hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fantasiløs på banen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fantasiløs på banen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  21:58:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er det bare jeg som sliter med å være fantasiløs når det kommer til baneridning? Sliter virkelig med å tenke på hva jeg skal trene på fra gang til gang. Er det noen som har noen tips til meg?

Hesten er en litt het, men fult stoppbar, islandshest som går øvelser som bakdel/fordelsvending, skjenkelvikninger og økning/noe samling i alle gangarter, samt veldig gode økning/minskning av størrelse på volter i alle gangarter.

Varmer ham godt opp med mye bøy og tøy på volter. Trener også litt på å ri helt rette linjer.

Men det blir liksom ikke noe futt i å gjøre det samme hver gang, bare i forskjellig rekkefølge.

Må legge til at jeg nå fremover kommer til å ri en del på ovalbane, så baneridningen skal sees på som en god og grundig oppvarming. (Siden han tar "litt" av på ovalbanen om han ikke er litt sliten fra før).

Ønsker gjerne forslag fra "innbitte dressurtanter", og ikke bare islandshestryttere :-)

eligj

Skrevet - 06/09/2004 :  22:07:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Innbitt dressurtante.. Vet ikke om jeg er helt innbitt enda, men kan jo svare likevel :)

Har du mulighet til å ri for en god trener? Det er veldig inspirerende! Ikke bare fordi treneren har tips til gode øvelser og rideveier, men også fordi treneren ser ting du kan jobbe mer med som du ikke ser selv.

Ellers kan du kjøpe deg en god bok (eller to). Da kan du lese om hvordan du kan trene, og hvordan ting skal gjøres. Det finnes også gode videoer.

Avveksle med litt sprangtrening går jo også an. Hvis du ikke er en erfaren sprangrytter, er det best om du har mulighet til å bli med på en time.

For øvrig, etter det du ramser opp av øvelser, har du jo fremdeles de sideførende bevegelsene igjen: Versade, kontraversade og traver.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  22:54:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tips!
Joda, bøker leser jeg stort sett hele tiden, jeg er bare ikke så flink til å gjennomføre ting i praksis. (Jeg er en evig teoretiker). Med henhold til versader osv, er det her rytteren det skorter på og ikke hesten ;-)

Sprangtrening kan etterhvert være en idè, men dette må jeg senere avtale med eieren - og foreløbig vil jeg konsentrere meg om å ri hesten godt på banen. Er en erfaren sprangrytter, men en trener er alltid god å ha. Kanskje jeg skal spørre om å få være med på noen av de kursene stallen arrangerer. Hm.
Trenere tror jeg dessverre det er lite av på Revhaug, annet enn islandshesttrenere. Jeg tror dog jeg hadde hatt veldig godt av en time eller to i mndn. hos en instruktør, dette er også noe jeg har lyst til - men fattig student som jeg er, har jeg ikke råd til det. :-s
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  15:42:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I tillegg til allerede nevnte forslag, vil jeg anbefale deg å ta en titt på nettstedet Remont. Under Ridövningar finner du en rekke gode tips.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  00:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ingen andre i stallen som kan hjelpe deg gratis da? Jeg synes alltid det er gøy å få innspill fra andre når jeg rir, selv om de ikke er "trener"!
Du kan jo også få noen til å longere deg, slik at du kan trene sits/balanse, er jo en viktig del av treningen det også:)
Fører du dagbok? Er jo lett å følge med på hva du har gjort, hva du har satt deg som mål, hva du må trene mer på, tegne opp øvelser og innspill fra andre osv!

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  00:44:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Joda, det er sikkert mange i stallen som kan hjelpe, problemet er bare at jeg har veldig, veldig skrekken mot å ri når folk ser på (grunnet div. omstendigheter jeg ikke skal gå inn på her). Jeg jobber dog med det; nå har jeg kommet så langt at jeg tør å ri på banen mens andre folk er i nærheten - bare det er et stort steg!

Fører dagbok hver gang jeg rir, siden jeg "bare" har forhest :-)

Fant forresten på en ganske "morsom" øvelse sist gang;
Red en figur som lignet et timeglass, på størrelse med en storvolte (altså to ti m. "volter"), når jeg kom til midten gjorde jeg holdt og tok bakpartsvending, slik at jeg forandret rettning. Det ble altså noe a la et 8 tall, men jeg krysset aldri min egne linje. Pånni syntes i allefall dette var kjempegøy, og det gjorde jeg også. Fikk jo både bøyd og tøyd, samt øvd på bakdelsvendinger. :-D
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/09/2004 :  20:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den nevnte boka (the complete training) beskriver alle de klassiske rideveiene og øvelsene. Det er flere enn du tror, så det er bare å begynne på side 1 og jobbe seg videre :)

En annen ide: Hvis du har en god venninne og et kamera, kan du også få henne til å filme deg. Det er ganske nyttig å se seg selv på video. Man får et helt annet inntrykk av seg selv og hesten når man ser det.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  21:09:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Planla å få kjæresten til å gjøre akkurat dette, eller evt. ta en rekke bilder. Kanskje på Lørdag.
Men vi får se om jeg får ham med meg, og omstendighetene rundt hesten er litt uklare for øyeblikket.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2004 :  08:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det stopper seg pga. bla. rytters manglende kunnskaper, bør du som rytter prøve og utvikle deg selv og hesten videre slik at du kan ri flere og vanskligere øvelser.Derfor bør du enten begynne å ri sammen med noen som kan mer, og som vil hjelpe deg, eller kontakt en trener å få hjelp videre!

Som variasjon kan du jo også prøve øvelser fra bakken, altså bakkearbeid for hånd, såfremt du vet hva du skal.Her finnes også mange bøker og video om tema.Jo mer hesten og du klarer fra bakken, jo enklere er det fra salen...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/09/2004 :  09:30:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
"Problemet", eller det som stoppre både meg og Vignir er at han er en islandshest. Vi rir ikke dressur for å trene mot noe, bare for at jeg synes det er gøy. Dressurridningen må altså ikke gå ut over gangartene; jeg må fortsatt kunne trene litt gangarter under en rideøkt :-)

Men takk for supre tips - som sagt, jeg jobber med den biten om folk som ser på meg.. ;-)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2004 :  17:20:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er ikke så utrolig fantasiful jeg heller, men kan jo komme med litt forslag for det :)
- Gymchana-inspirerte øvelser, sikksakkridning, plukke opp ting fra stol og ellers leker til hest. Ikke så dressur-aktig, men litt gøy variasjon for deg og hesten. Mest gøy hvis dere er flere, men det kan være artig alene også. Litt lek er bra for folk og dyr i alle aldre!
- Bomme-trening, øv på å forkorte og forlenge steget i de forskjellige gangartene ved hjelp av bommer.
- Ta av stigbøylene og tren balansen. Øv deg også på lettridning uten stigbøyler, det er god trening.
- Jockey-trening,kort opp stigbøylene, klatre opp jockey stilling og la hesten få bruke ryggen skikkelig i galopp. Litt artig dette også.
- I stedet for å gjøre det samme hver gang i forskjellig rekkefølge, konsentrer deg om å øve på noe spesielt hver gang, som f. eks: i dag skal jeg jobbe med sideførende øvelser, i dag skal jeg jobbe på galoppbytter, i dag skal jeg trene på overganger, osv.
Lykke til :)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.