hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utsagnet "bra til fjording å være"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Utsagnet "bra til fjording å være"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  22:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ser ofte rundt på vipene til folk her på hestemarked.

Han går LC dressur
Ho hopper 70 cm
osv, osv med denne kommentaren bak: Det er no ganske bra til fjording å være.

Ma få sagt att denne kommentaren like eg ikkje. Ikkje nødvendigvis pga fjordingen, det samme gjelder alle andre raser stort sett. Som f.eks bra til islandshest å være, bra til døl å være osv.

For mange hesteraser er ikkje dette noko godt nivå. Dei fleste fjordinger som blir ridd av dyktige ryttere med mål og meining blir mykje betre og kan mykje betre enn dette. Dette gjelder også andre raser, men velger å holde meg til fjordingen her siden det er den eg kjenner best til.

F.eks satt eg i sekretariatet under årets Fjordhest NM, og der fekk vi sjå 20 av 21 ryttere ri LA:2 godkjent. Dei plasserte måtte ha tilnærma 60%. I LA:3 starta 16 og 15 rei godkjent. Siste plasserte oppnådde 58,85 %. Ekvipasjen som vant dei to høgste dressurklassane oppnådde henholdsvis 67,10% og 65,29% i LA:2 og LA:3.

Vi fekk sjå 10 ekvipasjer som startet 1 meter sprang. 4 stk rei to runder uten feil. I 0,90 cm startet 29 ekvipasjer. Her måtte alle 8 plasserte ri feilfritt i grunnomgangen.

Sjølvsagt har fjordingen, som mange andre raser sine begrensninger, ja.
Men LC er ikkje noko godt nivå for denne rasen, nei. Ei heller 0,70 m sprang. Det finst fjordinger som går middels dressur. Det finst fjordinger som kan piaff. Det finst fjordinger som hopper 1,20 baner.

Ja, dei må ha eit vist annlegg for det. Alle fjordinger klarer ikkje dette. Men like viktig er faktisk det att dei har dyktige ryttere på ryggen, med seriøse mål. Dette gjelder sånn sett for alle hester. Uten ein god rytter ingen god hest.

Redigert av - Lucinda: den 28/11/2004 00:08:55

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  09:17:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
er helt enig, fjordingen kan bedre... Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2004 :  11:48:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror vel det kan komme av mangel på oversikt.
"Bra til fjording å være" fordi de innbiller seg at alle fjordinger ikke er spesiellt flinke, men bare sta og late, og at de derfor har klart å oppnå noe forholdsvis stort med fjordingen sin.
(Dette blir muligens litt selvmotsigende, men det jeg mener er at fryktelig mange er veldig fornøyde med det de har oppnådd, og da er det jo greit å si at det er pga hesten at man ikke kommer noe videre).

Jeg har møtt mange som er sånn oppigjennom jeg, som sier: "ja, nå går h*n jo 1m baner på trening, og det er jo ikke værst når vi tenker på...." (og da er det fryktelig mye vi skal tenke på kan du tenke deg )
Rett og slett fordi de mener at de nå har fått maks ut av sin hest, uten tanke for at kanskje hesten har mer inne, og at det er treningsmetoder eller de selv, og deres motivasjon som er problemet.

For meg er det helt greit at folk er fornøyde med det de har og det de har oppnådd altså, men jeg syns vel at det blir litt dumt å si at det er fordi de har en fjording at de ikke får til noe mer..

Øhm, ble det innlegget i det hele tatt forståelig!?!? *Guro tviler*

Guro
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  13:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det henger nok igjen endel gamle fordommer fra dengang fjordingen kun ble brukt som arbeidshest. Men man må ta i betraktning at den gode gamle fjordingen uten hals og med korte ben blir stadig mer sjelden å se, dette på grunn av den mer eller mindre bevisste avlen på en lettere type sportsfjording. Jeg må personlig få si at jeg alltid har likt fjordingen, synes det er en flott rase med utrolig særpreg, og veldig gøy å se fjordinger starte lett A med gode resultater.
Men tror allikevel det er mange generasjoner med avl frem i tid før vi får se denne rasen i grand prix klasser

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  13:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, grand prix er nok langt fram. Men veit om fleire som starter middels dressur med fjordingene sine. Og hesten til venninna mi kan piaff. Har planer om å ri min egen opp til middels dressur.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  13:17:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig tror jeg veldig ofte det er rytteren som setter begrensninger for hva hesten får til.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  13:23:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Olympic Guusje, nederlands fjording har startet og vunnet det nederlandske Z1 mesterskapet - Z1 er den aller høyeste klassen i dressur i Nederland. I denne klassen danket han ut alle de fine KWPNene og andre varmblods ridehester. I tillegg har han vært ute og vunnet mange andre Z1 klasser, ikke bare nederlandsk mesterskap.

