hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  13:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
slik jeg har forstått av denne saken, og som fröya har skrevet litt tidligere, handlet saken om behandling av en forfangen hest, da strasser-trim ofte brukes og er virkningsfullt når det gjelder både forfangenhet og andre skader/sykdommer som setter seg i hoven. personlig ville jeg aldri brukt strasser-trim på mine hester, jeg går og har alltid gått for natur-trim, da vi ikke tar for mye av hoven og trimmer jevnlig slik at hesten selv kan slite det som skal slites, og at sålen kan gro. det skjæres minimalt på hoven, kun dødt vev skal fjernes.

dere som er så fryktelige motstandere av sko burde sette dere inn i hoven og dens funksjoner før dere begynner å hefse oss med barfothester. og da mener jeg ikke hovslagerbøker, men bøker skrevet av gamle hovslagere som har fullt moderne forskning(for en god del år siden)og studert villhestens høver. disse bøkene er utrolig lærerike, og noe av det en god del av dagens hesteeiere i dag trenger er mer kunnskap om HESTEN! altfor mange hesters behov settes bak eierns pga for mye arbeid, for mye å sette seg inn i, for dyrt... lista er lang..! nå er heldigvis utviklinga i gang her i norden også, og barfot, utegang og andre alternative og mer naturlige måter å holde/behandle hest på er blitt mer utbredt.

et av mine aller største ønsker er at det en dag skal dukke opp en hest utpå konkurransebanen i en internasjonal klasse/gren, barfot! den dagen har de skodde hesteeiere tapt sin kamp, og "krigen" oss imellom er avsluttet. sko har aldri, vi aldri og kommer aldri til å bli en god ting igjen, utviklinga har kommet såpass langt, jah.

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  14:06:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
oooooops..... dette skulle liksom være et svar til debatten om strassertrim og hun som ble anmeldt........ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/12/2004 :  15:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herogirl:

Største sprøytet jeg har lest på lenge!

Mener du seriøst at det er en slags "krig" i dette og den gangen en barfor-hest stiller internasjonalt i konkurranse, har barfot-entusiastene vunnet..? Jeg ler meg ihjel, hvor gammel er du egentlig?

Det er ingen som sier at enten skal hesten ha sko, eller ikke.
Det er det faktisk hestens eier,rase,hovkvalitet og bruksområde som avgjør.
Jeg ser du kun har erfaring med Islendere og Lyngshest for det meste,
Full/varm/halvblodshester er ikke helt det samme når det gjelder hovkvalitet, så du bør ikke uttale deg så skråsikkert uten bredere erfaring og resultat.

Dette har heller ingenting med utviklingen å gjøre, hester har gått både med og uten sko i tusenvis av år, alt ettersom hva hesten har vært brukt til og derfor hva som har vært til hestens/rytterens beste.

Du bør respektere at noen hester ha sko og noen trenger det ikke, slik er det og vil alltid være.
Hvis du tror at alle hester kan gå barfot, kjemper du en endeløs og umulig kamp som du aldri vil vinne.

Til hestens beste bør være viktigst, men tydeligvis ikke for enkelte som er mer opptatt av å vinne en slags "krig" mot de som ikke kan/vil ha barfothest.

Respekterer du ikke det, er det faktisk du som tar alle over en kam...

Ha en fortsatt god jul, barfot og ikke barfot.

Redigert av - xxxx den 26/12/2004 16:21:17 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  19:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Først sier jeg hjelp så sier jeg takk og pris. Hjelp til enda en barfot debatt og et mindre vitig innlegg og så tusen takk til = som sier så godt som alt jeg ville sagt i denne debatten. Knall innlegg;)

Men til herogirl, har du noen bøker å anbefale 8av den typen du ber folk om å lese)? Alltid ute etter ny lærdom:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  19:19:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er bare så helt fryktelig enig med = !!! Knallbra!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  21:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
anbefaler bøkene til pete ramey og jamie jackson.

