn til at så mange er skeptiske til Strasser trim. Kanskje det kreves lenger utdannelse og er mindre marginer når man skal trimme hesten etter Strasser? Jeg tror det også krever mer av leveforholdene og underlaget hesten skal leve på, og det kan ta lenger tid før hesten kan brukes som før.

Jeg klarer ikke å se fordelen av å øke blodsirkulasjonen i hoven ved å tynne sålen. Sålen skal kunne bære hele hestens vekt og er beskyttelsen mot underlaget. Hovbeinet hviler oppå sålen samtidig som det henger fra lamellene. Hester som har vært skodd har ofte svake og skadde lameller. Da vil jeg ikke raspe bort såle så den blir tynnere og dermed også svakere.
Økt blodsirkulasjon i høvene vil jeg heller oppnå ved at hesten beveger seg uanstrengt og naturlig og lander på hælen uten smerte eller ubehag.
Hælene på hesten min er nok fremdeles høyere enn Strasser anbefaler, men de har sakte blitt lavere av seg selv. Jeg har fulgt levende såle. Dvs etter hvert som det ytterste laget av sålen har smuldret opp har jeg kunnet raspe hælene litt lavere. Det viktigste for meg er å passe på at hesten hele tiden kan lande på hælen - kan hun ikke det i perioder er det noe som er galt. For å utvide innsnevrede hæler er det viktigste at hesten beveger seg riktig og lander på hælen. Ellers kan man raspe alt man vil, men hesten legger tyngden lenger frem under hoven og bruke ikke hælene naturlig.
Det er trist at det er forskjellige grener innen barfot som står så steilt mot hverandre. Jeg har prøvd å lese meg frem til mest mulig informasjon om Strasser metoden, men jeg synes ikke teorien stemmer med terrenget og er veldig glad det finnes alternativ. De fleste skrekkhistorier man hører om viser seg å stamme fra Strasser trim. Hvorfor? Jeg vil ikke bli puttet i bås med Strasser tilhengere selv om jeg har hesten barfot. Mange blir provosert så snart de hører barfot og jeg tror Strasser har mye av ansvaret for det.
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 11/10/2006 :  22:28:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Godt sagt T.Boysen! Er så enig med deg her

En skodd hest vil faktisk kunne leve til den passerer 30 og vel så det!
Det blir for mye hysteri rundt dette med barfot!

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.