hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det folk som ikke snakker dull her???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Finnes det folk som ikke snakker dull her???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  07:41:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Til det med kappri.

Hva med travløp og galoppløp? Der er det jo førsteman det står på.

Sprang er jo også farlig-for hesten og rytter. Hesten kan skade seg på hinderet ved et feilhopp, bråstopper den, kan rytter falle av rett i hinderet.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  09:14:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til sweety89
Hvis du leser hva jeg har skrevet så sier jeg jo at det er satt litt på spissen. Men du har lite respekt for ulykker som kan skje deg. Hvis du faktisk er redd for å dø eller bli helt eller delvis ufør p.g.a. en ulykke så bør du ha litt mer respekt for sikkerhet og de ulykker som kan skje deg.

I debatten om "Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?" (på side 2) nevner jeg et par ulykker som sannsynligvis dreier seg om ulykker med personer som er langt mer erfarne enn deg (ikke at jeg vet, men en av Danmarks beste dressurryttere på ponni antar jeg at var veldig god til å ri. For å ta det som et eksempel. Politidamen var nok også flinkere en deg, mens hun siste aner jeg ikke). De endte faktisk med døden. Så slike ulykker kan faktisk skje selv den beste. At en som erfaren eller uerfaren rytter tar hensyn til sikkerhet er faktisk ganske viktig. Iallfall hvis du ikke har lyst til å bli skada for livet, eller i verstefall dø. Man kan ha det gøy selv om man ikke kapprir på jordet. Iallfall har jeg fantasi nok til å klare det.

Til Brynja
Nå vet ikke jeg helt i hvilke sammenheng du snakker i, men antar det gjelder kappridning. På større sprangstevner skal det være helsepersonell til stedet. Det skjer selvfølgelig ulykker på sprangstevner også, men det er under langt mer ordnede forhold. På sprangstevner er ulykkene stortsett mellom hest og rytter, og ikke en flokk hester med beina i været og mange ryttere.

Forøvrig skal alle som starter på større sprangstevner (D-stevner og høyere) nå ha fått innføring i sikkerhet via kurset som er obligatorisk for å få grøntkort. Nå har ikke jeg tatt dette kurset, men antar at det dreier seg mye nettopp om dette med å holde avstand, og håndtere hesten på en sikker måte både med tanke på deg selv, andre mennesker, din hest og andre hester.

Trav- og gallopløp skal jeg ikke uttale meg om da jeg egentlig vet svært lite om dette. Men det er iallfall snakk om ordnede forhold med helsepersonell til stede, skikkelig utstyr (man rir ikke barbak iallfall) og erfarne ryttere/kusker. Etter hva jeg kjenner til må man være kvalifisert kusk/jockey for å kunne starte i de større trav- og galoppløpene. Ikke helt sikker, men tror det. Altså folk med litt mer erfaring enn "Jente på 14, ridd i 2 år, fått hest av pappa"-greie. Ok.. Man kan sikkert være flink om en har ridd i 2 år, men jeg mener fremdeles at en er uerfaren på det tidspunktet. En person som er erfaren med hest er en som har mange, mange års erfaring. Og utrolignok.. Av de mest erfarne jeg vet om, så er det faktisk de som også tar sikkerheten mest seriøst. Selv tror jeg det er en sammenheng, men du får jo stole på de du ser på som mest erfarne.. Ikke sikkert alle "erfarne hestefolk" er som de jeg kjenner.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  14:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvis det å ha det gøy med hest betyr å kappri på tur så synes jeg det rett og slett er uforsvarlig hestehold. En ting er at det er sikkerhetsmessig farlig for deg. En annen ting er at det faktisk kan gå ut over hestene også. I slike situasjoner skal det lite til for at en hest sparker litt ut og treffer en annen hest.

Hvorfor har vi trav/galoppløp/sprang? Er det også uforsvarlig hestehold? Vi utsetter jo hesten for farer der også, gjør vi ikke? Noen gjør det heller ikke fordi det er gøy, men fordi de vil tjene penger. Skjer det noe her, går det også ut over rytter/kusk. En galopphest kan jo også sparke litt ut med foten?

