hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kulde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kulde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/01/2003 :  19:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er kanskje ikke alle som synes det er like behagelig å jogge når det er kaldt, så veldig behagelig synes vel ikke jeg det er heller..
Men skadelig er det ihvertfall ikke uansett hvordan vi vrir og vender på det, så litt kulde hindrer ikke meg! Og har jeg planer om å trene hesten min en dag, så avlyser jeg ikke det heller pga. litt kulde.
Hverken jeg eller min hest tar ihvertfall skade av å mosjonere fordi om det skulle være kaldt..
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  20:20:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Frik du er j***** flink til å irritere folk. Men etter ditt første innlegg høres det faktisk ut som om du rir rundt i full fart i mange minus gradet....
"Kværulant"..? eeh

-Milla
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  10:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
frik: så altså, om det er -25 ute, eller 8+, så rir du hesten like hardt? hester skal ikke anstrenge seg så hardt når det er så kaldt.. tenk på den kalde luften som de trekker nedi lungene... Du har vel selv kjent at det er værre å løpe fort og lenge når det er mange minus... enn når det er + grader.

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  10:31:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
jeg har islandshest på utegang og både jeg og hesten syns det er verre med regn, sludd og vind enn 20 minus. har på henne regndekken i slikt vær.
i kulde reiser pelsen hennes seg opp, og hun fryser ikke. hun får da så mye høy hun vil, siden hun bruker mer energi. pelsen reiser seg opp etter 10 minus.

og ri når det er kulde ser jeg ingen grunn for å la være, men lengden og hastighet blir da redusert, fordi jeg vil ikke at hun skal stresse eller bli for svett siden hun går ute og bare blir skritta godt ned før hun blir satt ut på beite igjen.

vil bare si at når det er vind blir det mye kaldere, så sørg fot at det er en lun plass,td skur, eller en dump slik at hesten kan velge selv om den vil stå i vind eller på en lun plass.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/01/2003 :  19:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooops!!!
Her har jeg tydeligvis greid å provosere enkelte ja.. Men jeg kverulerer ikke da Milla, jeg bare konstaterer et faktum! Og det er faktisk et faktum at hesten tåler langt mye mer enn de fleste tror!
Hesten tåler å bli trent selvom det er kaldt, den tåler å stå ute selvom det er kaldt (til og med uten dekken, så sant den ikke er barbert, og så sant vi venner den gradvis til det!), hesten ER(!) faktisk 20 ganger MINDRE følsom for kulde enn hva vi er! Og det finnes MANGE forkningsrapporter som understøtter mine opplysninger!
Les f.eks. artikkelen "Er utegang forsvarlig om vinteren" av Knut Ove Bjerva på nyhetssiden her på Hestemarked.no.

Samboeren min er dyrlege, onkelen min er dyrlege, farfaren min er "menneskelege" og psykiater, og de har jo sine teorier om hva som er best for hesten (-og mennesket!). Alle de er skjønt enige om at både folk og fe tåler en god porsjon kulde!
Jeg kunne sagt så mye om dette temaet, men skal la det være. De som vil kan jo ta det lille jeg har sagt til seg (mine opplysninger stemmer med moderne forskning -det er IKKE kun "synsing" om hva jeg mener er riktig!), mens de som ikke vil må jo få lov til å la vær!

En siste ting: Nei, jeg trener ikke hesten like hardt i beinkulda som jeg gjør når det er mer moderate temperaturer (Jeg trener henne heller ikke like hardt om sommeren når sola steiker!). Men jeg trener henne, og jeg hadde IKKE gjort det om det var skadelig for henne!
Men hesten trenger faktisk trening selvom det er kaldt, hvis ikke vil den fort bli sur og grinete, komme i dårligere form, legge til seg uvaner og lignende. For min egen del ville det kanskje vært bedre å la hesten få fri, slik at jeg selv hadde sluppet å fryse meg forderva mens jeg rir, men for hestens del trener jeg den (den fryser nemlig ikke!), og får en mye mer harmonisk hest enn de i stallen som lar hesten stå.

