hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En samlet hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En samlet hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  15:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte at du mente det,og jeg er helt enig med deg,jeg ville bare forklare hvorfor han fikk til det uten at nesa forsvant opp,siden du ikke sa noe om forskjellen.Sikkert noen på forumet som ikke vet forskjellen.
Ja,halvparadene må komme med i fjeringen på hesten,ikke når hesten er på vei ut av fjeringen.
Dette kjenner man ganske tydelig hvis man følger hestens fjering med hånden (følger bevegelsen fra bakben ut i tøylen) men hvis man blir sittende og bremse hesten for tøylen og ikke setet,blir man litt låst i hånden og halvparadene kommer litt i hytt og pine.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2004 :  15:51:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Off-topic:
BabyLunah: Når du skal legge ut bilder på forumet så skriver du [img ] url'en til bildet [/img ]
Ta vekk mellomrommet bak img inni tagen bare!!
(og husk sånne ting som copyright og sånt antar jeg..)

Forresten ganske interessant diskusjon dette, føler at jeg kanskje ikke har så mye å bidra med...Men ingenting er bedre enn når mennesker fra flere grener "braker sammen", føler at man får litt allsidig input da

~Guro
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:00:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Eligj

Kaffepause er det rette uttrykket.

På Spanske Rideskolen i Wien demonstrerer de dette. De setter igang hesten i piaff (for hånd - på bakken, hengende tøyle). Så går berideren fra den, og lar hesten stå og arbeide på egen hånd mens han går en runde på banen. Glimrende demonstrasjon spør du meg, og det ser såre enkelt og ukomplisert ut. Når berideren er vel tilbake til hesten, vet den at det vanker belønning. Flott å se på!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 04/09/2004 17:02:02 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro... nå har ikke jeg noen url til bildene da.... Men takk for forklaringen :) Kan være kjekt å vite =)

Oslojente, som du sikkert se på bildene så er det ganske vanskelig å bruke hånden hardt/bremse med tøylen når man rir uten tøyler/med helt slakke tøyler.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  17:47:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah.

Jeg har da aldi sagt at han på bildet drar i tøylene,men han klarer ikke få hesten til å gå med rygg.Du vil kanskje skønne hva jeg mener hvis du leser innleggene en gang til,og tenker gjennom hvordan en hestekropp virker.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene på bildene jeg la ut går med ryggen rett... de svaier ikke imotsetning til det de fleste engelskeridde hester gjør. (med engelsk ridning mener jeg "vanlig" dressur ridning, sprang osv... med andre ord: den ridestilen 90% av rideskoler, hobby og konkuranseryttere driver med i norge) Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  18:02:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du mener at den hesten på bildet går med rygg i en så åpen og høy form bør du lære litt mer om hestens anatomi,det er teknisk umulig.
Se i en bok hvordan hestens sjelett er bygget.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  18:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
At hesten setter seg på bakbeina og hever ryggen mens den samtidig går i høy form er slett ikke umulig.. Da har du ikke sett Hempfling. Anbefaller å lese boka hans. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  18:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah da.......

Selvfølgelig,når hesten setter seg f.eks i en piaff skal den gå i høy form og samtidig gå med rygg.Det som ikke te anatomisk mulig er: Hvis hesten går i gitte høye form,setter seg og jobber med ryggen,kan den ikke gå så åpen uten å senke ryggen igjen.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  18:30:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Er det dette bildet?

Hvorfor sitter han så langt bak?
For å få til høye benløft foran?

Man kan sikkert diskutere masse om hva det er, men korrekt samling er det iallefall ikke. Har du noen bedre bilder, som viser ekvipagen i profil?

Det er lett bli lurt av vinkelen på dette bildet. Om man hadde sett det fra en annen vinkel, ville det vært mer tydelig at det mangler bæring. M.a.o. smart av ham å ta det fra denne vinkelen...

Forøvrig, vil jeg ikke anbefale noen å sitte så langt bak på lenden som det gjøres her.

Vedkommende er utvilsomt en dyktig hestekar, men dette har som sagt lite med korret samling å gjøre - men det ser sikkert flott ut for et utrent øye.

P.S. Redigert for å rette skrivefeil.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 04/09/2004 18:44:12 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  18:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten runder rygg og bakpart og går korrekt vil halsen automatisk vippe opp og hesten vil da bære seg i høy form. En følge av at halsen går opp er at hesten bøyer i nakken (rett bak øra) og hodet kommer nærmere halsen.
Er det umulig sier du? Hvordan kan det være umulig når dette er den meste naturlige måten for hesten å samle seg på?
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  18:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se etter forskjellen i det du skriver og det du ser på bildet..... Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  18:53:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Med fare for å kaste sten i glasshus, legger jeg ved et bilde av meg og hesten min, hvor vi trener på piaff. Det er kansje litt vanskelig å se, men jeg har overhodet ikke noe 'press' i tøylen når bildet er tatt. Jeg gjør i prinsippet ingenting, utenom å vente og se hva som skjer. Det vises på tøylen som går over ryggen, at det ikke er noe press i den. Jeg sier heller ingenting (vises selvsagt heller ikke på bildet), men det man iallefall kan se, er at jeg ikke bruker pisken.

Det er vanskelig å få tatt gode bilder av seg selv, og i rett øyeblikk når man trener. Derfor har jeg ikke så mange andre eksempler å vise fram. Med tiden, håper jeg på å få flere. Det er en stund siden bildet ble tatt, men det viser iallefall en hest som gjør piaff uten samtidig å være spent. Grunnen til at hun har ørene litt bakover, er for at hun følger med på om jeg sier noe - venter på ros, skal du skjønne... hun vet hun er flink :-)

Redigert for å legge til at målet er å gjøre denne:

Når det kommer, kan jeg ta fine bilder selv...

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com

Redigert av - Destrier den 04/09/2004 19:04:01 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  19:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
:) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/09/2004 :  21:23:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg "etterlyser" fortsatt noen som RIR jeg da i såkallt kort,høy, (og som naturlig og enkelt) går naturlig,uanstrengt,velvillig form på løse tøyler på firkantsporet...Men, men... Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.