hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En samlet hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En samlet hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/08/2004 :  13:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest Klaus Ferdinand Hempflings bok Dansa med Hester, i denne boken hevder han at "engelskridde" hester ikke er riktig samlet og at de kun bøyer nakken...
Det virker nesten som han hevder at den eneste måten å samle hesten riktig på er ved å ri uten tøyler/på løse tøyer... Lurer bare på hva deres syn på denne påstanden er? Dere som rir barokkridning-er dere enige eller uenige i denne påstanden?'

Synes samling er et intr tema som tilsynelatende er svært omdiskutert innen de forskjellige ridestilene...

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  10:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
34 som har lest, men ingen som har svart!?
Hmpf...

For å spørre litt enklere:
Hva ser dere på som "ekte" samling?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/09/2004 :  11:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spørs hva han mener med; "ikke riktig samlet".....?

Jeg vil hevde at mange av de engeskridde hestene for det meste knekker i nakken og går spent uten fremdrift bakfra og ærlig samling ved hjelp av kun sete og bein.

Men for å klare de vanskligste øvelsene,og ri frem et eksplosivt steg, MÅ jo rytter støtte med tøyle, og "løfte opp" hesten.Det finnes ingen hest som NATURLIG ville samlet seg slik selv over så lang periode som et dressurprogram eller treningstime varer.Det er faktisk helt umulig, så da kan man jo spørre seg hvor velvillig og ærlig samlet hesten går ja.....

Ridning utvikles stadig, og blir også vanskligere/mer ekstremt, så hva kan da defineres som "naturlig"...

Det er mer naturlig og enklere for hesten å samle seg i lavere form,(lav form, betyr en flatere overlinje, og et mer naturlig steg) det sier seg jo selv..En hest kan være like samlet og selvbærende om tøylene er 30 cm lengere....Det er ikke tøylen vi skal ri med, men vekt og bein.(I en utdanningsperiode, må man selvsagt bruke litt tøylestøtte og mer synlige hjelpere for å lære hesten hvor den skal gå, men dette fjernes når hesten er styrket nok.)

Selv rir jeg nå western, og rir hesten samlet. Den samlingen jeg forlanger er vel egentlig mer "naturlig" da, i forhold til en hest som skal gå piaff, passage, og i en høy form....Men hesten min går fortsatt samlet den også, bare i en lavere form.

Den kan faktisk også gjøre lignende samlede øvelser som en hest som går middels og oppover, men det er forskjell på hvordan form man velger å ri i, hesten kan i kroppen ellers bære seg like samlet, det er jo her poenget ligger.

I engelsk skal hesten ha en høyere nakke bøyning/føring, enn i western feks.
I tilegg er en dressurhest avlet for å få et mer swhungfyllt steg enn en Quarterhest, derfor ris også disse hestene annerledes for å få frem nettopp dette. I western, o.lign, har vi ikke behov for dette så lenge den faktisk går like samlet og er selvbærende uten tøylestøtte, og gjør øvelsene villig og uanstrengt.

Her er det et vesentlig poeng, og det burde han kanskje fått frem...?

En dressurhest skal også være selvbærende, men på lavere nivå ses det nesten alltid at rytter støtter opp hesten foran, og den går spent.(Altså den slipper seg ikke helt ærlig og jobber velvillig) På de fleste dommerprotokoller, står det; " hesten går for hastig, og er spent".

På et høyere nivå, bør de derimot gå mer samlet av seg selv, men her hjelper kandaren godt til i noen tilfeller...Og da kan man jo spørre seg; hvor mye av denne høye samlingen med høy nakke og swungfyllte steg, hadde vært igjen om rytteren slapp ut tøylen og kun red på vekt og bein....?

Jeg er tildels enig i det han skriver, og ikke..man må skille på grad av samling, steg/øvelser og hvilken form hesten går i...

Det som er helt logisk er ihvertfall at jo høyere man krever at hesten skal samles, jo vanskligere og mer unaturlig for hesten blir det.De er faktisk ikke skapt for å ris på i utgangspunktet...

Redigert av - xxxx den 01/09/2004 11:46:05 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2004 :  20:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
I den klassiske ridningen, i alle fall sånn den vises på den spanske skolen, og sånn den beskrives i en del bøker, rir man med kontakt med hestens munn gjennom tøylen, men selvfølgelig uten å "holde" hesten nede "på tøylen" ved hjelp av tøylene. For meg er det et ganske godt argument for at det er mulig å samle en hest med kontakt på tøylen så vel som uten tøyler.

