hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En samlet hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En samlet hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  21:28:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om du ser på førstesiden av siste Hestesport, ser du Per Waaler ri Fortune i en slik form. Om du ikke får bladet hjem i posten, finnes det i de fleste Narvesen-kiosker.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  22:17:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding

Et par eksempler fra en trening med en av beriderne fra Spanske Rideskolen i Wien.

Nå er det vel på tide du finner noen bilder selv? (Se 'forumkode' for å se hvordan du legger ut bilder).

Har vært på Vip'en din, lite å finne der... men det som er det er kansje ikke så representativt for denne diskusjonen? Trodde jeg ville finne bilder av deg som rir i den formen du etterlyser jeg, men der tok jeg vist feil (har tatt feil før jeg, og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen). :-)

Som sagt, vi venter........

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  22:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier, ja det var et av bildene. Se på det med tyrefekteren og.. Hesten er tydelig rund og selvbærende.

Hvorfor Hempfling sitter så langt bak? For han mener det er det beste stedet å sitte sett fra hestens synspunkt. Ved å sitte lenger bak kommer sjenklene på riktig plass ... og det blir lettere for hesten å legge vekta bakover når rytteren ikke sitter så langt fremme
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  22:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde vært artig å høre hva hans begrunnelse på at det er best for hesten at å sitte så langt bak ut fra hestens synspunkt?
Mht å ha sjenklene lenger bak,vi andre som rir piaffe har ledd i knærne og legger sjenklene tilbake når vi piaffer.Men med å sitte i vanlig posisjon må man jo ri ut løftet i frembena,isteden for å flytte rytterens vekt bakover for å lettere få et høyt frambensløft.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  22:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når sjenklene ligger langt tilbake blir bakbeina mer engasjerte, og ved at vekta av rytteren ligger langt tilbake vil naturlig nok hesten ha mindre vekt på forparten.

Oslojente, det er ikke frembeinsløftet som er stikkordet her, det er vekt-på-bakparten.
Forbeinsløft, nakkebøyning, alt det der (som er pent å se på) kommer naturlig når hesten går på bakparten og runder seg.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  23:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjenklene skal ligge tilbake i en piaff,så det er ikke noe bare han som sitter bakpå som gjør.Det er ikke det at sjenklene ligger langt bak som gir mer engasjerte bakben...det er det lengden på trykket (ikke hvor hardt du trukker) og takten som avgjør,det er derfor jeg skrev at de høye frambenene må du ri ut,jo seigere du takter hesten bak,jo høyere framben.Og alle hester skal og kan sitte i piaffen.Hvorfor du sjelden ser en hest som sitter godt i piaffen på konkuranse,er at poengene for overgangen er ganget med to,så man tjener mer på å ha en mer stående/feil piaff og en god overgang,enn en god piaff og en dårligere overgang.Men hvis du ser de samme konkuransehestene på trening vil di se hester som er helt nede i 30 cm,og det kan vi vel være enige om at er å sitte i piaffen?? Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  23:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Tyrefekterbildet er mye bedre enn det andre bildet som det er snakk om her.

Men, dette viser jo en hest som går på blank stang. Selv om hesten har 'heng' på tøylen, så har hånden en nokså stor innvirkning alikevel - dette fordi stangen er såpass lang og tung (vektstang), i tillegg har tøylen en nokså stor egenvekt. Så, for hesten blir det nok liten forskjell, enten rytteren sitter med kontakt på en vanlig trinse, eller dette her. Forøvrig, så ser man på dette bildet at hesten gaper, hvilket betyr at det ER vekt i tøylen, selv om den henger.

Dette er grunnen til at man må ri med litt mer kontakt på et vanlig trinsebitt, ok - svært gode ryttere rir med 'heng' på tøylen også her, men man skal være veldig god for ikke å få kontakt ala morsesignaler.

