hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfotentusiast politianmeldt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfotentusiast politianmeldt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  15:28:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Artikkel i Hamar Arbeiderblad.

"..- Som følger av kvinnens beskjæring, er hestene blitt så sårbente at de har vært sterkt bevegelseshemmet over lengre tid. Det kan ikke utelukkes at beskjæringen direkte og indirekte har gitt hestene varige skader og redusert bruksverdi, skriver Vatle i politianmeldelsen av kvinnen fra Oppland..."

Når jeg leser dette, samt det at hestene ømmet seg så fælt - så tenker jeg veldig på denne overgangsfasen alle snakker om.
Er den virkelig så bra? Vil dyrevernet gå inn å sette en pekefinger på denne?

(Redigerte overskriften da det så ut som om jeg mener at alle bør anmeldes ;-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 01/11/2004 17:18:20

Guro
» VIP

Skrevet - 01/11/2004 :  16:45:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er det vel her snakk om noen som har dratt Strassertrim litt ut i ytterkanten da (slik jeg har forstått det). De fleste jeg opplever som ivrer for barfot trim liker vel helst "beitetrim" (type: slik vi alle gjør før vi hiver av skoene før sommerbeite) eller "naturtrim", der hvor man ikke gjør like "brutale" forandringer som man gjør ved Strassertrim.

Guro

Ps: Syns det er bra av Mattilsynet å gripe inn

Redigert av - Guro den 01/11/2004 17:02:43 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  17:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Synst også det var bra at dette ble anmeldt! Rart at denne såkalte "hovtrimmeren" har fått holde på så lenge uten å bli anmeldt før!
Heldigvis er Strassertrim noe de fleste barfot-folk tar avstand fra. Jeg har ikke lest så mye om dette, og inne på barfotlista er denne beskjæringsmetoden "bannlyst" og diskuteres ikke. Men sånn som jeg har forstått det går denne metoden ut på å skjære til hoven til den ideelle fasong med en gang, selv om hoven ikke er klar for så store forandringer og det innebærer å skjære så mye at blodet renner Fysj og fy
Dette kan ikke sammenlignes med naturtrim. Her lar man normalt sålen være i fred, bortsett fra å skrape vekk overflødig horn som uansett ville slites vekk. Målet er omtrent det samme som Strassers, men man lar hoven bruke den tid den trenger for å oppnå sin naturlige form slik at hesten ikke skal påføres lidelser i overgangen. Man respekterer at mange hester aldri får hover som en villhest, og gjør det beste ut av den hoven man har. Og man skal ALDRI se blod! Hvis hesten blir mer sårbeint etter at hovene er blitt "naturtrimma" har man sannsynligvis gjort noe feil.

Beitetrim: Utføres av vanlig hovslagere på hester som ikke skal brukes. Innebærer ofte beskjæring av sålen i tåa, og ikke å raspe inn tåpartiet forfra. Hesten blir lettere sårbeint enn ved naturtrim, og noen kan får utflytende tær.

Nå er ikke jeg noen ekspert innen barfottrim, så forhåpentligvis kommer noen mer garvede med mer info. Hvis dere skal ha noen til å trimme barfothøver, husk hvertfall å forsikre dere om at vedkommende ikke praktiserer Strassertrim!
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/11/2004 :  21:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke satt meg inn i dette barfotgreiene, og har ikke noe peiling eller erfaringer med dette. Men det jeg vet er at så og si alle vi hestefolk tror vi er verdensmestere noen ganger! Dessverre må det gå så ille av og til.... Synd!! Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  22:22:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Gammelsmeden min har alltid sagt at justering av vinkler og grader må gå over tid for å unngå overbelastninger og skader videre oppover i kroppen. "Gå itte ænn å skjæra ta i centimetermål, ama! Æ NØDT tel å gå gæli, dæ, ama! Hesten ska jo BRUKE beina, óg!" sier han. "Ællt mæ måte!" sier han også... Og er gammel tømmerkjører, smed og oppdretter og travtrener... På 78 år... Sunn fornuft basert på titusentalls hester han har hatt kontakt med igjennom åra fra han fikk sin første hest da han var 7 år...

