hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det folk som ikke snakker dull her???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Finnes det folk som ikke snakker dull her???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  15:00:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit, jeg melder meg ut av denne "debatten"... Det blit litt vel mye kverulering og usaklighet!

Ikke for å være sur og sånn, dere for holde på så lenge dere vil liksom for min skyld :)

TrOuLtEy

Redigert av troultey den 06/03/2003 15:01:00
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  15:01:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg her... Hvorfor kan man ikke legge dekken på islandshest?? (Eventyrjenta) Faktisk mange som gjør det!!!!!!!!! (gjør d ikke men likvel) Tror ikke du snakker noe særlig av erfaring her nå!!! Islandshester har heller ikke godt av å settes ut klisbløte uten dekken.... Tenk før du snakker!!!!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  15:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig.!!! Ingen hester har godt av å settes våte ut på denne årstiden. Da er det tryggest med dekken.

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 06/03/2003 :  15:32:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg tar avstand fra "dilling" med hest. Tror ikke hesten vil ha det bedre om vi putter på dekkner og bandasje. Vil vel heller tro at det føles bedre for eier - og at det da kan overføre noe positivt på hesten.

Men jeg er enig med Sweety ang dekken på Islandshest. Det er å dra den litt for langt ut. Islandshesta går fritt på Island hele året. Og så kommer de hit hvor klimaet er mye mildere og ikke på langt nær så barskt - og så blir de pakket inn i dekken! Den henger ikke helt på greip. Tror disse dyra ville hatt det bedre uten dekken (vil ikke henge meg på debatten ang svett hest på vinteren for den debatten er helt på jordet - de har det faktisk best uten dekken når de er svette)

Jeg tror mange overdriver dillingen med hesta sine, men så lenge ingen tar skade av det må de gjerne få holde på for min del.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  15:40:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Greit.. jeg har ikke dekken på min islandshest... men kjenner mange som har det på side når de er svette!!!!! Ja islandshester er ganske hardføre men man tar jo ikke noen sjangser når hesten er klisbløt.... D er ikke å dra den litt langt ut!!!! D er ikke dilling å sette dekken på en våt hest... De tar ikke skade av dekken!!! D er for hesten beste...

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 06/03/2003 :  16:03:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Moi - å legge dekken på en hest med mye pels og som er svett er ikke sundt. Da "pakker" du bare svetten inn i pelsen og hesten blir våt helt inn til huden. Får den gå uten dekken vil den lufttørke mye fortere og den slipper å få den våte pelsen trykt inn mot huden.

Jeg forstår at det kan være guffent å slippen av svett hest ut i luftegården. Hadde selv vondt i magen de første gangene jeg gjorde det. Gikk hele tiden å sjekket om hesten var kald (kjenner det på ørene - er de kalle fryser hesten). Men så selv at hesta hadde det mye bedre om de fikk rulle bort svetten i snøen. De tørket på et blunk og fikk en sunn og fin pels.

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  16:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har selv en islandshest, jeg bruker nesten aldri dekken, jeg setter henne heller en timestid inne og så setter henne ut når hun har fått tørket, men å bruke dekken på langhårede hester gjør ingen ting for du pakker ikke svetten inn i pelsen...dekkenet "tørker ut svetten men gjør samtidig at hesten beholder varmen (da skall du selfølgelig bruke et dekken som puster og ikke er helt tett). jeg vet og om folk som bruker dekken på langhårede hester for at pelsen skal bli bedre...det virker.

jeg en enig i en del av tingene sweety89 sier, man skal ha det gøy med hesten, men man må også huske at hesten skal ha det gøy og ikke bare rytteren, for vi vil vell ikke ha en negativ hest?
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  17:08:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Tror du ikke Nils Christian Larsen som er en av norges med kjente islandshest ekspert hadde sagt noe når han så alle de som la på dekken på islandshesten sin etter et kurs hos han på vinteren??? Jo d hadde han hvis d hadde vært feil!!!! Så d er søren meg ikke over streken når man legger på et dekken hos en Islandshest når den er våt! *les også d tøft har skrevet*

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  19:19:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når min døl med mye pels er svett, legger jeg på han et Bucas Shamrock Ultra. Det er et flis, som puster, samtidig som det er varmt. Veldig greit!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  21:57:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Unskyll meg, men har du ikke hørt om svette dekken, Snella? Det legger jeg på og leier fohetsen min med hvis hun er våt. Da "pakker" man ikke inn hesten! Enig med deg Moi!!!

Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  22:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ei med en stall med 7-8 islandshester jeg, og hun legger ikke dekken på hestene sine vanligvis, MEN hvis de er svette eller det er kjempedårlig vær, så legger hun dekkener på. Og dekkenene puster selvfølgelig.. Jeg syns ikke det er brukbart med dekkener som ikke puster, men hvis hestene står inne i en stall hele dagen (som min hest ikke gjør), så går det vel bra.. Det er absolutt ikke dull å ta godt vare på hesten sin, og passe på at den ikke blir syk!

