hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfotentusiast politianmeldt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfotentusiast politianmeldt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  11:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har heller ikke mistet sko på noen hest de seneste 10 år ihvertfall.
Har,(bank i bordet) til dags dato heller ikke hatt hovsenebeins-betennelser eller forfagne hester heller, (enda Quarteren ofte kan være utsatt for hovsenebeins-betennelse pga. fysiske arvede årsaker).
Altså det har i utgangspunktet ikke med skoing å gjøre det heller, men arvelige svakheter som feks. lave drakter osv.Mange hester er født med det, ikke skodd slik...

Jeg har aldri hatt verken halt hest, ødelagte/råtne såler,knusninger,sprekker eller lign som følge av skoing.
(Har også alltid vært nøye ved kjøp av hest at høvene har et godt utgangspunkt, ingen hov-ingen hest..)

Samme her, bortsett fra at jeg innrømmer at jeg har mistet ca fire- fem sko på mine 10 år.

Jeg orker ikke en barfot debatt så jeg gir meg med dette innlegget. Men jeg vil gjerne si at det kan godt være mye fornuft i dette med barfot. Men det jeg ikke forstår er hvorfor vi i det hele tatt startet å sko hester om det fungerer så bra uten, det er ikke ingen lett jobb å sko.

Men inntil videre lar jeg hestene mine være vellskodde, og friske.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  11:14:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, synes det er/har vært nok debatter om dette, og så lenge jeg trives med min situasjon og det funker best mulig for hesten, for andre bare gjøre som de vil. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  13:04:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det jeg ikke forstår er hvorfor vi i det hele tatt startet å sko hester om det fungerer så bra uten, det er ikke ingen lett jobb å sko.

Da europeerne begynte å bygge seg borger(var det middelalderen tro?) ble hestene holdt innesperret på små områder. Til tider lite bevegelse og mye møkk og piss gjorde hovkvaliteten så dårlig at de ikke lenger tålte å bli brukt skoløse som før.

Kopi av melding:
Jeps, synes det er/har vært nok debatter om dette, og så lenge jeg trives med min situasjon og det funker best mulig for hesten, for andre bare gjøre som de vil.

Godt sagt! Har ingen problemer med at andre velger å sko hesten sin, bare de lar være å komme med kritikk av barfot bare fordi de tror at alle hester uten sko har det vondt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  13:09:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
..Og at barfotentusiaster lar vær å komme med kritikk av skodde hester bare fordi de tror at alle hester med sko har det vondt? ;-) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  14:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding

Helt utrolig at alle vi er enige for en gang skyld...*ler*
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  14:28:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frøya:

Jeg kan med hånden på hjertet berolige deg med at ingen av mine hester har hatt skadene du nevner. Om du mener det motsatte har jeg selv en elendig evne til å "lese" hesters språk og bevegelser, og hovslagere/veterinærer og røntgenbilder har bare vært tull og totalt unødvendige...

Har heller ikke mistet sko på noen hest de seneste 10 år ihvertfall.
Har,(bank i bordet) til dags dato heller ikke hatt hovsenebeins-betennelser eller forfagne hester heller, (enda Quarteren ofte kan være utsatt for hovsenebeins-betennelse pga. fysiske arvede årsaker).
Altså det har i utgangspunktet ikke med skoing å gjøre det heller, men arvelige svakheter som feks. lave drakter osv.Mange hester er født med det, ikke skodd slik...

Jeg har aldri hatt verken halt hest, ødelagte/råtne såler,knusninger,sprekker eller lign som følge av skoing.
(Har også alltid vært nøye ved kjøp av hest at høvene har et godt utgangspunkt, ingen hov-ingen hest..)

