hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Fröya

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  21:36:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Godt sakt =

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  21:40:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
er ikke glad i misjonering, kan ikke folk slutte å prøve å frelse hverandre hele tiden og respektere hverandres meninger om dette?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  01:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har holdt meg langt unna barfot- debattene lenge, og skjønner at jeg ikke har gått glipp av så mye
Smaken er som baken- den er delt!
Skulle veldig gjerne sett en barfot- hest klare seg på en litt sleip gressbane med 1, 60m hindere

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  11:17:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor gidder dere å legge inn innlegg hvis dere ikke er interessert? Ser stadig vekk innlegg som "jeg er så lei disse barfotdebattene!" o.l. Det er jo ingen som tvinger noen til å verken lese eller skrive innlegg i disse debattene. Så hvis du ikke er interessert, er det jo bare "å holde seg borte"? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  11:23:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Frøya, du har som regel saklige innlegg ihvertfall, sier heller meg lei på innlegg som kun går ut på "d e dyremisssshandlig å ha sko på hesten!!!1!!!!!1111!!! di som bruker sko er DOMME!! ALLE må ta av skoene på hestene sine NÅ for eg har rett!!" ;)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  12:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor gidder dere å legge inn innlegg hvis dere ikke er interessert? Ser stadig vekk innlegg som "jeg er så lei disse barfotdebattene!" o.l. Det er jo ingen som tvinger noen til å verken lese eller skrive innlegg i disse debattene. Så hvis du ikke er interessert, er det jo bare "å holde seg borte"?

Opprinnelig postet av Fröya

Vi kan godt ta en liten debatt Frøya. Hvordan klarer en barfothest seg på en gressbane med rimelig høye hindre?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  16:04:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har ikke prøvd selv, kun lave hinder, men det skal visst finnes barføtte sprang og feltritt hester rundt om i verden. Og det skal visst gå bra. Du kan jo ta en titt på http://www.naturalhorsetrim.com/Section_23.htm Men er hesten skodd derimot, må den nok ha brodder. Har aldri selv opplevd at min barfothest har sklidd på noe gressunderlag i noen gangarter. Dessuten kan man trimme hoven slik at den får bedre feste. Hjørnestøttene f. eks. fungerer som brems. Uten sko har også hesten bedre føling med underlaget og kan derfor lettere hente seg inn igjen om den sklir. Brodder derimot kan faktisk virke "for godt" og kan dermed gi skader.
Redigert av - Fröya den 28/12/2004 16:40:02 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/12/2004 :  21:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom jeg skulle hatt en barfot hest, har den hesten måttet stå hele vinteren! Her jeg bor har det vært is og skikkelig holke de siste ukene, og jeg rir ikke på is uten 24 brodder under hesten min!! så de barfotgreiene er uaktuelle for min del!

Og dere; hvordan kan dere påstå at en barfothest kan gå på asfalten og diverse grusveier så godt som året rundt uten at den blir sårbeint??

Frøya: Den kan lettere innhente seg når den glir hvis den er barfot. Brodder kan virke "for godt" og dermed gi skader.
-Da foretrekker jeg heller å falle skikkelig en gang, enn alle de nestenfallene!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/12/2004 :  21:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg antok er det mange store fine ord omkring barfot, men lite tyngde når det kommer til bred kunnskap og forskjellige erfaringer fra forskjellige hesteraser,bruksområde og forskjellig klima/underlag.(Norge er et lite, men langstrakt land...)

Det var det da med å påstå hardnakket uten å virkelig ha erfart det i praksis.
Det teoretiske og praktiske er i mange tilfeller ikke helt det samme, og man kan ikke ta alle over en kam og påstå at dette er løsningen for alle!

Sier som jeg har sagt hele tiden på bakgrunn av våre hesters forskjellige bruksområder,rase/hovkvalitet og klima;
Noen kan helt greit klare seg uten sko, mens andre må ha sko.

Er det så j...vansklig å slå seg til ro med det?

Redigert av - xxxx den 28/12/2004 21:59:04 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  23:55:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
=: fordi om jeg selv ikke driver med sprang på høyt nivå, er det vel ikke det samme som at ikke andre gjør det?

