hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 litt missforstått her, ikke slå alle under en kam!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 05/01/2005 :  00:34:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
yepp, enig frooya... Tror nok vi egentlig har samme meninger om ting...

Men du, det med boots? Har mange spoorsmaal anngaaende bootsene:
Vil det si at hesten maa gaa maa gaa med boots hele tiden etter det har regnet?? Betyr dette under sprang og dressur trening ogsaa? For det hoortes kanskje litt farlig ut... har aldri sett en hest hoppe med boots.
Sist gang jeg brukte boots paa hesten min vil han absolutt oodelegge den... Tullingen av en hest jeg har... Han proovde aa sparke den av naar han gikk(synes nok det var litt rar foolelse), og aa bite den av naar han sto ute i paddocken. Til slutt rev han de i stykker, og jeg fant en oodelagt boot ligende i paddocken... Disse bootsene var laget av gummi. Gummi taaler heller ikke mye av aa bli sookkvaatt, saa helt tooort, saa sookkvaatt igjen... da sprekker det. Og det blir dyrt. Har gitt opp aa kjoope ting som er gummi; sko, kopper og slikt. Finnes det boots som ikke er av gummi? Synes du jeg skal proove aa sette boots paa hesten min?

Det med taaen foorst. Jeg har sett noen hester som har gaatt paa taa, og de hadde problemene du beskriver. Men det betyr ikke at alle skodde hester har det. Med litt hjelp av en flink hovslager, og en hesteeier som steller godt med hovene, saa burde dette problemet kunne looses. Det maa vaere utrolig ille for senene aa gaa slikt paa taa hele tiden! Men hva er egentlig vitsen med aa sko hestene med haeler? Hva er vitsen?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  14:31:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei Beauty.
Det var Dagros som svarte på innlegget ditt, men hun og jeg er veldig enige, så det er greit.

Det finnes flere forskjellige typer boots på markedet og det blir stadig utviklet nye. De jeg bruker nå heter Easy boots. Tidligere har jeg brukt Oldmac. Jeg har også prøvd Boa boots - som er en videreutvikling av Easy, men de fikk jeg ikke til å passe på min hest. Hva som fungerer, er veldig individuelt. Kommer ann på hovform og bruk. Jeg ser egentlig ingen betenkligheter med å hoppe med Easy. De dekker kun selve hoven og er ikke så klumpete og tunge som mange andre. Dessuten sitter de veldig godt. Du kan også fylle dem med et slags skum som stivner og som "limer" dem fast. Dette brukes ofte under ekstreme distanseritt ol. Noen boots kan være på i opp til et døgn om gangen, mens andre kun skal være på under bruk. Om du trenger dem når du trener det ene eller andre, vil jo være avhengig av høvenes tilstand. Det er ikke slik at du alltid vil trenge dem når det er vått ute f.eks. Det går faktisk ann å få til velfungerende høver selv om klimaet er vått. Men fram til dess må du bruke boots dersom hesten er øm på det underlaget den brukes på. Det er godt mulig at den etter en tid kan ris på ridebanen uten boots. Det pleier jo å være forholdsvis mykt.

Det høres jo ut som om hovslageren din er flink. Men om det er noen som har peiling på Naturtrim der hvor du bor, vet jeg ikke. Men dersom du virkelig er interessert i å prøve dette, kan du jo prøve å få tak i boka til Jamey Jackson eller Pete Ramey og be hovslageren om å lese den og ev. trimme etter de instrukser. Det vil jo være svært mye enklere for en hovslager å sette seg inn i det enn om du skulle gjøre det selv (regner med at han kan lese engelsk?) Dersom han trimmer med korte tær og lave hæler fra før, så er det ikke sikkert at det er så mye anderledes. Jeg kan prøve å finne en link til deg til siden til Pete. Regner med at linker til norske sider (som selger bøkene på norsk) ikke hjelper så mye.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  14:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Link til siden til Pete: http://www.hoofrehab.com
Gå til toppen av siden

alise&drembel

» VIP

Skrevet - 05/01/2005 :  19:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei...alle sammen...[/red]

[red]TIL =
poenget mitt var hva silkesvarten hadde sagt om sko...
å om du skor er ikke mitt problem men jwg synes synd pa hesten...hehe

poenget mitt til det med normenn, var at vi er ikke født med ski på beina selv om det sien, så hvhorfor ska hester være der??

villhestens hover er nydelige å skønne...helt fin å friske...san som det får du alrig skodde hover....

gå på: http://www.barfot.no
eller: http://www.barehoff.com

*klæm*
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønte det var no`spesielt med silkesvarten....
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  23:06:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
villhestens hover er nydelige å skønne...helt fin å friske...san som det får du alrig skodde hover....

Hjelpe, hjelpe meg...

Tamhestens høver kan ikke sammenlignes, bare tenk på hva avlen har gjort!!! Jeg har vel egentlig sagt mitt om barfot i andre debatter...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  15:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hjelpe, hjelpe meg...

Tamhestens høver kan ikke sammenlignes, bare tenk på hva avlen har gjort!!! Jeg har vel egentlig sagt mitt om barfot i andre debatter...

Opprinnelig postet av Real Storm

Når er faktiske de fleste av dagens villhester rømte tamhester(eller blanding), så forskjellen er nok ikke så stor. Dessuten tar det litt lenger tid å forrandre på ting via avl. Det er levevilkårene som skaper de høvene hesten har (ja det finnes HELT sikkert enkelt individer med medfødte skavanker, men det er da heller untaket enn regelen)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  02:02:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessuten tar det litt lenger tid å forrandre på ting via avl.

