hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dårlige høver - tilleggs for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 dårlige høver - tilleggs for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:39:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
finnes det noen tilskudd som man kan gi hester med ekstemt dårlig høver?

vi har to unghester på stallen som er barfot!
og de har fått noen soppinnfeksjoner i hoven, allså inni hoven som vi ikke så før vi trimmet høver.

derfor mener vi selv de mangler ett eller annet!
men vi er ikke helt sikkere på hva det kan være!

hva slags middler kan vi bruke som kan gis i foret for dårlig høver?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Lopke

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Biotin er jo en mulighet?? men spørs om det egentlig virker som man skulle tro.. Det tar hvertfall litt tid før man ser forbedring..

Prøvd å smøre med concruesine?? Det skulle vist være bra..

Ellers finnes jo div. midler hos de forskjellige utstyrforhandlere. Tilskudd for høver altså :)
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  00:04:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Biotin virker vel litt forskjellig fra hest til hest?
På hesten min ser jeg tydelig at det hjelper.. Begynte med det fordi hovene sprakk og han mista lett sko.. Såg forskjell ganske fort!
Nå går han fast på biotin og har bra hover, men hvis han går et par uker uten begynner hovene å sprekke igjen.. De blir fine igjen når jeg begynner på igjen med biotin Går liksom ikke månedsvis før jeg ser forskjell..
Er såklart ikke alle hester det er sann med, men det skader hvertfall ikke å gi biotin et forsøk
Har også hørt at betfor skal være bra for hovene..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  06:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Soppinfeksjoner i hoven kan ikke behandles med tilleggsfor på denne måten, men må behandles direkte på det infiserte området med noe som tar knekken på soppen.

Det finnes nok mange debatter her under Høver og hovpleie som sier endel om dette, hva folk har prøvd, hva som funker best osv.
Er bare å hive seg i lesinga!

Hvem trimmer disse hestene? Prøv å få kontakt med en erfaren barfottrimmer, hvis dere ikke allerede har det, og få hjelp til å få bukt med dette.

Lykke til.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/11/2006 :  09:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan på en måte være lurt å tenke foring i forbindelse med soppinfeksjon - selv om dette ikke er nok i seg selv. Biotin vil nok ikke hjelpe mot sopp i strålen.
Det som er viktig for at hesten kan være med å bekjempe soppen "innenfra" er et godt imunforsvar og en sunn fordøyelse. Dvs et godt vit/mineral tilskudd og masse grovfor. Unngå å gi stivelse, dvs korn eller annet sukkerholdig kraftfor.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  14:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er klart en ubalansert forplan gir utslag på hovene og omvendt.
Men tilleggsfor osv nå vil ikke alene kunne gjøre at soppen forsvinner.

rusket

Skrevet - 05/11/2006 :  20:34:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ble nylig ganske hardt angrepet av sopp i sidefura på en bakfot. Måten det ble behandlet på var å rengjøre med hibbiscrubb, tørke, klæsje på med krystallfiolett, og stå på boks om natta i en uke.

Nå prøver jeg å forebygge ved å klæsje på krystallfiolet nå og da og la han stå tørt så mye det lar seg gjøre (han står på utegang).

Har tenkt å begynne å ta eplecider edikk i foret hans fremover også. Noen dynker høver for å forebygge sopp, men det har sikkert en effekt å gi det i foret også, ihvertfall mer lettvint

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  21:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nylig fått tips fra hovsalger/barfottrimmer om et middel som skal være utrolig effektivt mot sopp/bakterier.
Det heter Optima pH. (hudsprayen for dyr)
Utviklet av en norsk veterinær, og skal visstnok funke kjempebra.
Har ikke fått prøvd det selv enda, men det er på vei!

Her kan man lese mer: http://www.optima-ph.no/

liwedell

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  23:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Biotin er jo en mulighet?? men spørs om det egentlig virker som man skulle tro.. Det tar hvertfall litt tid før man ser forbedring..

Prøvd å smøre med concruesine?? Det skulle vist være bra..

Ellers finnes jo div. midler hos de forskjellige utstyrforhandlere. Tilskudd for høver altså :)

Opprinnelig postet av Lopke

Spurte hovslageren min ang Biotin og han påstår å aldri ha sett en hest som blir bedre av dette. men han annbefalte derimot å massere med concruesine for bedre blodsirkulasjon. Men tror nok ikke noe av dette kan hjelpe mot evt. sopp.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  15:18:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Får hesten melasse eller fôr som inneholder dette? Sukker er snaddermat for sopp, så dersom soppen kommer innenfra, kan det værer lurt å kutte ut alt med høyt sukkerinnhold. Det kan også være lurt å gi noe som balanserer fordøyelsen og skaper et optimalt tarmmiljø eks. Equilibra.

Ang. Biotin, hjelper dette på høvene dersom det er mangel på biotin som er årsaken til problemene. Men det er umulig at det hjelper på så kort tid som uker. Biotinen har virkning når hornet dannes, ikke etterpå. Så dersom man mener å se forskjeld etter kort tid med/uten biotin, er nok dette desverre heller bygget på tilfeldigheter. Det hornet som er nederst nå, ble dannet for mange måneder siden og man må se på hva som var anderledes på det tidspunktet for å finne årsaken til at det er bedre/dårligere. Kanskje hadde hesten en periode uten sko for 6 - 8 måneder (eller mer) siden?
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  13:12:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten min Biotin og HoofMaker(fra TOF).

