hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det folk som ikke snakker dull her???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Finnes det folk som ikke snakker dull her???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Monroe

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  19:44:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Jeg begynner å bli litt lei av alt snakket om dekken, barbering, bandasjer og slike ting....det er jo bare det folk snakker om her inne....hvordan skal jeg få hesten min renslig på boksen?
hvordan kan jeg få hesten min til å slutte å nappe?
Slike spørspål går igjen hele tiden, og jeg er så dritt lei av det.
Finnes det ikke folk som har utegangshester her, folk som ikke tar alt så j****g alvolig (her mener jeg ikke folk som kjøper hest og driter i den, men folk som tør å gjøre ting, ikke være så redde for at det skal skje noe hele tiden)?
Slik som inne på debatten om barbak-ridning, nesten alle tenker bare på risikoen for at du kan bli skadet hvis du rir uten sal, høres litt ut som om de glemmer å ha det gøy!!!

Noen som liker å ha det GØY med hesten sin, ha kappløp på beiter sammen med andre hester o.l?
Noen som ikke bare tenker på å dulle med hestene sine, noen som ikke springer til butikken for å kjøpe et dekken til hesten sin, isteden for å la dem ha pels som holder dem varme?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:38:13

Anette

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  20:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Prøver du å påstå at det å barbere hesten sin er å dulle med den? Vel, da er det i så fall mange som duller med hestene sine her i verden. Det er ikke så normalt å la hardtrente konkurransehester ha lang pels, det er helt naturlig å barbere dem. Så å kalle barbering dull, synes jeg er å gå litt langt.

Og du spør om det er noen som har det gøy med hesten sin her inne, på det spørsmålet tror jeg de aller fleste kan svare ja. Det er flere måter å ha det gøy på. Jeg for min del foretrekker å sette min og hestens sikkerhet framfor å ha det "gøy". For det er ikke gøy når det skjer ulykker.

Jeg duller ikke med hesten min. Hester er ikke noe kjæledyr. Hester skal behandles med respekt, og man skal bruke både ris og ros i sin omgang med hester. Det er ikke mishandling å straffe hesten hvis den gjør noe galt, så lenge det skjer innenfor rimelighetens grenser. Jeg behandler hesten min med respekt, i det håpet at hesten også skal respektere meg, noe den faktisk gjør!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud! Ta og slapp av litt a Sweety!! Du er jo helt spinnvill! Hvis vi andre har lyst til å debattere om dette må vi da få lov til å prate om dette! Det er jo akkurat som om jeg skulle bli hissig bare for at andre folk her parter masse om den værste rasen/grenen jeg veit om -islandshesten! Skjønner du hva jeg mener!?
Folk har forskjellige meninger om ting! Aksepter det a! Vær så vennelig :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:38:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Sweety;

Det er frivillig å lese! Det er ingen som tvinger deg. Er du lei av alt snakket om dette; lukk øynene og gå videre til neste debattinlegg.
(bare et lite tips fra meg)

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Er så enig med deg Anette! Man skal ikke bare rase i full galopp over et jorde sånn helt uten videre. -Ja det er gøy, men det hadde ikke vært serlig gøy lenger hvis plutselig hesten hadde snubla i et stort hull i bakken og vi haddde slått oss hardt. Man må faktisk tenke før man handler. Man kan gjøre mye gøy med en sånn som du kaller "dill dall hest" Bare så du vet det!

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  22:24:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Anette sa alt som var aa si i denne diskusjonen! Er 100% enig med Anette... Synes du blir litt vel hysterisk naa, Sweety!

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  23:02:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg er helt fulstendig enig med deg sweety.

Redigert av josefine=) den 05/03/2003 23:02:31
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  08:42:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
HALLO!!!!

Hvis dere leser litt godt etter så kan dere se at jeg spør om det er noen som IKKE har planer om å snakke om dekken og slike ting!
Ikke at dere skal komentere hva jeg har skrevet, fordi det er faktisk mine meninger, og jeg sprute om det var noen som var einige!!!
Kan dere ikke lese eller???
Jeg mener faktisk at å barbere er å dulle med den, fordi du trenger ikke å barbere den, du gjør det mer for din egen skyld enn for dens!
Trenger ikke å skje ulykker selv om du har det gøy!

Troultey:
Du sier at folk skal kunne ha sine egne meninger, jeg er helt enig! så hvorfor komenterer du meg da???
Dette er min mening!

Brynja:
Det er ikke så lett å gå til neste debattinnlegg når alle hendler om disse tingene!

Kaja1988:
Selfølgelig skal vi tenke før vi handler, men hva er forskjellen på at du setter av gårde i full gallop på et beite, og på å sette av gårde i full gallopp på en veddeløpsbane, unntatt at på en veddeløpsbane er hestene raskere?