Jalla: Selv bruker jeg boots med brodder når det er holke. Og ja, hester kan gå hele året på grus og asfalt uten å bli sårbeinte. Man må bare vite hvordan man skal få det til og så legge forholdene til rette for det. Det finnes hundre vis av hester i Norge som gjør det. Selv kjenner jeg noen som driver med oppdrett av anglo araber. De har ca 40 blodshester som alle går på løsdrift og som fungerer utmerket på asfalt og grus uten sko. En viktig ting er gradvis tilvenning og så mye bevegelse som mulig. Hesten må også leve på hardt underlag. De utvikler høver som er hensiksmessige etter det underlaget de lever på. Hester som lever på mykt og lite slitende underlag eller som f.eks pga sko opplever liten slitasje av høvene, utvikler høver som har flate såler, flyter ut og som brekker lett. Dette skjer også med villhester som lever i myke og våte områder, fordi det er naturens måte å kompansere for den manglende slitasjen og trykk mot strålen på. Dersom dette ikke skjedde, ville disse hestene gå rundt på "stylter". Mens hester som lever på harde og slitende underlag, utvikler en hov som har tykk og slitesterk hovvegg som ikke brekker og en konkav såle. Så dersom hesten skal fungere på hardt og slitende underlag, må du tilby den et levesett som gjør dette mulig. Med andre ord, hester som tilbringer hele dagen i gjørme og hele natten i en 1/2 meter spon, vil ha vansker med å utvikle en hov som tåler et dagsritt på asfalt.

Et annet moment er fôr. Min egen hest fungerte ganske bra fram til i sommer. Jeg kunne uten problemer ri noen timer på asfalt og grus. Men etter et par dager på nytt beite, ble hesten sårbeint på asfalten og sålene hennes ble faltere. Senere fikk hun også seperasjoner i høvene og til slutt White line disease. Det som skjedde var faktisk et lettere anfall av forfangenhet. Hadde hun hatt sko, ville jeg nok ikke ha oppdaget det en gang. Hun sto ikke i "forfangenhetsstilling" som ofte er det symptomet man oppdager hos skodde hester. Men da har det faktisk kommet veldig langt. Hun ville da ha gått rundt som en "tikkende bombe" og risikert et alvorlig anfall før jeg hadde oppdaget det. Men heldigvis oppdaget jeg i tide hva som var i ferd med å skje, og fikk flyttet henne til magrere beite. Men èn ting er sikkert - aldri mere dyrka grønt gress til hesten min! Det er gift!
Siden i sommer har hesten vært avhengig av boots under bruk på hardt underlag pga de komplikasjonene som oppsto. Det tar noen mnd. å gro ned en sund og frisk hov hvor hovbeinet igjen er godt forankret med sterke og friske lameller. Men med ganske intensiv trimming av høvene (minst hver 3. - 4. uke) og fjerning av alt soppinfisert horn og stadig behandling med soppdrepende middel, begynner vi nå å se lyset i tunellen. Den hoven som nå viser seg, ser meget bra ut. Og jeg gleder meg til å kunne droppe bootsene igjen. Nå må jeg legge til at hesten ikke under noen omstendigheter har lidd noen overlast i denne perioden. Hun fungerer utmerket med boots og er sprek og villig. Bootsene hindrer ikke hovmekanismen og er kun på under arbeid. De blir som et "mobilt, snilt underlag" som samtidig sørger for at stråle og såle mottar trykk fra underlaget, mens det reduserer virkningen av skarpe steiner og slitasje.

For de som er interessert i å lære mere om høver generellt og WLD, forfangenhet og hovsenebeinsbetennelse spesiellt, vil jeg anbefale å ta en titt på følgende sider: http://www.hoofrehab.com Dette er siden til Pete Ramey, en amerikansk tidligere hovslager som etter å ha studert villhester og selv sett resultatene av naturtrim, nå har "lagt skoene på hylla" for godt. Og til de som tviler på kompetansen, han er faglært hovslager med mange års erfaring. Ingen "selvstudert røver".
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  01:56:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg løper avgårde fra denne debatten like fort som jeg kom inn i den.
La barfor være barfot og skodd være skodd!

