hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En samlet hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En samlet hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

xxxx

Skrevet - 03/09/2004 :  13:37:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier:

Om graden av samlingen vi rir i/momentene og uten tøylestøtte,ville jeg helst fått demonstrert lettest gjenom videofilmer om westernridning generelt med grunnprinnsippene, og at man kan dra og se på et westernstevne,eller trening feks. i grenen Western Riding, western Horsemanship,western Pleasure, Trail og Reining.

I sistnevnte er det dog mye galopp i høy fart, men de samlende øvelsene ellers i programmet som spin og rollback,redusere galoppen i de små sirklene, gjøres på slakk tøyle hvor hesten er på "baken" og selvbærende, (og "står" på bakbenet slik de skal i spin og vendinger.) men nå er ikke reining det beste eksempelet kanskje, da det er et galopppgrogram med mye fart, og litt "løsere snipp"...He,he.

Ta heller feks. Western Riding der mønsteret bla. består av kontra,serpentiner,galoppbytter osv., basert på å kun ri med en hånd, og selvbærende hest uten tøylestøtte av vesentlig grad. Det brukes sete, sjenkel og neckreining, (pga. at hesten ris med 1 hånd.)

Men som jeg har sagt tidligere er formen vi rir i noe lavere enn i engelsk dressur, og hestene er bygningsmessige i western, avlet for å lett kunne ha bakbeina innunder, og bære seg lettere. Alså ikke så kort og høy,og ikke med så et eksplosivt steg fremover, det har ikke noe med westernridning å gjøre.Det er jo viktig å skille på det da..

Vi krever samling av høy grad i visse momenter, (nesten så hesten skal tenke "bakover" faktisk) ellers går hestene med en mer flat overlinje i selve gangartene generelt. Men de læres til å samle seg alikevel, og da er sjenklene og klemming, signalet som kun blir brukt når hesten er styrket nok.

Skal pøve å finne noen bilder når jeg får tid, egentlig ville jeg helst vist deg en salgsvideo jeg lagde når jeg solgte en tidligere Breedingstock på 3 år som jeg hadde. Der vises TYDELIG at hesten går samlet i galopp på et stort jorde,kun ridd på en hånd og hengende tøyle, runde på runde UTEN tøylestøtte. Hesten var kun 3,5 år, men men var totalt selvbærende i jog/trav/galopp uten hjelp fra noe annet enn sjenkel og sete/vekt. Selfølgelig var det en del arbeid igjen, men utgangspunktet lå der.

Skal lete litt og prøve å finne noe, i så fall legger jeg det ut på vip,n.

Har du muligheten og lyst er det bla. trening på Lykseth Gård ved Hamar 2-3 okt. med trener Anders Lake og 20-21 nov. med Anders Josefsson,(lanslagsrytter i Sverige).

Redigert av - xxxx den 03/09/2004 21:32:57 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  13:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å samle hesten er i mine øyne synonymt med å gjøre den kortere... "samle" den innunder seg og gjøre den "mindre"... Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  16:20:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Gr8ride

Når du snakker om 3-4 åringer som går i 'samling', tror jeg rett og slett at du blander sammen begrepene samling og balanse. Så unge hester tar skade om man krever virkelig samling av dem. Noen hester er godt balanserte fra naturens side, og vil ikke ha nevneverdige problemer med å bære seg i en rolig og avspent galopp ute på et jorde.

Da forstår jeg også hvorfor du mener at en hest kan gå i en lav og lang form, og alikevel være 'samlet'.

Det du snakker om er ikke samling, men likevekt / balanse.

Vi har nok to svært forskjellilge ståsteder du og jeg, når det gjelder nettop dette temaet.

Takk for diskusjonen så langt.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  16:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier...så du bildene jeg la ut på vip'en min ? Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  18:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jada, har sett dem.

For å danne seg et korrekt inntrykk, er det for lite med ett bilde, da neste steg kan være helt annerledes enn det man ser i øyeblikket. På et av bildene, ser det ut som at hesten er ganske åpen i formen, og trykker ryggen unna, men vinkelen bildet er tatt i gjør det vanskelig å se.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/09/2004 :  19:08:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier:

He,he. Ja som jeg skrev er det forskjell på dette, og vi rir mot ulike mål og litt forskjellige prinsipper.Vi trives ikke så godt vi "høyt oppe i den tynne lufta", skjønner du..

