hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke heste rase liker du best?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvilke heste rase liker du best?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  21:14:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Jeg har sikkert vært her inne før og skrevet, men her er ihvertfall noen av mine yndlings raser.

Først er det selvfølgelig Fullblodsen, hvorfor: jo fordi jeg er veldig fasinert over hvor fort de løper på galoppbanen og hvor godt omskolerte de kan bli, min gikk løp til den var 8 -9 år og den er nå 11 år han går LA dressur og hopper 1.30m bane og 1.40m enkelt hinder og han har fortsatt mye kapasitet innen for begge grenene, og hvor godt de tar seg ut, pene og edle raser.
så er det, halvblodsen, Varmblods Ridehest, Oldenburger, hannoveraner, holsteineren, trakheneren, araber, fullblods araber, anglo areber ja alle i den dur, hehe er vel litt svak for de edle rasene ;)

Pia
Gå til toppen av siden

silje-iren

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  23:15:49  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingsilje-iren  Svar med kopi av melding
HEISANN!. eg må jo bare få sei d at fjordingen e best.. di kan brukes til alt å er veldig allsidige,,

jeg har selv en fjording på 3 år.. kjempe herlige
Gå til toppen av siden

chriaa

» VIP

Skrevet - 15/09/2003 :  12:15:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig er jeg ikke så opptatt av rasen når jeg velger hest, men enkeltindividet .... men jeg liker godt:

* islandshester
* welsher - spesielt welsh mountain (sec.A og welsh cob sec.D)
* andalusiere, eller pura raza espaniola, som det engentlig heter.
* arabere
* friesere
* shetlandsponnier
* fjordinger (har i det siste begynt å like disse au !!)

litt av hvert, men det er jo hesten man blir glad i, uansett rase
Gå til toppen av siden

snuppa4ever
» VIP

Skrevet - 19/09/2003 :  19:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker best fjordingen! Jeg har ikke ridd så mange andre hesteraser heller da men.. Fjordhest er en veldig allsidig rase. De er brukbare i sprang, og dressur er de gode i... Du finner heller ikke en stødigere turkamerat.. Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  18:00:52  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
VARMBLODSTRAVER
..og dette fordi jeg rir en selv,og han er en utrolig god allround-hest! Han er stø på foten og klatrer som en fjellgeit i terrenget,
er kjempesnill å ha med å gjøre,han er flink i sprang og dressur(holder på å trene litt på det) og han er kjempeherlig! Mer allsidig hest skal du lete lenge etter :) Han er kjempegrei med barn,og ofte får nevøene til eieren lov å ri ham(med tilsyn så klart!)og han finner seg idet meste! I tillegg er han bare verdens søteste kosehest :)

Ta dere gjerne en tur innom vip'en min og se!!
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 30/09/2003 :  20:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må trekke litt på smilebåndet når jeg leser svarene her.....
Her snakker man dritt om andre raser enn sin egen hest og det utvikler seg nesten til krangel.
Må si at jeg selv har hatt hanoveraner,ma har jeg to Dansk varmblod og er fornøyd med de.Jeg har hatt de rasene fordi de passer til det de skal brukes til (dressur) Men jeg må jo samtidig si at jeg har hatt fine turer på både andalusier,lippizaner,fjording,islandshest og døl.
Så jeg ser det sånn at de forskjellige rasene passer til forskjellige ting. Ingen rase er dritthest,selv om de kanskje er skapt for en bruk vi ikke interesserer oss for.
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  21:28:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding

Jeg har vanskligheter med å trekke fram en spessiell rase jeg liker best... liker at hestene mine skal være allsidige, og brukes til litt forskjellig. Har i bunn og grunn kommet ned til tre raser som fasinerer meg av forskjellige grunner.. Nordlandshest,- fordi den er liten og allsidig, den er norsk og super familiehest (første hesten jeg hadde). Paint/quarter,- også en allsidig hest med et utrolig lynne. Og Lipizzaner fordi de har en utrolig historie, også allsidige og de er jo bare utrolig nydelige.

