hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Greatest Parida

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  12:02:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
---
Redigert av - Greatest Parida den 12/09/2004 15:55:32

equador_it

» VIP

Skrevet - 06/09/2004 :  12:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
du vet jo at både bandasjeunderlag og den fleece delen som er innerst på de nye "kombibandasjene" er mye tykkere enn vanlig fleece bandasjer, så jeg ville nok anbefalle å fortsette med underlag som før. det skal jo bl.a hindre at bandasjen blir for stram..
Klemz fra Janie
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  12:55:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
På høyrebeina skal du alltid snurre bandasjen med klokka, mens på venstre beina mot klokka.

Dette er uavhengig om du bruker bandasjeunderlag eller ei. Årsaken til dette er at dersom bandasjen skulle løsne, så vil bandasjen henge slik at det er minst mulig risiko for at hesten tråkker i sin egen bandasje. Med hensyn på sener er også dette mest optimalt.

Egentlig var det ikke noe spørsmål om dette, men siden det ble påpekt "snurreretning" med hensyn på hvordan bandasjeplanen lå. Bandasjeplatene bør da ligge slik at øverste kant peker bakover.

Angående fleecebandasjer vet jeg om mange som ikke bruker underlag under disse. Men også de som gjør. Underlag vil jo også støtte litt ekstra opp.

Neoprenbandasjer har jeg dessverre ikke erfaring med. Men man har jo neoprenunderlag. Mulig de er ok å bruke uten underlag også.

Det viktigste med bandasjer er egentlig å sette de på rett. Vanlige bandasjer gir ikke skade uten underlag. Det som gjør skade er om bandasjen i seg selv er festet feil. Enten for stramt, eller for løst (da faller de lett av, og gjør ikke sin nytte heller).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/09/2004 13:01:09 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/09/2004 :  19:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er litt skeptisk til disse bandasjene som har innebygget padding. En av grunnene til at man har underlag, er å fordele eventuelle ujevnheter i trykket som oppstår fordi hver bandasjerunde nesten alltid vil være litt forskjellig strammet. Det anbefales å alltid bruke underlag under vanlige bandasjer, nettopp fordi disse trykkforskjellene kan gjøre at blodsirkulasjonen hindres. Over tid er det meget alvorlig (over natta for eksempel), og kan absolutt gi skader.

Selvpaddede bandasjer fordeler trykk bedre enn ikke-paddede, men jeg mistenker at de ikke utjevner trykkforskjellene like godt. Dette fordi den innebyggede paddingen også ligger i runder, og derfor også vil ha samme effekten som en bandasje uten padding. Et bandasjeunderlag derimot, dekker hele benet oppover i en flate, ikke i runder oppover.

Vet ikke om dette var helt bra forklart. Jeg har jo sett at det er mange som bruker disse bandasjene uten problemer, men jeg tror jeg kommer til å satse på bandasjer med underlag for sikkerhets skyld.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2004 :  08:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk alltid underlag, ingen bandasjerer så perfekt at risikoen for trykkskader osv. er borte... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/09/2004 :  17:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mitt spørsmål var hvilke bandasjer dere bruker underlag på og om noen av dere har erfaring med slike neoprenbandasjer.
Opprinnelig postet av Loverboy

Nei det var det ikke. Du spurte hvorfor man bruker underlag på fleecebandasjer, og om det er mulig å ikke bruke underlag under disse neopren-bandasjene. Og det er dette de fleste har svart på ;).
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 10/09/2004 :  11:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har god erfaring med neoprenbelegg,og de bruker man ikke underlag under.(de jeg har prøvd er prf choise,piaffe og Esquadron)
De gir god støtte når du trener.det jeg har av negative erfaringer er at det om vinteren kan sette seg snøklumper på innsiden og gi gnag.Det er også vanskeligere å se like godt hvordan hesten tråkker gjennom i koden som hvis du bruker vanlige bandasjer.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.