Men forskjellen på en samlet, kontra balansert hest vet jeg...og ja takk helst begge deler! Og det er riktig som jeg også skrev at er de naturlige bygd for det, er det enklere, noe Quarterhesten er.Det var jo dette jeg la til grunn i starten av debatten..

Derfor kan faktisk en unghest være nokså selvbærende på et tidlig tidspunkt.De er også godt muskulerte og kompakte allerede som føll, om man sammenligner med en halvblodshest feks.

Men som sagt, det er forskjellig grad av samling og form man vil ri i, og utgangspunktet i diskusjonen var jo boken, og da er jeg vel fortsatt enig, og liiitt uenig.

Om bilde ditt: Klarer ikke få sammenhengen ved å se på et bilde, greiere med video/live.Og det beste ville vært under rytter med hodelag, siden tøylebruken var tema.

Takker for intr. diskusjon selv, og teller ned dagene til kurset i Akademisk ridning...Blir uhyre intressant tror jeg ja.

Redigert av - xxxx den 03/09/2004 21:40:48 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/09/2004 :  19:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah.

Hva oppnår man med å ri hesten i en slik form?
For meg ser det ut som en sirkushest som har lært å løfte bena på stedet.Hvis du ser på venstre pipe og høyre framben ser du at hesten ikke går frem,og en piaff er det ikke,til det er den alt for åpen.Hvor er ryggen på hesten? Men fint løft i frambenet har den,hvis den hadde jobbet med ryggen,når den trykker ryggen så unna,klarer den heller ikke la skulderen hjule opp og frem,den vil skyve skylder frem.Men det med skulderen er det mange dressurhester som ikke gjør riktig heller.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/09/2004 :  21:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah: Var å tittet på bilde, for meg ser det ut som om den går for høyt og derfor av bittet med noe senka rygg.Ser ikke akkurat naturlig, og ukomplisert ut, synes nå jeg da.
De skal da vel heller ikke gå så høyt at de nesten setter muskler i underhalsen?

Bildet forteller meg vel kanskje det jeg antok og skrev helt i starten, at hestene har vansklig for å "få inn nesa litt", krumme ryggen med bakparten innunder, og samtidig løfte forparten i denne grad av samling, eller?? Godt jeg skal på kurs, MÅ ha svar..

Uansett står jeg ved det jeg i alle år har trodd, jo høyere og kortere samling uten at "nesa peker utover", jo mere tøyle...

Redigert av - xxxx den 03/09/2004 21:46:20 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  22:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Gr8ride

Kopi av melding:
Uansett står jeg ved det jeg i alle år har trodd, jo høyere og kortere samling uten at "nesa peker utover", jo mere tøyle...

I mangel av et bedre bilde, 'låner' jeg dette som er hentet fra Reitinstitut Egon v. Neindorff, som viser Lipizzanerhingsten Pluto i en levad på lange tøyler.

Lar bildet tale for seg selv. Bildet viser en Lipizzaner i en levade, som er den høyeste grad av samling man kan oppnå med en hest. Det eneste 'dumme' ved bildet, er at tøylen sannsynligvis går gjennom ringer i saletten, og at treneren står ganske langt fra hesten. Dette er ikke helt som de gjør i Wien f.eks., men bra alikevel, idet det viser tydelig at hesten ikke 'holdes på plass' gjennom noe tøylepress.

Det at hesten blir kortere og 'samler' seg mer foran, har med avspenning å gjøre. En muskel som er avspent 'tar mindre plass' enn en som er spent. Når hesten slapper av i nakke, kjeve og underhals, blir nakken lenger, hesten begynner å 'tygge' på bittet, og underhalsen 'forsvinner'. Dermed får hesten er mer 'lukket' form. Dette kan ikke oppnås gjennom et sterkt tøylepress (skaper spenning, og hesten åpner seg heller mer).

Det kan hende du vil lære om dette på kurset du skal på, men det er ikke helt sikkert.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  23:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
La da ikke bare ut ett bilde jeg. Vet ikke hvem av bildene dere så på jeg men på det med tyrefekteren ser man jo ihvertfall helt tydelig at hesten er rund og kort (og ikke minste selvbærende!)
Kan godt legge ut noen flere bilder... (fremdeles ingen som har forklart hvordan man legger de ut på forummet her...) Synes man tydelig ser at hestene på bildene jeg har lagt ut er mye mer samlet på bakparten enn engelskridde dressurhester.