til =: innlegget var jo da satt en smule på spissen, da! men det er mine meninger rundt barfot, og ting jeg står for. har aldri sagt at andre skal gjøre slik! og ja, jeg anser det som en slags "krig" mellom de mest innbitte for og mot barfot. greit, jeg skulle nok ikke vært fullt så skråsikker, men det er sånn jeg er. og hva varmblodige hester angår hovkvalitet og grunnlag for barfotgang har med bakgrunnen og tidligere skoing å gjøre, ikke hvilken type rase det er. det vil alltid være delte meninger om dette, men jeg tror på det jeg finner interressant og mest troverdig av det jeg leser eller får høre av folk med større kunnskaper enn meg selv. som sagt, det er delte meninger om dette emnet, men det er også forsket på hestenes høver, både kaldblodige, varmblodige, fullblodige og halvblodige!
Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  22:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
fikk ikke med meg slutten på innlegget til =. jeg respekterer andres meninger, og setter alltid hestens behov og trivsel først. nettopp derfor har alle 6 hester som har krysset vår stall fått av skoa, og samtlige har funka bedre uten. det tar tid, det er ofte krevende, men gud det er verdt det! jeg tar ingen over en kam pga at jeg uttrykker mine meninger rundt emnet på en litt spess måte? det finnes verre! og vil jeg kjempe denne kampen mot sko, så la meg gjøre det uten å "le deg ihjel". det er for mine hesters beste Gå til toppen av siden

alise&drembel

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  22:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei...;)

GO HEROGIRL|, GO HEROGIRL|!!!!

Barfot er det aller beste for hestene uansett tidsalder og slike ting!!
hør på dette:
*proud-strong-free!!!
born to be barehoof*

noen som har hørt utrykket: "nordmenn er født med ski på beina"?!
det er vi absolutt ikke, alle fall ikke jeg å vennina mi, for vi er født med ridestøvler men uansett!!!
dere tror vel ikke at hester er født med sko på beina???(nope)

har dere sett de fine hovene til villhester??å tror du at de blir skodd?!
kanskje av jungeltelegrafen?? sko er ikke bra!!!

hvordan ville du tatt deg ut med metall sko på føttene dine??
som bambi på glattisen sikkert!!

har noen lest black beuty??når han får sko på tenker hab æsj, kalde ekle tunke ting...go black beuty...
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  22:56:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå skal ikke jeg komme her å uttale meg om noe jeg ikke kan noe særlig om, men jeg syntes det blir noen litt for usaklige argumennter her.. Jeg orker ikke ta for meg hvert enkelt argument, men jeg veit det er masse jeg kunne påpekt. Det eneste jeg vil si er at det finnes like mange meninger som hesteinteresserte her ute i verden, og mulig at _du_ syntes det ene er bedre enn det andre, men det er ikke nødvendigvis noe som andre syntes er bra. Skal man diskutere noe kan man ihvertfall komme med saklige argumenter som har mening. Og respektere hverandres meninger og kanskje innse at det som funker for én, ikke nødvendigvis funker for en annen. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  01:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom til Nord-Norge med en barfot hest hvor det ikke er noe ridehus vegg ivegg med stallen Du hadde ikke fått ridd mye på vinteren med glatt holke store deler av vinteren!!!! Da vil noen si; "det fins jo boots med pigger nå" Jeg spurte hovslageren vår hva han syntes om boots og han ville IKKE anbefale de pga hovspillet i hoven!!!!
Og villhestene går ikke på asfalt, grusveier og på tørre!? ridebaner! De bestemmer selv hvor og når de vil gå, det får ikke tam hestene!!!
Et spm herogirl? Hvorfor setter vi sko på hestene våre????? Tøft å "plage" de? Nei for at de ikke skal bli sårbeint når vi trener og ha fotfeste når det trengs på glattholke!!!!
De som vil ha barfot hest, værså god, men ikke angrip de som bruker sko på hestene sine, skoene er kommet for å bli på lik linje med sal,hodelag og alt annet utstyr vi bruker på hestene og på oss selv!!!!

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/12/2004 :  17:18:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alisemor og herogirl:

Dere kan ikke forvente å bli tatt seriøst ved å legge inn slike usanne og usaklige innlegg/påstander med tilhørende heiarop og referanser til "Black Beauty" ,"Nordmenn er født med ski på beina", dårlige høver er ikke arvelig/latent raser osv.
Personer med skylapper på hue som kun ser 1 løsning og blir så usaklige som dere 2 her nå, forteller oss andre klart at dere ikke vet godt nok hva dere prater om, og ikke klarer å gi fornuftige svar tilbake.