Vennlig hilsen
Ida

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  20:57:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Frik: Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til for du sier jo akkurat det samme som de andre her. Ingen har sakt at: er det kaldt står hesten min inne, helst mange dager! Sånn får du det til å virke. Vi sier bare at vi ikke trener like hardt når det er mange kuldegrader, og det er du jo tydligvis helt enig i!?
Og det er faktisk det vi har sakt hele tiden.. Vi har også flere ganger sakt at hestene står ute hele dagen,med eller uten dekken.
Så det du sier kan du jo ikke kritisere noen her for, for jeg tror alle mener at hesten skal ut og ikke bli stående på boksen. Og javel hvis jeg velger å ta det litt roligere de dagene det er veldig kaldt får du bare syntes jeg er litt rar! Hestene mine får ihvertfall stå ute og jeg har aldri sakt noe annet.

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  20:59:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Takk skal du ha "Verdensmesteren" som imponerer alle!! :P (frik) ;)

Du sier akkurat det samme som oss andre! (Les innlegget til Kerry godt)
Noen leser ikke alt av alle innleggene. Og da skjer slikt som Kerry sier. At du plutselig snakker om akkurat det samme som oss... Og ikke mot oss lenger! ;)

-Milla
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/01/2003 :  21:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt feil!!! Jeg sier slett ikke det samme som alle dere andre!
Flere her sier jo faktisk at de bare skritter med hesten når det er -10, at de ikke rir hesten svett, at de heller gir hesten fri osv..
Jeg har lest innleggene her, men kanskje dere burde lest innleggene mine litt bedre?
Jeg har sagt at jeg ikke trener like hardt når det er kaldt ja (med kaldt mener jeg kaldere enn -10), men har jeg sagt at jeg bare skritter, ikke rir hesten svett osv.? Eehhh... Nei, det har jeg IKKE sagt! Jeg har sagt at jeg trener hesten, og med det mener jeg:
- trener dressur
- trener sprang
- trener intervaller på tur
- rir lange mosjonsturer

Men jeg rir vel kanskje ikke så lenge som jeg pleier når jeg trener, ikke like langt på tur som det kan være fristende å ri på varmere dager, og selvfølgelig blir det noe lettere intervall-trening når det er kaldt..

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  22:06:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Som sagt så velger jeg å heller gi hesten fri når det er -15 enn å ri. Og det virker det som de fleste andre her også gjør. Jeg ser vel egentlig ikke på det som noe problem.. Vil ikke si jeg mishandler hesten min fordet. De er tross alt ute hele dagen uansett hvor kaldt det er! Så for min del kan du ri så hardt du vil uansett hvor kaldt det er. Men jeg gjør ikke det, om det er skadelig eller ikke :)

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  14:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg skal se om jeg kanskje skal spørre en ekspert om hva som er sunt for hesten når d er over ti.... Hvor hardt man egentlig skal trene/ikke trene.........
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  17:54:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
er det dritkaldt, er det ikke bra for hesten å anstrenge seg. den kan faktisk få lungebetennelse!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  18:40:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid uansett hvor kaldt det er, men jeg rir ikke hesten hardt hvis det er veldig kaldt. Kun hvis jeg rir i oppvarmet ridehus. Jeg har for meg at det ikke er bra for hestene å puste inn store mengder iskald luft, kall meg gjerne dum, men det er hva jeg har hørt..

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  20:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg rir heller ikke hardt hvis d er for kaldt
Uansett hva dere sier!!!! Jeg tror d er d beste for hesten
Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  21:00:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

har nettopp lest innleggene her. entenså er du veldig syk i hodet eller så har du veldg godt trente hester. fordi når du sammenligner hester med ol-idrettsutøvere så bør de jo ligge omtrent pp samme treningsnivå. det er her snakk om utøvere som faktisk lever av å trene, og forresten så er de blitt trent opp til å takle slik kulde.

mens hestene våre tar ikkeskade av å ha en dag fri i ny og ne, fordi det er for kaldt. tvert i mot, da gjør du heller hesten en tjeneste. hvis du hadde hørt på hesten din når du trener den i 30-, hører du at den blir kortpustet,dette er hesten måte å si ifra på at den er trøtt, og at det er tungt arbeid.

dessuten vil jeg bare si til en som hadde en islending. jeg har bl.a også en islending på utegang, men når hårene reiser seg på ryggen , fryser den! dette spurte jegdadyrlegen om...

klemz deftonah...;)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:39:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Synes fremdeles at bruken av hest begrenses av min egen "hutre-grense" framfor hestens... For jeg orker altså ikke å bli alldeles stiv i hele kroppen av kulde! Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.