Og mens jeg skriver, så kan jeg vel ta med det med bandasjer. Jeg bruker ALLTID bandasjer på hesten min da jeg trener den, og det er ikke for å dulle, men for at den ikke skal skade beina sine. Det er ganske hardpakka snø på ridebana nå, så derffor syns jeg hvertfall at det er nødvendig med bandasjer nå!
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 07/03/2003 :  09:47:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg bruker selv ett ullteppe på traveren jeg steller. Hun går med dekken pga pels og svette. Når hun er trent legger jeg på ett ullteppe på henne. Ull holder varmen selv om det er fuktig.

Men på Islandshesta jeg steller innimellom tar jeg aldri på dekken. De går rett ut i luftegården. De trives best ute med litt vind i pelsen.

Ponnien jeg rir lar jeg stå inne litt etter ridetur hvis han er veldig svett og det er mange minusgrader ute. Lar han tygge på litt høy en 30 minutter for så å slippe han ut. Men jeg bruker aldri dekken på han. Tørker like for uten som med. Er han bare litt fuktig i pelsen går han rett ut.

Og ja da jeg vet hva svettedekken er. Har selv et par stykker som ligger i garasjen og råtner bort.

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2003 :  10:27:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Det er 2 stykker som har hatt sakelige argumenter i denne saken og det er Anette og Spoff. Bare les inleggene deres og sammenlign med Snella, Sweety89 eller hva ho het + resten. Synes det er utrolig mye, rett og slett, dumme argumenter som blir lagt frem her.
Jeg har selv vaert utsatt for en ulykke med hest og vil helst aldri oppleve det igjen. Jeg har sett hvor fort ting kan skje og hvor dyrebart livet er. Jeg er faktisk ikke villig til aa ofre livet eller helsen min for en kappe-tur sammen med de andre hestene. Selvfoelgelig er det veldig goey, men jeg velger aa sette sikkerheten foerst, ikke bare min sikkerhet, men ogsaa hestens. I mitt tilfelle skjedde denne ulykken i trafikken, og jeg teorr ikke tenke paa hva som kunne skjedd hvis vi hadde vaert 2 hester. Hesten min ble skremt i trafikken, tok ut ned en bakke mens bilen fulgte paa. Det endte med at hesten min brakk beinet og maatte avlives. Jeg kommer aldri til aa glemme den foelelsen jeg hadde da jeg satt oppaa hesten og den tok ut. Og naar en fullblodshest tar ut gaar det ikke akkurat sakte. JEg glemmer heller aldri fortvilelsen og hjelpesloesheten da jeg saa at beinet hans var brukket. Heldigvis var ikke dette min skyld, men hadde det vaert det hadde jeg nok ikke greid aa leve med det. JEg unner ingen aa oppleve noe saannt og derfor er det helt uforstaaelig at noen faktisk heller vil ha det goey enn aa tenke sikkerhet. Tenk litt over hva dere sier her. Hester kan faktisk ha det goey uten aa kappspringe og rase rundt.

Og det med bruk av dekken og barbering:
Naar vi barberer hestene er det ikke for vaar egen skyld faktisk! Det er for at hesten ikke skal bli syk. Naar den foerst brukes som den gjoer, - kanskje i en del konkurranser og blir brukt mye er det bedre aa bare slenge over et dekken enn at det tar aar og dager foer den blir toerr og den vil kanksje t.o.m. bli syk.

Alt dette gaar faktisk paa hestenes sikkerhet og helse, og jeg iallefall velger aa sette hestens helse (-og min) fremfor goey og moro. Men som sagt: man kan ha det goey uten aa rase rundt, mens hesten slenger et bein ut i hytt og pine.

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 07/03/2003 :  10:43:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
*NiNa*

Hvorfor disse beskyldningene fra deg? Jeg har ikke skrevet noe om kappridning etc. For meg kommer sikkerheten i første rekke.

Og når det gjelder dekken er jeg ikke i mot bruken (bare overdirvelsen av den). Som jeg har skrevet i de forrige innlegg så kan godt folk dille med hesta sine. Men for meg og mine hester funker det best slik vi har det - og det er ikke dekken og mye utegang. Hesta er sunne, friske og glade dyr.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 07/03/2003 :  10:51:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til spoff!!!!

Nå er jeg forbanna asså!!!

Kan du se forskjell på å ønske å dø, og på å ikke være redd for det???
Det er to helt forskjellige ting.
Å du kan ikke komme her å si at jeg ønsker å dø, fordi det sårer meg, jeg er ett menneske jeg også....
Kanskje jeg har sagt mye rart her inne, men har jeg noen gang antydet at jeg vil dø???
Da hadde jeg faen meg gått å tatt selvmord....så nå kan du bare holde kjeft å tenke før du sier noe!!!!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.