Rir vi barbak, faller vi av UTEN å henge fast i noe. Faller vi, så faller vi. Det er en sjanse å ta BÅDE på tur og på konkurransebaner.

Ja, å ta ut med en hest som bare har en på knapp og ikke av-knapp er uforsvarlig. Men det finnes lydige hester som stopper bare ved et lite singnal. (ikke bare falabellaer, men også x-travere) Det er da opp til hver enkel person å ansvaret for trening om hvordan hesten skal oppføre seg i fart (og ellers=)

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  14:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hvis en hest tar ut som du skriver, så har den som regel ingen av-knapp. Det er alltid en grunn til at hesten tar ut, enten er den redd, eller så gjør den det bare for å tulle litt. Hesten i det første tilfellet har hvertfall ikke av-knapp. Er hesten redd, er det første intstinket å flykte. Da hjelper det ikke om du rir på banen 7 dager i uka for å gjøre hesten lydig. I tillegg er det noen hester så har litt lettere for å ta ut enn andre hester, det gjelder spesielt x-galoppører hvor gamle minner blir vekket til live. Så det å påstå at alle lydige hester stopper bare ved et lite signal, det er bare tull. Hesten kan være så lydig den bare vil, men er den redd, så er den redd..

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  15:02:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
*Feilinnsendt*

Redigert av moi den 11/03/2003 15:03:56
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  15:08:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det går faktisk an å BRUKE TID på å få hesten til å forstå at; dette er ikke galoppbanen/travbanen, hva enn det måtte være. Men bruker du kun noen mnd. og ikke får resultat og tror at "dette går ikke", så er det på grunn av rytter, ikke hesten.
Når jeg rir min hest på tur, skvetter den en gang i blant, men den løper ikke ut. Men selfølgelig KAN den det. Da må rytter holde seg rolig og for all del ikke slite i bittet- det er derfor jeg foretrekker å ri med grime og tau. Da kan jeg bøye nakken-hesten er låst og kommer ingen vei. Men jeg har aldri opplevd at en hest løper ut pga. redsel-ennå. Skulle den ha løpt og løpt, måtte det vel vært noe som kom etter? Er det bare plutselig en fugl som spretter frem fra buskene, løper den vel ikke avleides liksom.. eller gjør den det?

Det er jo hester med mer nerver enn andre.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  15:34:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hvis hesten møter en elg tror jeg ikke den bare blir stående på et sted og se dum ut. Hester er livredde for elg, og det er ikke så lenge siden en hest tok ut med en jente fordi de møtte elg. Har hesten fullstendig panikk og vil flykte hjelper det ikke om hesten er lydig. Får den panikk har den bare èn ting i tankene, og det er å komme seg vekk!

Og det å ri med grime og leietau på tur vil jeg ikke påstå at er så lurt. Man har kanskje litt lite kontroll over hesten da.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  16:31:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Altså; Det går KJEMPEGODT ann å ri med bare grime og tau, men da med såkalla horsemanshipgrime der tauet er "knyttet" til taugrima. Hvorfor ville du ikke annbefalt det da, Annette? Her er det snakk om å HA KONTROLL over hesten UTEN bitt og hele hjelpemiddelpakkene (som bare er til etter min mening fordi at folk ikke gidder ålle med denne typen trening. Jeg har min spanske tro på at en hest MÅ ha det og det bittet (til og med TO!) for å kunne gjøre det og det)

Alle hester kan om de får sjanser til å lære det. Det vil jeg si er mye bedre.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  16:58:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
D at alle hester er redd for elg er faktisk ikke sant... Har møtt på elg mange ganger.. heller elgen som var redd for hesten...Hesten bare brydde seg nesten ikke en gang (ikke de 4 andre heller) Mange av de er ikke redde for elgen i d hele tatt så hester kan faktisk være trygge og man kan fint ha kontroll!! men så klart hester er forskjellige...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  17:07:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Brynja: jeg ville ikke anbefalt det fordi jeg synes det hørtes uansvarlig ut. Jeg driver ikke med horsmanship, og rir med vanlig hodelag og sal. Ingen unødvendige hjelpemidler. Martingal bruker jeg når jeg hopper. Jeg har aldri ridd hest på tur i bare grime og leietau, og det kommer nok aldri til å skje heller.