Denne karen har et blikk for hest som en kan bøye seg i støvet for... Utallige veterinærer har diskutert med ham. Og måtte gi seg fordi det har vist seg at de gamle er eldst.
En typisk uttalelse fra han; "Jo, men... Det sitt itte DER, ama.... Detta kjæm ifra beina, dæ. Hesten har 4 bein, og mange gonger ha dom 4 totalt forskjellige bein. Og da lyt en sjå det og ta hensyn tel dæ! En kæn itte følgje noen lærebok og skjæra etter bilder... En lyt sjå på HESTEN og å som er rektig for DEN!"

Og slikt trenger man tydeligvis ikke ta hensyn til om man følger Strassers oppskrift... Men så ender det altså med politianmeldelse for brudd på dyrevernloven. Synd at slikt skjer. Men bra, slik at det skjer en tankereaksjon over hva man egentlig driver med når man mener en hest skal måtte tåle å ha vondt. Slikt bør og skal slås ned på. "En skal ikkje påføra dyr smerte eller ubehag i utrengsmål" sier dyrevernloven. Og slikt er da helt unødvendig???

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  22:47:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men nå er det vel ikke bare Strassermetoden som gjør dette? Det er jo fler hester som knapt kan gå fordi de ømmer slik i denne "overgangsperioden" - er dette så mye bedre, med tanke på at den etter hva jeg har skjønt kan vare opp mot ett år eller mer? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  23:31:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er et rent brudd på dyrevernsloven at hester skal ha vondt pga en heste-eiers "gode idé"...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 02/11/2004 :  01:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(... ang Strasser) Men sånn som jeg har forstått det går denne metoden ut på å skjære til hoven til den ideelle fasong med en gang, selv om hoven ikke er klar for så store forandringer og det innebærer å skjære så mye at blodet renner Fysj og fy
Opprinnelig postet av Dagros

Litt off topic, men jeg tror ikke det er riktig. Jeg har en bekjent som går på noe Strasserskolegreie i Sverige (jeg er ikke så engasjert), og vi har diskutert forskjellene mellom Strassertrim og naturtrim opp og ned og i mente. Hun (studenten) mener ikke at man skal ta alt på en gang, men ta av ofte. Om man skal så drastisk til verks som Strasser selv gjerne anbefaler - så skal man og ha sin egen "hovklinikk". Men å hugge av en "halv hov" i slengen, det tror jeg ikke det er noen som kan stå bak

Jeg forsvarer ikke Strassertrim, og ihvertfall IKKE denne personen som omtales i artikkelen, bare så det er sagt :)

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 02/11/2004 01:12:20 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/11/2004 :  17:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Denne saken har kommet ut både ensidig og feilaktig. Det var i dette tilfellet snakk om å rehabilitere en alvorlig forfangen hest. Alle som har litt peil, vet at dette er smertefullt og at det tar tid å rehabilitere. Dessverre ble hesten vist på en utstilling før den var helt frisk. Men hesten var faktisk skodd med heldekkende såler for anledningen og ikke vist barfot. Den fikk også karakter 7 eller 8 (husker ikke helt) på alle bevegelsene i frimønstringen. Godt gjort av en såkalt halt hest med alvorlige skader. Det var først på veterinærkontrollen etter på at det kom opp spørsmål om høvene. Det ble da sagt hvem som trimmet hesten og vips! var den "alvorlig halt på alle bein".