For øvrig tror jeg ikke tøyler eller ikke gjør noen forskjell for hvor lenge eller hvor mye en hest kan gå i samling. Det er hesten styrke og løsgjorthet, samt vilje til å gjøre som vi ønsker, som er avgjørende for hvordan hesten kan gå i samling, ikke hvilke hjelpere vi bruker.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/09/2004 :  21:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke tøylen som avgjør det nei, men formen du rir i, det var noe av det jeg også ville sette fokusen på...Men man kan ikke komme unna at en lavere form er enklere og mer naturlig for hesten enn en høy "middels-form" for eksempel....Det ER jo en grunn til at de rir med mer tøylestøtte.

Det er jo bare også å se hvordan en hest er bygd, det er fysisk vansklig/unaturlig å ha bakparten godt innunder samtidig som forparten skal løftes, og nakken være krum...

Det er jo ren logikk og det kan vi ikke forandre så mye på er jeg redd.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  09:26:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Tøylen hører til hjelperne våre. En hjelper skal være nettop det som ligger i ordet - nemlig en hjelp.

Spesielt når man skal begynne å arbeide hesten i samling, kan det være nødvendig med litt ekstra hjelp gjennom tøylen (for å hjelpe hesten til å gjøre det rett). Xenophon snakker om å guide, og dette er kansje et like så bra uttrykk. Nemlig at man guider hesten gjennom tøylen.

Jeg vil tro at det er kun en veldig bra trent hest som ikke har behov for å bli guidet.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  09:34:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Gr 8 ride

Jeg tror du må lære deg litt om relativ reisning, slik at du forstår at hesten kommer opp fordi den setter seg bak, ikke fordi den løftes opp med hånden.

Videre så ser det ut til at du ikke har forstått tyngdekraftens lover vedrørende vektstangs-prinsippet. Når hesten kommer opp i formen foran samtidig som den kommer 'ned' på loddplan med hodet - flyttes nemlig vekten bakover, hvilket baner veien for en enda høyere samling.

Og nei, det er hverken fysisk vanskelig eller unaturlig å gjøre en relativ reisning. Tvertimot - det bygger på hestens natur, og man får i tillegg hjelp av tyngdekraften.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 02/09/2004 09:40:47 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  10:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det Klaus Ferdinand Hempfling mener er at samlingen fra naturens side er i "høy form"
Akkurat slik Destrier sier...

Når vekten flyttes bakover (og nedover, via vinklede bakbein) kommer forparten naturlig opp. Å IKKE gå i høy form når vekta er flyttet bak vil jo nesten bli vanskeligere og mer unaturlig.
Når hesten er samlet korrekt vil den automatisk reise halsen og bøye nakken.. og gå i høy form, uten noen støtte fra tøylene.

Øvelsene i dressur er jo som kjent hentet fra den frie hestens bevegelser under f.eks lek eller slosskamp, derfor skal det jo være mulig for en hest å utføre disse øvelsene uten å støtte seg til tøylen..

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  13:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier:

Tyngdekraften forstår jeg meg meget godt på, utfordrer faktisk den hver eneste dag.. Jeg forstår også at om bakparten skal innunder heves forparten, noe....(mulig jeg ordla meg litt feil)

Poenget mitt var at det som er over "naturlig" fysisk sett for en hest, altså bla. øvelser i høy dressur og andre momenter i andre krevende grener, er IKKE fysiske enkle for en hest, derfor er tøylene et hjelpemiddel, og da stillte vi/han spørsmålet ;"hvor riktig er hesten samlet", og går den villig og ærlig uten særlige hjelpemidler da..?
Førstnevnte her var jo poenget i uttalsene hans, så det er DET vi diskuterer faktisk...

En hest i det fri som "bresker" seg, og krummer nakken og løfter forparten, orker da ikke gå slik i en time eller mer/mindre med rytter...?Det var poenget da, hva som er naturlig og ikke.Og som debatten startet med, knekker de for det meste i nakken og haster frem uten hvil i steget...?