moi: det med elg var bare et eksempel for å forklare hva jeg mente med at hester faktisk kunne løpe ut i redsel. Jeg mente ikke at absolutt alle hester i hele verden er redd for elg. Ikke for at hele verden har elg, men satt litt på spissen.
Hester kan være trygge, ja, men ingen hester er 100% trygge. Ingen hest er 100% trygg i trafikken, ingen hest er 100% trygg på ditt og datt. En hest kan når som helst bli redd eller løpe ut.

Fikk også med meg at noen mente at vi barberte hestene for VÅR skyld. Det er bare tull, jeg barberer hesten for dens skyld, ikke min. Det er for at den ikke skal bli forkjølet, ikke for at den skal se pen ut. Jeg bryr meg ikke om hesten har lang eller kort pels, så lenge den er tilfreds med seg selv.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  17:21:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Anette: Er det uansvarlig med god kontroll over hesten? Jeg har jobbet lenge for å få det til. Jeg mener: tar hesten bittet, ja da er det ikke mye å gjøre. Hest med grime, kan ikke ta nakken på den måten som med bittet. Du låser hesten.

Du mener vel kanskje at en har mindre kontroll over hesten med bare et leietau? Hvorfor det? Noen har ikke kontroll over hesten når de leier de med grime og må derfor bruke bitt. Da synest vel de at det er uansvarlig å bruke grime?

Det er sånn jeg ser det.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  18:14:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett noen som har ridd med grime og leietau på tur, kanskje derfor jeg synes det er uansvarlig. Synes også det virker rart å ha full kontroll på hesten når man rir med bare grime, men det er sikkert ikke umulig, og jeg tror nok det går an med trening. Uansett, så lenge hesten oppfører seg pent med vanlig trinsebitt, kommer jeg til å fortsette å ri med det.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  21:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei, jenter. Jeg har ridd en god del på tur (og på banen) med taugrime og to leietau knept på som tøyler. Dette var fordi hesten min hadde en "greie" med bittet og var negativ til det. Hun dro og dro og dro i bittet, nektet å respondere på tøylene, viket ikke for press og var generelt utrivelig å ri. Med taugrime lærte hun å slappe av på en helt annen måte, siden hun ikke lenger ble irritert i munnen av bittet (psykisk greie) og greide å fokusere på mine signaler i stedet for å konse på den tingen hun hadde i munnen hele tida. Jeg red noen måneder på taugrime før jeg satte på hodelag og fremdeles red på taugrime over. Så ble det doble tøyler en stund før hun var klar til å lyde tøylene og bittet.
Taugrime er et bra alternativ hvis hesten har akseptert deg som leder på bakken, siden den da vil vike for det press du gir den uansett hvor du befinner deg.
Min unghest ris ennå på taugrime med hodelag og bitt under. Kun fordi hun trenger å trene på det å gi etter for tøylepress kjapt, ikke for noe annet. Snart vil jeg ri med doble tøyler, for deretter å fjerne taugrima helt.

Kontroll sitter ikke i utstyret, men i hodet på hesten. Det vil m.a.o. si at uansett hva du bruker, vil det være opp til hesten om du har kontroll eller ei.
Villmannsridningen til enkelte her inne skjer på hester de ikke har kontroll over, som sparker hverandre under rytter etc. Ikke særlig smart... De er ikke kyndige nok til å engang vite hva kontroll over hesten er, og mener alle slike ting skyldes hestens naturlige adferd.
Det er synd, for det stemmer ikke...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  21:54:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Noe av det jeg ville frem til, Cowgirlchris!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  21:57:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jepp, som jeg skrev, det er sikkert ikke umulig når man trener på det, men jeg synes fortsatt det høres uansvarlig ut. Men det er jo min mening. Når det gjelder det helt siste du skrev, er jeg veldig enig, Cowgirlchris!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.