"jo høyere form jo mer tøyle" ?Hvis det er tøylen som avgjør hvor høyt hesten skal gå så blir jeg det indirekte å si at hodet løftes og holdes oppe ved hjelpe av tøylen.

Hva man oppnår med å ri hesten slik? Vel, man unngår skader som følge av overbelasta forbein, og hesten utvikler de riktige musklene i rygg og bakpart. Man unngår også en hest som er tung på tøylen/ufølsom ettersom tøylene enten ikke er der eller de henger løst.

La ut at bilde av en hest som løper fritt, samlet og i høy form.

Redigert av - Skogstroll den 03/09/2004 23:44:09 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/09/2004 :  10:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett er det vansklig å få et reelt helhetsinntrykk, da man kun har et bilde, og uten rytter som rir "på bakken".Han kom vel ikke med disse påstandene utifra øvelser som blir utført i høy dressur,altså type levade osv..? Mente han ikke generelt? Har ikke fått lest boken enda... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  14:14:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
For de av dere som har snust litt på heftet som Lippizanerforeningen selger, og som Destrier benytter når hun holder kurs i lang tøyle dressur: I dette heftet finnes et bilde av Piet Bakker som piaffer en Lippizaner fra bakken på en lang, hengende tøyle. På bildet ser det ut som at Piet like gjerne kunne ha sluppet tøylen helt og tatt seg en kaffepause, uten at nesa hadde pekt særlig mer utover av den grunn. Fantastisk bilde..
Redigert av - eligj den 04/09/2004 14:15:01 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  14:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten: Hva menes med "engelsk ridning" egentlig? Putter man all sportsdressur under denne betegnelsen? Jeg synes det blir veldig merkelig å putte all sportsdressur under en slik merkelapp, da selv innenfor sportsdressuren, trenere og ryttere trener veldig forskjellig. Jeg har også hørt om trenere som benytter klassiske og barokke metoder også trener innenfor sportsdressur. Er engelsk ridning i denne sammenheng alle som rir hestene sine med kontakt på tøylen? Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  14:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj.

Hvorfor hesten ikke tipper ut med nesa og blir åpen i formen som hesten på bildet til Babylunah,er pga at han da har fått hesten "under" seg med full rygg.Hesten vil da jobbe riktig,og du vil få bevegelsen fra bakkoden helt frem i tøylen.Problemet hvorfor mange ikke får til å piaffe med "hengende" tøyle,er at de ikke klarer å ri hesten så inn under seg og opp med ryggen.De blir heller sittende og ri frem samtidig som de bremser hesten i nesa.Men når ryggen er oppe og hesten "lenger" seg over manken og har bena godt inn under seg (sitter i piaffen) blir den stående med nese ca i lodd med eller uten press fra tøylen.I det den stikker nesa opp/ut vil den samtidig senke ryggen.Det er derfor man rir piaff med bremsende sete samtidig som man takter piaffen på annenhvert ben (høyre sjenkel når hestens høyre bakben er på vei opp),og lengden på trykket fra sjenkel bestemmer takt og løft.Hvis du bremser hesten i nesa,og den senker ryggen vil den i piaffen blir veldig opp og ned i ryggen (store bevegelser),pga at det du tar i tøylen foran vil du få igjen i "avbrudd" i bevegelssen i koden.Men hvis du bremser hesten for sete og får den til å heve ryggen,vil ryggen "flyte" mer,og hesten vil få seige,jevne bevegelser i kodeleddene (tråkke skikkelig gjennom)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  14:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente: Mitt poeng var egentlig (selv om det ikke ble sagt) at enkelte kan få en hest til å danse med hvilket utstyr som helst, eller ikke noe i det hele tatt. Det gjelder forsåvidt all omgang med hest: Det er egentlig ikke utstyret det kommer an på, men hånden som anvender det.

Forøvrig, problemet du beskriver med å ri piaffe, er vel i grunnen egentlig det klassiske problemet med å ri en korrekt halvparade.

Redigert av - eligj den 04/09/2004 14:57:00 Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.