Nå forsvarer jeg på ingen måte Strassertrim, men man må se at denne saken har flere sider og at man bør vite litt flere detaljer før man har bastante meninger. Selv har jeg ved flere anledninger sett hovslagere skjære hester til blods som den største selvfølgelighet. Noe som aldri skal skje med naturtrim.
Dersom en hest er sterkt bevegelseshemmet i ett år med barfottrim, er det noe galt. Men det kan være at høvene har så omfattende skader (eks. forfangenhet) at det tar lang tid å rehabilitere. Skade i høvene er nøyaktig det samme som hvilken som helst annen skade. Mange hester sliter jo med skader i lengre tider. Det blir forsøkt med sprøyting, spesialsko og alt mulig annet. Etter noen år med dette blir den slaktet. Forskjellen er vell at de fleste blir friske med naturtrim, i stede for å lide lenge for å alike vell bli slaktet.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/11/2004 :  22:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desverre kommer vi til å få høre om flere slike tilfeller fremover..
Det som bekymrer meg mest er alle de vi ikke får høre/vite om, og hester som lider pga. eiers totale mangel på sunn fornuft..

Hilsen ei som har hatt sko på forskjellige hester i snart 20 år, og fortsatt ingen hovskader...
Enten er det vel bare flaks, eller så har jeg bare vært veldig heldig med alle hovslagerne..

Redigert av - xxxx den 02/11/2004 22:46:56 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2004 :  08:14:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Først nå ser jeg at Formosissima har startet omtrent samme debatt som meg. Tenkte bare å legge til en avisartikkel til angående dette:
«POLITIANMELDT: Skar hestehover inn til vevet» (TV2 Nettavisen). Dette er vel egentlig bare en henvisning til det som stod i Hamar Arbeiderblad, så sånnsett kanskje bare smør på flesk.

Uannsett.. Om noen er interesserte er dette "min" debatt: «En oppsiktsvekkende artikkel om barfot/strasser». Den har fått noen svar.

I.o.m. at denne tråden foreløpig har flere svar enn "min" debatt, og også ble startet før oppfordrer jeg folk til å fortsette tråden her

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/11/2004 :  08:43:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Gr8 ride, har også en liten magefølelse om at dette kun er overflaten/begynnelsen, noe jeg har ment før denne saken også.

Etter mine snart 10 år som hesteeier og mange hester, har jeg aldri opplevd skader i forbindelse med skoing.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/11/2004 :  15:50:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har merket meg at de fleste som skor sine hester er så bombesikre på at høvene ikke har skader. Men når man tar av skoene, har faktisk de fleste hester seperasjoner i mere eller mindre grad. Dette ER en skade. Hvor mange har ikke opplevd at hesten mister sko "for et godt ord"? Dette kommer av at hovveggen er svekket, ofte pga sopp/WLD. De fleste skodde hester har faktisk mer eller mindre grad av WLD, men eierene har aldri hørt om det en gang. Dette er faktisk en skade på hoven. For å ikke snakke om hovsenebeins betennelse og forfangenhet. Dette er også forholdsvis vanlige hovskader. Så har vi også sømstikking - vanlig skade. Forsnevrede hæler - svært vanlig, faktisk finnes det knapt en skodd hest uten. Stråleråte - også vanlig. Så hvis dere som har skodde hester faktisk kan med hånden på hjertet si at dere er 100% sikre på at ingen av deres hester gjennom 20 år har hatt noen av disse skadene, har dere enten vært ekstremt heldige eller høyst sansynlig svært uvitende. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/11/2004 :  22:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri skader i forbindelse med skoing? Da har vedkommende enten hatt helt utrolig flaks og veldig dyktige hovslagere (som jeg gjerne vil bli tipset om ), eller så har man kanskje ikke sett skadene?

Jeg har sett mye hest med forsnevret hov, WLD, underskutte drakter, sømstikk osv. Og ALT dette kommer av feil skoing.

Mange hester har skader i hoven som eier ikke ser på som skader. Uten sko så vil du i det minste merke det med en gang om noe er galt.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  08:44:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya:

Jeg kan med hånden på hjertet berolige deg med at ingen av mine hester har hatt skadene du nevner. Om du mener det motsatte har jeg selv en elendig evne til å "lese" hesters språk og bevegelser, og hovslagere/veterinærer og røntgenbilder har bare vært tull og totalt unødvendige...