Biotin har jeg brukt i snart ett år uten å merke forskjell, Hoof Maker synes jeg at jeg merker litt forskjell til nå allerede, kan hende jeg bare innbiller meg det (ønsketenkning)... Har bare brukt det nesten 2 mndr.
Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 19/11/2006 :  02:21:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Biotin funka iallefall på min hest :> Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/11/2006 :  10:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trygve.... Det jo et stort og sammensatt bilde, og mange ting kan ha en innvirkning for å få en barfothov til å virke. Det finnes nok ikke en enkelt ting som kan fikse alt. Underlaget hesten lever på, foring, mosjon, trimming, og evt midler for påføring på hovkapselen. Alt har en effekt. Det høres ut som om du mener hester ikke kan fungere barfot på hardere underlag om de lever mykt. All trening må jo endres gradvis så hoven kan vennes til hardere slitasje, og om man skal ri mye lenger enn vanlig på hardt underlag må man kanskje ha boots.
Det er viktig å vurdere foring når hesten er barfot. Ikke fordi det finnes et bra tilskudd som kan fikse alt, men fordi evt problemer med fôr eller fordøyelse vil komme til syne i høvene.
Jeg tror, de fleste hester som fortsetter å være ømme på grus enda de får en bra trim og utseende på hoven, er sårbeinte pga sopp - ikke fordi hovkapselen er for myk fordi den lever på mykt underlag. Mykt underlag og fukt lager gode forhold for sopp i strålen. Det er vanskelig å oppdage at dette er problemet, men hesten mister sitt gode steg og vil ikke lande på hælen på hardt ujevnt underlag. Om soppen har kapslet seg inn dypt inne kan det bli et kronisk problem. Feil kosthold kan gi soppen bedre forhold å leve i og vanskeligere for hesten å bekjempe den med eget imunforsvar. Samme problemet kan man finne i den hvite linjen. Om denne er strukket pga feil trim, eller slått søm igjennom kan sopp finne grobunn for å leve i mikroskopiske sprekker og ødelegger den hvite linjen videre. Den hvite linjen er bindeleddet mellom hovkapselen og hesten så vi ønsker jo at den hvite linjen er så sterk og tett som mulig og med sopp blir dette håpløst.
De fleste av oss har hester som står på fuktig underlag deler av året. Om man klarer å unngå sopp-angrep kan hesten fungere helt fint barfot allikevel, evt med boots om man skal ri unormalt langt på hardt underlag.
Så lenge hovkapselen ikke får vokse over sålen mer enn et par m.m. og hesten får bevegelse hver dag vil det være nok til at hovkvaliteten som vokser ut er hard og god nok, selv om hesten står mykt. Hovveggene til hesten min har doblet seg i tykkelse og vokser raskt og er harde, selv om hesten står mykt/fuktig og ikke blir så veldig mye brukt i perioder. Men, jeg hadde problemer helt til jeg ble kvitt soppen. Da endret strålen seg og ble hard og bred nok til å tåle full belastning og være landingssone, i tillegg til at sprekken i den hvite linjen endelig vokste ut.
Soppinfeksjon kan være et tegn på dårlig imunforsvar. De som forsker på WLD mener at hestens eget imunforsvar skal klare å bekjempe WLD når det fungerer slik det skal. Her har fordøyelse og foring en viktig rolle, i tillegg til å hjepe til med å gi hoven lav ph slik at miljøet er mindre fristende for sopp. Jeg bruker nå Optima-ph for å forebygge mot nye soppinfeksjoner og jeg tror det har en klar effekt og er mye av grunnen til at strålene nå er veldig sunne tross en våt høst.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/11/2006 :  20:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, takk for det.. :-)
Ja, når det er så vått ute som det er nå er jeg glad hesten min kan stå tørt inne noen timer hver natt. Selv om hun vanligvis trives best ute, er denne tiden på året med så mye regn ikke noe bra på noen måte. Det er jo mange som mener at utegang er en forutsetning for å ha hesten barfot, men der er jeg ikke enig. Så lenge hesten ikke står inne det meste av døgnet og underlaget i boksen er bra osv er det nok en fordel. Men, igjen er det jo flere løsninger som er mulig. Hver og en må finne sin kombinasjon av hestehold, trening, hovtrim, slitasje og boots som fungerer for sin hest.
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  23:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også viktig å huske på at det i dag finnes mange beiter/utegangsområder for hest som omtrent er forurensede etter mange års bruk av mange mange forskjellige hester. Mange hester har også svært dårlig hovkvalitet da dette ikke vektlegges mest når det avles. Jeg vil anbefale å teste grovföret slik at man vet at det er næringsrikt, og se til at hesten står(både ute og inne) på underlag som ikke skader høvene.

Har også hørt om flere tilfeller hvor produkter fra SBS-serien har hjulpet. Dette er vel og merke ikke noe man putter i maten, men bruker direkte på det angrepne området...
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  19:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å rette meg selv litt: Mente selvfølgelig ikke at kvalitet på hovkapsel bør være et element som legges inn når man skal velge hingst/ hoppe til bedekning. Leste mitt eget innlegg, og det så litt rart ut. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.