Han går (selvsagt) piaffe og passage, samt de fleste skoler over marken fra den spanske rideskolen i Wien, i tillegg har han gått feltritt og sprang med suksess, men det er altså dressur de satser på.
De drar rundt i Europa og holder foredrag o.l., og jeg synes det er litt rart at Norge ikke har invitert hesten og eieren hit.

For øvrig er eieren 19 år, det er hun som har trent ham opp - hun kjøpe ham fra en runderidningsstall når han var 2 (uten å vite at han var 2) - og han var bare 5 når han vant mesterskapet.

Så det er fult mulig. Om man googler litt finner man Olympic Guusjes fanclub.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  14:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så utrolig bra !!!

Alle tomler opp den for jenta der ass... Fikk nesten gåsehud her nå!

http://www.fjordhest.no/artikkel.asp?ID=106 her står det mere om han.

Inspirerende lesning...

Åsså så vakker han er! Er han hingst ?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  14:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier bare: WOW.........

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  14:58:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Han er dessverre vallak ;-) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  15:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser man på holdningen og sånn kunne man jo nesten tro han var hingst ?

Jaja... utroooolig flott fjording ihvertfall!!

Breathtaking
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  15:54:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror også disse utsagnene kan ha litt med munnen de kommer fra også. Det er ingen hemmelighet at i f.eks. dressur har fjordingen begrensninger, selv om LC er et absolutt minstrekrav enhver ridehest bør beherske. At dyktige eller satsende dressurryttere kjøper fjording for å nå langt er derfor ikke tilfelle. Rett og slett fordi de får dårlig betalt (i konkurransesammenheng) med hensyn på gangarter etc, selv om de teknisksett kan nå like langt som en annen ridehest. Jeg vil derfor tro at mange (selvsagt ikke alle, jeg har sett dyktige fjordhesteiere også) av fjordingene rett og slett faller i "feil" hender til å kunne yte maksimalt. Og det er ingen hemmelighet at hestesporten som i stor grad baserer seg på misunnelse over de som gjør det bra og mindre bra, kan være fristet til å skylde på hesten, at det trossalt kun er en fjording. Slike anklagelser ser jeg og hører jeg i ulike former blant ridehestene også. "Hun rir bare på navn", eller "hun har mye dyrere hest enn meg". Desverre..

Å nå veldig langt med en fjording lar seg derimot begrense. Men som Kjersti Wigen (tidligere norsk dressurrytter, men NM-titler fra 90-tallet) har sagt, alle hester med en noenlunde ordentlig gallopp på begge hender kan uten problemer og med riktig rytter gå LA. Dog med sine begrensninger, som begrening i gang etc, men teknisk sett. Er hesten teknisk god nok for LA lar det seg lett gjøre å ri LA til godkjent. Men noen 70% blir mer å si "godt for en fjording å være".

Jeg skulle ønske flere fjordinger fikk anledning til å utvikle seg under ryttere som kunne ta de opp til en nivå hvor det er gøy å se dem. Jeg tror det finnes mange "ubenyttede" fjordinger. Og at fjordingen ikke velges som satsningspunkt for en som f.eks. vil drive med dressur er nok styrt av at "den vil aldri oppnå noen 70% pga gang", og kanskje litt av myten om hvilken arbeidshest den er.

En annen ting er at fjordingen på mange måter er en litt seig type, klok og med sine meninger. I stor grad kan dette være styrt av feilhåndtering i starten, men jeg tror det også tildels er litt rasetypisk. Dette trenger ikke være avgjørende for hvilken hest man får. De kan likevel trenes riktig, og bli gode fjordinger. Men det er kanskje ikke den enkleste hesten å håndtere for en som i utgangspunktet ikke er så alt så erfaren. Det finnes jo de ponnier og de hester som er så "dumme" at de går rett på og godtar alt de skal læres. Og på den måten er mye enklere å nå videre med, for en som i utgangspunktet også bare kjøpte seg en hobbyhest. Tror fjordingen stortsett kjøres som hobbyhestformål.

