hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halt, vaeske i hoven... hva er dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Halt, vaeske i hoven... hva er dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 27/02/2005 :  06:56:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei. Hesten min er naa halt paa hooyre frambein. Jeg har hatt dyrlege til aa se paa han, men den faste dyrlegen(han er veldig flink:)) var ikke tilgjengelig. Derfor kom en annen en, som jeg ikke helt likte saa mye...

Det er noe med hoven til Nick. Jeg trodde han var saarbeint, og hadde traakket paa en stein eller noe(han har ganske myke hover, og fooret har ikke vaert saa bra i det siste). Men det var bare det at han var VELDIG halt, og ikke bare litt forsiktig med foten som fikk meg til aa ringe dyrlegen. Naar dyrlegen kom, forklarte jeg situasjonen, og han klemte litt paa hoven med hovtang tingen og booyde litt paa foten. Beinet hans er ikke hovent i det hele tatt, og det er ganske tydelig at det er noe med hoven. Jeg forklarte at jeg trodde han bare var saarbeint, og da mente han at det absolutt ikke var tilfelle, fordi det ikke var noe merke etter stein, og hovene ikke var saa myke. Jeg sa jeg hadde behandlet med formalin, og derfor var hoovene ikke lenger myke.

Jeg spurte hva det var for noe feil, og han mente at det var noe feil inne i hoven. Han sa noe om vaeske oppsamling inni hoven som presset paa de sensitive nervene... men siden hesten fortsatt var ung, var det ikke saa farlig. Men hesten maa vile i 2 uker minst. Men jeg skjooner ikke helt hva aaskaen var? Vaeske oppsamling? Hva skyldes det av? Hvordan vet dyrlegen at det var det? Hoven var ikke varm eller noe... Og hva heter denne tilstanden? Noen som vet? Synes ikke jeg fikk saa bra forklaring av dyrlegen... og jeg spurte jo saa mange spoorsmaal som jeg ikke helt fikk svar paa... saa, er det noen som kan forklare hva som feiler hesten min?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  12:10:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hovbyll kanskje? Ikke vet jeg :-| Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  13:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han må jo ha kjent at noe var galt, mest sannsynlig da han brukte hovtangen på hoven. Knusning er da det første jeg tenker på ...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/02/2005 :  00:12:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmm.. om det var hovbyll saa hadde vel hoven vaert varm eller? Og burde han ikke faa antibiotika for det?

Knusning... kan hende... skyldes det av slag mot hoven? Er det mulig at han har slaatt hoven mot bommen naa vi har ridd sprang? Eller? I saafall, kan det hjelpe aa bruke kopper i fremtiden?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  00:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri vært borti hester som har fått knusning av å slå hoven i bommen i sprang. Mest sannsynlig tråkket på en spiss sten e.l.
Tror forøvrig jeg ville kontaktet den faste dyrlegen og rådført meg med ham/ henne.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  00:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte hester får hovbyll uten at det merkes, det oppdages ikke før byllen har kommet så pass langt at den kommer ut av seg selv. Kan være at det bør åpnes, det bør i såfall en dyktig hovslager gjøre, veterinærer har ikke god nok erfaring med høver til å gjøre det.

Væskeansamling, lurer på hva han mente med det?
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/02/2005 :  08:38:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Kan desverre ikke ringe faste dyrlegen.. han er nemlig desverre paa sykehuset stakkarn... Den andre dyrlegen som er ganske rimelig er i Ausralia... daarlig med dyrleger i dette landet desverre. Men takk for hjelp her!

Knusninger kommer av steiner og slikt, saa da er det vel det som vi kaller stone bruise her. Det var det jeg trodde var tilfellet med Nick i foorsten, men det er ingen merke etter stein eller noe, og dyrlegen mente det var noe feil INNI hoven. "There is nothing wrong on the outside of the hoof, but inside there is fluid, which puts pressure on the sensitiv nerves in the hoof."

Hovbyll... kan jo kanskje vaere det da. Men om det var det synes jeg dyrlegen godt kunne sagt at hesten hadde en Hoof Abscess! Da skjoonner jeg jo med engang mer av situasjonen... rart dette... Og om det er en hovbyll, da maa man vel ihvertfall proove aa faa ut pusset! Og antibiotika ville vel vaert lurt!?

Jeg sitter aa blar igjennom bookene mine her jeg... Hov problemer... her staar det litrt av vaert:
Fractured Pedal Bone- kanskje det? Skjoonner ikke hvordan han har faatt det? Her staar det: "The pedal bone is well protected inside the hoof, but severe trauma can still cause its fracture."

Punctured Sole- spiker eller stein som stikker hull i hoven, som noenganger kan bli infisert, og da kommer det puss ut. Tror ikke det er helt hva han har, fordi jeg finner ingen hull i hoven, og den er somsagt ikke varm.

Hoof Abscess(hovbyll da;)) Infeksjon kommer inn gjennom den hvite linjen; "white line disease" som noen ganger kan utvikle seg til hovbyll, og naar pusset setter seg fast inni der blir det veldig vondt til hesten, og operasjon er kanskje noodvendig(huff, haaper det ikke er det han har!!)

Corn- tror dette er det samme som knusnig paa norsk... og jeg tviler paa at det er dette som er feil, fordi det er ingen merke etter stein eller noe slit paa hoven...