Jeg synes dere bør skråle/"krige" i vei videre på Juniorsidene, eller sende en artikel til Hestesport og Ridehesten og fortelle resten av heste-Norge om deres erfaring og kunnskap innen dette og at alle vi andre,(også i det forrige århundre) nok har tatt feil

Ha en fortsatt god dag, både med og uten sko!

Redigert av - xxxx den 27/12/2004 17:56:57 Gå til toppen av siden

alise&drembel

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  20:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
HALLA BALLA

alle vet vell at heste ikke er født med sko på beina?!
dette er den debatt som aldrig kan ende!?!?

men hesten jeg trener, har drukt sko, å de er borte nå, å han har ingen problemer med det....det er bare smak å behag, men =
har du noen gang sett en villhests høver??? har du sett hvor fine de er?!

sjekk ut: http://www.barehoof.com
eller: http://www.barfot.no

Gå til toppen av siden

alise&drembel

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  20:16:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei i jenn

heihei;)

men = har du hest?!
har du erfaring med barfot?!
hvorfor bruker din hest, eller den du trener/ steller sko??
har du prøvd noe annet?? vist du ikke har det så burde du IKKE du utale deg!!!!

jeg har erfaring med begge deler og barfot var definitift best

barfot blir bare mer og mer inn!!!
sko burde vært forbutt, for det ødelegger hestene
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/12/2004 :  20:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen kommentar..
Jeg skjønner jo at barnehagen er stengt i romjula....
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  20:35:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
He he he! At en HOVSLAGER kan komme med uttalelser om at boots ikke er å anbefale pga HOVSPILLET må være årets dummeste uttalelse! Hvor i all verden har du fått tak i han? Det virker som om han over hodet ikke har satt seg inn i saken og føler at han må forsvare sin egen praksis mot noe han ikke har peiling på. Har han noen gang sett en boot? Uttalesen er så dum at jeg ikke en gang gidder å forklare hvorfor. Dessuten finnes det faktisk mange barfothester i Nord -Norge.

Ang. hva som har vært gjort i "hundrevis av år" ikke kan være feil, så må jeg bare si: Alt utvikler seg. Ny forskning forteller oss ting vi ikke før visste. Det meste av det vi omgir oss med i dag, var helt utenkelig for 100 år siden. Samme med måter vi kurerer sykdommer på. Før døde folk av sykdommer som vi i dag ser på som vanlige og bagatellmessige. Alt utvikler seg, også hovpleie. Tidligere dødsdømte hester blir i dag reddet med enkle metoder. Metoder som av mange blir sett på som kontroversielle. For mange utgjør kanskje dette en slags "trussel". De ser at det som de selv har praktisert og hatt som levebrød i en mannsalder og som har vært "opplest og vedtatt" som den fulle og eneste sannhet, blir satt på prøve. De ser at hester de selv må gi opp blir reddet av andre og de ser at de selv ikke sitter med kunskapen og har fulgt med i utviklingen. Dette kan selvfølgelig føles skremmende for mange. Noen vil også føle seg tråkket på tærne. Spesiellt siden folk uten veterinærstudier eller fagbrev ol. fikser ting de ikke selv har peiling på. Å fikse forfangenhet og hovsenebeinsbetennelse f.eks. er faktisk svært enkelt. Dette er ikke lenger noen dødsdom.Hesten blir så godt som smertefri etter første trim. Her hos oss har faktisk veterinærer (de som ikke er for stolte til å ta til seg ny lærdom) innsett dette. Hovtrimmeren vår blir stadig oftere tilkalt for å berge forfangne hester. Veterinærene har fått se med egne øyne de fantastiske resultatene, selv på hester som har vært oppgitt av alle og som egentlig skulle slaktes. Naturtrim har vært absolutt siste sjangse for hesten. Hester som i sommer omtrent ikke kunne stå, løper i dag svært så lykkelige rundt som spreke føll og har minst like lykkelige eiere. Hester helt UTEN noen form for jern på sine føtter. Utrolig, ikke sant?

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/12/2004 :  21:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Dont let life discourage you; everyone who got where he or she is, had to begin where he or she was..."
Redigert av - xxxx den 27/12/2004 21:05:27 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.