hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kulde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kulde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

moi

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  23:20:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hvis d virkelig er kaldt så må jeg beynne å tenke på min egen helse oxo!! Bedre å ta en pause en dag når det er veldig kaldt enn å ri og kanskje bli syk både hesten og rytteren Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  23:41:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg tror det har mye å si at hvis en hest står i en stall der det er 10+ og blir tatt ut og ridd i 10-, da blir det en veldig stor overgang! Da har hesten kanskje hesten et stort problem med å bli ridd? (skritte, springe, hva en det måtte være)
Men dersom en hest står i en stall der det er nesten like kaldt som ute (bare det at det er lunt i stallen, da ..) blir ikke overgangen så stor, og dermed tåler hesten mer!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  00:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nå har heldig vis kulle perioden begynt å synke. Deilig! Når det var -20 og sånn, skritta jeg bare på en liten tur. En av hesten jeg har på for, står ute hele dagen(bare inne på natta) så da tåler hun kulle, men galopperer liksom ikke når det er -10 og -20! Da tror jeg at jeg hadde ødelagt henne!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/01/2003 :  00:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viktig poeng Brynja!
Det med store temperatur-overganger er ikke bra nei. I enkelte staller der jeg har stått har det vært opp i mot +20 inne i stallen, mens det er -20 på utsiden! Det er temperatursvingninger på 40 grader når du tar ut hesten det!! Ideell temperatur i stallen er 4-8 grader, (kjøleskaptemp. altså)! Kaldt for oss mennesker (brr!!), men behagelig for hesten (til og med når den er barbert!)!!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/01/2003 :  00:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gjør faktisk ikke noe om stalltemperaturen går ned til 0 heller hvis hesten har sin "naturlige" pels, men det som er viktig da er jo å passe på vannet da.. Veldig vanskelig for hesten å drikke frossent vann.. Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  11:23:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
frik, du må tenke på at mennesker og hester er to forskjellige dyr. kanskje ikke du får lungebetennelse når du jogger i 10-, men hesten har veldig lett for å få det hvis den blir trent da.

og det med stallgradene, det er faktisk sinnsykt mange her som har barberte hester, og da er det greit å ha litt varmegrader i stallen.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  14:08:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Amayan; hvordan vet du at hester har lett for å få lungebetennelse om de blir trent i 10 kuldegrader? Det har jeg aldri hverken lest eller hørt før. De kjører jo f.eks. travløp i temperaturer mye lavere enn det! Har aldri hørt at de har fått lungebetennelse som konsekvens av hverken løp eller kjøring i -10... Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  17:38:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg vet det av erfaring og av andre hestefolk.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  17:45:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg antar at hester kan få lungebetennelse etter trening i 10 kuldegrader, men da tror jeg det er snakk om redusert immunforsvar og et allerede svekket individ.
Tross mine mange år (gammel) og mine mange bekjentskaper innen forskjellige hestesportsgrener var dette nemlig ukjent for meg...
Kan du underbygge dette med tilgjengelig teori på internett eller i bokform?
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/01/2003 :  21:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amayan:
Jeg må virkelig si jeg er enig med Cowgirlchris! Disse påstandene dine tviler jeg på at du kan dokumentere!!
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  14:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Debatten har ikke noe med at islandshester "letter" på hårlaget når det er kaldt! (Deftonah)

Men Men den flipper litt vell ut noen steder!
*grrr*

-Milla
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  18:55:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk aldri hørt at hester kan få lungebetennelse av å bli trent hardt i mange kuldegrader, men jeg trener aldri hesten hardt når det er så kaldt uansett. Jeg vet selv hvor vondt det er å anstrenge seg når det er kaldt ute, og jeg ønsker ikke å utsette hesten for det. Hester tåler jo selvfølgelig litt mer enn vi mennesker, men enn hest kan aldri yte 100% hvis den blir ridd hardt i mange kuldegrader. Den begynner å puste tungt, og blir fort anpusten. Det er heller ikke bra for lungene med så mye iskald luft.

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  14:51:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Enig med deg Anette! Synes ikke selv at mye kald luft er behagelig i lungene! Defor rir ikke jeg hestene jeg rir når det er mange kuldegrader. Rir jo hvis det er noen kuldegrader men ikke like hardt!!
Tror ikke det er så behagelig for hesten heller..

-Milla
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  15:04:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Enig med Cowgirlchris, Anette og Frik!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  11:03:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Er det noen som har noe skriftlig på nettet som vi andre kan lese om,om hvor kaldt man kan ri osv??? Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.