Ja veldig mange, mente nå jeg, pga.at det ER unaturlig for hesten å gå slik, derfor trenger den hjelp og et fåtall går da helt avspent, ærlig, om vi tar med ALLE som rir hesten på tøylen.Og uten tøylestøtte vet da ikke hesten hvordan den i utgangspunktet skal bære seg, det er også helt logisk.

Som jeg selv har skrevet i det første innlegget, er jeg helt inneforstått med at en hest i en utdanningfase, må ha litt tøylehjelp for å forstå hvordan den skal gå, og bli mer styrket i bakparten enn det de er fra NATURENS side.... Jeg rir med tøylestøtte selv også, det er faktisk nødvendig av og til...Men etterhvert skal jo hjelperne være meget diskre, og hesten selvbærende, å gå i en høy,kort form. Og det er sjelden jeg faktisk ser, også i de høyere klassene av dressur,(og som jeg da også nevnte i mitt første innlegg.)

Destrier: Hvis du leser innlegget mitt godt er jeg både for, og imot hans påstander, og jeg trodde jeg spesifiserte det godt nok slik at det ikke skulle missoppfattes...

Poenget mitt var jo at også ridningen har blitt utviklet langt utover det den var før, og da kreves det kanskje litt i overkant av hva en "primitiv" hest kan utføre naturlig, frivillig og uanstrengt, når den faktisk ikke ER skapt for å ris på..
Overrasker meg at du ikke er med på den..?

Det er ikke noe rart, øvelsene som etterhvert kreves ER faktisk vansklige å utføre for en hest, og uten å få hjelp.Ellers kunne vi vel ridd en hest i høy og kort form bare med et tau rundt halsen , i alle høye grener og klasser,eller?

Poenget er vel også at tøylestøtte til en viss grad er greit, og det han påstår at flertallet bare knekker i nakken. Jeg vet at man faktisk kan lære/trene en hest å gå samlet uten tøylestøtte, for det er det jeg driver med selv i westernridningen.Samtidig vet jeg også at når jeg red engelsk, var det ofte bare hesten knakk i nakken og tusla i vei,og jeg satt og holdt, det var ikke alltid like enkelt å ri slik at hesten skulle klare og/eller forstå det.
Og jo høyere grad da av samling, jo vanskligere synes nå jeg da...

Skal på kurs i Akademisk ridning nå snart, med B.Branderup. Jeg tror GARANTERT jeg får meg noen skikkelige a-ha opplevelser, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg fremdeles er åpen for å få mer og bredere kunnskap.

Redigert av - xxxx den 02/09/2004 17:44:13 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  17:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det Klaus Ferdinand hevder er jo at med tøylestøtte vil det bli vanskeligere for hesten å samle seg på bakparten fordi jo mer press som er festet til hestens hode (i form av vanlige tøyler eller hjelpetøyler) jo mer blir den dratt ned i forparten og ut av likevekt.
Skal hesten kunne samle seg må forparten være fri, og så lenge det finnes "et eller annet" som drar i/er festet til hestens hode vil den ikke klare å løsgjøre forparten.

Personlig er jeg ikke så erfaren på dette området selv..har desverre kun hatt mulighet til å ri engelsk (da jeg ikke har hatt egen hest som jeg har kunnet "eksperimentere" med) Men synes dette som KFH sier/skriver virker logisk.

I mange "engelske" ridebøker står det at man må gjøre "sånn og sånn" for at hesten skal gå "sånn og sånn", men det står aldri HVORFOR det fungerer slik...
Har faktisk fortsatt til gode å høre en ordentlig god grunn til å forstå hva hjelpetøyler er godt for. (for å ta et eksempel)
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/09/2004 :  22:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser en riktig samlet hest som en hest som er rund i begge ender,større innsteg enn utsteg og går med full rygg.Føles på en måte som å ri i oppoverbakke og at hesten kommer opp midt under deg i hvert steg.Ganske enkelt forklart.Og den går med vektfordeling 50/50,40/60 eller 30/70 kommer ann på hvilke samlede øvelser man rir og hvor mye hesten sitter. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  22:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
For å ta det siste først, korrekt brukt er hjelpetøyler en hjelp. Faktisk er det rytteren/trenere som har mest bruk for dem, for å skape en positiv arbeids-situasjon. Noen hester konsenterer seg bedre om man har hjelpetøyler på - hjelpetøyler er ikke for å 'spenne hesten inn' - hesten skal fremdeles ha stor frihet framtil selv om den har hjelpetøyler på. Det er også lettere å holde hesten rett med hjelpetøyler. Man kan selvsagt gjøre det med et tau også, men da fungerer tauet på samme måte som en hjelpetøyle, slik at det blir en nokså lik opplevelse for hesten. Alt dette gjelder ved korrekt bruk. Som med alle andre hjelpemidler, og alt annet utstyr man putter på hesten - kan dette misbrukes, og brukes feil. Selv om man ikke bruker hjelpemidler elller noe utstyr på hesten i hele tatt - er det en sannsynlighet for at man kan gjøre feil. Så hvorvidt det blir rett eller ikke, avhenger ikke av utstyret, men først og fremst av trenerens dyktighet.