*NiNa*:
Dette er min mening og jeg lurte på om det var noen som var enig!

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 06/03/2003 :  09:18:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Etter mange år med barberte sportshester og dekken av og på, har jeg nå funnet den "stilen" som passer meg best.

I en voksen alder har jeg gått helt over til raggete ponnier som står ute så mye som mulig. Om en måneds tid vil de gå på utegang frem til høsten. Dette er noe som passer meg og mitt bruk av hest. Rir mest på lange turer, men trener også dressur, western og sprang + at jeg er veldig opptatt av riktig oppdragelse av hesten (NH). For meg er tillit og respekt første bud. Hesten og jeg skal fungere perfekt sammen. Hesten skal ha selvtillit og skal kunne fungere i de fleste forhold. Sikkerhet er også veldig høyt prioritert.

Om noen vil ha sportshester med kort pels og masse dekken, eller om de vil ha en raggete turhest for kos er meg totalt likegyldig så lenge hesten har et bra og hest og rytter trives med det de gjør.

Men selv foretrekker jeg harmoniske hester som lever et skikkelig hesteliv med mye utegang og masse pels.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  10:22:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting er å dulle med hesten og kjøpe utstyr til den store gullmedaljen. Det er kanskje litt overdrevet.. Men å barbere hesten er da rett og slett praktisk. Og da bør hesten ha et dekken. Uannsett om det er et fancy Bucasdekken med de utroligste pusteeffekter, egen hals for at hesten ikke skal fryse på halsen og eget "snitt" forran slik at hesten ikke skal få gnagsår på boden, eller om det rett og slett er en gammel dundyne (som er i passende størrelse selvfølgelig) med en strikkgjordt på. Barbering er i mange tilfeller praktisk! Veldig enig med Anette her.. Det er ikke dulling..

Hvis det å ha det gøy med hest betyr å kappri på tur så synes jeg det rett og slett er uforsvarlig hestehold. En ting er at det er sikkerhetsmessig farlig for deg. En annen ting er at det faktisk kan gå ut over hestene også. I slike situasjoner skal det lite til for at en hest sparker litt ut og treffer en annen hest. Rir jeg på tur så betyr det ikke at jeg bare skritter og til nød traver. Er det bra underlag så galopperer jeg ofte i kort galopp. Kommer jeg til et fantastisk jorde eller sandsti så har hesten godt av og av og til få strekke skikkelig på beina og løpe ut litt. Men dette er på langtnær i nærheten å stelle hestene på rad på et beite, og si førstemann til en gitt plass. Jeg har vært med på slike turer før, og det er en grunn til at jeg slutta med det. Synes det rett og slett ikke er forsvarlig ovenfor meg eller hesten. Kanskje det for dere blir oppfattet som dullete, men jeg mener det rett og slett er forsvarlig hestehold. Hesten kan kose seg og ha det gøy på tur uten å kappri.

Forøvrig.. Lag noen givende anti-dulle debatter selv da. Iallfall hvis dere mener at det er det eneste som diskuteres her.. *hihi*

Det hadde igrunn vært for kjedelig om vi alle satt her en dag og var 100% enige om alt. Vi må ha noe å debatere om, som tar litt av Eller debatter som rett og slett er mer lærerike. Hvor vi kan lære av andres erfaringer.. Trenger jo ikke være for og imot alt..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  10:53:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det at hestene sparker hverandre skjer hele tiden, og her hos meg har det aldri skjedd noe med hestene, eneste at de får større respekt for den hesten som sparker!
Men at de sparker kan jo være like farlig i skritt om i gallopp.
Har opplevd mange ganger at hesten min sparker etter en annen hest, mens vi sitter på, det har hendt at det som sitter på har blitt truffet også.
Men hva kan vi gjøre med det da?
Det nytter ikke å kjefte på hesten, den fatter det ikke.
Hestene har en leder, og hvis de plager lederen blir den higgig og sparker eller biter.

Hesten min er en hest som liker å konkurrere, hvis en begynner å galloppere så vil den ta den igjen.
Så lenge jeg har kontrollen når jeg gallopperer så ser jeg ikke at det er så farlig.
Så lenge hesten stopper når jeg sier ptroo, hva er da problemet???

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  11:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis hestene pleier å sparke etter hverandre på din stall, og at de stadigvekk treffer hverandre og at de også har truffet rytter høres rett og slett skummelt ut. Men jeg har vel diskutert sikkerhet med sweety før, og selv om jeg ikke synes det er tøft å være dø (satt litt på spissen, men det er det verste som kan skje i en ulykke..), så vet jeg at dette er det sweety ønsker. Og jeg må respektere at folk har ulike ønsker her i livet..