Bruised sole- "traumatic inflammation of the sensitive laminae inside the hoof that does not involve infection.." kanskje dette er hva han har? Noen som vet hva dette heter paa norsk? Hvor er laminae? Og hva skyldes dette av?

Haaper noen vet kan hjelpe litt med dette... sorry for at det ble litt mye engelsk her, det er bare det at halve hestekunnskapen min er paa engelsk, og andre halve paa norsk... haaper noen med bedre engelsk/norsk enn meg kan oversette litt... Ellers er jeg takknemlig for all hjelp hit til. Er litt skummelt aa ikke vite helt hva som feiler hesten.. Skal ned i stallen naa og ta en titt paa stakkarn..

Fröya

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  11:21:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Laminae er lamellene. Det er disse som sitter innenfor hovveggen. Tror det er snakk om hovbyll
her jeg. Dette kan også komme innenfra. F. eks ved opphopning av giftstoffer i hoven. F. eks. er det mange hester som er i overgangen til barfot som opplever dette. Etter lang tid med dårlig blodsirkulansjon, kommer denne plutselig i gang igjen. Da forsøker kroppen å kvitte seg med all dritten som har hopet seg opp og dette kommer ut som hovbyller. Prøv å la han få ro noen dager. Ofte kommer de ut av seg selv. I hvertfall kan det være lurt å vente til den er skikkelig "moden" før man skjærer opp. Da er det lettere å lokalisere den og man slipper å skjære så mye og dypt. Du kan prøve å framskynde prosessen med å sette foten i bløt i epplecider eddik/vann 1/10 eller grønnsåpevann. Dette vil trekke betennelsen ut raskere. Når den nå er så halt, bør det ikke gå lang tid før en ev. byll kommer ut, dersom det er det som er problemet. Det kan også være lurt å få hovslageren din til å se på han. De kan mye mere om dette enn veterinærer.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 01/03/2005 :  00:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takk for svar.. Ja vel hov byll da. Stakkars hesten min.. Hovslageren var ikke der i gaar siden det var fridag, men skal faa han til aa ta en titt i dag.

En liten observasjon:
Begge framhovene til Nick er litt svarte nederst paa utsiden av hoven. Spesielt oppover mot/rundt naglene. Men paa undersiden av hovene er de vanlig farge. Hva kommer svart fargen av? Vanlligvis skal jo missfarget hov skjaeres bort, men det gaar vel ikke ann aa skjaere saa langt opp! Det maa jo bli vondt. ER dette pga innfeksjon eller? Skal jeg vaske med antiseptisk middel? Eller?

xxxx

Skrevet - 01/03/2005 :  09:59:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En væskeansamling er noe som oppstår når det er en betennelse.
Den vil være i området rundt selve skaden.
Om ikke såret/byllen/skaden blir renset/åpnet slik at det dreneres ut, oppstår en verkebyll som vil gjøre hesten meget halt.

Dette kan høres ut som en knusning, (kommer som oftest bare på forbeinet) og da må det skjæres vekk helt der inne hvor verkebyllen sitter.
Man skjærer da til det begynner å blø/verke slik at væsken får kommet ut og at man får renset området knusningen sitter i.
Du trenger ikke se en knusning/væskeansamlingen på hoven, som regel sitter den lenger inn....

Deretter legges omslag på/inne i hoven, og etter en stund kan hesten fungere normalt igjen.
Det er meget viktig å raskt få åpnet "lomma" der knusningen er så hesten slipper å ømme så fælt.

På fullblodser med tynne såler er ikke dette uvanlig, vet hester som må gå med såler sommerstid pga. knusninger ved ridning på grusveier osv.
Disse hestene har hardest høver om sommeren når det er tørt, men for fuktige/bløte på vinterstid.Alikevel trenger de såler pga. grusbaner og veier sommerstid.

Kontakt dyrlege, dette forsvinner ikke av seg selv ved fri, og at det er knusning er noe jeg bare antar utifra det du skriver.

Redigert av - xxxx den 01/03/2005 10:08:55 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  15:09:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Min hest fikk knusning av å sparke så vidt borti en stein i skritt. Veldig lite som skal til om de treffer på riktig (eller skal jeg si feil) sted. Heldigvis var det en mild knusning, men han haltet noe så sinnsykt. Vært med på episoder som She-Type sier ( skjæres helt inn til byllen), men vi slapp heldigvis dette. Har tenkt litt på det i ettertid om det virkelig var en knusning om det ikke var noen byll !? Kanskje han bare var kraftig forslått? Uansett, han gikk på pasta i 4 dager, 2 ganger om dagen. Ble bedre ca to uker etterpå
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  22:42:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det svarte i hovveggen rundt sømhullene KAN være sopp. Soppen elsker sømhull. Måten å bli kvitt det på, er å gro ned ny hovvegg uten sømhull og behandle med soppdrepende middel. Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  23:31:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Syns ikke du skal utelukke bruised sole heller. Husker ikke hva det heter på norsk.

Væske skyldes som regel betennelse. Betennelse kan komme av bakterie-/soppinfeksjon, slitasje, traume osv. Trenger ikke være hovbyll, men du kan nok ikke utelukke det, selv om hoven ikke er varm. Hovbeinsbrudd kan være vanskelig å oppdage. Mønstret han hesten på volte?

Et tips hvis det er dårlig med dyrleger; hovslagere er uansett bedre på høver. Ring en flink smed, og hør hva han syns.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.