Når det er sagt, så viser jo ikke dette bildet en hest som går i avspent form på firkantsporet heller da.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com

Redigert av - Destrier den 04/09/2004 23:09:50 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  23:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå snakker ikke vi om piaff men om ridning generelt.. både på og utenfor ridebanen. Å sitte og klemme og klemme med beina vil ikke få forbeina til å løfte seg høyere. Først skal hesten samle og runde seg, klarer man det kommer de høye løfta automatisk. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  23:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
BabyLunah

Hva vil du gjøre, om du skal ha frambeina til å løfte seg høyere da?

Sette deg lenger bak kansje?

Eller?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  23:18:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å få den til å løfte beina høyere hadde jeg ikke sotte meg lenger bak enn jeg i utgangspunktet hadde sotte.
Jeg hadde gjort små halvparader (med vekt, sete og sjenkler) for å få den til å samle seg og stolt på at det hadde løftet forbeina som en følge av vekt på bakparten.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  23:22:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier.
Ja,det går nok bra hvis vi tar av hodelaget,for da slipper vi å tvinge hesten til noe den ikke selv vil,den kan velge selv,og slipper å bli kontrollert av oss,for kontroll når man er ute å rir er en uting må du vite.......Og hvis vi vil ri ut litt ekstra gang,så kan vi sette oss bak på krysset for å lette fronten,og få han til å flytte vekten bakpå,og da kommer jo ryggen og den høye formen automatisk.........for ikke å snakke om hvor flott løft vi får i frambena,bare husk å unngå å sitte og klemme og klemme med sjenklene :) Ut på tur,aldri sur....
jeg vet at dette ble litt spydig/ironisk Babylunah,men jeg kunne ikke dy meg.....sorry ;)

Redigert av - Oslojente den 04/09/2004 23:25:35 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  23:23:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
En forskjell mellom tyrefekterbildet og "barback-bildet" er at hesten på tyrefekterbildet faktisk står stille med bakbena, og ser ut til å være på vei opp foran på en eller annen måte. Den er ikke i bevegelse. Hvis vi hadde sett hesten noen sekunder senere, for eksempel i piaffe eller passage fremover, hadde den nok senket hodet og halsen en smule, og formen hadde forhåpentligvis likned mer på hesten til Anne enn denne barbackhesten. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  23:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente, jeg skjønner ikke hvorfor du reagerer slik på det med å fjerne tøyler og hodelag. Er det så skrekkelig vanskelig å innse at man faktisk kan ha like stor makt og kontroll over en hest uten tøyler? Det er forresten forskjell på å sitte bakpå krysset og å sitte midt på ryggen. Oslojente, det er ikke første gang du er overdrevent "ironisk", virker nesten som du har panikk for å innse at hester ikke er avhengig av tøyler for å gå samlet.

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  23:55:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei selvfølgelig har jeg ikke panikk for hest uten tøyle.Hvis du ser hva jeg skrev tidligere i kveld,sa jeg at jeg selv hver dag,(etter vanlig trening) jobber mine heste på lang/hengende tøyle for å bevare følsomheten,og at de skal være vant til å måtte konsentrere seg om sjenkler og sete selv om de ikke har tøylekontakt.
Det jeg sa jeg reagerte på er at hodelaget skal av,og at man skal ri en hest i alle situasjoner uten så mye som en grime.Og at å legge ut på tur uten tøyler/hodelag er en herlig følse!
Jeg sa at jeg synes det er romantisk piss (noe du reagerte veldig på),men jeg synes rett og slett det er uansvarlig.Hesten kan få panikk og flykte,og forskjellen på å få stoppet en hest i flukt på 5 eller 15 meter kan være katastrofalt.Det ferdes faktisk både turgåere,barn,barnevogner,biler o.l ute også,ri gjerne uten kontakt på tøylen,men ha hodelaget på,i tilfelle en uforutsett situasjon.

Redigert av - Oslojente den 04/09/2004 23:56:56 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  00:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.