Med unntak av kun en fhv.galopphest som i perioder var vansklig å få festet skoen på, (pga. for tørre høver/tynn såle og hovvegg) har de andre aldri hatt problemer som følge av skoing.
Imidlertid stillte jeg senere denne hesten til kåring som ridehest og fikk 3 premie og kommentar på meget gode høver...en avdanket fullblods med et dårligere utgangspunkt når det gjelder hov-kvalitet og arv enn mange andre. Den ble varm-skodd av bla. A.Vibe og hadde aldri kunne vært brukt uten sko.

Så lenge høvene har normal temp., fuktighet/tørrhet (passe harde) og ser hele og fine ut, ingen bort-råtnet kråke, samt at det alltid er et godt feste i hoven for sko, og hestene beveger seg normalt og kan brukes uten å ta hensyn til evt. hov-problemer, og hesten ikke hopper på 3 bein om den skulle miste en sko, har de vært friske i mine,veterinærens og smedens øyne ihvertfall.

Har seff hatt andre skader på hest som spatt, beinbiter i hasene, forkne-brusk, lang myk gane og et par kolikker, men that,s it på siste 15-20 år og det har lite å gjøre i denne sammenheng.

Så får du frøya mene hva du vil om både min evne til å konstantere om hesten er frisk eller ikke, samt kompetansen til hovslagere og veterinærer underveis i alle disse årene.

Etter så mange år med hest erfarer man at de fleste skader enten er arvelige svakheter, forskyldt av for hard/tidlig trening, dårlig oppvekst som enten dårlig/for lite for, fuktig underlag i boks og for lite utegang osv.osv.

Poenget mitt er at ikke alt skyldes at hesten går med sko....
Og selv vet jeg at jeg sikkert har hatt flere hester som kunne gått uten sko, men pga. klima/underlag,trening/øvelser og konkurranse lar det seg ikke alltid gjøre.

Jeg tar ikke alle "over en kam", og det synes jeg ikke du skal gjøre heller Frøya.
Man kan ikke sette på seg "skylapper" og kun favorisere sin egen mening baser på kun et fåtall gode erfaringer.
Man må se det over laaang tid, på forskjellige heste-raser og under flere bruksområder, da vi alle har forskjellige mål/hestehold og trener på forskjellig underlag.

Hadde flere tenkt seg om litt og sett an særlig dette med heste-raser og arvelige egenskaper/svakheter og bruksområder, hadde nok flere "ny-rekrutterte" barfot-hester sluppet å lide unødvendig.

Opprinnelig postet av Gr8 ride

Jeg har ikke med ett ord sakt at disse skadene (bortsett fra sømstikk selvfølgelig) nødvendig vis kom pga skoing. Vi sliter med mye av det samme på barfothester (bortsett fra hovsenebeinsbetennelse som jeg aldri har hørt om på korrekt trimmede barfothøver). Det jeg vil fram til er at det finnes et uttall skader som hesteeiere av skodde hester ikke ser eller legger merke til før de er blitt ganske alvorlige. De sier at hesten aldri har hatt sopp i høvene. Men tar man av skoene vil man i de aller fleste tilfeller finne sopp i mer eller mindre grad. Er du HELT sikker på at det aldri har vært gliper mellom hovvegg og såle noen gang på dine hester gjennom 20 år? I så fall bør du skrive bok om hvordan du har fått det til og hovslageren din bør få kongens fortjeneste medalje i gull!
Vi som har barfothester legger mye snarere merke til disse skadene, da hesten ikke vil fungere som den skal. Man legger svært mye energi og tid i å sette seg inn i hvorfor de oppstår og gjør så godt man kan for å fjerne årsaken, istede for å f. eks ved seperasjoner, tette igjen med tjære og sette på sko slik at ingen ser det. Pga at skoen "holder hoven sammen" kombinert med nedsatt blodsirkulasjon, merker ikke hesteeier noe til det før det er blitt et alvorlig problem. De aller fleste utbryter når det viser seg at hesten har WLD at "dette har aldri hovslageren sakt noe om". Kanskje fordi hovslagere vet for lite om det?