Har heller ikke mistet sko på noen hest de seneste 10 år ihvertfall.
Har,(bank i bordet) til dags dato heller ikke hatt hovsenebeins-betennelser eller forfagne hester heller, (enda Quarteren ofte kan være utsatt for hovsenebeins-betennelse pga. fysiske arvede årsaker).
Altså det har i utgangspunktet ikke med skoing å gjøre det heller, men arvelige svakheter som feks. lave drakter osv.Mange hester er født med det, ikke skodd slik...

Jeg har aldri hatt verken halt hest, ødelagte/råtne såler,knusninger,sprekker eller lign som følge av skoing.
(Har også alltid vært nøye ved kjøp av hest at høvene har et godt utgangspunkt, ingen hov-ingen hest..)

Med unntak av kun en fhv.galopphest som i perioder var vansklig å få festet skoen på, (pga. for tørre høver/tynn såle og hovvegg) har de andre aldri hatt problemer som følge av skoing.
Imidlertid stillte jeg senere denne hesten til kåring som ridehest og fikk 3 premie og kommentar på meget gode høver...en avdanket fullblods med et dårligere utgangspunkt når det gjelder hov-kvalitet og arv enn mange andre. Den ble varm-skodd av bla. A.Vibe og hadde aldri kunne vært brukt uten sko.

Så lenge høvene har normal temp., fuktighet/tørrhet (passe harde) og ser hele og fine ut, ingen bort-råtnet kråke, samt at det alltid er et godt feste i hoven for sko, og hestene beveger seg normalt og kan brukes uten å ta hensyn til evt. hov-problemer, og hesten ikke hopper på 3 bein om den skulle miste en sko, har de vært friske i mine,veterinærens og smedens øyne ihvertfall.

Har seff hatt andre skader på hest som spatt, beinbiter i hasene, forkne-brusk, lang myk gane og et par kolikker, men that,s it på siste 15-20 år og det har lite å gjøre i denne sammenheng.

Så får du frøya mene hva du vil om både min evne til å konstantere om hesten er frisk eller ikke, samt kompetansen til hovslagere og veterinærer underveis i alle disse årene.

Etter så mange år med hest erfarer man at de fleste skader enten er arvelige svakheter, forskyldt av for hard/tidlig trening, dårlig oppvekst som enten dårlig/for lite for, fuktig underlag i boks og for lite utegang osv.osv.

Poenget mitt er at ikke alt skyldes at hesten går med sko....
Og selv vet jeg at jeg sikkert har hatt flere hester som kunne gått uten sko, men pga. klima/underlag,trening/øvelser og konkurranse lar det seg ikke alltid gjøre.

Jeg tar ikke alle "over en kam", og det synes jeg ikke du skal gjøre heller Frøya.
Man kan ikke sette på seg "skylapper" og kun favorisere sin egen mening baser på kun et fåtall gode erfaringer.
Man må se det over laaang tid, på forskjellige heste-raser og under flere bruksområder, da vi alle har forskjellige mål/hestehold og trener på forskjellig underlag.

Hadde flere tenkt seg om litt og sett an særlig dette med heste-raser og arvelige egenskaper/svakheter og bruksområder, hadde nok flere "ny-rekrutterte" barfot-hester sluppet å lide unødvendig.

Redigert av - xxxx den 04/11/2004 09:54:51 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  10:27:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Skal dette bli en Sko-Ikke Sko-debatt? Eller skal vi diskutere hvorvidt det er akseptabelt å påføre hester ubehag og/eller smerte MED VITENDE OG VILJE?

Strasser står for en radikal behandling der MYE skjæres vekk. Ja, man sier dette kan helbrede forfangenhet hos hesten. I mellomtiden greier den knapt gå... Minner meg om barne-tv for noen år tilbake "Rädda Jodde!-Død eller lävande!"
Den hesten som ble avlivet hadde forfangenhet i alvorlig grad etter det jeg har fått opplyst fra folk som sier de kjenner saken. Ble hestens lidelser unødig forlenget, eller kanskje FORVERRET?

Mvh Line.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.