~~AC~~ :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  22:33:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig Oslojente.. Litt "morsomt" med alle de som kun liker sin hest og alle andre. Egentlig blir jeg litt oppgitt.. For mange av de samme er da irriterte på at andre ikke liker sin hest. Har allerede vært endel debatter her på MIX om hvorvidt fjordingen eller fullblodsen er fin eller ikke. Noen liker ikke disse rasene, men de som irriterer seg over det liker igjen ikke andre raser.. Så hvorfor skal man gidde å "krangle" om det? Blir for teit..

Selv synes jeg alle hesteraser er fine og flotte til sitt bruk. Ingen rase er finere enn en annen, men selvfølgelig er det raser som passer meg og min interesser bedre enn andre raser. Men selv om en rase ikke går bra dressur (som er min interesse) betyr det ikke at rasen er "teit". Den fyller bare ikke mine behov..

For mine behov passer f.eks. ikke islandshesten inn. Den er for liten, og ikke veldig godt egnet for dressur. Islandshesten er likevel en utmerket og veldig spesiell rase det står full respekt av.

Fjordingen passer heller ikke mine behov.. Men en flott hest, allsidig og en rase vi nordmenn på alle måter bør være stolte av.

Blandt mine interesser passer nok varmblodige og halvblodige hester best. Men selv for disse typene hester finnes det unntak, og selv om kaldblodshester og fullblodser ikke egentlig i utgangspunktet er mine favoritter har jeg vært borti eksemplarer av begge arter som jeg har likt svært godt!

For meg er det heller litt sånn fjortiss opplegg: "Hest er best". Uannsett rase..

--
spoff
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 01/10/2003 :  00:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rasen er fullstendig underordnet for meg. Har vært borti mye rart, og det finnes hester i begge ender av skalaen hva gjelder anvendelighet i alle raser. Vi solgte akkurat en fjording av sportstype som jeg er overbevist om har kapasitet til minst LA dressur og LB sprang. Jeg red henne selv inn, og fikk avkreftet mange av mytene om fjordinger. Hun var velbygget, velbalansert, lett på hånden og lett å samle (!).
Jeg har også hatt en fullblods som var ganske treg, ble kassert som galopphest fordi den var for lat.
Min egen Budjonny er like ustabil i hodet som den "typiske" fullblod. Det er forresten ikke mange som ville gjettet rasen på den hvis de hadde sett ham.

Jeg må forresten innrømme at jeg har et anstrengt forhold til varmblodstravere...
Gå til toppen av siden

silje-iren

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  14:08:26  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingsilje-iren  Svar med kopi av melding
hei! eg like alle hestar! men fjordinger og travere e tingen... fjrodgingen er alsidige og traveren er bare stein kule.. full fart heila tiå å så må du jobba mye m di for å bygga opp tillit.. eg elske travere.. men ingeting kan samenligna seg m tøltet på ein islending... d e good... å frisere å arabere e jo bare herlige dressur hester..

men d e meg å fjordingen min så hørre samen..( å ein røde varmblodshingst snart) håpe eg vertfall!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/10/2003 :  23:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Enig med deg oslojente.Gidder ikke utdype det mer...
Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 11/10/2003 :  23:53:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Gotlandsruss er best!!!!!!!!!!!!!!! Gå til toppen av siden

*Charming*

Skrevet - 07/11/2003 :  11:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varmblods er det som er best :D Har en selv, men hjemme har vi 3 varmblodser til !!! :) har oxo sansen for Kaldblods har 2 av dem oxo !!! :)
utenom de 2 rasene er jo paint, shettis, og islandshest i neste rekke, men HELY på TOPPEN er det Varmblods !!!! :)
Gå til toppen av siden

Anniken_R

Skrevet - 07/11/2003 :  11:54:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare en ting å si:

Hvorfor nordlandshest?
-Ofte best, og ofte mest hest...
For folk flest!

Mvh nordlandshest-entusiast!
Gå til toppen av siden

*Charming*

Skrevet - 07/11/2003 :  11:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varmblods er tingen !!!!!!!!!!!!!!!!!!! :):):):):) Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.