hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kulde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kulde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

amayan

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  18:14:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg vet om 3-4 hester hittill som har fått lungebetenelse pga. hard ridning, men jeg sier ikke at ALLE hester får det.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  18:30:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om noen enda.... sikkert fordi de jeg kjenner tar d rolig når d er kaldt!!!!!
Men man skal ta d rolig uansett.. alle jeg kjenner gjør d når d er kaldt..... og d er ikke få heller da
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/01/2003 :  23:21:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kremt...
Javel Amayan, kan du dokumentere det også da eller??

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  14:29:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk ikke hun hadde sagt d visst d ikke hadde vært sant!! D er ikke enkelt å dokumentere alt via internett!!!
Jeg tror Amayan snakker sant... Ikke no vits å lyve om noe sant...!!!!

Lena
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  14:56:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Bare lurer på hva "hard ridning" er, når det forårsaker lungebetennelse på 4-5 hester?

Uforsvarlig håndtering kan gi sykdom og skade. Å sprengri en utrent hest i -10 er vel ikke helt forsvarlig?
En veltrent hest vil ikke ha problemer med å tåle ei arbeidsøkt i slike temperaturer dersom den er frisk i utgangspunktet og treningen ikke er uforsvarlig hard i forhold til kondisjonen.

Jeg tør anta at de 4-5 hestene Amayan viser til er unntak fra "normalen", og at årsaken til lungebetennelsene ligger i fysisk tilstand og krav til ytelse heller enn lav temperatur.

Dersom en hest f.eks. er forkjølet, snørrer og er litt "utilpass", vil en sterk belastning fysisk nedsette immunforsvaret og åpne for at hesten kan bli sykere enn den allerede er.

Det finnes mange grunner til redusert immunforsvar.... Men det er en annen debatt, for å si det sånn...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/01/2003 :  22:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris: Som du sier så kan for høyt prestasjonspress i forhold til hestens kondisjon i værste fall føre til lungebetennelse ja, spesielt på eldre, syke, utrente eller på annen måte svake individer.

Men amayan: at en frisk hest blir syk på noen som helst måte av trening i kuldegrader, det har jeg aldri hørt om!! Er det lov å undre seg over hva for slags stall du holder til i, hvis hestene detter som fluer av lungebetennelse etter trening i kuldegrader? Høres for meg ut som ganske uansvarlig hestehold/trening!!! (hvis det nå var sant da, må si jeg tviler på det..)

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  09:06:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nå har jeg 'bare' holdt på med hest i litt over 30 år, men jeg har aldri hørt at man ikke skal trene hesten sin når det er kaldt. Tvertimot, den har bare godt av bevegelse og frisk luft.

Galoppere når det er kaldt, derimot - har jeg hørt fra svært mange hold at er skadelig. Dette fordi hesten puster en gang per galoppslag, og vil av den grunn dra ned mye mer kald luft på en gang ned i lungene, enn den gjør i skritt/trav.

Jeg synes de aller fleste har forsøkt å svare så godt de kan, og så er det enkelte som liksom 'må' kverulere på enkelte av svarene.

Det synes jeg er dumt.

Vi er alle forskjellige, vi har kanskje forskjellige hester, mine hester av Spansk/Iberisk opprinnelse kommer fra et annet klima enn f.eks. Nordiske hesteraser som Fjording, Døl, Nordlandshest. I tillegg er det individuelle forskjeller, og det er forskjellig klima rundt om i landet vårt. Kystklima med rå, fuktig luft kan være likså kaldt med -10 som innlandsklima med -20. I tillegg er det som regel mer vind i kyst-strøkene slik at det ofte kan være kaldere for hesten å være ute, selv om gradene ikke er så mange.

Det er mye som 'kommer an på' når det gjelder hest. Verden er ikke alltid så 'sort hvit' som man tror. Men det gjelder her som med det meste annet: Bruk sunn fornuft. Tenk. Da går det som regel bra.

Ingen hester har vondt av en rolig periode iblant, og dersom noen velger å gi hestene sine en rolig periode på vinteren, så er det da ingenting i veien for det? Har lest gjennom de fleste svarene her, og de aller fleste er faktisk helt enige om at hestene skal mosjoneres selv om det er kaldt. Så får det være opp til hver og en å vurdere sin egen hest, klimaet og hvorvidt det er nødvendig å trene den hardt eller ikke. Synes jeg. Selv galopperer jeg ikke når det er under ca -18 grader, iallefall ikke mye og lenge. Men ridd/trent, blir de - uansett.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/01/2003 :  16:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier, det blir litt mye kverulering her ja, og kanskje litt vel mye usaklig opptreden.
Ellers må jeg si jeg er enig med deg i resten av svaret ditt også :)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  16:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
i vinter når det var over 20 minus rei jeg små turer bare for å holde hesten min i gang. men jeg rei med teppe. og det var sol. men jeg traver ikke når det er - 15. der går grensa. eller på ca. -10.

kommer an på...
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  16:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
men uansett skal man ikke sprengri en utrent hest uansett temperaturen!!
det er viktig å gå gradvis!!! uansett temperatur...
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her på Vestlandet pleier d ikke bli mer enn max -10 grader på d kaldeste,og da er d som regel sol som varmer om dagen,så jeg har ingen max-kuldegrade temperatur.. Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  16:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med mye som står hær. Her i Troms har vi ofte kalde og lange vintrer. Desember og januar var sammenhengende drit kald. Ofte over 20 minus. Vi må jo trimme hestene fordet ellers kjeder dem seg i hjel. Eg rir sjelden hardt når det er kjempe kaldt,fordi eg sjøl har kjent hvor vondt det blir i lungene når man hiver etter pusten i 20 minus. Det er ganske mange liter iskald luft som skal ned i hestens lunger hvert minutt ved hardt arbeid. Tenk litt

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  21:49:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Troultey, der sa du det

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

###Halifax###

» VIP

Skrevet - 01/03/2003 :  09:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI
jeg rir uansett
har en fjording med MINST bjørne pels!!!!så tror ikke det gjør noe!!!
men er det over 20- er det ikke så ofte jeg rir,det er jo ikke SÅÅÅ kult for ryttern heller når det blir FOR kaldt!!!
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  15:23:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg rir uansett kulde, men det kommer veldig ann på om det er mye vind eller om det snør.. Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.