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  06:25:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Denne diskusjonen er håpløs! Jeg gidder ikke drive å forsvare dette med barfot når folk som ikke vet hva de snakker om, og heller ikke har noen interesse av å sette seg inn i hva det dreier seg om, kommer med stadige angrep og håpløse innspill. Ha fortsatt ei fin jul, om dere nå velger å ha hestene deres med eller uten sko Gå til toppen av siden

Stall Miks

» VIP

Skrevet - 31/12/2004 :  06:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya: Så du mener at hesten skal gå i asfalt/gruspaddock og ikke ha flis i boksen for å få sterke og harde høver. Hva gjør du nå da det er snø ute i noen mnd? Så vidt jeg vet er snø både bløtt og mykt dvs myke høver. (Satt på spissen). Tror ikke alle som har hest har muligheten til å forandre på ute/inne underlaget til hesten. Mange staller her i Norge har små leirepaddocker og man betaler for at det blir møkket.

Er enig med at noen hester kan gå barfot og fint for dem, MEN det kommer ann på bruksomeråde, rase og hestehold. Driver man som aktiv konkurranserytter på et internasjonalt nivå, er dette lite aktuellt.
Det blir nevnt her at det er både spranghester og feltritthester som går barfot, er det på internasjonalt nivå? Har dere da evnt. navn å vise til? Skulle likt å se en barfot feltritthest gå Badmington, veit med sikkerhet at det er noe ikke jeg hadde turt uten brodder på.

Hilsen Slash

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 31/12/2004 :  09:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
jammen folkens da... Er vi ikke ferdig med denne diskusjonen enda?

TIL DERE MED BORFOTHESTER:
FLOTT! Hesten din kan gaa barfot, uten aa bli saarbeint. Heldiggris. Du sparer penger paa hovslager, og hestens hov blir sterkere. Dessuten blir det mindre belastning paa ledd, fordi hoven virker som en naturlig stootdemper. AA gaa uten sko er naturlig for hesten... MEN: HESTEN ER IKKE "NATURLIG" LENGER!
!Husk at villhester ble foodt uten sko, og aldri hadde sko paa beina. Dagens hester blir fortsatt foodt uten sko(tihi... salvsagt), men de faar vanligvis paa seg sko naar de blir eldre. Da blir hoven vant til skoene, og tilpasser seg de. Om man plutselig tar de av igjen blir de fleste hester saarbeint, og hoovene smuldrer sammen eller blir daarligere.

KONKLUSJON:
Om en hest kan gaa uten sko(vanligvis shettisser, fjordinger, islandshester, og andre hardfoore hesteraser som er har sterke hover perfekt for det norske klimaet), saa la den gaa uten.
Om en hest allerede har sko, og har hatt det hele livet, trenger den vanligvis en periode der den maa tilpasse seg aa gaa barfot. Om hesten har daarlige hover fra foor, kan det bli mye problemer i denne perioden. Min hest, en fullblods, er perfekt eksempel paa det. Om han gaar uten sko blir han saarbeint og halt. Det gaar bare ikke.

NOEN KAN GAA BARFOT, ANDRE KAN IKKE< GJOOR DET SOM ER BEST FOR DIN HEST!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  11:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Har ikke prøvd selv, kun lave hinder, men det skal visst finnes barføtte sprang og feltritt hester rundt om i verden. Og det skal visst gå bra. Du kan jo ta en titt på http://www.naturalhorsetrim.com/Section_23.htm Men er hesten skodd derimot, må den nok ha brodder. Har aldri selv opplevd at min barfothest har sklidd på noe gressunderlag i noen gangarter. Dessuten kan man trimme hoven slik at den får bedre feste. Hjørnestøttene f. eks. fungerer som brems. Uten sko har også hesten bedre føling med underlaget og kan derfor lettere hente seg inn igjen om den sklir. Brodder derimot kan faktisk virke "for godt" og kan dermed gi skader.

Opprinnelig postet av Fröya

Du skriver at hjørnestøttene kan fungere som brems, Frøya, men da tror jeg ikke du har sett broddene som trengs på profesjonelle spranghester i de høyeste klassene på gressbane( feks Hickstead)
Man kan umulig få til hjørnestøtter som tilsvarer slike brodder.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.