hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En samlet hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En samlet hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  00:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm... prøvde å legge inn et bilde jeg men det gikk vist ikke... :/

Oslojente, hvis en hest får panikk og flykter så har man ingen sjans uansett... Tøyler skaper nok en falsk trygghetsfølelse.
Nå skal ikke jeg prøve å innbille noen at jeg noensinne har ridd en hest på tur uten hodelag, jeg har for det første ikke egen hest som jeg kan trene sm jeg vil og for det andre regner jeg meg ikke som erfaren nok.. Men når jeg får min egen hest og får utviklet knnskapene mine så er det slett ikke umulig jeg rir turer uten hodelag.
Intill videre bruker jeg hodelag ettersom de hestene jeg låner i ny og ne kun er trent "engelsk" (og desuten ikke særlig GODT trent...)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  00:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
[img]http://www.hestemarked.com/vip.asp?ID=null&IDnumber=4344&galleri=show&side=17&PicID=210068[img] Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  00:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj..gikk ikke det eller Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  00:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg tidligere sa,jeg rir begge mine på hengende tøyle,etter vanlig trening.Og jeg føler jeg har god kontroll i øvelsene.Men nå går jeg for å ha,det mange kaller overfølsomme hester m.h.t sete og sjenkler,f.eks er de vant til å gå enerbytter bare på å sitte om uten sjenkel,svinger for ytre oversjenkel,uansett hvilken vei den er stilt,gjør holdt fra galopp kun for setet,mm,en så følsom hest er ikke vanskelig å ri uten tøylekontakt.Men en hest er en hest,og den kan f.eks flykte.Så jeg ville aldri ta av hodelaget og legge ut på tur.selv om det sikkert ville gått bra på 99 av 100 turer.
Redigert av - Oslojente den 05/09/2004 00:25:01 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  00:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest flykter like bra med tøyler som uten. Hvis hesten en sjelden gang løper ut så har man ingen sjanse uansett. Når det kommer til situasjoner som kan føre til panikk hos hesten er det respekttrening man kommer lengst med, ikke mekaniske hjelpemidler. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  08:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Gueriniere har utvilsomt gjort mye bra for ridningen.

Jeg bruker faktisk boken hans, School of Horsemanship (skrevet i 1733) i den daglige treningen min.

Han skriver mye om bitt, bitt-tilpasning, tøylebruk og tøylens effekt.

Et lite sitat fra begynnelsen på kapittelet Om tøyle-hånden' og dens effekter.
(Oversettelsen blir kansje litt bakvent, men jeg fosøker i størst mulig grad å bruke Gueriniere's egne ord og uttrykk).

Bevegelsene med tøylehånden (tøylehånd = den hånden som holder begge tøylene) har til hensikt å formidle rytterens ønsker til hesten (signalisere), og den aksjon som blir som blir produsert i hestens munn er effekten av ulike begevelser fra rytterens hånd. (Så henviser han til et eget kapittel om ulike bitt og deres virkning i hestens munn - noe jeg ikke skal gå inn på her).

M. de la Brue, og etter ham The Duke of Newcastle (William Cavendish), sier at for å ha en god hånd, må den være lett, følsom og fast. Dette utsagnet gjelder ikke alene håndens aksjon, men også rytterens sete; For om kroppen er ubalansert og ute av takt med hesten, vil hånden ikke lenger holde sin posisjon. Videre så må sjenkelen innvirke sammen med hånden, for ellers vil effekten aldri bli korrekt. Dette kalles i terminilogien: Effekten av sjenkel og hånd, hvilket er med på å perfeksjonere all hjelpgivning.

Hånden skal alltid begynne kommandoen, og sjenkelen må akkopagnere tøylens bevegelse. Dette er et generelt prinsipp som gjelder i alle gangarter, enten naturlige eller kunstige (til kunstige gangarter regner Gueriniere piaff og passage). Hestens hode og skulder må bevege seg først (være ledende), og siden hesten kan gå i fire retninger, d.v.s. framover, bakover, til høyre og til venstre, må tøylehanden også produsere fire effekter, nemlig å gi med hånden, å ta med hånden, å vende til høyre og til venstre.

Og slik fortsetter det. Boken er stor, og dette var kun to avsnitt (litt under en halv side) i et kapittel som går over 5 sider.

Jeg lar teksten stå for seg selv, uten kommentar forøvrig, utenom at alle de gamle mesterne var veldig opptatt av noe de kalte for 'appui' = kontakt med hesten munn.

Gueriniere red ned hodelag og bitt. Hertugen av Newcastle viste at han kunne gjøre alle øvelsene tilhørende den høyere skolen ved bare å ha et skjerf rundt hestens hals. Nå skal det legges til at det er 100 år mellom disse to, og at ridningen i mellomtiden utvilsomt hadde utviklet seg mye. Hertugen av Newcastle ble i sin tid beskylt for å innvirke for mye med hånden, slik at hestene ble overbøyd i halsen. Det var ham som oppfant grammantøylen, og han overdrev sikkert bøyningen. Disse beskyldningene er nok en medvirkende årsak til at han ville vise at han kunne ri hestene sine med kun et skjerf rundt halsen. Han klarte jo dette helt fint, så ridningen hans var nok ikke så gal alikevel. Newcastle skrev boken sin i 1657.

