hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kulde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kulde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  15:16:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke ridehus, så jeg får uansett ikke ridd hesten min hardt når det er kaldt. På sprangtimene rir jeg i oppvarmet ridehus, så det er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg pleier noen ganger å trave og galoppere litt på jordene hvis det er mye snø der, men det blir svært lite når det er skikkelig kaldt.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  10:26:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ville bare si at det ligger som regel rundt 4-5 - her, så vi har det ikke så kaldt! derfor kan jeg ri trene hesten min litt hardere enn dere som har 20- da :)

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  17:08:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
wæææ d er drit kaldt her!!!!
fucking vinter
Gleder meg til sommeren kommer igjen.....
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/01/2003 :  16:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hvordan i all verden kan dere påstå at det er farlig for en hest å puste i kald luft? Det er helt feil! Hvordan kan dere da forklare at mennesker ikke tar skade av å jogge flere mil/stå på ski o.l. i -30 kuldegrader?? Selv jogger jeg minst 5 km. hver dag uansett vær og har aldri tatt skade av det, hesten min trener jeg like hardt når det er kaldt som når det er varmt, og hun er 7 år og har ALDRI vært syk!

Det som er skadelig for hesten er å stå inne hele dagen, og kanskje atpåtil ikke bli trent fordi eieren tror hesten fryser!! Hesten tåler mye mer enn hva vi tror, den er 20 ganger MINDRE følsom for kulde enn det vi er!! Det som gjør hester syke, og får dem til å tillegge seg div. uvaner er den frihetsberøvelsen og innstenging av hesten vi bedriver vinterstid! Det er sikkert ikke vondt ment å la hesten stå inne med 2-3 dekkener hele dagen, men det skader hesten! Hesten er ikke laget av porselen, den er ikke skapt for å stå i stall, og den er helt avhengig av å ha mulighet til å bevege seg, springe, leke osv!!! Våkn opp! Begynn å tenke! Hesten trenger trening og utegang uansett hvor kaldt det er, den fryser ikke ihjel selvom du føler at du selv gjør det, og lungene dens tåler det faktisk også!!
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  20:29:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
En hest får somregel utegang noen timer om dagen når det er kaldt!
Men det kan umulig være bra for lungene å trene hesten hardt når det er skikkelig kaldt!
Det er i allefall min mening! :)
Hesten kan jo stå ute, og eks bli leid på tur eller lignende. Så lenge den ikke "fryser"!

-Milla
Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  21:14:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...

Jeg rir ikke når det er -10 ute...grunnen til det er at jeg har astma og da blir det ikke lett...hadde ikke vært no kult og få pustevansker og dette av i et snøfonn og bli liggende der resten av vinteren liksom(kanskje litt og ta i,men allikavel...)

Men føler meg skikkelig teit mot dem,for de står bare ute på jordet hele dagen lang...men når har det vært iskaldt her nede på sørlandet da,fryser jo alt av oss,om vi skal sette utpå ridetur nå,var ute med Caltex her om dagen og når vi kom inn igjen så knirka og knaka det vra skoene hennes...

nåja...
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  21:58:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig lar jeg hestene stå ute selvom de er så kaldt! Men jeg trener de ikke når det er mange minus! Men jeg lar de få bevege seg. Leier på tur f.eks, og de står ute hele dagen! Grunnen til at jeg bruker dekken på 2 av hestene mine(den ene ute og den andre ute og inne) er fordi de har så kort pels at de vil fryse uten!! Og da er det vel bedre å putte på dem et dekken eller 2 og la dem stå ute, eller hva!?

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  10:15:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
til kerry: hvis en hest står uten dekken ute, ser jeg ikke noen grunn til å ri med teppe. men hesten min står med dekken ute, og den er barbert.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  10:59:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
til spoff: jeg trur du misforsto meg. ho sendt esvar til meg om det grine her, trur ho trudde at jeg ikke hadde på dekken ute.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  19:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
amayan: Jeg trodde du mente at hesten din sto uten dekken ute, men at du red med teppe :)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  19:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
åja. nei det gjør jeg ikke. har på to dekken ute og ett inne.

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  20:36:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Til Frik!!

Du f.eks vm ol osv osv. De står IKKE på ski når det er 30-
det får de ikke lov til pga det er farlig for lungene! Grensen er 20-!

Er en grunn til at ikke topp idrettsmennesker heller får lov til å stå på ski ol (gå flere mil) når det er 30-.. Det ødlegger lungene!!!!

-Milla
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  00:23:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Enig Milla... -30 er j**** kaldt.... Ikke mange som klarer å jogge i så kaldt.. Det er rene selvpining... Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/01/2003 :  00:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Milla!
OL-renn/VM der idrettsutøverne presser seg selv til det ytterste kan sammenlignes med om vi skulle ridd hesten 10-20 mil i trav og galopp!!!
Og hvem gjør vel det??

At det er farligere å presse seg selv til det ytterste når det er kaldt har ikke noe med at lungene blir ødelagt å gjøre, det er farlig fordi immunforsvaret blir svakere når vi er sterkt presset, og da er det selvfølgelig lite gunstig at det er iskaldt i tillegg!
Men derimot om vi rir i variert tempo, og passende distanser i forhold til hva hesten er vant til er det INGEN GRUNN TIL Å VÆRE REDD FOR AT HESTENS LUNGER(!) BLIR ØDELAGT!! Så lenge hesten ikke blir hardt presset er det overhodet ikke fare for at immunforsvaret blir nedsatt heller. Ergo: den tåler å bli trent også når det er veldig kaldt !
Både idrettsutøvere og oss "vanlige" mennesker trener da uansett temperaturer, så hvorfor tror du det er så mye mer skadelig for hesten enn for oss mennesker? Det er forskjell på å trene og å sprenge seg selv, sistnevnte er ikke bra hverken for dyr eller mennesker, uansett temperatur!
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  00:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg går IKKE ut å jogger når det er så kaldt!! Jeg syntes til og med det er vondt å puste når man går når det er så mange kulde grader!
Så hvorfor skal man da presse hestene til det? Nei da lar jeg de heller ta det med ro de dagene det er så kaldt. Det er nok av dager ellers i året til å trene.

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.