Rart forresten det du skriver om medfødte lave drakter gir hovsenebeinsbetennelse. Det er jo nettopp ved å senke draktene man kurrerer "hovsenebeinsbetennelse" med naturtrim.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  15:30:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya:

Du skriver mye tull nå...
"Dere barfot-mennesker merker fortere skader osv...enn oss andre" Hvem tror du egentlig at du er?

Det du egentlig påstår er at vi andre ikke vet en dritt og rir sikkert rundt på skodde hester som har det vondt, for vi merker jo ikke sånt like fort som dere....
Crap....Få av deg skylappene og se realistisk på dette og respekter fagfolk som både har utdanning og mer erfaring på dette området enn deg selv.

Kanskje i deres "naturtrim-verden", gjør dere slik,(senker drakta) men ikke hos kyndig veterinær/hovslager...

Når en hest har hovsenebeins-betennelse prøver man å unngå at tåa blir lang og belastningen havner på draktene, da det er dette som med stor sannsynlighet bidrar til denne alvorlige lidelsen i utgangspunktet.

Man prøver derfor å heve draktene for derfor å avlaste belastningen på den dype bøyesena samtidig som man prøver å få en større belastningsflate.

Dyrlegene/hovslageren legger også på en ringsko.
Dette girt bla. støtte til den bakerste del av hoven og hjelper til å stabilisere slik at ikke de blir så lave i draktene og feilbelaster seg.

Man gir også noen hester blodfortynnende medisin slik at blodsirkulasjonen øker i hoven.

Dette er årsaker til hovsenebeins-betennelse, og de kan du sjekke hos enhver veterinær om du ikke vil tro på det jeg har skrevet.
(Men det hjelper jo lite når man ikke tror på de heller)
Lang tå,lave og underskutte/innsnevrede drakter og små/smale høver.

(Altså det jeg poengterte at er arvelig belastet hos bla. en del Quarterhester/varmblods-ridehester, og som ikke alltid skyldes skoing)

Frøya: Du får bare stå på ditt og tro du vet bedre enn alle veterinærer,hovslagere og alt annet som kan krype å gå...

Anser nå denne diskusjonen med deg som ferdig.
Og stoler fortsatt på min egen bedømningsevne og fagfolks kompetanse at hesten min fortsatt har et fint liv med sko...

Redigert av - xxxx den 04/11/2004 23:01:59 Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 04/11/2004 :  16:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp vært på kurs på Norsk Hovslagersenter, og fått vite at man ikke skal heve eller senke drakta, fordi hesten justerer balansen sin etter undersiden av hovbeinet sitt og sørger for at dette lander plant på et plant underlag. Hvis undersiden av hovbeinet ikke er parallelt med undersiden av hoven vil hesten endre stegmønsteret sitt (altså sette ned foten et annet sted) slik at den får undersiden av av hovbeinet plant med underlaget. Dette fører til at den fordeler vekten feil, og kan gi ryggsmerter og andre belastningsskader. De eneste tilfellene hvor man bør senke eller heve drakta er hvis hesten har skjevheter i skjelettet som gjør at den fordeler vekten feil i utgangspunktet.

Hvis dette stemmer virker det litt rart at man endrer draka for å behandle hovsenebeinsbetennelse. Men det kan godt hende at jeg har misforstått noe, veldig fint om dere som har peiling i så fall kan oppklare misforståelsen for meg.
Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 04/11/2004 :  16:13:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men det vil vel handle om en skjevhet i skjelettet, ikke en betennelse? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  16:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det resulterer i en betennelse pga. feilbelastning.
Enten sitter det i hovleddet,den dype bøyesena,hovsenebeinet eller slimsekken som ligger mellom hovsenebeinet og den dype bøyesena.
Ved hjelp av røntgen og spesifikke blokader, finner de eksakt ut hvor det sitter.