Hvordan unngå at hester sparker etter hverandre? Holde avstand seff! Ikke kappri! "En hests avstand" lærte jeg på rideskole da jeg var liten.. Det er noe i det! Og man gjør alt for at ikke hester sparker hverandre (iallfall når rytter eller mennesker er tilstedet) uannsett om det er i galopp, eller om de står helt stille, eller sluntrer av gårde i sakte skritt. Ulykker kan også skje når du minst venter det.

Jeg tror rett og slett ikke noe på at hesten stopper når du sier "pro" i en kappridningssituasjon. Desverre.. Selv har jeg faktisk erfaring med at det er nettopp det dem ikke gjør hver gang. Det kombinert med ukontrollerbare bein som spretter ut her og der, så har jeg lært at jeg kappridning; det er for uforsvarlig. Å slippe hesten på en bra plass uten å kappri kan man gjøre likevel. Det synes hesten er gøy! Det er lettere å stoppe en hest (selv om ikke det alltid er like lett), enn å stoppe en hel flokk!

Akuratt kappriding er så uforsvarlig sett i mine øyne, at sånne risikoer har ikke jeg råd til å utsette mitt liv for. Jeg er ingen "grønnsak" fra før, og har ingen ønsker om å bli det. Mulig andre har et hode og en tilhørende kropp uten noen verdi, men for meg er faktisk hode og kroppen min det mest kostbare jeg har. Livet mitt hadde ikke blitt det samme uten..

--
spoff

Redigert av spoff den 06/03/2003 11:34:21
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/03/2003 :  12:47:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Snella, og på en del punkter også med Sweety!

Gå til toppen av siden

eventyrjenta

Skrevet - 06/03/2003 :  13:27:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei sweety!
jeg må si jeg er delvis enig i det du sier. mangen hester blir dullet masse med,for masse,og det er ikke bra. da lærer de aldrig å stå på enge ben. men akkurat dette med barbering og slike ting er egentlig ikke så gale. har du en konkuransehest du starter masse stevner med og driver med dette,så er det vell ganske normalt att en barberer hesten sin om vinteren...er jo ikke så kult å komme med en pelsdott på stevne..*lol*. men dette fører jo også da(selvfølgelig) til at hesten blir gående med dekken. benbeskyttere og slike ting er jo også ganske lurt å bruke dersom du driver med sprang. men når du kommer til det stadiet hvor men barberen en islandshest e.l og legger dekken på den fordi den ikke skal fryse, da er det ikke lenger nødvendig nei!! hester som blir brukt som vanlige ridehester, som er vant til å stå litt uten og får vinterpels som er tykk og god er det tull og barbere den!
jeg er også HELT enig i at hesten er til for å bli brukt..ikke BARE til baneridning og stevner. nei!..hesten ELSKER å bli flist rundt med på gjorte..vertfall alle hestene jeg hat vert bortig..og det er MAAANGEN! tenk hvor kjedelig hester hadde hatt det vist ingen hadde giddet å rast litt rundt i full gallopp med dem! se på villhestene...hva gjør de...ikke annet enn å løpe og spise...så akkurat der er jeg fult enig med deg sweety...(ps: så lenge du tar hennsyn!!) hesten er ett dyr som elsker fart og spenning,krevende turer i fjellet og litt tøft tereng. at hester ikke har godt av å bli pest litt av og til er det dummeste jeg har hørt! hester som ahr eiere som bare rir på bane og små turer på grusveier er hester med ett kjedelig liv,syns jeg! min hest blir brukt til sprang,dresur og kjøring..men hun er helt vill når vi skal på tur..når hun skal få løpe!!!......hilsen malin.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  13:58:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Unskyll meg, eventyrjenta! Hestene vi har i dag er ikke villhester. Man kan ikke bare si at man kan i ukontrolert galopp, fordi VILLHESTENE gjør det. Villhetser kan ikke ta en piaf eller en piruet(på tøylen:P) i natruren. -okey, de ta jo noen ganger er piruet(når du snur for rundt) men de hestene vi har i deg er ikke tatt rett ut fra preireien! Skjønner at noen ser på bandasjer og dekken som dill, men ikke det med ukontroler ridning. Det er jo farlig!!

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  14:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ikke noe galt i å kappri,så lenge det gjøres på en plass uten folk og biler. Vi elsker det å det samme gjør hestene. Hær jeg holder til har vi en stor leire som er "kross" plass. Vi er mange som kapper dær,har aldri hatt noen skader i forbindelse med kapping. Bare gøy.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.