I alt samlende arbeide, er det viktig å ikke begrense hesten fortil. Det betyr ikke at den nødvendigvis skal gå i en lang eller lav form - da reisningen er med på å flytte vekten bakover. Man skal heller aldri be om mer reisning enn hesten er klar for. Den relative reisningen er noe man utvikler over lang tid, det tar flere år å få hesten 'opp' i Grand Prix form. At noen tar snarveier og 'heiser' opp med tøylen - betyr ikke at det er rett. Snarveier og 'lure trix' er noe mennesker har holdt på med i all tid - og helt sikkert i fremtiden også.

Gr8ride skrev:
Poenget mitt var jo at også ridningen har blitt utviklet langt utover det den var før, og da kreves det kanskje litt i overkant av hva en "primitiv" hest kan utføre naturlig, frivillig og uanstrengt, når den faktisk ikke ER skapt for å ris på..
Overrasker meg at du ikke er med på den..?

Jeg vet ikke hva du mener med at ridningen har utviklet seg utover det den var før, men dette med relativ reisning er svært gammelt. Det stammer iallefall fra Renessansen. D.v.s. fra den tiden man trente hester til bruk i krig - senere utviklet dette seg til ridekunsten man kjenner fra Barokken.

Joda, jeg vet at hester ikke er skapt til å rides på. Like lite som vi mennesker er skapt for å sitte på en hest. (Hvor ville du hen med den kommentaren egentlig) ?

Forresten - i Renessansen levde 'en fyr' som het William Cavendish - The Duke of Newcastle. Han var en kriger og hestetrener, og i 1657 skrev han en bok om ridning. I denne boken forteller han at han trente alle hestene til å gjøre øvelser tilhørende den høyere skolen, og 'testen' på at de var godt skolert - var at de kunne gjøre dette kun med et skjerf rundt halsen. Han skriver også masse om hestens natur, og at når det gjelder øvelser over jorden (airs - skolesprang), så må hesten få velge sin egen 'air'. Om du interesserer deg for slik ridning, vil du helt sikkert høre mer om ham og hans prinsipper. Det var han som la grunnlaget for at Gueriniere kunne 'finne opp' versaden - men det kommer du nok til å få høre om på kurset du skal på.

Når du skal på kurset, håper jeg du holder fast på ideen din om at man skal bruke så lite tøylehjelp som mulig, også etter å ha sett mange ryttere som helt sikkert rir på 'blank stang'. Derfor; 'Gå inn' med åpent sinn, men vær like kritisk som du er nå, still spørsmål om det er noe du ikke forstår - og du vil helt sikkert få noe ut av det. Lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  22:27:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gleder meg vilt!

Vil helst ha et logisk svar på ALT jeg da og hvorfor, og da hjelper det ikke bare å sitte på hesten sin hjemme å trave rundt på storvolta...

Redigert av - xxxx den 02/09/2004 22:32:18 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  10:02:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det kunne forøvrig være interessant om dere som mener man skal ri samling uten tøylekontakt, kan vise fram noen linker/bilder på hester som går slik dere mener er rett?

Et eksempel på relativ reisning (en hest som arbeides i pillarer. Bortsett fra kapsun, er hesten helt fri for 'hjelpemidler'.

Værsågod, kom med eksempler.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  11:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg aner ikke hvordan man legger ut bilder her på forummet så jeg smeller inn et par bilder på vip'en min... så kan dere stikke inn der og se så lenge.. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  12:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn.. nå har jeg lagt ut noen bilder på vip'en min.
Fortell meg hvordan jeg skal legge de ut her på forummet eller stikk innom galleriet mitt og se :)
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.