I de tilfellene hvor man ved røntgen finner skjelett/knokelforandringer i hovleddet eller i hovsenebeinet, er hesten så godt som ferdig...

Redigert av - xxxx den 04/11/2004 16:25:37 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  16:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med hovsenebeins-betennelse, man kan vel senke draktene uten at tåa blir for lang? Når du snakker om å heve draktene, tenker du da at selve draktene skal få vokse seg 'høyere', eller mener du at man hever draktene ved å sko med oppbyggning bak i skoen?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  16:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veterinærene finner først ut hvor det eksakt sitter, og tar da evt. å sprøyter inn medisin direkte i hovleddet eller i slimsekken som er betent.

beskjæres hesten så den blir høyere i drakta slik at bøyesena blir avlastet.

Deretter legger de noen ganger på en ringsko, (Egg-Bar Shoe) med reist tå.
Det er da et spesialbeslag som gir støtte til bakerste del av hoven og stabiliserer opp resten av hovens bæreflate.

(Om man kun senker drakta blir tå-aksen feil)

Redigert av - xxxx den 04/11/2004 16:35:24 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  22:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Vi har en hest her som har en seneskade, og den har de bygget opp med kiler i hælen. Samt høye drakter. Jeg synes de ser litt vel høye ut, og hovformen ser ut til å begynne å bli litt rar nå. Hun har sprukket opp i ballene bak og var ikke noe god idag. Litt greit å få vite hvordan andre også gjør For jeg har gått rundt å lurt på om det var helt heldig å gå med så høye drakter. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  23:34:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det går faktisk ann å ha BÅDE kort tå OG lave drakter. Det er det som er poenget med naturtrim. Og som en nevnte, skal hovbeine være tilnærmet paralellt med underlaget. Hovsenebeinsbetennelse regnes som nærmest umulig å helbrede helt. De fleste hester blir til slutt slaktet etter en stund med medisiner og ringsko. Mens man faktisk aldri har opplevd at en hest IKKE har blitt helt frisk med korrekt naturtrim. Dette er det faktisk ikke jeg som har funnet ut, men svært erfarne hovslagere og veterinærer, disse kompetente fagfolkene det ble henvist til. Men de holder dessvere ikke til i Norge (som nærmest er et "uland" å regne innen hesteverdenen).

Grunnen til at hesteeiere av barfothester oppdager tidligere at det er problemer i høvene er ikke fordi vi "vet så mye bedre enn alle andre". Men fordi hesten gir signaler på at noe er galt på et tidligere stadium enn om den var skodd. Skodde hester kan fint fungere veldig bra over mange år med noe seperasjoner i høvene. Det viser 90% av landets hester. Mens en hest uten sko, vil få problemer etter kort tid. Det kreves derfor svært mye av en barfothesteeier når det gjelder høver. De fleste setter seg derfor langt mere inn i emnet enn en gjennomsnitts hesteeier.

Gr8 ride: hestene dine er helt sikkert lykkelige med sine sko. Jeg har ikke sakt at alle skodde hester har det vondt. Bare at skadene kommer lenger før man merker noe til dem. Kan for så vidt være ok det, bare at det da er vanskeligere å reparere dem da.

Jeg legger også denne debatten død nå.

Redigert av - Fröya den 04/11/2004 23:39:42 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  01:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange hester sliter jo med skader i lengre tider. Det blir forsøkt med sprøyting, spesialsko og alt mulig annet. Etter noen år med dette blir den slaktet. Forskjellen er vell at de fleste blir friske med naturtrim, i stede for å lide lenge for å alike vell bli slaktet.
Kopi av melding:

Dette har ikke bare med sko og beskjæring å gjøre. Som say whoa sier, arveegenskaper har mye å si. Mange hester får også skader i bein fra magen, pga. for dårlig fòr eller mat de bare ikke tåler.

En hest jeg kjenner slet med høvene helt til fòrplanen ble endra... Da kom den seg ganske så mye på ganske kort tid.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.