Tipper denne diskusjonen som har gått her, ligner veldig på tilsvarende diskusjoner som 'gikk' den gang Newcastle holdt på, om enn i litt andre kretser.

Om man leser boken til Newcastle, så forstår man også at Renessansen var barbarisk. Han forteller f.eks. om det å drive store hesteflokker, og at han har sett tre-fire mennesker drive en flokk på 2000 fanger på samme måte som man driver en stor hesteflokk. Han beskriver også hvorfor dette kan sammenlignes. For oss er dette veldig uvirkelig å forholde seg til, men interessant lesning er det alikevel. Som nevnt tidligere, så prater Newcastle mye om hestens natur i boken sin. Når han snakker om å drive store flokker, så henviser han også til hestens natur, og nevner samtidig denne historien om at menneskets natur er ganske likt på enkelte punkt, derfor kan man benytte samme metode, enten flokken består av hester eller mennesker. Det er to ting som skal til for å gjøre dette, det ene er respekt, det andre er hestens (og vår) natur, d.v.s. hvordan vi tenker og konkluderer. Både fangene og hestene kunne flykte, men de gjorde det ikke - fordi de hadde respekt for hva menneskene som drev dem kunne finne på. Slik respekt handler ikke om samarbeid, men om slaveri.
Hesten er heldigvis ikke så barbarisk som oss mennesker!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 05/09/2004 08:44:46 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:16:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Både fangene og hestene kunne flykte, men de gjorde det ikke - fordi de hadde respekt for hva menneskene som drev dem kunne finne på." Ser mer ut som redsel enn respekt i mine øyne..
Og ja, heldigvis er ikke hester ondskapsfulle slik mennesker noenganger kan være.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Redsel hører også naturen til.

Det sitatet du har med under hvert innlegg, kan du fortelle hvordan du tolker det? (Det ser ut som det er tatt ut av en sammenheng, hvor du ikke har fått med alt).

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  14:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant det på en dressurside..

Hvordan jeg tolker det? : Å forstå hvordan hesten fungerer , både mentalt og fysisk, er det første man bør lære når man begynner med hester/ridning. Hestens mentalitet (for "the nature of the horse" tolker jeg som det mentale..instiktene samt personligheten til hver enkelt hest) er noe enhver som driver med hester bør lære om... (ikke at man noen sinne blir utlært på dette området)

Redsel hører jo naturen til ja, men redsel hos hesten bør ikke forekomme i samvær med mennesker da dette bare skaper spenninger og stress. Respekten bør aldri gå over i til frykt for da er et rolig og respektfult samarbeid med hesten umulig ettersom hester il ikhet med alle andre dyr unngår det den frykter.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  15:18:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Redsel er synonomt med spenning, og det er ikke mulig å få til noe ordentlig trening med en spent hest.

Forøvrig, svarte du akkurat slik jeg tenkte.

Hva slags hest har du selv, og hva trener du eventuelt med den?

Redigert for å si at du ikke trenger å svare. Ser ut av VIP'en din at du er rideskolerytter som nå ønsker å få egen hest på for, eventuelt for senere kjøp.

Jeg tror du med tiden vil oppdage at det finnes langt flere nyanser innen de enkelte ridestilene enn du er klar over nå. Lykke til videre!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com

Redigert av - Destrier den 05/09/2004 15:23:10 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  15:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke egen hest. Jeg slutta å ri på rideskole for 9år siden, har siden det ridd diverse privathester. Har for tiden planer om å kjøpe islandshest.

"Forøvrig, svarte du akkurat slik jeg tenkte." Hva mener du med dette?

At det innes nyanser mellom ridestilene vet jeg svært godt. Det finnes sikkert like mange meninger om hva som er en samlet hest som det finnes ridestiler.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  16:38:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah
Du må ikke gå i den fellen og tro at dressur,uansett om du tenker engelsk,klassisk/barokk er det samme som du ser på ridetimer på en rideskole på stive og feilridde skolehester,som har blitt døve for det meste av hjelpere.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  16:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente, selv om jeg har vært rideskolerytter så betyr jo ikke det at jeg tror dressur på GP nivå er det samme som det vi drev med i "dressurtimene" på rideskolen. Selvfølgelig det er en forskjell. Men i utgangspunktet så er det jo den samme ridestilen (selv om rideskolen jeg red på desverre ga oss inntrykk av at tøylen var LIVSnødvendig og at det er tøylen man først og fremst bruker når man stopper og skal svinge) Er glad jeg ikke rei lenger på rideskole... Er utrolig mange dårlige ridelærere (som til tross for en fantastisk tålmodighet og vennlighet egentlig ikke burde lært bort ridning) Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  16:56:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jeg mente at du svarte akkurat slik jeg tenkte du ville gjøre. Hverken mer eller mindre.

Sitatet ditt er forresten hentat ut fra kapittel 2 i boken School of Horsemanship (se tidligere innlegg). Det handler om ulike temperament, samt årsaken til uvaner og ulydigheter.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier, hvordan ville du tolket det da? Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.