Jeg tror forøvrig Olympic Guusje på mange måter ikke er noen frontfigur man skal jobbe etter. Uannsett om det er en flott varmblodsridehest eller en fjording du har.. Olympic Gusje er flott, men en hest for seg selv. Jeg skulle ønske å se han på show i Spektrum.. Har til og med sendt mail til Morten Aasen flere ganger, men ikke fått noe svar. Tror det er en hest som mange vil like å se, iallfall for oss som har denne rasen som nasjonalhest (selv om Guusje ikke er veldig rasetypisk etter min mening).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 28/11/2004 15:57:39 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  15:58:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
At en fjording aldri vil få over 70% eller aldri egne seg for noe høyere enn LA pga. gang, har vel Olympic Guusje bevist ganske godt at en fjording kan? Kan en, så kan sikkert fler så lenge de er i rette hender. :-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  16:09:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At en fjording aldri vil få over 70% eller aldri egne seg for noe høyere enn LA pga. gang, har vel Olympic Guusje bevist ganske godt at en fjording kan? Kan en, så kan sikkert fler så lenge de er i rette hender. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Som sagt.. Det er ingen rasetypisk fjording. Jeg ville aldri kjøpt en fjording dersom mitt mål var å ri til 70% i LA. Da gir jeg iallfall meg selv et veldig krevende og høyest sannsynlig uoppnåelig mål.

I Norge har vi jo Rappen som går MB, som kom på 5. plass i ponni NM i fjor, og som startet junior i år, og fikk 5. plass (av 7) da. Kark Junior er/var en kaldblods som også gjorde seg bemerket på dressurbanen i juniorklassene for noen år tilbake. Og Rairapp startet jo NM for senior (han er desverre død). Det går teknisk sett ann, ja. Men jeg vil ikke si at det er å anbefale dersom du har disse målene. Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen til eieren(e) til Rappen og Kark Junior, men jeg vet at Lene som eide Rairapp aldri hadde det målet hun etterhvert oppnådde da hun kjøpte denne hesten. Hun har riktignok gjort en veldig god jobb med han, og nådd langt. Men det er nok også en grunn til at hennes kommende dressurhester ikke har blitt kaldblodshester.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2004 :  16:52:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At en fjording aldri vil få over 70% eller aldri egne seg for noe høyere enn LA pga. gang, har vel Olympic Guusje bevist ganske godt at en fjording kan? Kan en, så kan sikkert fler så lenge de er i rette hender. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Nå finnes det alltid et unntak som bekrefter regelen da Formosissima. Feks eksisterer det travere som har gått GP hopninger, men det vil jo ikke si at man kan ta en vilkårlig traver og tro man skal hoppe over digre hinder.

Forøvrig enig med spoff: et noe frynsete rykte gjør det kanskje litt lett å syns man er flink lenge før man bør gi seg i sin utvikling av de "gule kule".

Guro
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/11/2004 :  21:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En annen ting er at fjordingen på mange måter er en litt seig type, klok og med sine meninger. I stor grad kan dette være styrt av feilhåndtering i starten, men jeg tror det også tildels er litt rasetypisk

Vel Spoff, synes du er veldig trangsynt her nå. Er tildels rasetypisk ja, men dette gjelder ikke nødvendigvis alle fjordinger (!).
Mange kjøper seg en fjording fordi den er sånn passe stor, billig, forholdsvis lett å få tak i, osv. De havner ofte i gale hender. Men her kan man ikke fokusere på de ”mislykkede”, men heller på de som hevder seg! Slik har vi fjordingsfolket noe å se opp til, og ikke bare høre på alle de negative responser vi får!
Synes det er kjempefint at det er såpass stor oppsluttning rundt NM for fjording. Dette gir mange fjordingryttere litt mere mening med ridningen sin!
I tillegg har vi Norsk Fjordhestsenter på Nordfjordeid Norsk Fjorhestgard i Breim. De som ikke har noe til overs for fjordingen kan dra dit, så får de se hester som virkelig kan, ”til fjording å være”.

Har foresten en venninne som fikk fjordingen sin som 3-åring, og som har trent den opp selv. Hun går stabilt alt opp til La klasser, og har godkjent FEI`s. Selvfølgelig med hjelp av instruktør, men det nytter ikke å få til noe hvis det ikke finnes pågangsmot hos rytteren.

Fokuser heller på de som får ut noe av hesten sin, enn alt det negative! Ikke alle brune som hevder seg heller...
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.