Vel vel... Du trenger ikke lete så lenge for å finne ut at det du sier der IKKE er riktig. Det finnes feks. hundrevis av hingster som avler bla. DÅRLIG hovkvalitet... Hester har faktisk gått i slakt fordi høvene bare har smuldret opp siden de var små, gjerne kombinert med andre svakheter som er arvelige og smertefulle.

Fòring har og SVÆRT mye å si for hovkvaliteten.

Jeg har sett mange forsøk på å ha barfothest, og hos 1 av 10 har det fungert, fordi hestene blir lite brukt. Og der er easybootsene flittig brukt. Ikke kunne de bruke hestene når det var litt glatt heller. Derfor er ikke barfot noe å tenke på for mine hester en gang.

Gå til toppen av siden

Oddfrid

» VIP

Skrevet - 12/01/2005 :  19:54:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare sei en ting til dere som er så utrulig imot barfot.

Ta dere en tur på kurds og lær litt om det dere uttaler dere om.

Det er dokumentert høgere levealder på en barfot hest og det fordi når en hest går uten sko så får hovene utvide seg og trekke seg sammen akkurat som dei vil og det fungerer som en pumpe og setter fart på blodomløpet og hjertet slipper å anstrenge seg så mye, mange hester (travere og galopp hester) dør av lunge blødninger pga harde støt mot lungene fordi dei har sko på som ikkje gir støtdemping noe hoven har om det ikkje er sko på.
Dere skriver at vi skal komme opp til nor med ein barfothest på vinteføre og som dere skriver: blir ikkje mange turer da.
Joda... det blir mange koselige rideturer da. hestens hov er bygget opp slik at den fungerer som ein sugekopp og fungerer kjempe bra på is og snø, og om hesten din har dårlege og sprø hover så er det fordi dei har sko på og fordi dei står for tørt, hestens hover trenger mye fuktighet ahhurat som vi mennesker gjør.

Kom gjerne innom min VIP så skal jeg fortelle dere mer.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  20:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den dokumentasjonen må du gjerne legge ut som link...
I tillegg til det om lungeblødninger pga støt.
Skriv også gjerne litt om hvordan man får en hest rundt på en feks 1,60 sprangbane på litt sleipt gress uten sko.

Mvh. Renate

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/01/2005 :  20:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, akkurat det kunne jeg også tenke meg å se. Gå til toppen av siden

Oddfrid

» VIP

Skrevet - 12/01/2005 :  22:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere får si hva dere vil og gjøre hva dere vil med deres hester.
Men en ting er sikkert alle lærer mens man lever.
Klubben jeg er medlem i hadde nettopp eit kurs om dette og alle som var med på kurset følte oss som dyremishandlere etterpå, for det er så logisk hele greia og det vil dere finne ut om dere kunne vært litt mere åpen for andre ting, ta tiden til hjelp og prøv og lær hvordan det fungerer.

Og for å svare på spørsmålet ditt om å ri en barfot hest gjennom ei 1,60 sprangbane på sleipt gress så går det på akkurat samme måte som med ein hest med sko.

Jeg har ei venninde som har ein hest som blei forfangen, hesten hennes blei så dårleg at den ikkje klarte å gå lenger så etter mange veterinær besøk og eit opphold på vætrinærhøgskolen bestemte dei seg for å avlive hesten, men det var då venninda mi satte seg ned på internett og begynte å lete etter alternative metoder å hjelpe hesten.
Etter 3 skjæringer så kunne hesten galloppere igjen og sakte men sikkert kom seg til igjen.
Er det da ikkje værdt det da?? når der er så mange solskins historier om hester som har vært forfangene og hovbeinet har kommet gjennom sålen og hesten har blitt bra etter å ha blitt skåret riktig.
Er det virkelig ikkje værdt det?????

Vil vi ikkje hestens beste?? kunne du ha tenkt deg å hatt på jærn sko som var stiftet fast i neglene dine bare fordi mora di syns det er bedre for deg???

På denne siden er det noen linker om Barfot.
http://www.krulligahasten.se/lankar/

Bare for å få sagt det en gang til så er vi alle sammen forskjellige med forskjellige meninger, men jeg vil anbefale dere eit kurs om dette bare så dere får høre litt hva det handler om.

Redigert av - Oddfrid den 13/01/2005 05:45:57 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  01:03:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk ikke svar på det jeg lurte på...?

Og den med barfot på 1,60m sprangbane med sleipt underlag må du lenger ut på landet med.....

Og helt ærlig? Mener virkelig dere barfot entusiaster at vi som skor hestene våre bedriver dyreplageri?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/01/2005 :  01:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er den samme "leksa" om og om igjen....
Ikke noe nytt etter sikkert nærmere 50 debatter her om tema.
Alt er like rosenrødt og de som er skeptiske er nesten "dyreplagere".
Uff!

Jeg er fortsatt ikke totalt motstander av barfot, jeg sier bare at ikke alle hester kan være det, og det er faktisk dokumentert, men da får en bare i retur at den personen trimma ikke høvene riktig...

Yeah,right.
Gå til toppen av siden

Oddfrid

» VIP

Skrevet - 13/01/2005 :  05:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev ikkje ar dere er dyreplagere men at vi som var på kurset følte oss nesten som dyreplagere når vi begynte å forstå hva det handlet om.

Kopi av melding:
Og den med barfot på 1,60m sprangbane med sleipt underlag må du lenger ut på landet med.....

Da må du forklare meg hvordan det fåregår med ein hest som har sko.

Kopi av melding:
Fikk ikke svar på det jeg lurte på...?
Hva lurte du på da?? Du fikk en link og jeg personleg mener at med eller uten sko på en sleip gress bane vil ha samme virkning.
Det med lungeblødning er dokumentert av veterinærer.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.